- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Daugiau nei 300 tūkst. eurų, vien šiemet surinktų už naudojimąsi telefonu prie vairo ir dar maždaug 100 kartų daugiau neužfiksuotų tokio pobūdžio nusižengimų. Atrodytų, elementarus Kelių eismo taisyklių pažeidimas Lietuvoje jau seniai tapo masiniu reiškiniu ir reikalauja radikalesnių sprendimų.
Per pusmetį – 24 tūkst. pažeidimų
Trumpam stabtelėjusi prie šviesoforo mergina išsitraukė telefoną ir pasinėrė į socialinių tinklų vandenyną. Vėliau kažkam parašė žinutę, o galiausiai ėmė tikrinti kažkokias skaičių lenteles. Tikrino taip kruopščiai, kad net pajudėjusi nuo jų neatitraukė žvilgsnio – tiesiog plaukė su automobilių srautu, kol, nuriedėjus apie 20 m, neapsikentęs šalimais važiavęs vyras nuspaudė garsinį signalą ir maloniai parodė krytį, kur turėtų žiūrėti jaunoji vairuotoja.
Toks neseniai stebėtas vaizdas toli gražu ne vienintelis atvejis, veikiau – šių dienų tendencija. Šiuolaikinis žmogus dieną dažniausiai pradeda ir baigia su telefonu rankoje. Skambučiai, elektroniniai laiškai, socialinių tinklų ir daugiau žingsnių nueiti raginančių programėlių pranešimai daugelį lydi nuo ryto iki vakaro. Deja, dažnai telefonu naudojamasi ir prie automobilio vairo.
Draudimo bendrovės "Ergo" Lietuvoje Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojo Rimvydo Pociaus teigimu, tai kelia didelę grėsmę eismo saugumui. Lietuvos kelių policijos tarnyba skaičiuoja, kad dėl naudojimosi telefonu be laisvų rankų įrangos vairuojant vien šiemet jau paskirta daugiau kaip 320 tūkst. eurų baudų.
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko Vytauto Grašio teigimu, naudojimasis mobiliojo ryšio priemonėmis prie vairo, kai tai daroma be laisvų rankų įrangos, išlieka itin aktualia problema. Per pirmąjį šių metų pusmetį nustatyta daugiau nei 24,3 tūkst. tokių atvejų. Vien Vilniuje fiksuota daugiau nei 5,2 tūkst. pažeidimų.
Suma: policijos pareigūnai per pusmetį išrašė baudų už daugiau nei 300 tūkst. eurų. Vilmanto Raupelio nuotr.
Daugiaveikos pavojai
"Galima konstatuoti, kad naudojimasis telefonu vairuojant automobilį išlieka nemaža problema tiek miestuose, tiek mažesnėse gyvenvietėse. Naudodamiesi telefonais prie vairo be laisvų rankų įrangos vairuotojai nesutelkia viso dėmesio į kelią, o užsiima pašaline, su vairavimu nesusijusia veikla. Tai aiškiai draudžia Kelių eismo taisyklės", – aiškino V.Grašys.
R.Pocius pažymėjo, kad neretai kelyje vairuotojai ne tik kalbasi telefonu be laisvų rankų įrangos ar rašo žinutes, bet ir įsigudrina paskaityti naujienų, panaršyti socialiniuose tinkluose ar net pažaisti žaidimų. Tai itin apriboja vairuotojo galimybes reaguoti į įvykius kelyje ir kelia didelę grėsmę eismo saugumui.
"Net ir akimirkai nuo vairavimo atitrauktas dėmesys gali labai brangiai kainuoti. Įvykiai kelyje ar gatvėje gali keistis labai greitai, staiga atsirasti nenumatytų kliūčių. Vairuotojui taip pat gali tekti reaguoti į kitų vairuotų manevrus, o bet kokia su vairavimu nesusijusi veikla apsunkina galimybes tai padaryti. Kad ir kiek daug šiandien kalbama apie daugiaveiką – kelių užduočių atlikimą vienu metu, prie automobilio vairo jo praktikuoti tikrai nereikėtų. Žmogaus smegenys 100 proc. gali susitelkti tik į vieną veiklą, o kai jų yra daugiau, dėmesys padalijamas kiekvienai iš jų. Taigi, jei dalis dėmesio nukreipiama į kalbėjimą telefonu, mažiau jo lieka įvykiams kelyje", – perspėjo R.Pocius.
Jei esi baudžiamas pirmą kartą ir susimoki iškart, užteks sumokėti 30 eurų. O ir tikimybė, kad būsi užfiksuotas naudojantis telefonu prie vairo, taip pat nedidelė.
Privalu išjungti variklį
Jo teigimu, išmaniesiems telefonams turint vis daugiau galimybių, kyla ir daugiau pagundų jomis pasinaudoti vairuojant. Vienas pavyzdžių – žemėlapių ir GPS navigacijos telefone naudojimas. Anot R.Pociaus, ne visi vairuotojai, naudodamiesi navigacija telefone, pasirūpina specialiais dėkliukais ir laikikliais, kurie leidžia tokia funkcija saugiai naudotis be rankų.
"Dažnai kelionės maršrutas tikrinamas paėmus telefoną į rankas, o tai tikrai yra nesaugu. Visuomet geriausia, kad kelionės maršrutu rūpintųsi šalia sėdintis keleivis. Jei jo nėra, reikėtų naudotis tinkama navigacijos įranga, kuri leistų į maršrutą žvilgtelėti labai neatitraukiant akių nuo kelio. Tipinės jau tapo ir situacijos, kai prie vairo skaitomi ar atrašomi elektroniniai laiškai ar žinutės. Dažnai tokiais atvejais teisinamasi, kad telefonu naudojamasi tik sustojus prie raudono šviesoforo signalo ar tuščiame kelyje. Vis dėlto Kelių eismo taisyklėse nedviprasmiškai nurodoma, kad prie vairo naudotis telefonu rankomis galima tik sustojus ir išjungus automobilio variklį", – priminė R.Pocius.
Abejingumas: neseniai Lietuvoje nuskambėjo atvejis, kai telefonu pliurpusi vairuotoja vos nepartrenkė grupelės vaikų. Interneto asociatyvi nuotr.
Mažos baudos negąsdina
Už tokių taisyklių nesilaikymą yra numatyta nuo 60 eurų iki 90 eurų bauda. Be to, už šį administracinį nusižengimą gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių.
Vis dėlto, R.Pociaus teigimu, ne nuobaudos, o pirmiausiai rūpinimasis savo ir kitų eismo dalyvių saugumu turėtų tapti paskata vairuoti atsakingai ir prie vairo neužsiimti pašalinėmis veiklomis. R.Pocius primena, kad, važiuojant automobiliu 60 km/val. greičiu, automobilio stabdymo kelias palankiomis oro sąlygomis yra 25–38 m, o nukreipus dėmesį į telefoną 1 sek., stabdymo kelias pailgėja ne procentais, o kartais.
Mūsų dienraščio kalbintas vairavimo mokyklos "ARV-Auto" vadovas Valdas Šlepikas teigė, kad baudų didinimas gali būti veiksminga, bet toli gražu ne vienintelė prevencijos ir auklėjimo priemonė tokiems pažeidėjams.
"Piniginė bauda už naudojimąsi telefonu nelabai didelė. Jei esi baudžiamas pirmą kartą ir susimoki iškart, užteks sumokėti 30 eurų. O ir tikimybė, kad būsi užfiksuotas naudojantis telefonu prie vairo, taip pat nedidelė. Todėl žmonės dažnai net nepagalvoja, kodėl daro nusižengimą, kurio nesunkiai galėtų išvengti", – sakė V.Šlepikas.
Naudotis telefonu prie vairo yra labai pavojinga, tačiau renkasi vis tiek pats žmogus, o ne instruktorius ar policininkas.
Padėtų privalomi kursai?
Pašnekovo nuomone, didesnės baudos už šio pobūdžio pažeidimus priverstų susimąstyti sąmoningus vairuotojus, tačiau yra ir tokių, kuriems nusispjauti ir ant baudų, ir ant taisyklių.
"Vairuotojų sąmoningumas yra skirtingas. Vienam užtenka perspėjimo ir jis padarys tinkamas išvadas. Kitų net ir didžiausios baudos neatbaido nuo vairavimo išgėrus ar važinėjimo be vairuotojo pažymėjimo. Galbūt tokiais atvejais labiau padėtų tikslingas prevencinis ir auklėjamasis darbas", – svarstė jis.
V.Šlepiko nuomone, visuomenę galima auklėti ir socialinėmis reklamomis, bet jos turėtų būti įtaigios, gal net šokiruojančios, o ne formalios, kurioms išleidžiamos didelės sumos, o vairuotojai jų nė nepastebi.
Paklaustas, kiek dėmesio tokių pažeidimų prevencijai teikiama vairavimo mokyklose, pašnekovas atsakė: "Pirmiausia, žmonės tikrai nekvaili ir supranta, kad daro pažeidimą. Kita vertus, be abejo vairuotojams yra pabrėžiama, kad naudotis telefonu prie vairo yra labai pavojinga, tačiau renkasi vis tiek pats žmogus, o ne instruktorius ar policininkas."
Pasak mokyklos vadovo, gerų vairuotojų įpročių ugdymą apsunkina tai, kad vairavimo teorijos užsiėmimai neprivalomi, todėl neretai jaunuoliai renkasi teoriją mokytis patys ir taip pasirengę eina laikyti egzaminus "Regitroje".
"Ne paslaptis, kad teorijos egzaminai yra toli gražu netobuli, todėl neaprėpia kai kurių svarbių sričių. Apie tokias smulkmenas kaip naudojimosi telefonu žala, net nekalbu", – sakė V.Šlepikas.
Jo nuomone, situaciją galimai pakeistų ir tam tikri privalomi kursai nusižengusiesiems. Tai galėtų būti privalomų paskaitų ciklas vairavimo mokyklose ir pan.
Užsienyje sumos didesnės
Lietuvoje neseniai nuskambėjo atvejis, kai pravažiuojantis automobilis nufilmavo chuliganišką situaciją: telefonu plepėjusi vairuotoja perėjoje vos nepartrenkė grupelės vaikų, o sudrausminta ironiškai nusišypsojo ir toliau pratęsė savo pokalbį. Vaizdo medžiagą persiuntus policijai, ši moteriai skyrė 75 eurų baudą.
Užsienyje tokiai pažeidėjai šypsotis nebesinorėtų. Už naudojimąsi telefonu vairuojant Vokietijoje gresia ne tik 500 eurų bauda, bet ir vairuotojų praradimas. Didžiojoje Britanijoje vien prilietus telefoną bus išrašyta 250 eurų sumai prilygstanti bauda ir skirta nemažai baudos taškų.
Tiesa, lietuviai baudų didinimą, kaip atgrasančią priemonę, vertina nevienareikšmiškai.
"Visiems, kalbantiems telefonu važiuojant, – 300 eurų bauda ir tada gal pradės galvoti. O tai nusiperka brangią mašiną, o už 20 eurų laisvų rankų įrangos įsigyti nesugeba", – piktinosi vienas komentatorius.
"Jau ir taip virstame policine valstybe. Visur tik baudos, apribojimai, grasinimai ir jokio sąmoningumo ugdymo. Ar kameros ir trikojai išsprendė greičio viršijimo problemą? Nebent konkrečiame taške ar ruože, bet jį pravažiavus vėl spaudžiamas greičio pedalas. O piktybiniai pažeidėjai išvis nieko nebijo. Važinėja supuvusiomis, nieko nevertomis geldomis, ir ką tu jiems. Konfiskuok, kiek tik nori, jie vis tiek kitą tokį vežimą susiras", – prieštaravo kitas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą2
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?58
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų4
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...