Automobilių stovėjimo įkainiai Lietuvoje: iki rekordų – jau netoli Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių stovėjimo įkainiai Lietuvoje: iki rekordų – jau netoli

2025-06-01 23:00 kauno.diena.lt inf.

Netrukus žymiai pasikeis mokesčiai už automobilių stovėjimą Vilniuje. Kaune taikomų rinkliavų dydžiai pastarąjį kartą augo pernai. Neatsilieka ir Klaipėda, pakoregavusi apmokestinimą kai kuriuose gatvėse. Pagal šias tendencijas mūsų šalis vejasi gerokai turtingesnes valstybes.

Išryškino tendencijas

Vilniaus gyventojai ir svečiai nuo liepos 1 d. už automobilio stovėjimą mokės brangiau. Nuo Lietuvos sostinės nedaug atsilieka ir kiti didmiesčiai. Specialistai, atlikę tyrimą apie tai, kaip keičiasi mūsų šalyje taikomų rinkliavų dydžiai, įvertino ne vieną faktorių.

Ekspertai palygino kainas trijuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose. Išanalizavo, kuriose zonose vairuotojai dažniausiai palieka automobilius, kiek vidutiniškai išleidžia už stovėjimą ir kaip jų išlaidos pasikeis įsigaliojus naujiems įkainiams.

Mobiliosios programėlės „carOne“ statistika rodo, kad vilniečiai automobilius dažniausiai stato pigesnio parkavimo zonose. Ši išvada neturėtų stebinti. 32 proc. visų mokamu parkavimu besinaudojančių vairuotojų savo transportą palieka geltonojoje rinkliavos zonoje. Ji, skirtingai nei, pavyzdžiui, Kaune, nėra viena brangesnių. Pigiausioje, žaliojoje, zonoje automobilį stato 18 proc. vairuotojų, raudonojoje – 22 proc., o brangiausioje – mėlynojoje – 28 proc.

Panašios tendencijos vyrauja ir Klaipėdoje. Iš trijų mieste esančių rinkliavos zonų daugiau nei pusė vairuotojų (54 proc.) automobilį palikdavo geltonojoje, vidutinio brangumo, zonoje.

Kaune automobilius galima parkuoti penkiose zonose. Daugiausia – 35 proc. kauniečių – juos statė mėlynojoje zonoje – antroje pagal pigumą.

Vejasi: nuo liepos Vilniuje įkainis už stovėjimą priartės prie Paryžiaus kainų. / V. Skaraičio / BNS nuotr.

Spalvų vertė skiriasi

Siekdama nustatyti, kiek sostinės vairuotojams padidės mokama suma už transporto stovėjimą, „carOne“ išanalizavo mobiliosios programėlės duomenis per keturis pastaruosius mėnesius – nuo 2025 m. sausio iki balandžio pabaigos.

Nustatyta, kad skirtingose stovėjimo zonose vairuotojai užtrunka nevienodai. Kuo pigesnė zona, tuo didesnė tikimybė, kad vairuotojai automobilį ten paliks ilgiau. Tiek Vilniuje, tiek Kaune, tiek Klaipėdoje daugiausia laiko vairuotojai praleidžia prieinamiausioje žaliojoje zonoje.

Vilniečiai žaliojoje zonoje užtrunka vidutiniškai 3 valandas 12 minučių, kauniečiai – apie 2 valandas, o klaipėdiečiai – 3 valandas 21 minutę.

Kuo rinkliavos zonos įkainiai didesni, tuo mažiau laiko automobilis ten paliekamas. Vilniaus gyventojai ir miesto svečiai brangiausioje sostinėje mėlynojoje zonoje užtrunka 1,5 valandos – bene dvigubai trumpiau nei pigiausioje.

Kauniečiai brangiausioje miesto rinkliavos zonoje – geltonojoje – automobilį palieka vidutiniškai 1 valandą 18 minučių, o Klaipėdoje brangiausia raudonoji zona – ten automobilis stovi vidutiniškai 1 valandą 8 minutes.

Automobilius paliekantys brangiausioje zonoje gali pradėti ieškoti alternatyvių sprendimų, kurie suteiktų daugiau naudos.

Augs kone dvigubai

Nuo liepos 1 d. už stovėjimą Vilniuje vairuotojams teks gerokai patuštinti pinigines. Parkavimas žaliojoje zonoje brangsta nuo 0,3 iki 0,5 euro už valandą, geltonojoje – nuo 0,6 iki 1 euro, raudonojoje – nuo 1,5 iki 2,5 euro, o mėlynojoje – nuo 2,5 iki 3,5 euro (už antrą valandą bus imamas net 4 eurų rinkliavos mokestis).

Anot statistikos, atsižvelgiant į vidutinį mokamose rinkliavos zonose praleidžiamą laiką, vilniečiai žaliojoje zonoje už stovėjimą per kartą vidutiniškai išleidžia 0,96 euro, geltonojoje zonoje – 1,40 euro, raudonojoje – 2,35 euro, o mėlynojoje – 3,77 euro.

Pasikeitus įkainiams, augs ir vidutinė mokėtina suma, kuri turėtų padidėti kone dvigubai.

„Dažnai statantiems automobilį mokamose Vilniaus stovėjimo zonose išlaidos tikrai padidės. Sunku vertinti, kaip tai pakeis vairuotojų keliavimo ar parkavimo įpročius, tačiau automobilius paliekantys brangiausioje zonoje gali pradėti ieškoti alternatyvių sprendimų, kurie suteiktų daugiau naudos“, – svarstė „carOne“ produkto vystymo vadovas Jurgis Gudauskas.

Palanku: visuose didmiesčiuose pigiausiai kainuoja žalioji zona – iki 0,5 euro už valandą. / V. Skaraičio / BNS nuotr.

Kaune mokėjo brangiau

Nors, palyginti su sostine, kainos už stovėjimą mokamose zonose Kaune ir Klaipėdoje mažesnės, tačiau dažnai ten vykstant gali susidaryti nemaža suma.

Didelėje Kauno dalyje parkavimas vis dar yra nemokamas. Tiesa, mokamos zonos sparčiai plečiasi. Dažniausiai jose statymas mokamas nuo 8 iki 18 val. arba iki 20 val.

Kaune jau nuo 2024 m. parkavimas pigiausioje, žaliojoje, zonoje kainuoja 0,5 euro už valandą. Vilniuje tokia kaina įsigalios tik nuo šių metų liepos. Vidutinė čia paliekama kauniečių įmoka siekia 1 eurą. Brangesnėje, mėlynojoje, zonoje valanda kainuoja 1 eurą, o išleidžiamas vidurkis siekia 1,79 euro.

Raudonojoje ir Senamiesčio zonose valanda yra dvigubai brangesnė – 2 eurai, o vidurkis – 2,62 euro. Skirtumas tik tas, kad Senamiestyje įkainis galioja visą parą, o raudonojoje zonoje parkavimas nuo 20 iki 8 val. ryto yra nemokamas.

„Didžiajam obuoliui“ nenusileidžia Amsterdamas, apsuptas vandens, tad jame trūksta parkavimo vietų.

Ar pasiteisino eksperimentas?

Tiek pat kainuojančioje oranžinėje zonoje išleidžiamas vidurkis gerokai didesnis (3,53 euro), nes čia automobiliai paliekami ilgiau.

Brangiausioje, geltonojoje, zonoje už valandą paklojama 2,5 euro, o vidutiniškai išleidžiama 3,24 euro. Metinis leidimas, galiojantis trijose zonose (žaliojoje, mėlynojoje, raudonojoje), atsieina 800 eurų, o Centre ir Senamiestyje – net per 1 tūkst. eurų.

Beje, dabar jau buvusioje brangiausioje Kauno zonoje – Senamiestyje – nuo praėjusių metų rugpjūčio liko tik viena parkavimo zona. Joje valandai palikti automobilį kainuoja 2 eurus.

Tiesa, Senamiestyje taikomas ir tokio pat dydžio automatinis įvažiavimo mokestis, kuris drauge kompensuoja ir vienos valandos parkavimą. Tai daroma siekiant Senamiestyje įvesti mažų emisijų zoną. Kauno savivaldybės teigimu, prieš reformas vidutiniškai kas mėnesį į šią zoną įvažiuodavo apie 44 tūkst., o per dieną – 1,5 tūkst. automobilių. Įvedus mokesčius, automobilių, kertančių Senamiestį tranzitu, sumažėjo drastiškai.

Laikinosios sostinės pakraščiuose prie vandens telkinių (Lampėdžių ir Kauno marių paplūdimiuose) dar veikia ir paplūdimio zona. Joje mokėti privalu nuo 8 iki 24 val., bet tik šiltuoju metų laikotarpiu (nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 15 d.).

Sezonas: paplūdimio zonos Klaipėdoje ir Kaune sulauks didelio automobilių srauto, tačiau įkainiai čia bus gerokai didesni nei šaltuoju laikotarpiu. / Vytauto Liaudanskio nuotr.

Vasarą – kainų šuolis

Parkavimas prie paplūdimių mokamas ir Klaipėdoje. Šiuos įkainius naudinga žinoti ir poilsiautojams, kurių būriai iš visos Lietuvos jau netrukus patrauks pajūrio link.

Karklės zonoje stovėjimo valanda įkainota 0,6 euro. Tiesa, jei sustosite prie Olando Kepurės, ten parkavimas kainuos net 2,5 euro už valandą. Tad, jei turėdami ribotą biudžetą norėsite įkopti ir pasidairyti įspūdingų panoraminių vaizdų nuo garsiojo skardžio, privalėsite suktis gana operatyviai.

Kur kas pigesnei zonai priskiriamas statymas žaliojoje pajūrio zonoje. Čia, kaip ir žaliojoje miesto zonoje, valanda įkainota tik 0,3 euro. Tad vairuotojų vidutinės išlaidos per vieną kartą siekia vos 1 eurą.

Dvigubai brangesnė yra didelę miesto dalį apimanti geltonoji zona – 0,6 euro. Čia žmogus vidutiniškai išleidžia po – 1,09 euro. Brangiausioje – raudonojoje – zonoje, kur valanda kainuoja net 1,5 euro, klientai užtrunka kur kas mažiau, išleisdami apie 1,7 euro.

Įperka: Niujorke už parą vairuotojai gali mokėti ir 50 dolerių, bet ten ir uždarbiai gerokai didesni nei Lietuvoje. / „Scanpix“ nuotr.

Tarp lyderių – ir australai

Žvelgiant į pasaulines tendencijas, itin dideliais parkavimo mokesčiais išsiskiria kai kurios Europos šalys, JAV ir Australija.

Turbūt nieko nestebina aukštos kainos Niujorke. Tai vienas brangiausių pasaulio miestų. Vidutinis valandos įkainis prestižiniame Manhatano rajone siekia iki 27 JAV dolerių, o dienos kaina – apie 50 JAV dolerių.

„Didžiajam obuoliui“ nenusileidžia Amsterdamas, apsuptas vandens, tad jame irgi trūksta parkavimo vietų. Be to, Nyderlandų sostinės valdžia čia stipriai propaguoja ekologišką transportą, ypač dviračius, tad atvykę čia automobiliu būsite savotiškai baudžiami už kiekvieną valandą maždaug po 14 eurų. Dienos leidimas kainuos apie 50 eurų. Tiesa, net ir tai bus dar nebrangu, palyginti su Sidnėjumi. Australijos didmiestyje vidutiniškai už dieną teks sukrapštyti apie 80 JAV dolerių.

Nepigus ir lietuvių pamėgtas Londonas. Anglijos sostinėje gerai išvystytas viešasis transportas, tad, skatinant naudotis metro ir autobusais, automobilių statymas brangus – pavertus į JAV dolerius, už valandą – iki 9 dolerių.

Bostonas tikrai nėra brangiausias taškas JAV žemėlapyje, bet kai kuriuose prabangių prekybos centrų rajonuose valandos kaina gali nustebinti – apie 25 doleriai. Lietuvos futbolo sirgaliams puikiai pažįstamas Škotijos perlas Edinburgas vilioja gausybę turistų ir istorijos mėgėjų iš visos Europos, tad maždaug 6 JAV doleriai už valandą čia yra įprastas mokestis. Panašus jis turtuolių pamėgtame Dubajuje (JAE) ir įsimylėjėlių sostinėje Paryžiuje. Žinoma, jei kalbame apie šių miestų centrinius rajonus.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų