- Remigijus Bielinskas, Roma Pakėnienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) po vasario 1-osios negabens į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšų, kaip to prašė trys Baltarusijos bendrovės-tarpininkės.
LTG pranešė neišpildžiusi bendrovių prašymų vežti kalio trąšas. Jei jos pateiktų naujus prašymus su naujais argumentais, tokiems prašymams atmesti reikėtų tvirto teisinio pagrindo, rašoma pranešime spaudai.
LTG taip pat gavo dar dviejų bendrovių – Lietuvos „Lit Salt Trade“ ir „Belintertrans Baltik“ – paraiškas vežti „Belaruskalij“ trąšas. Dėl pirmosios LTG jau kreipėsi į vyriausybinę nacionalinio saugumo komisiją, dėl antros – ketina kreiptis.
„Lit Salt Trade“ komercijos direktorė Laima Vosylė BNS nekomentavo įmonės planų.
Praėjusią savaitę LTG gavo kitų trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas. Juos pateikė Baltarusijos valstybės valdoma viena didžiausių šalies ekspeditorių „Belintertrans“, „Belkali-Migao“, kurią „Belaruskalij“ įkūrė kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Ltd“, ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji norėjo vežti jau nuo sausio 24 dienos.
Visos jos kartu prašo vežti maždaug tiek trąšų, kiek per mėnesį įprastai gabena „Belaruskalij“ – apie 1 mln. tonų, BNS pranešė LTG.
Dėl visų trijų prašymų LTG praėjusią savaitę kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją. BNS žiniomis, komisija jau pradėjo nagrinėti prašymus, tačiau sprendimų dar nėra.
„Kol komisija nagrinėja dokumentus, LTG priėmė sprendimą nesiimti jokių veiksmų dėl BKK prašymo sudaryti sutartį dėl trąšų vežimo. Kitų dviejų pareiškėjų prašymai buvo atmesti, nes jie kreipėsi dėl krovinio vežimo pagal sutartis, kurios jau negalioja, arba sutarčių su LTG neturi“, – rašoma pranešime.
„Atsižvelgiant į trijų bendrovių argumentaciją, LTG galėjo atsisakyti išpildyti jų prašymus arba nesiimti dėl jų jokių veiksmų“, – teigia LTG.
Pasak grupės, Vyriausybė yra priėmusi sprendimą dėl LTG ir „Belaruskalij“ 2018 metų sutarties nutraukimo, tačiau nėra priimto aiškaus draudimo vežti kalio trąšas pagal kitas sutartis.
„Todėl ateityje gali susiklostyti situacija, jog esami ar potencialūs klientai pateiks prašymus gabenti baltarusiškas trąšas remdamiesi tarptautiniuose susitarimuose ir taisyklėse įtvirtintais būdais. Tuomet norint atsisakyti vežti trąšas ir taip stabdyti jų tranzitą per Lietuvą, LTG bus reikalingas tvarus teisinis pagrindas. Jei jo nesant LTG atsisakytų vežti kalio trąšas, tai sukeltų ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei riziką“, – teigia LTG.
LTG praėjusią savaitę pranešė sausio 17 dieną oficialiai informavę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 dienos nutraukti bendrovių sutartį, o sausio 18 dieną bendrovei taip pat pranešta, kad pagal ilgalaikę sutartį teikiamos paraiškos jos krovinių vežimui nuo vasario 1 dienos nebus suderintos.
Vyriausybė tikisi, kad jos sprendimas padės išvengti itin didelių nuostolių, jei „Belaruskalij“ pateiktų ieškinius teismams.
Pagal 2018 metais pasirašytą ir iki 2023 metų pabaigos galiojančią sutartį LTG per metus perveža apie 11 mln. tonų kalio trąšų. Pagal sutartį ją galima nutraukti apie tai perspėjus prieš 12 mėnesių.
Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.
Dvi bendrovės savo planų nekomentuoja
„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) po vasario 1-osios nebegabensiant į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšų, LTG trečiadienį pranešė gavusi dar dviejų bendrovių-tarpininkių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas arba druską keliams. Bendrovės savo planų nekomentuoja.
Baltarusijos valstybei priklausančios vienos didžiausių Baltarusijos ekspeditorių įmonių „Belintertrans“ valdomos Klaipėdos įmonės „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS atsisakė komentuoti šią informaciją.
„Jokių komentarų nebus“, – BNS sakė A. Gaidauskas.
Praėjusią savaitę jis BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nėra pateikusi ir su „Belaruskalij“ ji esą neturi jokių sąsajų.
Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų.
Vilniuje įsikūrusios „Lit Salt Trade“ komercijos direktorė Laima Vosylė trečiadienį BNS taip pat nekomentavo įmonės planų.
Įmonė nurodo, kad atstovauja „Belaruskalij“ ir trims Baltijos šalims didmena tiekia trąšas bei techninę druską keliams barstyti. Vienintelis įmonės akcininkas yra jos vadovas Piotras Kravčenka. Su juo BNS susisiekti nepavyko.
Viešuosius pirkimus registruojančio portalo duomenimis, pernai „Lit Salt Trade“ Lietuvoje laimėjo 9,6 mln. eurų vertės „Kelių priežiūros“ ir Vilniaus savivaldybės administracijos užsakymų tiekti „Belaruskalij“ druską keliams barstyti žiemą.
Registrų centrui pateiktoje „Lit Salt Trade“ ataskaitoje nurodoma, kad jos pajamos 2020 metais siekė 34,3 mln. eurų, grynasis pelnas – 848 tūkst. eurų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
VERT: „Inter RAO Lietuvai“ gresia prarasti licencijas
Rusijos energetikos milžinės „Inter RAO“ kontroliuojama grupė „Inter RAO Lietuva“ neteks elektros importo bei nepriklausomo tiekėjo veiklos leidimų, jei iki ketvirtadienio neįrodys, kad yra finansiškai pajėgi tęsti veikl...
-
„YIT Lietuva“ nelėtina tempo ir naujame Šnipiškių kvartale pradėjo dar vieno namo statybą1
Vilniaus Šnipiškių rajone vystomame gyvenamųjų namų kvartale „Naujasis Skansenas“ pradedama naujo, šešių aukštų ketvirtojo etapo namo su 41 butu statyba. Jis bus baigtas kartu su trečiojo etapo namų statyb...
-
„Belaruskalij“ trąšų netekęs BKT ieško naujų rinkų ir krovinių1
Milijonų tonų Baltarusijos gamintojos „Belaruskalij“ trąšų nuo vasario netekęs Birių krovinių terminalas (BKT) ieško naujų rinkų ir krovinių. Buvusi viena didžiausių Klaipėdos uosto krovos įmonių tikisi, jog iki metų v...
-
Laikinąja „Lifosos“ administratore paskirta „Finance Guru“
Dėl Vakarų sankcijų sustabdytos Kėdainių fosforo trąšų gamyklos „Lifosa“ laikinąja administratore pirmadienį paskirta nemokumo administravimo bendrovė „Finance Guru“. ...
-
Didesnio tvarumo link: „Iki“ ant parduotuvės stogo įrengė pirmąją saulės elektrinę5
Prekybos tinklas „Iki“ ir toliau stengiasi savo veiklą vystyti kuo tvariau – ant „IKI Kuršėnai Vilnius“ parduotuvės, įsikūrusios adresu Vilniaus g. 40, stogo įrengta pirmoji „Iki“ tinklo saulės elektrin...
-
Klaipėdos naftos atstovė: SGD terminalo išlaikymas vartotojui praktiškai nekainuoja17
Suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalo Klaipėdoje išlaikymas vidutiniam buitiniam vartotojui kainuoja 1–3 centus už kubinį metrą dujų, o jo saugumo dedamosios kaina reikšmingai sumažėjusi, pristato terminalą prižiūrinčio...
-
Susisiekimo viceministrė: inovacijoms Klaipėdos uoste skatinti bus skiriama 24,5 mln. eurų1
Didesnei pridėtinei vertei Klaipėdos uoste kurti ir inovacijoms skatinti Susisiekimo ministerija (SM) parengė specialią, 24,5 mln. eurų dydžio priemonę, anonsuoja susisiekimo viceministrė Loreta Maskaliovienė. ...
-
Skelbiamas nepriklausomų elektros energijos tiekėjų sąskaitų palyginimas7
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) ketvirtadienį skelbia lyginamąją nepriklausomų elektros tiekėjų pasiūlymų statistiką. Informacija teikiama siekiant tinkamai informuoti ir atkreipti visuomenės dėmesį apie tiekėjų siūlomas kainas. Pažymima, ...
-
Bandomuoju traukiniu iš Ukrainos į Lietuvą atvežtas gyvuliams skirtas lizinas
Ketvirtadienį iš Ukrainos grįžęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) krovinių vežimo bendrovės „LTG Cargo“ traukinys į Lietuvą atgabeno gyvulių pašarams skirtą priedą liziną, BNS patvirtino LTG atstovas...
-
Teismas: IAE radioaktyvaus vario metalo laužo aukcionas – negaliojantis
Lietuvos apeliacinis teismas radioaktyviosiomis medžiagomis užteršto vario metalo laužo pirkimo-pardavimo sutartį ir su jos vykdymu susijusius papildomus susitarimus pripažino negaliojančiais. ...