- Valdas Pryšmantas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Keleivių vežimo tarpmiestiniais maršrutais organizatoriams ir vežėjams baiminantis, kad dėl reformos nuo balandžio gali sutrikti kelionės, susisiekimo viceministras Mindaugas Tarnauskas sako, jog tokios situacijos būtų išvengta jei Seimas greitai priimtų Kelių transporto kodekso pataisas. Seimo ekonomikos komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas sako, kad grėsmės nebevežti keleivių apskritai nėra.
M. Tarnausko teigimu, Kodeksas visą laiką buvo prioritetas, o Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) naują vežėjų atrankos konkursą paskelbė tik vykdydama teismo sprendimą, įpareigojusį užtikrinti konkurencingą aplinką.
„Kodekso projektas visą laiką buvo prioritetinis tiek ministerijai, tiek LTSA, tačiau dėl kažkokių aplinkybių jis užtruko Seime, o tuo tarpu LTSA buvo teismo įpareigota pradėti pradėti konkurencingą procedūrą. Sprendimų nesant Seime, administracija lygiagrečiai pradėjo kitą procedūrą, kuria siekiama to paties rezultato“, – BNS sakė M. Tarnauskas.
Siekiant didesnės konkurencijos šioje rinkoje, kodekso pataisos Seimui pateiktos pernai lapkritį, tačiau jos iki šiol nepriimtos.
Seimo Ekonomikos komitetas trečiadienį svarstys kai kurias Kodekso nuostatas, tačiau, G. Palucko teigimu, dėl pagrindinių nesutarimų kompromisai jau pasiekti, o likę klausimai bus išspręsti ir teisės aktas bus priimtas laiku.
„Buvo pasiekti visi kompromisai, dar liko pora nuostatų, reikės rytoj posėdyje pabaigti ir išgryninti, nes tikslas visų vis tik yra vienodas – kad būtų kokybiškos ir įperkamos tarpmiestinio transporto paslaugos ir neatsirastų kažkokių iškraipymų, kad pelnas subyra vežėjams kai kuriems, o taip vadinami socialiniai ar nepelningi maršrutai krenta ant valstybės pečių“, – BNS antradienį sakė socialdemokratas G. Paluckas.
„Išspręsime mes tuos klausimus ir pats įstatymo projektas pasieks Seimo salę be stabdymo“, – pridūrė jis.
Anot jo, Seimas dar turi pakankamai laiko priimti pataisas.
„Aš manau, pirmas dalykas – nėra čia jokios dramos ir nereikia iš to daryti dramos, kad sustos kažkokie vežimai, antra – iki balandžio turime pakankamai laiko, kad Seimas priimtų reikalingus sprendimus“, – sakė G. Paluckas.
Tuo metu įpareigota teismo LTSA pernai gruodį paskelbė naują vežėjų konkursą, tačiau teismas vežėjų prašymu jį laikinai sustabdė. Dabartinės administracijos ir bendrovių sutartys dėl maršrutų aptarnavimo baigiasi kovo pabaigoje ir dalis vežėjų nuo balandžio negalės teikti paslaugų, tuo metu LTSA teigia, kad sustabdžius konkursą ji sutarčių negalės pratęsti.
G. Paluckas sako, jog teisinės galimybės sutartis pratęsti yra, o kalbos apie tai, kad autobusai nuo balandžio nevažiuos, yra manipuliacijos ir gąsdinimai norint įgyti pranašumą derybose.
„Tiek vežėjai, tiek Transporto saugos administracija, tiek kiti rinkos dalyviai šioje situacijoje šiek tiek manipuliuoja, šitie gąsdinimai ir grasinimai, kad autobusai sustos, bus nevežama – jie laužti iš piršto, nes tiek teisinė galimybė yra pratęsti egzistuojančias sutartis, tiek vežėjai yra suinteresuoti tam tikrą aiškumą turėti dėl aptarnaujamų maršrutų. Tai, aišku, naudojama kaip spaudimo priemonė tam tikrose derybose dėl tam tikrų Kelių transporto kodekso nuostatų, tas vyksta pastaruosius keletą mėnesių“, – kalbėjo G. Paluckas.
LTSA konkursą paskelbė pernai gruodžio 19-ąją, siekdama vykdyti teismo įpareigojimą pradėti rinkos liberalizavimą.
Vasario pabaigoje Vilniaus apygardos teismas Klaipėdos ir Druskininkų autobusų parkų prašymu laikinai sustabdė naujų vežėjų atrankos konkursą, kol bus išsiaiškinta, ar jo sąlygos teisėtos. Ieškinius teismui pateikė ir Tolimojo keleivinio transporto kompanija („Toks“) bei „Kautra“, šios bylos sujungtos į vieną.
Bendrovių teigimu, konkurso sąlygos vežėjams yra sunkiai įgyvendinamos. „Kautros“ valdomoje interneto svetainėje autobusubilietai.lt šiuo metu apribotas bilietų įsigijimas nuo balandžio 2 dienos.
Transporto saugos administracija apskundė teismo sprendimą – anot jos, įmonių ieškiniai yra suplanuoti ir tendencingi bendrovių veiksmai norint sutrukdyti planuojamus pokyčius ir taip išlaikyti rinkos dalį bei trukdyti į ją patekti sąžiningai konkuruoti sutinkantiems naujiems vežėjams.
G. Paluckas teigia, kad konkurso skelbti apskritai nereikėjo – svarbiausia priimti Kkodekso pataisas.
„Seimo narių grupė kreipėsi į teismą ir prašė stabdyti taip vadinamus konkursus, nes jiems nėra jokios prielaidos ir jokios būtinybės, čia, man atrodo, administracija bėga priekyje traukinio, nes pirmiausiai turi būti teisinis reguliavimas įstatymo lygmenyje, po to – kiti dalykai. Jau sausį buvome tai išsiaiškinę ir, atrodo, visi suprato, bet administracija jau buvo tuos konkursus paskelbusi“, – sakė G. Paluckas.
G. Palucko teigimu, Kodekso pataisos dabartinį rinkos reguliavimą keičia „labai stipriai“, todėl svarstant pakeitimus kilo dideli ginčai.
„Ginčų tikrai buvo, nes tos nuostatos, kurios dabar yra pasiūlytos, tikrai keičia tą reguliavimą labai stipriai tarpmiestinio vežimo. Bet buvo ir daug neaiškumų, netikslumo arba nelogiškumo. (...) Čia daug buvo techninio pobūdžio momentų, bet visos tos nuostatos buvo gana sudėtingos, dėl visų buvo diskutuota“, – kalbėjo socialdemokratas.
Seimo narys teigia, kad svarstymų komitete metu pavyko ištaisyti visus Kodekso pataisų neatitikimus, rasti kompromisų, padaryta nuolaidų.
„Buvo padaryta ir nuolaidų: pereinamieji laikotarpiai yra dėl autobusų parko atnaujinimo ir maršrutų aptarnavimo. Pasiekti kompromisai yra daugeliu atvejų“, – sakė G. Paluckas.
Diskusijų ir įtampos, anot jo, buvo galima išvengti, jeigu projektas Seimui būtų pateiktas tinkamai jį paruošus.
Kodekso pataisomis, jas rengusios Susisiekimo ministerijos nuomone, siūlomas konkurencingas vežėjų patekimas į rinką. Susisiekimo viceministras M. Tarnauskas sako, kad tai būtų paprastesnis vežėjų atrankos modelis, kuris suteiktų daugiau lankstumo ir laisvės.
„Vežėjams būtų paprastesnis patekimas į rinką, norint važiuoti iš taško A į tašką B užtektų suderinti leidimus su savivaldybės institucija, LTSA, atitikti tam tikrus kokybinius parametrus dėl autobusų ir tą veiklą vykdyti. Būtų tiesiog patogiau“, – BNS sakė M. Tarnauskas.
Seimui pateiktame pirminiame projekte buvo numatyta, kad tolimųjų maršrutų autobusų tvarkaraščiai turės būti suderinti su traukinių maršrutais, bus galima vežti ne senesniais kaip 14 metų autobusus, stotyse turės būti įrengtos laukimo salės ir patalpos darbuotojams bei ekipažams, keleivių įlaipinimo ir išlaipinimo peronai, autobusų stovėjimo tarp reisų aikštelės, bilietų kasos ar terminalai bei bagažo saugyklos, jos privalės turėti interneto svetaines ir jose skelbti visą informaciją.
Tolimojo susisiekimo autobusais reformos prireikė Konkurencijos tarybai paskelbus, kad šiame versle trūksta konkurencijos.
Praėjusių metų pabaigoje Lietuvoje buvo 260 tolimojo susisiekimo maršrutų, kuriuos aptarnavo 35 įmonės. LTSA paskelbus konkursą, jame dalyvių paraiškas pateikė 40 vežėjų, iš jų turėjo būti atrinktos tik reikalavimus atitikusios bendrovės, su kuriais būtų pasirašomos sutartys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilkikai prie Šalčininkų punkto nuo penktadienio turi laukti kitoje vietoje3
Vilkikai, važiuojantys per Šalčininkų pasienio postą ir laukiantys kelkraštyje bei keliantys riziką eismo saugumui, nuo penktadienio nukreipiami laukti į kitą, mažiau judrų kelią. ...
-
Bankų pelnas vėl viršijo rekordus ir tai dar – ne pabaiga?14
Bankų pelnas šiemet – beveik 1 mlrd. eurų. Tai yra du kartus daugiau nei 2022-aisiais. Beje, tiek pelno bankai uždirbo jau atskaičius laikinąjį solidarumo įnašą į šalies biudžetą. Bendra sumokėta suma perkopė 250 mln. eu...
-
KT vertins, ar kailinių žvėrelių verslo draudimas neprieštarauja Konstitucijai6
Konstitucinis Teismas (KT) ėmėsi svarstyti, ar parlamento įteisintas kailinių žvėrelių verslo draudimas atitinka pagrindinį šalies įstatymą. ...
-
Už šūkį „šlovė Ukrainai“ – išpuoliai prieš lietuvius užsienio kurortuose
Lietuvių turistų atostogas svetur vis dažniau apkartina netikėti susidūrimai su ten pat ilsėtis atvykstančiais rusais. Užtenka pasakyti „šlovė Ukrainai“ ir dūžta lėkštės, į poilsiautojus skraido stiklinės. Tokį i&scaro...
-
Elektromobilių vairuotojus Kaune pasitinka pokyčiai: atsiskaitymas už įkrovimą – mobiliąja programėle6
Kauno mieste 23 elektromobilių įkrovos stoteles įrengusi savivaldybės administracija, reaguodama į elektros kainų svyravimus ir piktnaudžiavimo atvejus, imasi neišvengiamo sprendimo. Nuo balandžio 22 d. (pirmadienio) pradeda veikti apmokėjimo s...
-
Lietuvos specialistai nuskenavo Bučos ir Borodyankos teritorijas Ukrainoje: buvo apgadinti dronai
Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) baigė karo suniokotų Bučos ir Borodyankos teritorijų Ukrainoje fotografavimą dronais, kad vėliau galėtų būti sukurtas 3D miestų planavimo įrankis. ...
-
A. Mazuronis prognozuoja, kad šios kadencijos Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos4
Opozicinės Darbo partijos lyderis Andrius Mazuronis sako, kad šiemet kadenciją baigiantis Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos, o pastaraisiais mėnesiais vykusios diskusijos buvo skirtos imituoti sprendimų paiešką. ...
-
M. Lingė: maitinimo sektoriuje bankrotų mažėja, įdarbinama vis daugiau žmonių3
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas konservatorius Mindaugas Lingė sako, kad įdarbinimai maitinimo sektoriuje auga, bankrotų mažėja, daugėja pradedančių veiklą įmonių, tuo metu Ugdymo ir gydymo įstaigų maisto gamintojų asociacijos va...
-
Maitinimo sektoriaus atstovų protestas prie Vyriausybės: prašo grąžinti lengvatinį PVM tarifą9
Apie 100 protestuotojų – maitinimo sektoriaus atstovų – prie Vyriausybės rūmų Vilniuje penktadienį surengtame mitinge reikalauja grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...