Kaip ir kodėl svarbu išmokyti vaiką ilsėtis?

Vasara įsibėgėja, pirmieji šeimos atostogų planai realizuoti ir tėvai gali susidurti su dilema, kaip iki pat rugsėjo tinkamai užimti atostogaujantį vaiką.

Pasirinkimai įvairūs: nuo visiškos laisvės iki naujų veiklų maratono.

Vaiko teisių gynėjai primena, kad bet kokio amžiaus vaikui per atostogas svarbi pusiausvyra tarp poilsio ir naujų patirčių, o pertrauka tarp mokslų bus tikrai naudinga, kai atlieps konkretaus vaiko poreikius.

Moksliniais tyrimais įrodyta, kad ilgesnės trukmės poilsis vaikui būtinas, padeda atstatyti fizinę ir emocinę pusiausvyrą, dėl to į mokyklą grįžę vaikai geriau mokosi, būna aktyvesni ir labiau motyvuoti veikti.

„Kiekvienas vaikas yra atskiras pasaulis, o poreikiai labai individualūs – taip pat ir kalbant apie atostogas. Būkime atidūs vaikui, skatinkime jį išsakyti savo poreikius ir įsiklausykime į juos. Svarbiausia, kad per atostogas vaikas darytų tai, kas jam miela, artima ir naudinga, dėl to tikrai pasiilsėtų ir sukauptų gerų emocijų. Tėveliai geriausiai žino, kas jų vaikui tiktų, tad derėtų šios nuomonės paisyti, nesusigundyti tuo metu galbūt populiariomis ar kitiems vaikams tinkančiomis veiklomis“, – sako vaiko teisių gynėja Gitana Salickienė.

Poilsis vaikui reikšmingas, kaip ir bet kuriam suaugusiam žmogui

Vaiko teisių gynėja tėvams ir globėjams pataria organizuojant vaiko atostogas atkreipti dėmesį į asmenines vaiko savybes.

Pavyzdžiui, vienas vaikas yra labai atviras, linkęs bendrauti, tad jam tiks išvykos iš namų, džiugins stovyklos iššūkiai, galimybė užmegzti naujas draugystes ir bendri potyriai.

Kitam, uždaresniam, prisitaikymas prie pakitusios aplinkos gali net stresą sukelti, tad jis daugiau emocinių resursų sukaups įprastoje namų aplinkoje, pas senelius, ar kitoje gerai pažįstamoje saugioje aplinkoje.

Irzlumas, pasyvumus ar net pyktis išduoda tiek fizinį, tiek emocinį nuovargį

Vienam vaikui geriausiai tinka aktyvus laisvalaikis, o kitam – reikia laiko sau, savęs pažinimui, kūrybai.

Tad vaiko teisių gynėja pataria būti jautriems ir stebėti vaiko emocijas, įsiklausyti į tai, ką vaikas kalba, ko norėtų, apie ką svajoja ir tarpusavyje kalbantis šeimoje, tariantis su vaiku, stengtis atliepti geriausius jo poreikius.

„Vyresnis vaikas ar paauglys jau gali įvardyti savo būseną, pasakys, kada jaučiasi pavargęs ir koks poilsis jam geriausias. Su tokiu vaiku bus lengviau įsivardyti poreikius. Tuo tarpu mažo vaiko nuotaikas teks pajusti, padėti vaikui jas atpažinti ir kartu išbūti su jomis. Irzlumas, pasyvumus ar net pyktis išduoda tiek fizinį, tiek emocinį nuovargį. Svarbu nenuvertinti apie nuovargį kalbančio ar kitaip šią būseną išreiškiančio vaiko“, – pastebi vaiko teisių gynėja.

Pasak G. Salickienės, užimtumo klausimą vasarą gali padėti išspręsti neformalus ugdymas.

Šioje srityje daug galimybių prisitaikyti prie vaiko amžiaus, savybių, poreikių ir fizinių galimybių.

Tai galėtų būti užsiėmimai, kuriems trūksta laiko mokslo metais ir kurie leistų pajusti kontrastą tarp mokslo metų rutinos ir atostogų, įsimintų.

Tuo pačiu praktikė siūlo reabilituoti „nieko neveikimą“.

Pašnekovė, dviejų vaikų mama, įsitikinusi, kad laisvas ir lėtas buvimas, dažnai virsta kūrybiniais vaiko sprendimais: vaikas gali kažką pagaminti, sukurti, sukonstruoti ar būdamas tyloje staiga išgirsti gamtos garsus, kurie paskatins ieškoti naujų potyrių, domėtis dalykais, kurie anksčiau gal neatrodė patrauklūs.

Minimali vasaros rutina palengvins vaikui rudens pradžią

Vaiko teisių gynėja atkreipia dėmesį, kad per vasarą visgi vertėtų išlaikyti minimalų dienos režimą, o, pavyzdžiui, kalendoriuje pasižymėti išvykas, šventes, susitikimus ar vaiko prisiimtus namų ruošos darbus.

„Savaime suprantama, kad šiuo laikotarpiu dienotvarkė bus paprastesnė, bet jeigu pavyks laikytis tam tikrų susitarimų, rudenį vaikas kur kas lengviau grįš prie mokslo metų rutinos. Savotiška vasaros atostogų struktūra suteiks stabilumo pojūtį ir tuo pačiu saugumo jausmą vaikui“, – kalba G. Salickienė.

Vaiko teisių gynėja įsitikinusi, kad vaikystėje susiformavęs įgūdis pilnavertiškai ilsėtis, tiek paauglystėje, tiek jau suaugus, apsaugo žmogų nuo perdegimo ir kitų emocinių krizių, padeda išlaikyti stabilią fizinę ir emocinę sveikatą.

Kaip ugdyti vaiko įgūdį ilsėtis?

Vaikui svarbu žinoti, kad jis taip pat turi teisę į poilsį – reikėtų girdėti ir būti dėmesingiems apie poilsio poreikį kalbančiam ar kitaip nuovargį išreiškiančiam vaikui.

Vaikas turi pajausti poilsio ir veiklų balansą – pernelyg daug įsipareigojimų ir emocijų gali trikdyti vaiko poilsį.

Vaikui pravartu suprasti, kad atostogų režimas irgi reikalingas – minimalūs dienos ar visų atostogų rėmai padės lengviau sugrįžti į darželio ar mokyklos ritmą.

Vaiką reikėtų apsaugoti nuo „nieko neveikimo“ kaltės – kartais toks laisvas laikas gali būti labai naudingas, skatinti vaiko kūrybiškumą, išmonę.

Vaikui svarbu jausti kontrastą tarp mokslo meto ir atostogų – tai gali būti išvyka, stovykla, bet puikiai tiks lėtas buvimas ar žaisminga vasaros rutina su draugais ar laikas su šeima.

Svarbu būti tinkamu pavyzdžiu, ilsėtis su džiaugsmu – vaikai mokosi iš tėvų, tad derėtų kokybiškose veiklose kartu su vaiku būti ne tik fiziškai, bet ir emociškai.

Kilus klausimams, kviečiame žmones pasikonsultuoti su vaiko teisių gynėjais skambinant nemokamu tel. 8 800 10 800, taip pat galima rašyti žinutę interneto svetainėje vaikoteises.lrv.lt esančiame pokalbių laukelyje. Pranešti apie vaiko teisių pažeidimą galima artimiausiame vaiko teisių apsaugos skyriuje, užpildant formą Tarnybos interneto svetainėje arba skambinant Skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Iš atostogų malonumų – į rugsėjo pareigas
    Iš atostogų malonumų – į rugsėjo pareigas

    Grįžimas į mokyklą po atostogų daugeliui moksleivių kelia iššūkių. Nerūpestingą dienotvarkę keičiant griežtesniam ritmui, dažnas ima jausti įtampą ar nerimą. Kaip padėti atžalai, kad prasidėję mokslo metai keltų kuo mažiau ...

    1
  • Rugsėjo 1-oji jau ant nosies: kaip padėti savo atžalai sugrįžti į ritmą?
    Rugsėjo 1-oji jau ant nosies: kaip padėti savo atžalai sugrįžti į ritmą?

    Tikriausiai daugelis vaikų pastaruoju metu sulaukė klausimų: „Ar lauki Rugsėjo 1-osios? Ar nori į mokyklą?“. Apie tai, kaip padėti savo atžalai, jei ji nenori eiti į ugdymo įstaigą, LNK žurnalistas kalbėjosi su „Vaikų linijos&ld...

    3
  • Tobulumo siekis – ne visada naudingas
    Tobulumo siekis – ne visada naudingas

    „Kuo būsi, kai užaugsi?“ – šį klausimą pirmą kartą dažniausiai išgirstame labai anksti. Įvairiais lūkesčiais žmogus apipinamas nuo mažens, o augant šie lūkesčiai nuolat didėja. Vis dėlto per didelis spaudi...

  • Vaikų nerimo priežastis – Rugsėjo 1-oji
    Vaikų nerimo priežastis – Rugsėjo 1-oji

    Daugumai vaikų artėjanti Rugsėjo 1-oji tampa tęstinio nerimo priežastimi. Grįžimas į mokyklą moksleivius dažniausiai priverčia nerimauti dėl įtemptos mokymosi rutinos. Kai kurie baiminasi dėl galimų patyčių. O vaikai, kurie pereina į kitą mo...

    4
  • Vaikų savarankiškumo ugdymas: pamokas turi išmokti ir tėvai
    Vaikų savarankiškumo ugdymas: pamokas turi išmokti ir tėvai

    Rugsėjo 1-ąją, kai tėvai gabens į ugdymo įstaigas savo vaikus, automobiliai vėl užkimš miestus. Ar šiuolaikiniai moksleiviai tikrai tokie nesavarankiški? Kokius namų darbus vasarą galėtų atlikti ne tik atostogaujantys moksleivi...

  • Normos leidžia sugyventi, bet tai nereiškia, kad negalime jų keisti
    Normos leidžia sugyventi, bet tai nereiškia, kad negalime jų keisti

    „Nors laikytis normų užknisa, be jų gyventi būtų labai sunku“, – šypsosi Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto sociologė dr. Milda Pivoriūtė. Sociologė dalijasi įžvalgomis apie tai, kaip suvokiame normalumą, kaip jis ...

  • Ugdymo ekspertė: charakteris formuojasi nuo pirmųjų gyvenimo dienų
    Ugdymo ekspertė: charakteris formuojasi nuo pirmųjų gyvenimo dienų

    Apie 90 proc. smegenų vystymosi etapų įvyksta iki penkerių, o pirmieji mūsų gyvenimo metai yra ypač svarbūs, sako ugdymo ekspertė Ieva Jagminienė. Šiame raidos etape mažylio smegenys – plastiškiausios, todėl jos yra itin imlios ...

  • Kaip susitarti su vaiku, kad po žaidimų susitvarkytų kambarį?
    Kaip susitarti su vaiku, kad po žaidimų susitvarkytų kambarį?

    Daiktai savo vietoje. Knygos sudėtos, žaislai sustatyti, drabužiai kabo spintoje, – kai kam ši misija atrodo sunkiai įmanoma, o kai kurie vaikai, sunku patikėti, bet noriai tvarkosi. „Tvarka deda pagrindus geram vaiko elgesiui ir net mo...

    4
  • Vaikams svarbu ne įspūdis, o buvimas su šeima
    Vaikams svarbu ne įspūdis, o buvimas su šeima

    Vaikų atostogos dažnai – rūpestis tėvams, mat pramogas stovyklose gali įpirkti toli gražu ne kiekviena šeima. Pirmosios atostogų savaitės daugeliui vaikų – džiaugsmas, bet vėliau sėdėti namie, ypač mažesniems, nusibosta, jie i...

  • Hiperaktyvumas: problemos asmeniniame ir profesiniame gyvenime
    Hiperaktyvumas: problemos asmeniniame ir profesiniame gyvenime

    Mokykloje visada pirmas keldavote ranką, paskui suprasdavote, kad nežinote atsakymo. Energija tiesiog tryško per kraštus, nusėdėti suole būdavo tikra kančia. O gal nuolat pamesdavote pirštinę, kepurę, tėvai nespėdavo pirkti ra&sc...

    2
Daugiau straipsnių