Mirtininkų maratoną šturmuos šaunusis Lietuvos septynetas

Populiariame XX a. vidurio Holivudo vesterne šauniuoju pramintas kaubojų septynetas įvykdė, atrodytų, neįmanomą užduotį – įveikė didžiulę ir žiaurią plėšikų gaują. Septyni Lietuvos ekipažai pasirengę ne mažiau sudėtingai misijai – Dakaro ralio šturmui.

Skaičių magija

Iki akimirkos, kai 43-ejų vilnietis Benediktas Vanagas ir jo bendraamžis šturmanas iš Portugalijos Filipe Palmeiro startuos 43-iajame istorijoje Dakaro ralyje, šeštadienį, kai mūsų dieraštyje buvo paskelbtas šis straipsnis, buvo likę lygiai 43 dienos.

Šiemet, kaip ir pernai, garsiausių pasaulyje lenktynių maršrutai nusidrieks ne tradiciniais Afrikos ar vėliau dalyvių atrastos Pietų Amerikos, o Saudo Arabijos smėlynais. Šią savaitę visi mūsų šalies ekipažai pagaliau paskelbė ekipų sudėtis ir išsidalijo starto numerius. Dabar jau aišku, kad sausio 3-iąją Džedoje prie starto linijos išsirikiuos rekordinės Lietuvos lenktynininkų pajėgos.

Beveik dvi savaites truksiančiame Mirtininkų maratone startuos net penki lietuviški automobilių ekipažai, po vieną motociklą ir keturratį. Visureigių klasėje važiuos visos pernai trasoje jau buvusios Lietuvos komandos: B.Vanagas ir F.Palmeiro ("Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics") pasirodys 320 numeriu, Vaidotas Žala ir Saulius Jurgelėnas ("Agrorodeo Dakar") – 325, Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis ("Kreda") – 329, Gintas Petrus ir Povilas Valaitis ("Petrus Racing") – 342, o Edvinas Juškauskas ir Aisvydas Paliukėnas ("Team Pitlane") – 356. Vienintelis motociklininkas Arūnas Gelažninkas ("Zigmas Dakar team") startuos 30 numeriu, o pirmasis šalies istorijoje keturračių kategorijoje savo jėgas mėginsiantis Laisvydas Kančius – 176.

Beveik dvi savaites truksiančiame Mirtininkų maratone startuos net penki lietuviški automobilių ekipažai, po vieną motociklą ir keturratį.

Turės pranašumą

Geriausią tarp lietuvių rezultatą pernai pasiekęs B.Vanagas galutinėje Dakaro įskaitoje užėmė 15-ąją poziciją. Vilniečiui priklauso ir absoliučiai geriausias pasirodymas bendrojoje rikiuotėje. 2019 m. Peru jis finišavo vienuoliktas, o vieną etapų baigė ketvirtas. Dėl šių pasiekimų jis vienintelis iš mūsiškių pateko į prioritetinių Tarptautinės automobilių federacijos vairuotojų sąrašą, todėl pagal lenktynių taisykles turės pranašumą startuojant – pasirodys palankesne eilės tvarka.

Kad 11-oji vieta – ne galimybių riba, B.Vanagas skelbė jau prieš praėjusį startą, tačiau netikėta jo šturmano Sebastiano Rozwadowskio liga prieš pat lenktynes sujaukė visus planus. Situaciją išgelbėjo žaibiškai rastas naujas šturmanas F.Palmeiro. Pastarajam 2021-ųjų ralis bus jau 15-asis. Pačiam B.Vanagui – 9-asis.

Kaip ir pridera Lietuvos delegacijos lyderiui, B.Vanagas savo komandą ir planus pristatė Valdovų rūmų papėdėje. Vilnietis neslepia, kad šį kartą jo tikslas – geriausiųjų dešimtukas. Tarptautinio dueto ambicijas kursto ir šiemet atnaujinta technika. Prie sunkiausių planetos lenktynių starto linijos lietuvis stos su naujausiu "Toyota Gazoo Racing Hilux" modeliu.

Greitas, bet įnoringas

Tokių automobilių, kuriuo 2021-ųjų Dakare startuos lietuvis, "Toyota" šiemet pagamino vos keturis. Visi jie buvo parduoti po kruopščios kandidatų atrankos ir tik žinomiems lenktynininkams, tad B.Vanago komandai teko ilgokai pasiderėti.

"Naujasis automobilis – filosofiškai kitoks. Dėl svorio centro, perkelto į bolido centrą, radikaliai pasikeitė valdymas. "Hilux" vienareikšmiškai tapo greitesnis, bet sumažėjo valdymo tikslumo pojūtis, kuriuo pasižymėjo anksčiau naudotas sportinis automobilis. Tikiu, kad per likusius testus Lietuvoje ir Saudo Arabijoje tinkamai suderinsime bolidą su mano kompetencijomis ir būsime pasirengę Dakarui", – po pirmųjų bandymų sakė B.Vanagas.

B.Vanago stovykloje ir toliau lieka Edvinas Juškauskas, kuris savo antrajame Dakare važiuos ankstesniuoju B.Vanago bolidu – "Hilux", kuriuo šis prieš dvejus metus pasiekė rekordinę 11-ąją vietą. Debiutinį sezoną E.Juškauskas važiavo gana greitai, laikydamasis netoli greičiausiųjų 20-uko, tačiau po devynių dienų iš lenktynių iškrito. Tad šįsyk pirminis jo tikslas – kirsti finišo liniją.

Rizika: lenktynės pramintos Mirtininkų maratonu, nes jose žuvo per 70 žmonių, įskaitant beveik 30 lenktynininkų.

Mokesčiams – 100 tūkst. eurų

Kur kas daugiau patyrimo A.Juknevičiaus ekipos stovykloje. 46 metų vilnietis dar pernai peržengė solidžią dešimties Dakaro ralių ribą, o 2018-aisiais, tąsyk užėmęs 12-ąją vietą, organizatorių buvo oficialiai pripažintas šių lenktynių legenda. Be to, A.Juknevičius net penkis sezonus vadovavo tarptautinėms komandoms. Jo diriguojamos Kazachstano ekipos "Astana" lenktynininkai Dakare ne kartą užėmė prizines vietas.

Būtent dėl organizacinių klausimų šiemet "Kreda" komandos atstovams teko gerokai palaužyti galvas. Komandos galėjo rizikuoti ir, vyraujant nežiniai dėl pandemijos poveikio ralio planams, iš anksto sumokėti dalyvio mokesčius mažiausiu tarifu, taip sutaupant dideles sumas. Pasirinkus sumokėti vėliau – iki lapkričio 1-osios, kaina smarkiai išaugo.

Pavyzdžiui, jei lenktynininkai avansą pervedė per pirmąjį etapą, už mechaniką ar kitą komandos narį sumokėjo 9 tūkst. eurų, o jei rinkosi mokėti termino pabaigoje – kaina išaugo iki 12 tūkst. už žmogų. Kainų skirtumai yra reikšmingi net ir mažoms privačioms komandoms su 10–15 narių, o jei komandoje 50 ar daugiau asmenų, sumos tampa milžiniškos. Tokiu būdu net nedidelėms ekipoms mokesčiai už visą komandą, technikos registravimą ir medijos ekipažą perkopia per 100 tūkst. eurų.

Atsirado skrydžių iš Vilniaus

Koronaviruso padariniai šiemet įneš ir daugiau klausimų. Dėl žmonių saugumo atsiras ne tik Dakaro burbulas, dėl kurio dalyviai turės riboti kontaktus su išore, bet keisis ir technikos atidavimo procedūra bei komisijų atlikimo tvarka.

Gruodžio pirmomis dienomis pagal griežtai numatytą grafiką dalyviai turės atiduoti techniką Marselio uoste. Gruodžio pabaigoje, kroviniui pasiekus Džedos miestą Saudo Arabijoje, techninę bolidų apžiūrą pareigūnai atliks patys, be komandų atstovų.

Esant neaiškumų dėl oro linijų darbo ir galimų atšauktų skrydžių, kyla grėsmė ir dėl to, kad dalyviai tiesiog neturės galimybių patys atvykti į Saudo Arabiją reikiamu metu. Užkirsdami kelią tokiai galimai situacijai, Dakaro ralio organizatoriai tariasi dėl užsakomųjų skrydžių iš įvairių Europos miestų. Tokiu atveju komandoms tektų pasirūpinti tik kaip nuvykti iki artimiausio miesto, iš kurio vyks užsakytas skrydis. Tiesa, pastaruoju metu, nepaisant karantino, atsirado ir skrydžių iš Vilniaus į Saudo Arabiją. Bilietas "Turkijos avialinijų" reisu per Stambulą kainuoja per 300 eurų asmeniui.

Kuris nustebins?

Tarp galimų Dakaro lietuviškų siurprizų įvardijamas visureigių klasėje startuosiantis V.Žala. 33 metų vilnietis vėl lėks su savuoju MINI. Gerą nuotaiką, o neretai ir įspūdingą greitį spinduliuojančio lenktynininko rūpestis bus ne vien senstanti technika, bet ir šturmano Sauliaus Jurgelėno sveikata. Pastarasis dėl stuburo ir kaklo skausmų pas medikus lankėsi dar ir šį rudenį.

Jau šeštajam Dakarui besirengiančiam V.Žalai priklauso ir istorinis įrašas. 2020 m. pirmajame ralio greičio ruože jis su S.Jurgelėnu finišavo pirmas, antroje vietoje likusį legendinio pasaulio čempiono Stephane'o Peterhanselio ekipažą aplenkdamas daugiau nei 2 min. Tai buvo pirmasis istorijoje lietuvių laimėtas greičio ruožas.

Kur kas kukliau vertinamos 52-ejų G.Petraus galimybės. Verslininkas, ilgai neskubėjęs atskleisti savo komandos planų, neseniai pakeitė šturmaną – vietoj pernai Dakarą šturmavusio Tomo Jančio į keleivio kėdę sėdo P.Valaitis.

Krūvis: kauniečio motociklininko A.Gelažninko šiemet laukia bemiegės naktys.

Išbandymai motociklininkams

Dar vienas klaipėdietis L.Kancius taps pirmuoju Lietuvos atstovu keturračių klasėje. Tokią teisę jis iškovojo šį rudenį Andalūzijos ralyje. Tiesa, į arabų smėlynus jis keliauja kartu su čekų komanda.

Naujienų yra ir motociklų įskaitoje. Joje dvejus metus startavęs Arūnas Gelažninkas nutarė pakeisti klasę. 35-erių kaunietis iš bendrosios motociklų įskaitos persikėlė į vadinamąją vienišių klasę ("Original by motul"). Čia jis pasikinkys Dakare jau išbandytą "KTM rally Replica", tiesa su nauju varikliu. Nors naujoje klasėje greičio ruožai liks tie patys, tačiau papildomu išbandymu taps griežtos taisyklės. Jų esmė, kad lenktynininkas privalės pats susitvarkyti motociklą, nes pašalinių pagalba yra griežtai draudžiama. Gali padėti tik kiti tos klasės dalyviai. Tai reiškia, kad įveikus sunkius greičio ruožus, poilsiui laiko beveik nebeliks.

"Noriu sunkesnių iššūkių, – aiškino A.Gelažninkas. – Kasdien teks pačiam keistis tepalus, oro filtrą, kas antrą dieną – hidraulikos sistemą. Gerai, kad padangas permontuos serviso sunkvežimyje, bet jų bus trigubai mažiau, nei naudodavau iki šiol. Vienos padangos turės užtekti keturioms dienoms. O tai labai sudėtinga."

Grįžta ralio legendos

2020-ųjų Dakare visureigių įskaitą trečią kartą laimėjo legendinis ispanas Carlosas Sainzas su MINI, artimiausią konkurentą Nasserą Al-Attiyah aplenkęs daugiau nei šešiomis minutėmis. Trečioje vietoje liko kitas MINI lenktynininkas S.Peterhanselis, atsilikęs beveik 10 min. Beje, 55-erių prancūzas – tituluočiausias Dakaro dalyvis. Jis lenktynes laimėjo net trylika kartų: šešis – motociklu, septynis – automobiliu. Jam priklauso ir laimėtų etapų rekordas – 80.

Visi lyderiai startuos ir 2021-ųjų lenktynėse. Prie šių pripažintų meistrų prisidės ir po metų pertraukos į Dakarą grįžtantis prancūzas, daugkartinis pasaulio ralio čempionatų nugalėtojas Sebastianas Loebas.

Garsių vardų netrūks ir motociklų bei sunkvežimių klasėse. 2020-aisiais tarp motociklininkų pirmąja pergale džiaugėsi amerikietis lenktynininkas Ricky Brabecas su "Honda". Sunkvežimių įskaitoje niekas neprilygo tradiciniam favoritui "KamAZ" ir jo vairuotojui Andrejui Karginovui.



NAUJAUSI KOMENTARAI

vist vanagi

vist vanagi portretas
sypsenele tai tikro psichinio ligonelio,nelysk tu i viesuma,pasiduok psichiatrams.

Julija

Julija portretas
Ponai Vanago gerbėjai, susimeskite nors po kelis centus ir nupirkite jam gero plaukų šampūno.. Baisu , koks netvarkingas vyras.

Šturmuos septyniese

Šturmuos septyniese portretas
O foto tik vištvanagio...
VISI KOMENTARAI 9

Galerijos

Daugiau straipsnių