„Coface“: muitais Kinijos importui JAV nori stabdyti jos dominavimą elektromobilių rinkoje

JAV sprendimas stipriai padidinti muitus Kinijos prekių importui atspindi norą pažaboti kiniškų elektromobilių dominavimą pasaulyje, rašoma tarptautinės rizikų valdymo bendrovės „Coface“ apžvalgoje.

Gegužės 14 dieną JAV prezidento Joe Bideno (Džo Baideno) administracija padidino tarifus 18 mlrd. dolerių (16,5 mlrd. eurų) vertės Kinijos prekių importui. Į šį sąrašą daugiausia įtraukti produktai, kuriems taikomi J. Bideno investicijų planai ir Kinijos vadinamosios naujosios trys pramonės šakos – elektromobiliai, ličio jonų baterijos ir saulės baterijų elementai.

Tai žymi naują įtampos tarp JAV ir Kinijos prekybos srityje etapą, artėjant lapkritį vyksiantiems amerikiečių lyderio rinkimams. Atsižvelgiant į tai, kad J. Bideno administracija visada teikė pirmenybę subsidijoms, o ne muitams – niekada neatšaukdama eksprezidento Donaldo Trumpo (Donaldo Trampo) įvestų priemonių – tai yra dėmesio vertas žingsnis.

Naująja priemone siekiama laimėti laiko, kad JAV automobilių gamintojai galėtų sumažinti technologinį atotrūkį nuo Kinijos konkurentų, nes tarifai buvo kruopščiai parengti siekiant apriboti tiekimo grandinės sutrikimus vietos pramonėje.

Kinija ir toliau tvirtina savo pasaulinį dominavimą elektrinių transporto priemonių sektoriuje. Rytų Azijos milžinė yra didžiausia elektromobilių gamintoja pasaulyje. 2024 metais ji pagamins beveik 10 mln. elektromobilių – 30 proc. daugiau lyginant su ankstesniais metais, ir tai sudarys 60 proc. pasaulio elektromobilių gamybos.

Kinijos elektromobilių gamintojai remiasi didele automobilių vidaus rinka, kurioje elektromobilių pardavimų augimas yra itin dinamiškas ir 2024 metų pirmąjį ketvirtį pasiekė 50 proc. visų automobilių pardavimų.

Dėl vidaus rinkos įgiję didelį technologinį pranašumą, kinų elektromobilių gamintojai dabar atsigręžia į eksportą. 2023 metais Kinija tapo pirmaujančia pasaulyje lengvųjų automobilių eksportuotoja, o 25 proc. jos eksporto sudarė elektromobiliai.

Be to, Kinija dominuoja beveik visų svarbiausių žaliavų ir komponentų, kurie yra itin svarbūs elektromobilių akumuliatoriams, tiekime.

Naująja priemone siekiama laimėti laiko, kad JAV automobilių gamintojai galėtų sumažinti technologinį atotrūkį nuo Kinijos konkurentų.

 

JAV supranta grėsmę

Pekinas plėtoja elektromobilių gamybos strategiją, nes atsilieka vidaus degimo variklių technologijų srityje. Todėl buvę mobiliųjų telefonų baterijų gamintojai, pavyzdžiui, BYD, metams bėgant perėjo į aukštesnį lygį ir tapo elektromobilių gamintojais.

Pagrindinis ekonominis 100 proc. tarifo, taikomo elektromobiliams, poveikis – ne tiek sumažinti esamą JAV ir Kinijos prekybą šioje rinkoje, kiek užkirsti kelią būsimai prekybai. Patekimas į JAV rinką kinų elektromobilių gamintojams yra labai pelningas ir suteikia papildomų pajamų, kurias galima paskirstyti ir reinvestuoti visoje pramonėje ir visoje šalyje, pažymi „Coface“.

Pavyzdžiui, BYD pradinio lygio elektromobilis „Seagull“ parduodamas už maždaug 11 tūkst. dolerių (maždaug 10,1 tūkst. eurų), palyginti su 36 tūkst. dolerių (maždaug 33,1 tūkst. eurų) už „Tesla Model 3“. Todėl artimiausiais metais kiniški elektromobiliai dėl savo kainų konkurencingumo gali užplūsti JAV rinką, o pirmieji požymiai jau matomi Europoje.

Vis dėlto, nors staigus muitų padidinimas keturgubai rodo, kad Amerika supranta grėsmę, kurią Kinijos elektromobiliai gali kelti jos vidaus pramonei, tikėtina, kad poveikis bus minimalus, atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu į JAV rinką eksportuojama nedaug, sakoma apžvalgoje.

Be to, kaip teigiama joje, objektyviai vertinant visas priemones matyti, kad jos taikomos atsargiai ir tikslingai.

Muitų padidinimas taip pat siunčia signalą Europos Sąjungai – ji bus skatinama laikytis kartu su savo sąjungininkais.

„Rūdžių juosta“

Galiausiai J. Bidenas siunčia aiškią žinutę rinkėjams, automobilių pramonei turėsiant svarbų vaidmenį amerikiečiams renkant prezidentą. Iš septynių valstijų, kuriose rinkimų baigtis yra sunkiai nuspėjama, dvi – Mičiganas ir Viskonsinas – priklauso vadinamajai Rūdžių juostai (Rust Belt) – regionui, laikomam Amerikos automobilių pramonės lopšiu.

Nors abi šios valstijos istoriškai palaikė demokratų kandidatus, 2016 metais D. Trumpas abiejose valstijose laimėjo prieš Hillary Clinton (Hilari Klinton). 2020 metais J. Bidenas pakeitė scenarijų, tačiau 2024-ųjų apklausos rodo, kad ten laukia įtempta kova.

Gamybinės veiklos užtikrinimas yra svarbus veiksnys, lemiantis rinkėjų Rūdžių juostos valstijose pasirinkimus, tuo metu respublikoniškos pietinės valstijos, pavyzdžiui, Teksasas, siekia privilioti šios pramonės atstovus pas save. Pavyzdžiui, didžiausia JAV „Tesla“ gamykla yra Teksase, o tik dvi iš 13 didžiųjų gamyklų yra Rūdžių juostos valstijose.

Ne Kinijoje įsikūrusiems automobilių gamintojams naudinga būti apsaugotiems nuo kinų konkurentų. Visgi jie patirs tiekimo sutrikimų, proporcingų jų veiklos daliai Kinijos rinkoje. Pavyzdžiui, „Tesla“ didžiąją dalį akumuliatorių tiekia iš savo gamyklos Šanchajuje, taip pat perka iš BYD.

Remiantis naujausiomis Tarptautinės energetikos agentūros prognozėmis, artimiausioje ateityje Kinija išliks pasaulio lydere pagal ličio jonų akumuliatorių gamybos pajėgumus. Pasauliniams konkurentams prireiks ne vienerių metų, kad sukurtų pakankamo kiekio alternatyvias atsargas konkurencingomis kainomis.

Automobilių ir jų dalių eksporto į JAV ir automobilių komponentų importo iš Kinijos santykis po pandemijos gerokai padidėjo.

 

Todėl šių tarifų našta turės būti perkelta į pardavimo kainas arba padengta mažesnėmis maržomis. Kita vertus, akumuliatorių gamintojai už Kinijos ribų gali sulaukti didesnės paklausos, pasauliniams automobilių gamintojams ieškant alternatyvų.

Perkrovimas Meksikoje

Anot „Coface“, žvelgiant į trumpalaikę perspektyvą JAV vartotojai ir automobilių pardavėjai negalės pasinaudoti labai konkurencingų Kinijos elektromobilių teikiamais privalumais. Šiuo metu tik kiniški elektromobiliai yra pakankamai konkurencingi kainos atžvilgiu, kad galėtų aptarnauti mažą perkamąją galią turinčius gyventojus.

Todėl muitai trukdo šio rinkos segmento plėtrai, o tai nenaudinga vartotojams ir automobilių mažmenininkams. Nepaisant politinių priemonių, kuriomis siekiama skatinti elektromobilių naudojimą, pavyzdžiui, Infliacijos mažinimo aktas (Inflation Reduction Act), JAV pažanga atsilieka nuo likusio pasaulio. Importuojamų kiniškų elektromobilių įperkamumas būtų buvęs sveikintinas postūmis, pažymi „Coface“.

Meksikoje prekių perkrovimas tapo pelningu būdu pasipelnyti iš prekybos karo. Bus dedama vis daugiau pastangų, kad jis būtų sustabdytas. Perkrovimu grindžiamas tarifų apėjimas – tai nukreipto Kinijos eksporto importavimas, pridedant tik tiek vertės, kad jis būtų laikomas šalyje pagaminta preke, ir eksportavimas į JAV.

Meksikos variklinių transporto priemonių eksporto į JAV vertė 2023 metais šoktelėjo iki 121 mlrd. dolerių ir, palyginti su 2021 metais, padidėjo 26,4 mlrd. dolerių. Per tą patį laikotarpį automobilių ir jų komponentų importas iš Kinijos išaugo dvigubai.

Automobilių ir jų dalių eksporto į JAV ir automobilių komponentų importo iš Kinijos santykis po pandemijos gerokai padidėjo. Didėjant JAV prekybos kliūtims, nukreiptoms prieš kiniškus elektromobilius, Kinijos ir Meksikos įmonėms atsiranda vis daugiau paskatų užsiimti perkrovimo praktika.

Paskelbus apie muitų padidinimą, JAV politikai paskelbė pareiškimus išreikšdami savo susirūpinimą dėl prekių perkrovimo per Meksiką. Prieš paskelbiant apie pasikeitusius tarifus JAV prekybos atstovo biuro vyresnioji patarėja Cara Morrow (Kara Morou) patvirtino, kad Amerika nori „skatinti Šiaurės Amerikos integraciją ir konkurencingumą, o ne atverti galines duris Kinijai“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Kiniskos propogandos straipsnis

Komentarijus

Komentarijus portretas
Galėtų sąžininga konkurencija kovoti. Pvz pigesnę prekę pateikdami.

JAV konvulsijos

JAV konvulsijos portretas
JAV ir ES kinų pasturgalyje ir siaubingai atsilieka elektromobilių technologijose. Todėl griauna viską, kad tik išlaikyti savo dominavimą. Tačiau tai JAV ir vasalams nepadės. Nesustabdyti Pasaulio kaitos ir daugiapolės Pasaulio santvarkos.
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių