- Rūta Androšiūnaitė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
JAV sprendimas stipriai padidinti muitus Kinijos prekių importui atspindi norą pažaboti kiniškų elektromobilių dominavimą pasaulyje, rašoma tarptautinės rizikų valdymo bendrovės „Coface“ apžvalgoje.
Gegužės 14 dieną JAV prezidento Joe Bideno (Džo Baideno) administracija padidino tarifus 18 mlrd. dolerių (16,5 mlrd. eurų) vertės Kinijos prekių importui. Į šį sąrašą daugiausia įtraukti produktai, kuriems taikomi J. Bideno investicijų planai ir Kinijos vadinamosios naujosios trys pramonės šakos – elektromobiliai, ličio jonų baterijos ir saulės baterijų elementai.
Tai žymi naują įtampos tarp JAV ir Kinijos prekybos srityje etapą, artėjant lapkritį vyksiantiems amerikiečių lyderio rinkimams. Atsižvelgiant į tai, kad J. Bideno administracija visada teikė pirmenybę subsidijoms, o ne muitams – niekada neatšaukdama eksprezidento Donaldo Trumpo (Donaldo Trampo) įvestų priemonių – tai yra dėmesio vertas žingsnis.
Naująja priemone siekiama laimėti laiko, kad JAV automobilių gamintojai galėtų sumažinti technologinį atotrūkį nuo Kinijos konkurentų, nes tarifai buvo kruopščiai parengti siekiant apriboti tiekimo grandinės sutrikimus vietos pramonėje.
Kinija ir toliau tvirtina savo pasaulinį dominavimą elektrinių transporto priemonių sektoriuje. Rytų Azijos milžinė yra didžiausia elektromobilių gamintoja pasaulyje. 2024 metais ji pagamins beveik 10 mln. elektromobilių – 30 proc. daugiau lyginant su ankstesniais metais, ir tai sudarys 60 proc. pasaulio elektromobilių gamybos.
Kinijos elektromobilių gamintojai remiasi didele automobilių vidaus rinka, kurioje elektromobilių pardavimų augimas yra itin dinamiškas ir 2024 metų pirmąjį ketvirtį pasiekė 50 proc. visų automobilių pardavimų.
Dėl vidaus rinkos įgiję didelį technologinį pranašumą, kinų elektromobilių gamintojai dabar atsigręžia į eksportą. 2023 metais Kinija tapo pirmaujančia pasaulyje lengvųjų automobilių eksportuotoja, o 25 proc. jos eksporto sudarė elektromobiliai.
Be to, Kinija dominuoja beveik visų svarbiausių žaliavų ir komponentų, kurie yra itin svarbūs elektromobilių akumuliatoriams, tiekime.
Naująja priemone siekiama laimėti laiko, kad JAV automobilių gamintojai galėtų sumažinti technologinį atotrūkį nuo Kinijos konkurentų.
JAV supranta grėsmę
Pekinas plėtoja elektromobilių gamybos strategiją, nes atsilieka vidaus degimo variklių technologijų srityje. Todėl buvę mobiliųjų telefonų baterijų gamintojai, pavyzdžiui, BYD, metams bėgant perėjo į aukštesnį lygį ir tapo elektromobilių gamintojais.
Pagrindinis ekonominis 100 proc. tarifo, taikomo elektromobiliams, poveikis – ne tiek sumažinti esamą JAV ir Kinijos prekybą šioje rinkoje, kiek užkirsti kelią būsimai prekybai. Patekimas į JAV rinką kinų elektromobilių gamintojams yra labai pelningas ir suteikia papildomų pajamų, kurias galima paskirstyti ir reinvestuoti visoje pramonėje ir visoje šalyje, pažymi „Coface“.
Pavyzdžiui, BYD pradinio lygio elektromobilis „Seagull“ parduodamas už maždaug 11 tūkst. dolerių (maždaug 10,1 tūkst. eurų), palyginti su 36 tūkst. dolerių (maždaug 33,1 tūkst. eurų) už „Tesla Model 3“. Todėl artimiausiais metais kiniški elektromobiliai dėl savo kainų konkurencingumo gali užplūsti JAV rinką, o pirmieji požymiai jau matomi Europoje.
Vis dėlto, nors staigus muitų padidinimas keturgubai rodo, kad Amerika supranta grėsmę, kurią Kinijos elektromobiliai gali kelti jos vidaus pramonei, tikėtina, kad poveikis bus minimalus, atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu į JAV rinką eksportuojama nedaug, sakoma apžvalgoje.
Be to, kaip teigiama joje, objektyviai vertinant visas priemones matyti, kad jos taikomos atsargiai ir tikslingai.
Muitų padidinimas taip pat siunčia signalą Europos Sąjungai – ji bus skatinama laikytis kartu su savo sąjungininkais.
„Rūdžių juosta“
Galiausiai J. Bidenas siunčia aiškią žinutę rinkėjams, automobilių pramonei turėsiant svarbų vaidmenį amerikiečiams renkant prezidentą. Iš septynių valstijų, kuriose rinkimų baigtis yra sunkiai nuspėjama, dvi – Mičiganas ir Viskonsinas – priklauso vadinamajai Rūdžių juostai (Rust Belt) – regionui, laikomam Amerikos automobilių pramonės lopšiu.
Nors abi šios valstijos istoriškai palaikė demokratų kandidatus, 2016 metais D. Trumpas abiejose valstijose laimėjo prieš Hillary Clinton (Hilari Klinton). 2020 metais J. Bidenas pakeitė scenarijų, tačiau 2024-ųjų apklausos rodo, kad ten laukia įtempta kova.
Gamybinės veiklos užtikrinimas yra svarbus veiksnys, lemiantis rinkėjų Rūdžių juostos valstijose pasirinkimus, tuo metu respublikoniškos pietinės valstijos, pavyzdžiui, Teksasas, siekia privilioti šios pramonės atstovus pas save. Pavyzdžiui, didžiausia JAV „Tesla“ gamykla yra Teksase, o tik dvi iš 13 didžiųjų gamyklų yra Rūdžių juostos valstijose.
Ne Kinijoje įsikūrusiems automobilių gamintojams naudinga būti apsaugotiems nuo kinų konkurentų. Visgi jie patirs tiekimo sutrikimų, proporcingų jų veiklos daliai Kinijos rinkoje. Pavyzdžiui, „Tesla“ didžiąją dalį akumuliatorių tiekia iš savo gamyklos Šanchajuje, taip pat perka iš BYD.
Remiantis naujausiomis Tarptautinės energetikos agentūros prognozėmis, artimiausioje ateityje Kinija išliks pasaulio lydere pagal ličio jonų akumuliatorių gamybos pajėgumus. Pasauliniams konkurentams prireiks ne vienerių metų, kad sukurtų pakankamo kiekio alternatyvias atsargas konkurencingomis kainomis.
Automobilių ir jų dalių eksporto į JAV ir automobilių komponentų importo iš Kinijos santykis po pandemijos gerokai padidėjo.
Todėl šių tarifų našta turės būti perkelta į pardavimo kainas arba padengta mažesnėmis maržomis. Kita vertus, akumuliatorių gamintojai už Kinijos ribų gali sulaukti didesnės paklausos, pasauliniams automobilių gamintojams ieškant alternatyvų.
Perkrovimas Meksikoje
Anot „Coface“, žvelgiant į trumpalaikę perspektyvą JAV vartotojai ir automobilių pardavėjai negalės pasinaudoti labai konkurencingų Kinijos elektromobilių teikiamais privalumais. Šiuo metu tik kiniški elektromobiliai yra pakankamai konkurencingi kainos atžvilgiu, kad galėtų aptarnauti mažą perkamąją galią turinčius gyventojus.
Todėl muitai trukdo šio rinkos segmento plėtrai, o tai nenaudinga vartotojams ir automobilių mažmenininkams. Nepaisant politinių priemonių, kuriomis siekiama skatinti elektromobilių naudojimą, pavyzdžiui, Infliacijos mažinimo aktas (Inflation Reduction Act), JAV pažanga atsilieka nuo likusio pasaulio. Importuojamų kiniškų elektromobilių įperkamumas būtų buvęs sveikintinas postūmis, pažymi „Coface“.
Meksikoje prekių perkrovimas tapo pelningu būdu pasipelnyti iš prekybos karo. Bus dedama vis daugiau pastangų, kad jis būtų sustabdytas. Perkrovimu grindžiamas tarifų apėjimas – tai nukreipto Kinijos eksporto importavimas, pridedant tik tiek vertės, kad jis būtų laikomas šalyje pagaminta preke, ir eksportavimas į JAV.
Meksikos variklinių transporto priemonių eksporto į JAV vertė 2023 metais šoktelėjo iki 121 mlrd. dolerių ir, palyginti su 2021 metais, padidėjo 26,4 mlrd. dolerių. Per tą patį laikotarpį automobilių ir jų komponentų importas iš Kinijos išaugo dvigubai.
Automobilių ir jų dalių eksporto į JAV ir automobilių komponentų importo iš Kinijos santykis po pandemijos gerokai padidėjo. Didėjant JAV prekybos kliūtims, nukreiptoms prieš kiniškus elektromobilius, Kinijos ir Meksikos įmonėms atsiranda vis daugiau paskatų užsiimti perkrovimo praktika.
Paskelbus apie muitų padidinimą, JAV politikai paskelbė pareiškimus išreikšdami savo susirūpinimą dėl prekių perkrovimo per Meksiką. Prieš paskelbiant apie pasikeitusius tarifus JAV prekybos atstovo biuro vyresnioji patarėja Cara Morrow (Kara Morou) patvirtino, kad Amerika nori „skatinti Šiaurės Amerikos integraciją ir konkurencingumą, o ne atverti galines duris Kinijai“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Popiežius pasmerkė jėgos naudojimą Libane ir Gazos Ruože1
Popiežius Pranciškus sekmadienį pasmerkė jėgos naudojimą Libane ir Gazos Ruože, Izraeliui toliau rengiant smūgius šiose teritorijose. ...
-
Ekspertas: V. Zelenskio komanda susimovė – esminiai dalykai pateikti blogai ir blogu laiku
Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis grįžo iš JAV su nauju karinės pagalbos paketu, bet nepasiekęs dviejų svarbiausių tikslų – jo „pergalės planas“ nepriimtas, kaip ir negautas leidimas smogti Rusijai vakarietiškom...
-
S. Lavrovas toliau lieja tulžį ant Vakarų: Europa rengiasi savižudiškam nuotykiui
Rusijos užsienio reikalų ministras Sergejus Lavrovas vienareikšmiškai atmetė galimybę atnaujinti tarptautinius santykius. ...
-
Austrijoje prasidėjo balsavimas visuotiniuose rinkimuose
Austrijoje sekmadienį prasidėjo balsavimas visuotiniuose rinkimuose ir manoma, kad juose kraštutiniai dešinieji galėtų pasiekti istorinę pergalę, nedidele persvara įveikę konservatorius. ...
-
Izraelio kariuomenės vadas užsiminė apie invazijos į Libaną galimybę2
Po „Hezbollah“ lyderio Hassano Nasrallaho nužudymo per tikslinį oro smūgį Izraelio kariuomenės vadas Herzis Halevis užsiminė apie invazijos į kaimyninį Libaną galimybę. Jis baigė padėties vertinimą ir patvirtino ginkluotųjų pajėg...
-
Paminėtos 30-osios kelto „Estonia“ katastrofos metinės
Šeštadienį Švedijoje ir Estijoje paminėtos 30-osios kelto „Estonia“ katastrofos metinės. ...
-
J. Bidenas „Hezbollah“ lyderio nužudymą pavadino teisingumu14
JAV prezidentas Joe Bidenas (Džo Baidenas) „Hezbollah“ lyderio Hassano Nasrallah (Hasano Nasralos) nužudymą šeštadienį pavadino teisingumu daugybei jo aukų, įskaitant tūkstančius amerikiečių, izraeliečių ir Libano civili...
-
ES oro bendrovėms rekomenduoja vengti Libano ir Izraelio oro erdvės3
Oro bendrovės ateinantį mėnesį turėtų vengti Libano ir Izraelio oro erdvės, padidėjus oro ir raketų smūgių tarp Izraelio ir „Hezbollah“ intensyvumui, šeštadienį pareiškė Europos Sąjunga (ES). ...
-
Izraelio kariuomenė: pašalinus H. Nasrallah, pasaulis tapo saugesnis13
Izraelio kariuomenė šeštadienį pareiškė, kad dėl „Hezbollah“ lyderio Hassano Nasrallah (Hasano Nasralos) nužudymo pasaulis tapo saugesnis, tačiau pridūrė, kad vis dar bus taikomasi į likusius aukšto rango grupuo...
-
Vidurio Europoje prieglobstį radę ukrainiečiai žada čia pasilikti: situacija Lietuvoje – kitokia
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis (SOCMIN), 41 proc. karo pabėgėlių iš Ukrainos savo gyvenimą Lietuvoje mato iki karo pabaigos, 39 proc. sako kad čia pabus dar kelerius metus, bet planuoja grįžimą namo. Vidurio Europos situac...