- Jūratė Damulytė, Ramūnas Jakubauskas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Keleiviniai lėktuvai keisti skrydžio kryptį gali tik išskirtiniais atvejais, sprendimą visais atvejais priima lėktuvo pilotas, teigia Susisiekimo ministerija ir „Oro navigacija“.
Po kilusio tarptautinio skandalo Minskui nutupdžius keleivinį lėktuvą, BNS klausia atsakingų institucijų, kada ir kokiems nurodymams turi paklusti civilinės aviacijos orlaiviai.
Kokiais atvejais ir kokiais teisiniais, saugumo pagrindais pagal galiojančias taisykles gali būti duodami nurodymai keleiviniam lėktuvui keisti skrydžio kryptį, kai nėra lėktuvo gedimo?
* Įvertinus grėsmę skrydžių saugumui – jei kyla grėsmė keleiviams (pvz. įvyksta lėktuvo užgrobimas, gaunamas pranešimas apie sprogmenį, grasinama).
* Įvertinus grėsmę skrydžių saugai – jei įvyksta lėktuvo gedimas (pvz. variklio gedimas ir pan.).
* Visais atvejais sprendimą priima pilotas. Priėmęs sprendimą, jis gali keisti skrydžio planą.
Ar kilus saugumo grėsmei (pvz.: pranešimui apie sprogmenį orlaivyje), lėktuvas turėtų būti tupdomas artimiausiame oro uoste?
* Sprendimą priima orlaivio pilotas ir pats sprendžia kaip elgtis vadovaudamasis savo aviakompanijos taisyklėmis. Jei incidentas įvyktų Lietuvos oro erdvėje, pavyzdžiui, skrydžių vadovams būtų pasakyta, kad lėktuve galimai yra sprogmuo, skrydžių vadovai suteiktų pirmenybę šiam orlaiviui leistis ir tada lauktų pilotų sprendimų. Pilotai galėtų rinktis – ar leistis, ar skristi toliau.
Ar šiuo atveju Minskas buvo artimiausias oro uostas?
* Remiantis skrydžių duomenų informacija, artimesnis buvo Vilniaus oro uostas.
Ar lėktuvo įgula privalo paklusti dispečerių ar lydinčių karinių orlaivių nurodymams, jei mato, kad keliami reikalavimai neatitinka protokolų?
* Jeigu yra normali kasdienė situacija, vyksta įprastas skrydis, pilotas turi klausyti skrydžių vadovų nurodymų – tūpti, parinkti greitį, eiti į vadinamąjį „antrą ratą“ ir panašiai.
* Esant situacijai, susijusiai su skrydžių sauga ir saugumu, visa sprendimų teisė atitenka orlaivio pilotui ir jis pats sprendžia, kokių veiksmų imtis.
Kokiais atvejais ir pagal kokias tvarkas keleivinių orlaivių „palydėjimui“ gali būti keliami karinės aviacijos vienetai?
* Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijoje, sudarytoje 1944 metais Čikagoje, nurodyta, kad civilinių orlaivių perėmimas reglamentuojamas Čikagos konvencijos valstybių narių kiekvienos atskirai – tam numatyti nacionaliniai reikalavimai.
* Pagrindiniai principai, kurių turi laikytis Čikagos konvencijos valstybės narės, nustatant reikalavimus orlaivių perėmimui:
– civilinis orlaivis gali būti perimtas tik esant neatidėliotinai būtinybei;
– jei įvykdomas orlaivio perėmimas, jis turi apsiriboti orlaivio tapatybės nustatymu, nebent to reikia siekiant grąžinti orlaivį į numatytą kelią, nukreipti jį toliau nuo nacionalinės oro erdvės ribos, nukreipti jį nuo draudžiamos, ribojamos ar pavojingos zonos, arba nurodyti nusileisti tam tikrame aerodrome;
– navigacinis orientavimas ir susijusi informacija turi būti perduodama perimtam orlaiviui radijo telefonijos pagalba (jei galima užmegzti radijo ryšį);
– nepavykus užmegzti radijo ryšio, informacija perduodama specialiais ženklais;
– kai perimtas civilinis orlaivis turi nusileisti teritorijoje, per kurią skrido, paskirtas tūpimo aerodromas turi būti tinkamas saugiam orlaivio nutūpimui.
***
BNS primena, kad sekmadienio popietę Minsko oro uoste buvo priverstinai nutupdytas keleivinis bendrovės „Ryanair“ lėktuvas, skridęs iš Atėnų į Vilnių. Jis buvo priartėjęs prie Lietuvos oro erdvės, tačiau buvo priverstas pasukti į Baltarusijos sostinę.
Aviakompanija „Ryanair“ pranešė, kad lėktuvas su daugiau kaip šimtu keleivių nusileido Minsko oro uoste, nes Baltarusijos oro dispečeriai informavo apie potencialią saugumo grėsmę lėktuve. Ši informacija vėliau nepasitvirtino.
Be to, Baltarusija priverstiniam keleivinio lainerio nutupdymui buvo pasitelkusi naikintuvą MiG-29 ir karinį sraigtasparnį Mi-24.
„Ryanair“ lėktuvu skrido Baltarusijos opozicijos aktyvistas, žurnalistas Ramanas Pratasevičius. Lėktuvui nusileidus Minske, jis sulaikytas, taip pat sulaikyta jo mergina, Europos humanitarinio universiteto Vilniuje studentė, Rusijos pilietė Sofija Sapega.
Pernai „Nexta“ įkūrėjus 22 metų Sciapaną Pucilą ir 26 metų R. Pratasevičių Baltarusija įtraukė į „asmenų, dalyvaujančių teroristinėje veikloje“, sąrašą, o patį kanalą paskelbė „ekstremistiniu“ ir nurodė jį blokuoti.
Tokį Baltarusijos režimo elgesį Vakarai pasmerkė, taip pat ėmėsi ir skrydžių ribojimų lėktuvams, skrendantiems pro Baltarusiją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Paveldo perlas Jonavoje: Skarulių bažnyčia kviečia į jubiliejų
Vienas vertingiausių ir gražiausių objektų ne tik Jonavoje, bet ir visoje Lietuvoje – taip Skarulių Šv. Onos bažnyčią sutartinai vadina istorikai ir muziejininkai. Bažnyčią lankančius turistus žavi ir išnykusio Skarulių kaimo ...
-
Ištyrė: vandens kokybė normų neatitiko trijose maudyklose
Birželio pabaigoje atlikti tyrimai parodė, jog vandens kokybė normų neatitinka trijose maudyklose, penktadienį paskelbė Higienos institutas. ...
-
KAM patrigubino šaulių finansavimą: pinigų skirta ginklams, ekipuotei, įrangai įsigyti1
Krašto apsaugos ministerija (KAM) penktadienį pranešė patrigubinusi šaulių finansavimą, lėšų skirta ginklams, ekipuotei, įrangai įsigyti. ...
-
A. Bilotaitė: neteisėtos migracijos srautai nuslūgo, bet provokacijų galimybė išlieka1
Neteisėtos migracijos srautai atrodo nuslūgę, bet atsipalaiduoti negalima, nes provokacijų galimybė išlieka, sako vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė. ...
-
Pasibaisėjo autobuso vairuotojo elgesiu: jeigu suknežintų makaulę, ką kaltintų?13
Lietuvos Nepriklausomybės akto signatarė, aktorė Nijolė Oželytė socialinio tinklo „Facebook“ puslapyje pasidalijo vaizdo įrašu, kuriame užfiksuota, kaip „Ollex“ bendrovės vairuotojas kalba telefonu tuo metu, kai keleiviu...
-
Stichinė liūtis: Tauragės gatvės virto ežerais, skęsta automobiliai
Tebesitęsiant kaitrai penktadienį prakiuro Tauragės dangus. Stichinė liūtis lėmė drastišką padėtį mieste. ...
-
Ministrė: kol Baltarusijos režimas atakuos, tol tęsime neteisėtų migrantų neįleidimo politiką1
Neteisėtos migracijos srautai atrodo nuslūgę, bet atsipalaiduoti negalima, nes provokacijų galimybė išlieka, sako vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė. ...
-
NATO domisi Klaipėda
Klaipėdos savivaldybėje lankėsi NATO pajėgų integravimo vieneto Lietuvoje kariai. Jų apsilankymo tikslas – pristatyti savo veiklą ir susipažinti su civilinės saugos situacija bei bendra padėtimi uostamiestyje. ...
-
Vokietija Lietuvai daro spaudimą dėl Kaliningrado: baiminasi paaštrėjusios Rusijos reakcijos
Vokietijos kancleris Olafas Scholzas (Olafas Šolcas) mano, kad Europos Sąjungos (ES) sankcijos rusiškų krovinių tranzitui per Lietuvą į Kaliningradą turėtų būti taikomos pagal specialias taisykles taip sumažinant įtampą su Rusija, pas...
-
Jei nebus tiesioginio oro pavojaus, „Tautišką giesmę“ drauge giedos ir Ukrainos lietuviai
Rengdamosi „Tautiškai giesmei aplink pasaulį“ Lietuvos ir kaimyninių šalių diasporos pabrėžia solidarumo svarbą. Šių metų šūkis „Solidarūs – mes stiprūs!“ tiksliausiai atspindi būtinybę tel...