Dieną, kai stačiatikių pasaulis ramiai susėdęs prie šeimyninio stalo švenčia Velykas, vienas Gruzijos kaimelis mini skendėdamas dulkių debesyje, sukeltame besigrumiančių vyrų.
Didžiausias metų įvykis
Šuchučio kaimas yra niekuo neišsiskirianti vietovė Vakarų Gruzijoje – neturtingame, tačiau kultūros paveldu garsėjančiame regione.
Pats kaimelis žymus dėl dviejų dalykų: besidriekiančio per jį magistralinio kelio ir vienos dienos per metus, kai šis kelias būna užblokuotas. Kartą per metus, Didįjį sekmadienį, šiuo keliu eismas sustoja dėl tūkstantmetės tradicijos – lelo varžytuvių.
Žaidimas lelo (liet. – "mesk, bandyk") neturi teisėjo dėl labai paprastos priežasties – čia nėra jokių taisyklių, laiko limito, dalyvių skaičiaus ribojimo.
Ritualinio žaidimo laukas – Šuchučio kaimo centrinė dalis tarp dviejų upelių. Didįjį sekmadienį viršutinio ir žemutinio kaimelio vyrai grumiasi dėl 16 kg sveriančio kamuolio, gruziniškai vadinamo burti.
Regbio ištakos
Žaidimo tikslas – iš odos pasiūtą sunkų kamuolį garbingai nunešti į savo kaimelio pusę.
Kamuolį miniai šventikas išmeta tiksliai išmatuotame centre tarp dviejų upelių. Tai maždaug 150 m ruožas, per kurį eina ir magistralė, kelioms valandoms virstanti lelo mūšio lauku. Kovojančios minios nesustabdo niekas – nei namų tvoros, nei daržai ar kelio ženklai.
Pergalė reiškia garbę laimėjusiai kaimelio daliai, o kamuolys, iškilmingai perneštas būrio laimėtojų per kaimą, padedamas ant paskutinio mirusio žaidėjo kapo.
Kada pradėtas žaisti lelo, tiksliai nežino niekas. Yra įvairiausių versijų, tačiau daugybė pagoniškų šio žaidimo ritualų neleidžia abejoti, kad jis buvo žaidžiamas dar iki krikščionybės Gruzijoje. Gruzinai gririasi, kad lelo – šiandien visame pasaulyje populiaraus regbio ištakos.
16 kg garbės
Ankstyvą pirmosios Velykų dienos rytą atvykus į Šuchučio kaimą tarsi prieš artėjančią audrą tvyro ramybė – abiejų kaimelio dalių vyrai savo stovyklose aptarinėja artėjančio mūšio strategiją arba įkvėpimo ieško šeimose.
Tyla greitai išsklaidoma, nes prasideda iškilminga odinio kamuolio kimšimo ceremonija. Burti kamuolys siuvamas lelo išvakarėse. Ši garbė patikėta vienai kaimelio šeimai, kurios amatas – batsiuvystė. Šventės rytą tuščias kamuolys vyno tostais sutinkamas batsiuvio kieme ir prasideda iki pietų trunkanti kamuolio garbinimo bei kimšimo žemėmis, smėliu ir vynu ceremonija.
Susirinkę kaimynai, šventikai, sakydami tostus, geria vyną iš dar tuščio kamuolio, naudodami jį kaip indą. Visi esantys kieme privalo atsigerti iš lelo kamuolio ir palinkėti žaidėjams pergalės, o kamuoliui – stiprybės.
Žėrė komplimentus Lietuvai
Iškilmių centre – šventikas Saba. Buvęs graikų ir romėnų imtynių atstovas pats tris dešimtmečius grūmėsi dėl lelo garbės. Popas džiaugiasi, kad jau 13 metų jam patikėta ypač garbinga misija – šventinti kamuolį ir išmesti jį žaidėjams.
Sužinojęs, kad esu iš Lietuvos, Saba žeria komplimentus mūsų šaliai. Šventikas teigė daug kartų grūmęsis su lietuviais imtynių ringe ir juokais net siūlęs jiems atvykti bei pasigalynėti lelo ringe.
Vienas iš žaidėjų senbuvių, taksi vairuotojas Robinzonas Kobalava, pakėlęs dubenėlį vyno, paragino išgerti už lelo tradiciją. "Mūsų kaimelis niekuo neišsiskiriantis. Mašinos pro jį pralekia dideliu greičiu. Tačiau šiandien mes esame Gruzijos centras. Mūsų protėvių tradicija kautis dėl lelo garbės vis dar gyva ir mes turime gerbti šį paveldą", – kalbėjo vyras.
Po poros valandų tostų, anekdotų ir linksmų pažinčių kamuolio kimšimo ritualas, kaip ir šalia stovintis penkiasdešimties litrų vyno grafinas, pasibaigia.
Iškilmingos eitynės
Popas Saba, išgirdęs minioje gandą, kad šiandien lelo stebės ir Gruzijos premjeras Bidzina Ivanišvilis, vėl pakėlė dubenėlį vyno ir paragino visus pamiršti politiką, palikti diskusijas už kaimo ribų ir visą dėmesį skirti Velykoms bei kovai už garbingą lelo tradiciją.
Prikimštas kamuolys dar kartą pasveriamas. Senovinės svarstyklės rodė beveik 18 kg, tačiau R.Kobalava nuramino: "Vynui išgaravus, bus lygiai šešiolika."
Tuomet dalyvių ir stebėtojų minia nuo batsiuvio namo patraukė magistraliniu keliu iki cerkvės, kur buvo pašventintas kamuolys. Jį nešė popas Saba, tačiau visiems buvo leidžia pabandyti, ką reiškia pagauti tokį kamuolį.
Pagavusius lydėjo plojimai, nugriuvusius ar paleidusius iš rankų kamuolį – juokas. Vairuotojai, įstrigę kelyje, nepyko – jiems Saba taip pat leidžia išbandyti kamuolio svorį. Šurmuliuojanti minia pasiekė cerkvę – čia kamuolys šventinamas ir paliekamas poros valandų poilsiui.
"Gamišvit ar vtamašob"
Aukštutinio Šuchučio kaimo gyventojas Georgijus, aiškindamas lelo istoriją ir tradicijas, pakvietė į šalia cerkvės esantį savo kiemą.
Prisėdus pavėsyje, netrukus buvo padengtas gruziniškas stalas, atnešta vyno grafinų. Anot Georgijaus, prieš žaidimą vynas – būtinas. Keliami tostai už žaidėjų sėkmę, sveikatą, protėvių tradicijos tąsą.
35 metų Georgijus žaidime dalyvauja nuo paauglystės ir tikino nebijąs grumtis. Jis primygtinai prašė išmokti gruzinišką frazę "gamišvit ar vtamašob" (paleiskite mane, aš nežaidžiu). Anot jo, jei pašalietis būna įtraukiamas į žaidimo epicentrą, šie žodžiai – vienintelis jo išsigelbėjimas.
Kamuolio palydėjimas šūviais
Žemutinio ir aukštutinio kaimelio vyrai mūšio lauke pradėjo būriuotis jau anksčiau. Visi draugiškai šnekučiavosi ir prisimimė buvusius žaidimus.
Anot R.Kobalavos, kaimo vyrai kovoja ir pykstasi tik lelo grumtynėse. Jis taip pat pabrėžė, kad egzistuoja labai griežta garbės taisyklė – muštis negalima. Jei įsiaudrinę žaidėjai pradeda konfliktuoti, jie greitai išskiriami ir nuraminami.
Kiekvienais metais rungtynės prasideda lygiai 17 val. Žaidimo trukmė neapibrėžta. Ji svyruoja nuo dviejų iki aštuonių valandų.
Netrukus pasigirsta ovacijos ir riksmai, pasirodo šventikas Saba su burti, lydimas kelių vyrų bei medžiokliniu šautuvu ginkluoto vedlio. Šautuvo šūviais skelbiama žaidimo pradžia. Burti išmetamas miniai.
Žūtbūtinė kova
Kelių šimtų žmonių būrys užverda – jo centre burti. Žaidėjai tarsi viesulas sukasi nenuspėjamomis kryptimis, griaudami viską savo kelyje.
Lelo – vyrų žaidimas, bet jame dalyvauja ir moterys. Jos nekovoja dėl kamuolio, tačiau stengiasi padėti savo komandai: žnaibo konkurentus, bando užkalbinti ir atitraukti priešingos kaimelio dalies vyrų dėmesį.
Vieni vyrai negailestingai grumiasi dėl kamuolio, kiti stebi, kad priešininkų komanda neišneštų kamuolio paslapčiomis.
Vienas žaidėjas, apsirengęs marškinėliais su užrašu "Sočio žiemos Olimpiada 2014, Rusija", sulaukė daug pašaipų. Tačiau jis greit atšovė: "Šiais marškinėliais apsirengiau tam, kad juos suplėšytų." Vyrų drabužiai draskomi, batai skraido virš minios. Dulkių kamuolys pora valandų juda tai vieno, tai kito upelio link.
Jei kuris vyras parkrenta ant žemės, šalia esantys vyrai iškelia rankas ir taip duoda ženklą, kad žaidimas būtų kiek sulėtintas.
Garbė ir po mirties
Po dviejų valandų lelo burti pernešamas per žemutinį kaimelį skiriantį upelį. Minia dar ilgai nenustoja grumtis, tačiau jau girdimi džiaugsmingi sveikinimai.
Kamuolys nunešamas į jo gaminimo vietą – batsiuvio namo balkoną – ir išdidžiai parodomas miniai. Žemutinė kaimelio dalis lelo titulą buvo pelniusi tik prieš ketverius metus, todėl šiandien čia itin didelė šventė.
Jaunieji žaidėjai išdidžiai neša kamuolį per kaimelio gatves, kapinių link. Skanduojami šūkiai: "Tegyvuoja žemutinis Šuchutis!", "Tegyvuoja lelo!" Pasiekus kapines, kamuolys padedamas ant 2008 m. mirusio žaidėjo kapo. Skamba tostai ir keli šimtai litrų vyno pradeda garuoti minioje.
Lelo žaidimą stebėjęs Gruzijos premjeras B.Ivanišvilis, keldamas ragą su vynu, pasveikino žaidėjus: "Noriu pakelti tostą už jūsų pergalę. Laimėjo žemutinė kaimelio dalis, laimėjo visa Gruzija. Su tokia dvasia ir energija, kurią jūs parodėte šiandien, mes turime kurti šalį."
Ant kapaviečių matyti daug senesnių kamuolių – kai kurie dar visai neseniai padėti ir aplaistyti vynu, kiti jau baigia sutrūnyti, tačiau garbingai guli ant kapo.
Yra posakis: geriau vieną kartą pamatyti, nei šimtą kartų išgirsti. Neįmanoma suprasti lelo, kol jo nepamatai savo akimis.
Vienais metais nežaidė
Lelo istorijoje buvo tik vienas kartas, kai kaimelio vyrai dėl kamuolio nesigrūmė, neaidėjo juokas ir linksmi šūksniai. 1989 m. po kruvinosios balandžio 9 d. įvykių Tbilisyje lelo nebuvo žaidžiamas.
Popas Saba išmetė kamuolį susirinkusiai miniai, tačiau jo niekas nepalietė.
Kamuolys buvo nugabentas į cerkvę Tbilisyje ir paskirtas žuvusiesiems.
Naujausi komentarai