Rusijos veiksmai vis labiau primena nepaskelbtą ekonominį karą Lietuvai. Šimtus Lietuvos vilkikų pasienyje įkalinę rusai kitu taikiniu pasirinko pieno perdirbimo įmones.
Eilės didėja visur
Dėl savaitę Rusijos muitininkų griežčiau tikrinamų Lietuvos vežėjų vilkikų Latvijos ir Rusijos pasienyje susidarė keliolikos kilometrų krovininių automobilių iš Lietuvos eilės. Rusijos pareigūnai ne kartą žadėjo pagreitinti muitinės procedūras, tačiau pažadų neįvykdė.
Lietuvos vežėjai pasienyje sustatyti į atskirą eilę, ji beveik nejuda. Kitoje eilėje laukiantys kitų šalių vežėjai juda daug greičiau.
Į Latvijos ir Rusijos pasienį atvykęs užsienio reikalų viceministras Evaldas Ignatavičius pareiškė, kad Rusija prieš vežėjus iš Lietuvos naudoja diskriminacines priemones.
"Vakar aplankėme Terechovo pasienio punktą. Ten eilė apie 14 km. Tai būtų apie 700 automobilių. Juda lėtai. Vakar iš viso praleisti 24 lietuvių vežėjai. Šiandien esame kitame punkte – Grebniovo. Čia eilė irgi nemaža – 5 km", – Lietuvos radijui sakė E.Ignatavičius.
"Padėtį įkaitino tai, kad vežėjai pradėjo vos ne streikuoti. Mes paprašėme įmonių, kurių vairuotojai stovi prie sienos, vadovų, kad jokiais būdais nieko neblokuotų. Tai dar pablogins padėtį. Vairuotojams baigiasi savas maistas, baigiasi pinigai", – sakė nacionalinės vežėjų asociacijos "Linava" generalinis sekretorius Valdas Gilys.
Vakar vakare pasienyje įstrigusius vairuotojus turėjo pasiekti mineralinio vandens ir maisto produktų siunta. Į pasienį atvežta po 1000 kepalų duonos, kavos pakelių ir konservų dėžučių, 1500 l mineralinio vandens.
Lietuvos vežėjų eilės vakar pradėjo formuotis ir Rusijos ir Baltarusijos pasienyje. Dėl milžiniškų eilių Latvijos ir Rusijos pasienyje dalis vežėjų bandydavo Rusiją pasiekti per Baltarusiją, tačiau rusai užtvėrė ir šį kelią.
Pasak "Linavos" atstovo spaudai Gyčio Vincevičiaus, dviejuose postuose susidariusios maždaug po 50 krovininių automobilių eilės, jos juda labai vangiai. Vežėjai užstrigę Krasnyj Kamen poste Briansko srityje ir Krasnaja Gorkos poste Smolensko srityje.
Ministras supyko
Lietuvos valdžia savaitę bandė gražiai kalbėtis su Rusijos pareigūnais, tačiau tai nepadėjo.
Vakar neapsikentęs užsienio reikalų ministras Vygaudas Ušackas išsikvietė Rusijos ambasadorių Lietuvoje Vladimirą Čchikvadzę ir griežtu tonu pareiškė nepasitenkinimą dėl susidariusios padėties.
"Mes pateikėme jiems (Rusijai – red. past.) demaršą, tai yra aukščiausias lygis, ką gali padaryti Vyriausybės ir ministras", – sakė ministras.
V.Ušackas vakar kreipėsi pagalbos į Europos Komisiją, kurios prašo užtikrinti, kad vežėjai nebūtų diskriminuojami nacionaliniu pagrindu.
Net 16 pažeidimų
Rusijos ambasadorius V.Čchikvadzė tvirtino, esą susidariusi problema yra tarpžinybinio, o ne politinio bendradarbiavimo klausimas. Anot Rusijos diplomato, išeitis iš situacijos turi būti rasta, bet "tam reikia, kad būtų sąžiningi vežėjai, sąžiningi muitininkai ir visiškas Lietuvos ir Rusijos muitinių bendradarbiavimas".
V.Čchikvadzė pabrėžė, kad vežėjai turi laikytis tos šalies, į kurią gabena krovinius, įstatymų. Pasak jo, dabartinė padėtis susidarė dėl to, kad iš visų ES šalių Lietuvos vežėjai padaro daugiausia muitinės procedūrų pažeidimų.
"Tai aiškinu tuo, kad Lietuva į Rusiją gabena daugiausia krovinių iš visų ES šalių. Kol tikrinama griežčiau, buvo užfiksuoti du Lietuvos vežėjų pažeidimai, o per šiuos metus jų buvo 16", – sakė Rusijos diplomatas.
Pasak jo, šis atvejis parodo, jog nėra glaudaus Lietuvos ir Rusijos muitininkų bendradarbiavimo.
Vežėjai: mus naikina
Nacionalinės vežėjų asociacijos "Linava" generalinis sekretorius V.Gilys teigė, kad Rusijoje itin didelę įtaką turi Rusijos vežėjų asociacija, kuri yra minėjusi, jog Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos ir Turkijos vežėjus reikia eliminuoti iš Rusijos rinkos. Pasak V.Gilio, šiandien Maskvoje vyks Lietuvos ir Rusijos vežėjų asociacijų susitikimas.
"Mes įrodysime jiems, kad visos pretenzijos, kurios buvo pareikštos, yra niekinės. Mes turime absoliučiai visus įrodymus. Rusijos muitinė nori per vežėjus ištaisyti savas klaidas. Jie praleido negaliojančiomis TIR knygelėmis šešis krovinius, kurių vertė milžiniška. Tą problemą spręsime techniniais būdais įrodydami savo kolegoms, kad tokio spaudimo institucijoms nacionaliniu pagrindu daryti negalima. Yra rinka, ją reikia išsikovoti ne tokiais metodais", – aiškino "Linavos" generalinis sekretorius.
Dėl Rusijos blokados Lietuvos vežėjų paslaugų atsisako ne tik užsienio verslininkai, bet ir mūsų šalies bendrovės. Lietuvos mėsos perdirbimo sektoriaus įmonės priverstos ieškoti užsienio šalių vežėjų, kurie padėtų pristatyti produkciją į Rusiją sutartu laiku. Pasak Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacijos, dėl to mūsų valstybė praranda pajamas į biudžetą, žlugdomos Lietuvos vežėjų įmonės. Mėsos perdirbėjai neturi kitos išeities, nes pasienyje įstrigę kroviniai greitai genda, dėl to jie gali patirti didžiulių nuostolių.
Kyla grėsmė pieno perdirbėjams
Kitą savaitę gali būti uždraustas keturių Lietuvos įmonių pieno produktų eksportas į Rusiją. Tai BNS patvirtino Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktorius Kazimieras Lukauskas.
Anot jo, eksportuoti pieno produktus gali būti uždrausta "Rokiškio sūrio" filialams "Utenos pienas" ir Ukmergės pieninei, "Pieno žvaigždžių" filialui Mažeikių pieninei bei "Žemaitijos pieno" Telšių filialui. K.Lukauskas BNS sakė, jog gautas raštas, kuriame teigiama, kad nuo rugpjūčio 17 d. bus uždraustas keturių Lietuvos bendrovių pieno produktų eksportas į Rusiją. "Darome viską, kad nebūtų uždrausta, dar liko dvi dienos, o penktadienį ryte aiškiai pasakysime", – teigė K.Lukauskas. Anot jo, šių įmonių į Kaliningrado sritį eksportuojamoje produkcijoje rasta antibiotikų.
Šiuo metu, K.Laukausko teigimu, į Rusiją pieno produktus eksportuoja iš viso 16 Lietuvos įmonių ar jų filialų.
Naujausi komentarai