Verslas
Draudimo polisų perkama mažiau
Pirmieji Transporto priemonės savininkų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo naujosios redakcijos galiojimo mėnesiai jau leidžia daryti kai kurias išvadas.
Polisai pabrango
Teigiamu pokyčiu galima laikyti tai, kad dabartiniai polisai išduodami kartu su vadinamąja žaliąja korta. Dažnai į užsienį vykstantiems žmonėms nebereikia įsigyti papildomo dokumento, pripažįstamo ES šalyse ir Šveicarijoje.
Gerokai padidėjo civilinės atsakomybės draudimo polisų kainos. Įvairiose draudimo kompanijose lengvojo automobilio, kurio variklio tūris – iki 1,3 l, polisas kainuoja 240, 252, 255 Lt, iki 1,8 l – 240, 252, 280 Lt, iki 2,0 l – 241, 252, 296 Lt, iki 2,5 l – 297, 300, 313 Lt, daugiau kaip 2,5 l – 297, 300, 342 Lt. Šios kainos galioja tik D2 kategorijos automobilių savininkams (dvejus metus nepadariusiems avarijos), įregistruotiems Klaipėdoje. Vienose kompanijose naudingiau registruoti mažalitražius automobilius, kitose – mašinas su “rajesniais” varikliais. D0 ir D1 kategorijos vairuotojams polisas kainuoja atitinkamai 15 ir 10 proc. brangiau.
Mažiau perka
Draudimo kompanijos, pastebėjusios, kad šių metų kovo-gegužės mėnesiais, palyginti su tuo pačiu 2003 metų laikotarpiu, civilinės atsakomybės draudimo polisus pirko 20,9 proc. mažiau, ėmėsi priemonių klientams privilioti. Pavyzdžiui, polisai aktyviau parduodami kreditan, rengiamos įvairios loterijos su prizais, taikoma nuolaidų ir papildomų paslaugų sistema. Kartu naudojama slaptų būdų branginti polisus sistema.
Į paviršių išplaukė ir kai kurie keisti įstatymo teiginiai, verčiantys suabejoti jo kūrėjų kompetencija ar išankstinės nuostatos neturėjimu. Įstatymas naudingas ne vairuotojams, bet draudimo kompanijoms. Išaiškėjo, kad daugelį metų nė vienos avarijos nepadariusiam (turinčiam D2 draudiminę kategoriją), tačiau kitą automobilį nusipirkusiam transporto priemonės savininkui vėl taikoma pradinė D0 kategorija, todėl jis priverstas už polisą mokėti brangiau. Išeina, kad įstatymas, kurį jo kūrėjai deklaruoja kaip mašinų savininkų civilinės atsakomybės draudimo įstatymą, iš tikrųjų atsakomybę taiko tik automobiliui. Susidarius ginčytinoms situacijoms, įstatymas yra ne vairuotojo, bet draudimo kompanijos pusėje (kai, susidūrus dviem apdraustiems automobiliams, kompanija atsisako mokėti pinigus, motyvuodama tuo, kad vairavo ne savininkas, bet nenustatytas asmuo, tačiau kompanija už draudimą pinigus gavo).
Perka kaip “žaliąją kortą”
Prieš įsigaliojant Civilinės atsakomybės draudimo įstatymui, vairuotojai galėjo rinktis draudimo rūšį. Buvo galima apdrausti tik konkretų automobilį, kuriuo važinėdavo visi teisę turintys savininkai, arba apdrausti savo teisę vairuoti – tada vairuotojas galėjo ramiai važinėti visais automobiliais nepriklausomai, ar jie apdrausti. Tačiau, prieš įsigaliojant Privalomojo draudimo įstatymui, vairuotojams, važinėjusiems į užsienį, tekdavo papildomai pirkti “žaliąją kortą”. Dabar “žalioji korta” išduodama kaip nemokamas metinio draudimo poliso priedas, nes ES šalyse mūsų polisai dar nežinomi, o “žalioji korta” – jau įprasta.
Dabar transporto priemonių savininkai turi galimybę nusipirkti tik polisus, galiojančius ir Lietuvoje, ir užsienyje. Ankstesniųjų polisų, kurie iki gegužės 1-osios buvo parduodami perpus pigiau, tačiau galiojo tik Lietuvoje, nebėra ir niekada nebebus. Tokie senojo pavyzdžio polisai dar galioja, jeigu išmokų suma nurodyta pagal naująją normą, priimta ES (iki 1,726 mln. Lt nukentėjusiesiems ir 0,345 mln. Lt už sudaužytus automobilius). Jeigu senojo pavyzdžio polisuose nurodyta ankstesnė išmokų norma (po 30 tūkst. Lt ir nukentėjusiesiems, ir sugadintiems automobiliams), automobilių savininkai turi primokėti, nes po gegužės 1-osios jų polisai nebegalioja.
Per pirmuosius keturis metų mėnesius draudimo kompanijos už žalą sumokėjo 10,7 proc. didesnes kompensacijas nei prieš metus. Dabar Lietuvoje apdrausta 947 tūkst. transporto priemonių, nors įskaitoje yra daugiau kaip 1,3 mln. Specialistai pripažįsta, jog dalis vairuotojų rizikuoja, važinėdami be draudimo. Neoficialiais duomenimis, Klaipėdos apskrityje yra apie 60 lengvųjų automobilių, kainuojančių nuo 250 iki 600 tūkst. Lt, ir vienas automobilis, kainuojantis apie 1 mln. Lt.
Naujausi komentarai