- Austėja Masiokaitė-Liubinienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Daugiausiai per rinkimus reklamai socialiniame tinkle „Facebook“ tarp partijų išleido Darbo partija, o tarp partijų lyderių – premjeras Saulius Skvernelis, vedęs „valstiečių“ sąrašą, rodo su korupcija kovojančios nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) apžvalga.
TILS duomenimis, nuo rugsėjo 11 iki spalio 10 dienos 532 reklamoms, parodytoms 3245 kartus, partijos ir jų sąrašų vedliai išleido bent 55 tūkst. eurų. Tai sudarė apie 15 proc. visų reklamos internete išlaidų, pateikiamų Vyriausiosios rinkimų komisijos svetainėje.
Daugiausiai pinigų reklamai feisbuke skyrusi Darbo partija už šimtą reklamų sumokėjo apie 17 tūkst. eurų. Daugiausiai reklamų – 159 reklamas –paskelbė Socialdemokratų partija, už tai sumokėjusi apie 9 tūkst. eurų.
Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD) išleido apie 12,6 tūkst. eurų ir paviešino 102 reklamas, Liberalų Sąjūdis už 91 reklamą sumokėjo apie 7,2 tūkst. eurų.
Mažiausiai, apie 7 tūkst. eurų, šiai reklamai išleido Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS), paskelbusi ir mažiausiai reklamos – 32 pranešimus.
Iš partijų lyderių reklamoms daugiausiai, apie 1,6 tūkst. eurų, išleido S. Skvernelis. Mažiausiai, 142 eurus – socialdemokratų lyderis Gintautas Paluckas. TS-LKD sąrašo vedlės Ingridos Šimonytės reklamos kainavo apie 896 eurus, Darbo partijos sąrašo lyderio Vigilijaus Juknos – apie 398 eurus, Liberalų sąjūdžio vadovės Viktorijos Čmilytės-Nielsen abiejuose viešuose profiliuose paskelbtos reklamos kainavo apie 170 eurų.
Reklamą dažniau orientavo į moteris
TILS vertinimu, kas penkta reklama galėjo būti tikslinė – orientuota į tam tikrą asmenų grupę.
Visų apmokėtų reklamų analizė parodė, kad partijos ir jų sąrašų vedliai savo reklamomis dažniau bandė pasiekti moteris: keturios iš penkių partijų savo reklamą orientavo labiau į moteris negu į vyrus. Vienintelė Darbo partija vyrų ir moterų auditorijoms skyrė apylygį dėmesį: 50,1 ir 49,9 proc.
Aktyviausiai moteris pasiekti bandė konservatoriai, į šią auditoriją orientavę 64,1 proc. reklamos. Iš partijų lyderių daugiausiai dėmesio moterų auditorijai skyrė G. Paluckas – 61,3 proc.
TS-LKD labiausiai taikėsi į jauniausius rinkėjus nuo 18 iki 24 metų, 25-34 metų amžiaus rinkėjus taip pat bandė pasiekti ir socialdemokratai.
Politikų kampanijos vis labiau persikelia į internetą, tad rinkimams turime taikyti naujus skaidrumo standartus.
Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga, Darbo partija ir Liberalų sąjūdis taikėsi į vyresnius, 55-64 metų, rinkėjus.
Visos minėtos partijos, išskyrus „valstiečius“, labiausiai taikėsi į Vilniaus apskritį. Tuo tarpu LVŽS daugiausia bandė pasiekti Kauno apskrities rinkėjus.
Pasigenda dėmesio tikslinei reklamai
TILS pabrėžia, jog svarbu skirti daugiau dėmesio tikslinei reklamai, nes tendencija skirtingą politinę reklamą orientuoti į skirtingas visuomenės grupes įsivyrauja visame pasaulyje. Ši reklama nėra matoma politiko „Facebook“ profilyje bei kitų vartotojų naujienų sraute.
„Nors tikslinė reklama gali padėti pasiekti ir sunkiau pasiekiamas rinkėjų grupes bei kviesti balsuoti, tai taip pat gali tapti priemone dezinformacijai, neigiamai reklamai platinti. Ji beveik panaikina galimybę oponentui atsakyti į kritiką, ji taip pat mažina diskusijos galimybes, riboja matomą turinį be aiškaus žmogaus sutikimo“, – pastebima TILS apžvalgoje.
Pasak organizacijos, Lietuvoje trūksta informacijos apie tokios reklamos naudojimą, nėra žinoma, kaip aktyviai politinės partijos ją taiko.
TILS vadovas Sergejus Muravjovas pažymi, kad politikų kampanijoms vis labiau persikeliant į internetą nematyti tikrojo politinės reklamos masto rinkimų metu.
„Politikų kampanijos vis labiau persikelia į internetą, tad rinkimams turime taikyti naujus skaidrumo standartus. Itin svarbu detaliai skelbti visas politikų išlaidas reklamai socialiniuose tinkluose, iš naujo apsvarstyti, kas yra politinė reklama ir kur ji gali būti skelbiama, bei stiprinti Vyriausiosios rinkimų komisijos pajėgumus sėkmingai rinkimų stebėsenai užtikrinti“, – pranešime sako S. Muravjovas.
Organizacija taip pat ragina Vyriausiąją rinkimų komisiją viešinti daugiau informacijos apie savo vykdomą internetinės reklamos stebėseną, gaunamus ir išnagrinėjamus skundus.
Taip pat siūlo komisijai nusimatyti aiškius rodiklius savo veiklos vertinimui, kurie leistų įvertinti, kaip sėkmingai ji atlieka savo darbą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
V. Blinkevičiūtė EP mandato atsisakyti neskubėtų, G. Kirkilo pasiūlymus laiko „nusikalbėjimu“5
Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) pirmininko posto siekti ketinanti Vilija Blinkevičiūtė teigia „nusikalbėjimu“ laikanti buvusio bendrapartiečio ir „socialdarbiečių“ lyderio Gedimino Kirkilo raginimą, prieš artėj...
-
Nuo COVID-19 paskiepytos D. Grybauskaitės nuotrauka sukėlė šaršalą: užkliuvo švirkštas su antgaliu23
Kadenciją baigusi prezidentė Dalia Grybauskaitė šią savaitę buvo paskiepyta nuo koronaviruso. Tačiau akyliausiems skiepų skeptikams pro akis neprasprūdo išplatinta nuotrauka: joje medikė laiko švirkštą su antgaliu. ...
-
Teismas išnagrinėjo Panevėžio merą komjaunuolių lyderiu pavadinusio vyro bylą2
Panevėžio apylinkės teismas penktadienį atvertė ir sutrumpinta tvarka išnagrinėjo baudžiamąją bylą, kurioje šmeižtu yra kaltinamas Panevėžio merą Rytį Mykolą Račkauską komjaunuolių lyderiu feisbuke pavadinęs vyras. ...
-
G. Landsbergis: Lietuva siekia, kad greitai pradėtų veikti ES dalijimosi vakcina mechanizmas
Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis susitikimo metu su Lietuvoje rinktais Europos parlamento nariais aptarė Lietuvai aktualius užsienio politikos klausimus, daugiausiai dėmesio skiriant Europos Sąjungos (ES) Rytų partnerystės politikai be...
-
VRK suskaičiavo, kiek Seimo rinkimai kainavo kiekvienam rinkėjui10
Jei Seimo rinkimų išlaidos būtų išdalintos kiekvienam 2 449 683 balsavimo teisę turinčiam rinkėjui, šių rinkimų kaina vienam rinkėjui siektų 6,46 euro. Tai suskaičiavo Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) šią savaitę pub...
-
V. Blinkevičiūtė apsisprendė: dalyvaus LSDP pirmininko rinkimuose4
Europarlamentarė Vilija Blinkevičiūtė teigia apsisprendusi dalyvauti šį pavasarį vyksiančiuose Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) pirmininko rinkimuose. ...
-
A. Maldeikienė kaltina R. Karbauskį priekabiavimu dėl lytinės orientacijos: prašo įvertinti elgesį100
Europarlamentarė Aušra Maldeikienė penktadienį socialiniame tinkle pranešė, kad kreipėsi į Lygių galimybių kontrolierių prašydama įvertinti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininko Ramūno Karbauskio elgesį Seimo...
-
Vienas – prieš Prezidentą19
Buvęs vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas kreipėsi į Vilniaus apygardos teismą dėl Prezidento Gitano Nausėdos atsisakymo grąžinti jį į teisėjo pareigas. ...
-
D. Grybauskaitė: vakcinavimo procesas vyksta nevaldomai13
Kadenciją baigusi prezidentė Dalia Grybauskaitė sako, kad komunikacija apie skiepijimą nuo COVID-19 nacionaliniu lygiu praktiškai nevyksta, o pats skiepijimo procesas – chaotiškas. ...
-
G. Landsbergis: siekiant padėti Sakartvelui buriama užsienio reikalų ministrų grupė9
Siekiant padėti Sakartvelui išspręsti politinę krizę buriama Europos Sąjungos (ES) užsienio reikalų ministrų-mediatorių grupė, sako Lietuvos diplomatijos vadovas Gabrielius Landsbergis. ...