Chaosas: šiuolaikinio žmogaus realybė

Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) trupė kauniečiams pristatys šio sezono premjerą – žiūrovų jau spėtą pamėgti komediją Miko Myllyaho „Chaosas“.


Dramaturgas ir direktorius

1966-aisiais gimęs Mika Myllyaho – vienas garsiausių Suomijos režisierių, įsitraukęs ir į dramaturgų gretas. Dirbdamas su Helsinkio „Teatro grupe“, jis režisavo ir rašė tekstus.

Kaip teatro praktikas, sukūrė daugelį įsimintinų spektaklių – yra statęs ir klasikinių veikalų, tarp jų Williamo Shakespeare’o „Hamletą“, ir šiuolaikinių pjesių – pavyzdžiui, Martino McDonagh‘o „Inišmoro leitenantą“. Jo spektakliai – suprantami, dažnai juokingi, bet pasižymi ir sudėtingų gyvenimo reiškinių analize, teatrine patirtimi. Nuo 2010-ųjų rudens M.Myllyaho yra Suomijos nacionalinio teatro generalinis direktorius.

2008 m. sukurta pjesė „Chaosas“ pasakoja apie tris moteris. Sofija – mokyklos, kurią rengiamasi uždaryti, mokytoja. Julija – gydytoja, užmezgusi romaną su pacientu. Emi – impulsyvi žurnalistė, kuriai gresia kalėjimas. Vieną žiemą ir pavasarį nutikę įvykiai iš esmės sujaukia jų gyvenimus – jos suvokia, kad turi kažką daryti.

Problemos, iškylančios pjesės herojėms, susijusios ir su jų pačių asmenybėmis, ir su jautrumą praradusia visuomenine aplinka. Stiprybės jos semiasi iš savo tvirtos draugystės, ir netgi labiausiai beviltiškose situacijose atranda vietos humorui.

Tarp psichozės ir prievartos

Spektaklio režisierės Yanos Ross nuomone, „Chaosas“ tiria ir scenoje projektuoja šiuolaikinį žmogų – siekiantį viską kontroliuoti, kita vertus, balansuojantį ties plonyte psichologinės krizės ir prievartos protrūkio riba.

„Šioje intelektualioje komedijoje gretinant asmeninius trijų pagrindinių spektaklio veikėjų – skirtingų, tačiau vienodai psichologiškai palūžusių moterų, – gyvenimus su viešais socialiniais komentarais, atskleidžiamas mūsų kasdienių kovų brutalumas: pakitusios ir išsigimusios šeimos vertybės, beprotiškas bėgimas ir klupimas ant karjeros laiptų, bukinanti rutina, gimdanti nepagrįstos paranojos nuojautas, trapus balansavimas tarp racionalaus išlikimo ir griaunančios aistros „viską mesti“, – sako Y.Ross.

Anot jos, „Chaosas“ apnuogina tikrąją šiuolaikinio žmogaus realybę, kurią "mes diena iš dienos maskuojame socialiniais ritualais, kuria mes baisimės versdami kriminalų rubrikas laikraštyje, kurioje kiekvienas atliekame virtines vaidmenų – iki tol, kol pratrūksime“.

Juoda spektaklio erdvė mirga vartotojiškosios civilizacijos hieroglifais – tūkstančiais kavos išsinešti čekių, neįskaitomų raidžių, besiliejančių akyse, raginančių rinktis, pirkti ir vėl rinktis. Tai įkūnija šiuolaikinio gyvenimo tempo kuriamą psichologinį ir emocinį spaudimą slegiantį žmogų. Eiti greičiau, lipti aukščiau, aprėpti daugiau, kontroliuoti ir galėti viską.

Užsienio kritikų pagyros

LNDT sukurta intelektuali komedija per trumpą laiką (premjera – 2011 m. spalio 7 d.) susilaukė ne tik lietuvių, bet ir užsienio kritikų palankių įvertinimų.

Švedų kritikas, tarptautinio Ingmaro Bergmano teatro festivalio narys Seppo Laukanenas rašė: „Tekste labai daug ironijos, kuri šiame pastatyme, kaip man pasirodė, subtiliai išryškinta. Suomiškame tekste labai daug humoro, bet visų pirma tai universali pjesė apie šiuolaikinę visuomenę: tam tikru metu pasijuntame visiškai sutrikę, palūžtame. Tai nėra vien Suomijai būdingos problemos."

Anot S.Laukaneno, gyvename tokioje visuomenėje, kuri gali pastūmėti mus peržengti tam tikrą ribą. „Jau nebėra homogeniškos religijos, filosofijos, moralės, taisyklių – žmogus likęs vienišas, jis nebegali sulaukti pagalbos iš anksčiau egzistavusių struktūrų, kurios galbūt dar egzistuoja kituose kraštuose“, – anot kritiko, LNDT aktoriai kuria vaidmenis lyg tam tikras uniformas – tai suteikia personažams egzistencinių bruožų. Spektaklyje aiškiai juntamas ansambliškas darbas – čia nėra solistų ar žvaigždžių.“

„Įtaigi režisūra piešia mus“

Svarbiausiame Suomijos teatro žurnale „Teatteri-lehti“ pasirodė daugelio teatrinių projektų iniciatorės ir suomių dramaturgijos propaguotojos Helenos Autio-Meloni straipsnis, kuriame autorė žavisi spektakliu.

„Šeši puikūs aktoriai sukasi šiandienos „juodojoje skylėje” su kalbėtojų pakylomis, kapučino kava, tekstų kopijomis, reklamomis ir mikrofonais. Įtikinamas aktorių darbas, stilinga ir tikslinga scenografija, vizualiai drąsi ir psichologiškai įtaigi režisūra piešia mūsų laikų ir mūsų pačių paveikslą. M.Myllyaho linksminasi vaizduodamas mažojo žmogaus sutrikimą, bet kartu rimtai apmąsto ir galimybę – o jei vis dėlto...“ – rašė ji.

„Chaosas“ susilaukė itin palankių vertinimų garsiajame Rusijos festivalyje „Auksinė kaukė“. Kritikai pabrėžė, kad tarp gausos spektaklių „teatrui nieko taip nereikia, kaip paprastų istorijų apie šiuolaikinį pasaulį“. „Chaose“ aktorinis ansamblis egzistuoja sudėtingoje žanrų dermėje. Aktoriai suformuoja labai tikslų tipažinį šiuolaikinių žmonių charakterių lipdinį, kiekvienas iš jų šimtu procentų atpažįstamas.

„Apskritai šiame spektaklyje režisierė labai tiksliai perteikia tipiškumo kategoriją. Tai suteikia dvigubą prasmę: viena vertus, kiekvienam žmogui iš žiūrovų salės leidžia atpažinti save spektaklio herojuose, kita vertus, universalumas, tipiškumas šimtu procentų nusako šiuolaikinį pasaulį“, – rašo Jelena Strogaleva „Peterburgo teatro žurnale“.

 

Kas? Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis „Chaosas“.

Kur? „Girstučio“ kultūros ir sporto rūmuose.

Kada? Balandžio 15 d. 18 val.


Šiame straipsnyje: spektaklischaosas

NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių