- Vertė Darius Krasauskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kalbant apie Antiką, galvoje dažniausiai iškyla didinga mitologija, kuri yra didžiulis indėlis į Vakarų ir pasaulio kultūros bei sporto istoriją. Tačiau ar dažnai pagalvojame, kaip anuomet gyveno visuomenė, kuri ir kūrė tuos mitus bei kultūrą? Kokioje aplinkoje jie gyveno? Kuo maitinosi? Kaip rengėsi, kokias šventes šventė?
Į šiuos ir daugybę kitų klausimų apie senovės Romos ir Graikijos gyventojų kasdienybę šiandien bent iš dalies mėgina atsakyti Garrettas Ryanas – mokslininkas, Mičigano universitete apsigynęs graikų ir romėnų istorijos daktaro laipsnį. Leidyklos VAGA išleistoje knygoje „Nuogų žmonių skulptūros, stori gladiatoriai ir kovos drambliai“ Garrettas Ryanas pateikia gausybę atsakymų į pačius netikėčiausius klausimus.
Tik neapsigaukite, knyga apie Antikos laikotarpį nė iš tolo neprimena rimtų istorijos vadovėlių, parašytų moksline kalba ir pripildytų gausybės terminų. Priešingai – knygoje skaitytojui pateikiama informacija, kuri neabejotinai sužadins smalsumą ir leis bent akies krašteliu žvilgtelėti į gyvenimo rutiną tų, kurie šiandien mums pažįstami tik kaip tolima praeitis.
„Dėstytojaudamas Mičigano universitete, prieš kelerius metus vieną paskaitą nusprendžiau vesti Detroito meno institute. Kai apėjome senovės Graikijai ir Romai skirtas sales, prie manęs prisigretino studentas. Pasilenkė ir lyg koks suokalbininkas sušnabždėjo:
– Daktare Ryanai... Noriu paklausti... O kodėl tokia daugybė graikų skulptūrų vaizduoja nuogus žmones?
Šioje knygoje rasite atsakymą į šį ir kelias dešimtis kitų klausimų. Jei jums bent sykį gyvenime buvo parūpę, kada romėnai ėmė dėvėti kelnes, ar graikai tikėjo savo pačių mitais, kokie darbai Antikoje buvo dosniausiai apmokami arba kas Koliziejui tiekdavo liūtus, jūs nesuklydote atsivertę šią knygą. Čia esama daug ko: paslapčių ir magijos, gladiatorių ir žudikų, puikaus vyno ir kovos dramblių.
Pateikiami atsakymai – ne kas kita kaip glaustos iki šiol sukauptų mokslinių žinių santraukos, paskanintos iš senųjų šaltinių pasiskolintais anekdotais ir papildytos autorių teisių nesaugomomis iliustracijomis. Nė nemėginsiu apsimesti, jog tekstai pateikia išsamius atsakymus, nes informacijos tėra tiek, kiek įmanu sutalpinti keliuose maksimaliai koncentruotuose puslapiuose, tačiau nuoširdžiai tikiuosi, kad jie sužadins jūsų smalsumą“, – sako knygos autorius.
„Nuogų žmonių skulptūros, stori gladiatoriai ir kovos drambliai“ – lengvu, šmaikščiu stiliumi parašyti pasakojimai, sukelsiantys ir šypseną, ir susidomėjimą. Nors knygoje nerasite išsamių tyrimų apie tai, kaip Antikos žmonės skutosi barzdas, kodėl visada sportuodavo nuogi ir kodėl skulptūroje žmogus dažnai vaizduojamas be drabužių, neabejotina – gausite nepakartojamos vaizduotės, humoro ir antropologinių žinių dozę.
Kviečiame skaityti knygos ištrauką
Ką jie laikė didžiausiais delikatesais?
Viduržemio jūroje gyvenančios murenos – ne pačios mieliausios žuvys. Vingrūs jų kūnai išskiria gleives. Akys mažutės ir šaltos. Murenos lindi urvuose arba įsitaiso tarp akmenų ir, slėpdamos lenktus dantis, tyko grobio. Nors jose dera tai, kas mus atstumia žvelgiant į plėšrūnus, ir tai, kas nemiela stebint kirmėlę, Antikoje murena buvo delikatesas. Nuo gličių jos apžavų sunkiausiai sekėsi gintis romėnų elitui. Murenos plaukiojo ornamentais išpuoštuose tvenkiniuose ties vilomis, kurių šeimininkai brangakmeniais nusagstytomis rankomis vis įmesdavo joms mėsos. Dailiausios žuvys tapdavo popinamais naminiais gyvūnais, joms būdavo duodami vardai, jos puoštos pakabukais ir auskarais. Nedidelės žuvys būdavo smagiai suvalgomos su tirštais padažais.
Tik turtingieji galėdavo sau leisti abejotinų skanėstų iš murenos. Didžioji dauguma graikų ir romėnų ryte, dieną ir vakare dažniausiai tenkindavosi duona ir košėmis, paskanintomis aliejumi, medumi arba žolelėmis. Priklausomai nuo metų laiko ir šeimos galimybių, ant jos stalo galėjo atsirasti ožkų pieno sūrio, pupų, kiaulienos arba vištienos. Kaimo vietovėse valgiaraščio monotoniją praskaidrindavo medžiotojų ir žvejų parneštas laimikis. O miestuose, ypač graikų poliuose, didesnės maisto įvairovės būdavo galima tikėtis per religines šventes, nes tuomet ant ugnies čirškinti visos bendruomenės labui paaukoti gyvuliai. Kai graikiškajame pasaulyje įsigalėjo Roma, ėmė populiarėti kiauliena, o antra svarbia naujove tapo naujų kultūrų, ypač persikų, abrikosų ir citrinų, paplitimas
Didikų virtuvė, priešingai, pasižymėjo nepaprasta įvairove ir sparčia madų kaita. Daugumoje miestų veikė tavernos, tačiau nebuvo nė vieno aukšto lygio restorano. Ir graikų, ir romėnų aristokratai valgydavo namuose, o maistą jiems ruošdavo gausybė kruopščiai apmokytų vergų. Valgytojai išsitiesdavo ant gultų ir pasiremdavo kairiąja ranka. Naudodavo peilius, šaukštus ir dantų krapštukus, bet ne šakutes. Todėl maistas būdavo patiekiamas jau supjaustytas nedideliais gabaliukais, o valgytojams tekdavo dažnai valytis rankas. Servetėles naudojo tik romėnai.
Kadangi antikinės demokratijos normos neskatino puikuotis turtais, klasikinio laikotarpio Atėnuose net elito puotos bū- davo palyginti kuklios. Pradžioje susirinkusieji ragaudavo puikios kvietinės duonos su jūrų gėrybėmis, daržovėmis ir kitais užkandžiais. Tuomet būdavo nešamas pagrindinis patiekalas. Ožiukų ir ėriukų mėsa visuomet laikyta delikatesu, tačiau išties prašmatni puota Atėnuose pasižymėdavo žuvies gausa. Gurmanai buvo sudarę sudėtingą hierarchinį sąrašą, kurio apačioje atsidūrė kuklūs ančiuviai, o į viršų iškilo karališkieji tunai. Patys brangiausi buvo Kopajaus ežere gaudomi gėlavandeniai unguriai: vienos žuvies kaina galėjo siekti dvylika drachmų, o geras amatininkas per dieną uždirbdavo vieną drachmą.
Kaip galima tikėtis, spartiečiai turtingais vaišių stalais ne itin pasižymėjo, o vienas iš jų žinomiausių patiekalų – karti juodos spalvos sriuba iš kraujo ir acto. Graikiškasis pasaulis maisto gamybos požiūriu bene gražiausiai atsiskleidė Sicilijoje – turtinguose šios salos miestuose parašytos pirmosios istorijoje kulinarinės knygos. O Helenistinio laikotarpio monarchų rū- muose gurmaniški įgeidžiai būdavo tenkinami nepaisant jokių ribų. Karalius Ptolemėjas VIII – vienas iš ne pačiais gražiausiais poelgiais pasižymėjusių valdovų (dar pagarsėjęs tuo, kad vienu metu buvo vedęs ir savo seserį, ir dukterėčią). Tačiau apie įvairius skanėstus it koks mokslo vyras rašė traktatus, o pats nuo besaikių puotų taip išstorėjo, kad jam net vaikščioti tapo sunku.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sostinės kultūros kalendorių kitąmet dar labiau išplės 1,5 mln. finansavimas meno projektams
Sostinės meno projektų finansavimui Kultūros ministerija kitąmet planuoja skirti papildomus 1,5 mln. eurų. ...
-
Kauno valstybiniame lėlių teatre premjera – „Karalius Lyras“ suaugusiesiems2
Praėjusį savaitgalį Kauno valstybiniame lėlių teatre įvyko ilgai laukta premjera suaugusiesiems „Karalius Lyras“ (režisierė Ewa Piotrovska / Lenkija), kurią palydėjo gausios žiūrovų ovacijos. Pagrindinį personažą – Karalių Ly...
-
V. Bagdono lietuviškai sudainuotose L. Coheno dainose – šviesi meilės viltis1
„Pasaulis pilnas konfliktų ir nesusikalbėjimo. Tačiau būna akimirkų, kai galime visa tai priimti, su tuo susitaikyti ir apkabinti pasaulio netvarką. Tai ir turiu omenyje, kai dainuoju „Aleliuja“, – yra sakęs pasaulinio garso atli...
-
Būsenos tarp tikro ir sukurto pasaulio
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) menų galerijoje „101“ eksponuojama Jovitos Ambrazaitytės kuruojama paroda „Bardo. Trys būsenos“ kviečia žiūrovus žengti į nepažinią erdvę tarp materialaus ir minčių pasaulio, kuriame sus...
-
Pirmą kartą Lietuvoje – senųjų italų tapytojų šedevrai
Valdovų rūmų muziejuje – išskirtinė ekspozicija: pirmą kartą Lietuvoje eksponuojamos S. Botticelli ir Tiziano drobės. ...
-
G. Puccini „Bohema“ – opera apie meilės ilgesį
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 d. išleidžia antrąją sezono premjerą – Giacomo Puccini operą „Bohema“. ...
-
V. Benkunskas: Nacionalinė koncertų salė Vilniuje taps svarbiu miesto simboliu7
Vilniuje, ant Tauro kalno, pradėjus Nacionalinės koncertų salės statybas, miesto meras sako, kad ji taps dar vienu svarbiu Vilniaus simboliu. ...
-
50-metį švenčianti Meno mokykla plečia skyrius3
Nacionaliniame Kauno dramos teatre finišavo Kauno rajono meno mokyklos (KRMM) 50-mečio renginių ciklas, kurį sudarė parodos, dabartinių ir buvusių mokinių, mokytojų koncertai, o paskutinis – viską apibendrinantis ir sujungiantis pasirodym...
-
Vilniuje – antrasis Lietuvos Kalėdų senelių sąskrydis2
Vilniuje pirmadienį rengiamas antrasis Lietuvos Kalėdų senelių sąskrydis. ...
-
Šalies vadovai ir kultūros ministras reiškia užuojautą dėl A. Kulikausko mirties
Lietuvos vadovai ir kultūros ministras Simonas Kairys reiškia užuojautą dėl kompozitoriaus ir muzikanto Andriaus Kulikausko mirties. ...