Energetinės nepriklausomybės simbolis: SGD terminalas „Independence“ – oficiali Lietuvos nuosavybė

Prieš dešimtmetį į Klaipėdą atplaukęs suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivas-saugykla „Independence“ perduotas Lietuvai – jis įregistruotas Lietuvos jūrų laivų registre bei tapo šalies nuosavybe, ant jo plevėsuoja Lietuvos vėliava.

Lietuvos prezidento Gitano Nausėdos teigimu, laivas-saugykla – bendras viso regiono energetinio atsparumo simbolis.

„Einant laikui, laivas tapo Lietuvos politinės valios simboliu, pademonstravo mūsų įsipareigojimus siekti energetinės nepriklausomybės. Projektas pakeitė mūsų energetinį pažeidžiamumą stiprybe, priklausomybę – autonomija“, – penktadienį „Independence“ perdavimo Lietuvai ceremonijoje Klaipėdoje sakė G. Nausėda.

Joje šalies vadovas perdavė Lietuvos vėliavą specialiųjų operacijų kariams, kurie trispalvę nuplukdė bei iškėlė laive.

E. Ovčarenko / BNS nuotr.

Renginyje taip pat dalyvavę Latvijos, Estijos ir Lenkijos prezidentai gyrė Lietuvą už jos sprendimą stiprinti Baltijos šalių ir Lenkijos saugumą.

Lenkijos vadovas Andrzejus Duda (Andžejus Duda) laivą vadino „didžiule Lietuvos sėkme“.

„Šiandien matome ir nuoširdžiai vertiname savalaikį Lietuvos sprendimą diversifikuoti energijos tiekimą bei pagerinti regiono energetinį saugumą ir atsparumą“, – ceremonijoje pabrėžė A. Duda.

„Jis tapo ne tik Lietuvos bet ir Latvijos, Estijos, Suomijos ir Lenkijos energetinio saugumo simboliu“, – teigė Estijos prezidentas Alaras Karisas.

2014-aisiais prezidente buvusi ir SGD terminalo iniciatore laikoma Dalia Grybauskaitė kalbėjo, jog sprendimas turėti šį  terminalą priimtas sudėtingais laikais, kai visame pasaulyje ir Lietuvoje buvo gili ekonominė krizė.

„Po 2010 metų sprendimas buvo labai aiškus, kad negalime priklausyti nuo Rusijos, ypač dujų. Negalėjome pakęsti to spaudimo, kuriuo jie norėjo priversti mus atsiklaupti ir tapti korumpuotais politikais“, – ceremonijoje sakė D. Grybauskaitė.

E. Ovčarenko / BNS nuotr.

Pasak jos, „Independence“ tuo metu buvo pirmasis regione ir antrasis Europoje SGD laivas-saugykla.

„Tuo metu rinkos nebuvo. Laivus galėjome tik išsinuomoti, bet neįsigyti“, – pabrėžė D. Grybauskaitė.

Buvusi šalies vadovė dėkojo Norvegijai, kurios bendrovė atlaikė Rusijos spaudimą.

„Pasiūlymus (statyti laivą – BNS) pateikė penkios valstybės, bet Rusija keturias iš tų valstybių pašalino. Ir mes nebendradarbiavome su tomis valstybėmis. Bet Norvegija atsilaikė“, – teigė buvusi prezidentė.

Laivą už 138,04 mln. eurų iš Norvegijos bendrovės „Hoegh Evi“ penktadienį išpirko valstybės valdoma bendrovė „KN Energies“.

„Projektas nutraukė Rusijos energetinį monopolį ir sumažino dujų kainas. Tačiau jis susijęs ne tik su ekonominėmis naudomis. Rusijos agresijos prieš Ukrainą akivaizdoje Lietuva dar kartą parodė savo tvirtą narystę tarptautinėje bendruomenėje“, – renginyje kalbėjo „KN Energies“ generalinis direktorius Darius Šilenskis.

Iki šiol su Singapūro vėliava plaukiojęs „Independence“ išbrauktas iš šios šalies laivų registro.

„Hoegh Evi“ įmonė Lietuvoje dar iki 10 metų liks jo operatorė, o maksimali sutarties su ja suma – 225 mln. eurų.

„KN Energies“ tapus laivo-saugyklos savininke paslaugų kaina terminalo naudotojams iš esmės nesikeis.

2022-ųjų balandį Lietuvai visiškai nutraukus rusiškų dujų importą, išskyrus tranzitą į Kaliningradą, Klaipėdos SGD terminalas tapo pagrindiniu šalies dujų tiekimo šaltiniu.

SGD laivo nuoma bendrovei „KN Energies“ per dešimt metų kainavo apie 689 mln. JAV dolerių (šios dienos kursu – apie 651 mln. eurų).


27 faktai apie SGD laivą-saugyklą „Independence“

Lietuvai penktadienį perėmus prieš dešimtmetį į Klaipėdą atplaukusį suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivą-saugyklą „Independence“, BNS skelbia pagrindinius faktus apie SGD terminalo ir laivo projektą.   

2008 m. vasarį Vyriausybės strateginio planavimo komitetas nutarė rengti suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) importo terminalo galimybių studiją ir poveikio aplinkai vertinimą.

2010 m. liepą Vyriausybė nusprendė Klaipėdoje statyti iki 3 mlrd. kubinių metrų per metus pajėgumo SGD terminalą ir įgaliojo bendrovę „Klaipėdos nafta“ rengti projektą.

2011 m. gegužę Vyriausybė sudarė specialią komisiją, kuri turėjo paspartinti SGD terminalo projekto įgyvendinimą.

2011 m. liepą Vyriausybė SGD terminalą pripažino valstybinės reikšmės projektu.

2011 m. rugsėjį „Klaipėdos nafta“ paskelbė tarptautinį SGD terminalui skirto laivo pirkimo konkursą.

2012 m. sausį paskelbta, kad SGD laivą-saugyklą statys konkursą laimėjusi Norvegijos bendrovė „Hoegh LNG“, o jo nuoma „Klaipėdos naftai“ per 10 metų kainuos 689 mln. JAV dolerių.

2012 m. kovą „Klaipėdos nafta“ pasirašė SGD laivo nuomos sutartį su „Hoegh LNG“.

2012 m. birželį Seimas priėmė įstatymą, leidžiantį Klaipėdoje pradėti SGD terminalo statybą. 

2012 m. rugsėjį Pietų Korėjos laivų statykloje „Hyundai Heavy Industries“ oficialiai pradėtas statyti SGD laivas-saugykla.

2012 m. lapkritį Europos Komisija paskelbė, jog regioninis Baltijos šalių SGD terminalas Lietuvoje kainuotų brangiausiai ir išbalansuotų dujų tinklą. Ji lėmė, kad terminalui nebuvo skirta europinė parama ir Lietuva jį turėjo statyti savo lėšomis. 

2013 m. gegužę „Klaipėdos nafta“ pasirašė 33,25 mln. eurų vertės sutartį su Vokietijos koncernu „PPS Pipeline Systems“ dėl SGD terminalo dujotiekio statybos. Tą patį mėnesį Pietų Korėjoje statomas SGD laivas nuleistas ant vandens.

2014 m. vasarį  SGD laivas statykloje „Hyundai Heavy Industries“ pakrikštytas „Independence“ vardu, o gegužę jis paliko uostą.

2014 m. birželį Šiaurės investicijų bankas suteikė bendrovei „Klaipėdos nafta“ iki 35 mln. eurų, o Europos investicijų bankas – iki 87 mln. eurų paskolas SGD terminalo projektui.

2014 m. rugpjūtį dujų tiekimo bendrovė „Litgas“ ir Norvegijos „Statoil“ pasirašė iki 870 mln. eurų vertės SGD tiekimo sutartį.

2014 m. spalio 27 d. laivas „Independence“ įplaukė į Klaipėdos jūrų uostą, o kitą dieną atplaukė laivas, atgabenęs pirmąjį SGD terminalui skirtą bandomąjį dujų krovinį.

2014 m. gruodžio 3 d. oficialiai pradėjo veikti Klaipėdos SGD terminalas.

2014 m. gruodžio 23 d. į Klaipėdos uostą atplaukė pirmasis komercinis SGD krovinys. Dujovežis „Arctic Aurora“ atgabeno apie 140 tūkst. kubų „Statoil“ dujų.

2018 m. gruodį Seimas leido iki 2024 metų pabaigos išpirkti SGD laivą-saugyklą.

2019 m. gruodį „Klaipėdos nafta“ su Šiaurės investicijų banku (NIB) pasirašė 134,1 mln. eurų paskolos sutartį, skirtą sumažinti SGD terminalo išlaikymo kaštus.

2020 m. kovą „Klaipėdos nafta“ pasirašė sutartį su NIB dėl iki 160 mln. eurų paskolos, skirtos SGD laivo-saugyklos įsigijimui.

2021 m. liepą „Klaipėdos nafta“ paskelbė SGD laivo-saugyklos su išdujinimo įrenginiu pirkimo konkursą, tačiau jame  nesulaukta nė vienos paraiškos.

2022 m. vasarį „Klaipėdos naftos“ akcininkai pritarė „Independence“ įsigijimui iš „Hoegh LNG“ už 153,5 mln. JAV dolerių.

2022 m. gegužę Vyriausybė pritarė „Independence“ registravimui Lietuvoje.

2022 m. spalį „Klaipėdos nafta“ paskelbė laivo operatoriaus mažiausiai 5 metams konkursą.

2023 m. rugsėjį paskelbta, kad „Independence“ operatore 5 arba 10 metų bus tuometinės laivo savininkės „Hoegh LNG“ įmonė Lietuvoje „Hoegh LNG Klaipėda“.

2024 m. kovą „Hoegh LNG Klaipėda“ ir „KN Energies“ pasirašė tai numatančią sutartį.

2024 m. gruodžio 6 d. Laivą „Independence“ perduotas Lietuvai – „KN Energies“ Norvegijos kompanijai „Hoegh Evi“ už jį sumokėjo 138,04 mln. eurų, laivas įregistruotas Lietuvos jūrų laivų registre.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Geras

Geras portretas
Multikino nerodo kino apie gamtiniu duju laivas

Matom kroim vatu

Matom kroim vatu portretas
Žiurek vata šlykštynez gelda nebevadina

Sūduvis

Sūduvis portretas
Parašykite kas žinote, kiek nuomos sumokėjome už laivą, kiek dar dadėjome jį įsigydami, ir kiek iš vis kainuoja toks laivas pasaulinėje rinkoje?
VISI KOMENTARAI 43

Galerijos

  • Smėlio gatvėje Gargžduose perkami garažai
    Smėlio gatvėje Gargžduose perkami garažai

    Klaipėdos rajono savivaldybė tęsia Gargždų miesto centro atnaujinimo darbus ir vėl skelbia kvietimą parduoti garažus Smėlio gatvėje. Siekiant paspartinti teritorijos pertvarkymo darbus, garažų savininkams siūloma 10 proc. didesnė nei rinkos kaina...

  • Lietuvos jūrinio saugumo skydui – laivas „Perkūnas“
    Lietuvos jūrinio saugumo skydui – laivas „Perkūnas“

    Ambicija Lietuvoje išvystyti naujos kartos Karinių jūrų pajėgų laivo projektą jau duoda apčiuopiamų rezultatų. Bendradarbiaudami su partneriais Danijoje, Vakarų laivų gamyklos (VLG) grupei priklausančios įmonės „Western Baltic Engine...

    2
  • Dėl pažeidimų stabdomas Kretingos Rotušės aikštės projektavimas
    Dėl pažeidimų stabdomas Kretingos Rotušės aikštės projektavimas

    Remdamasi Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) rekomendacijomis, Kretingos rajono savivaldybės administracija priėmė sprendimą stabdyti Rotušės aikštės ir jos prieigų projektavimą. ...

  • Gyventojams naktimis miegoti neleidžia nepageidaujamas svečias: nepadeda jokie ritualai
    Gyventojams naktimis miegoti neleidžia nepageidaujamas svečias: nepadeda jokie ritualai

    Klaipėdos daugiabučio gyventojams tris savaites miegoti naktimis neleidžia ventiliacijos angomis po namą keliaujanti, o kartais net į butą prasibraunanti kiaunė. Norėdami kiaunės atsikratyti, žmonės net kvapų terapiją išbandė ir neapsikent...

    9
  • Uostamiestyje žygeiviai įveikė 20-ies kilometrų nakties trasą
    Uostamiestyje žygeiviai įveikė 20-ies kilometrų nakties trasą

    Prie Dovilų pagrindinės mokyklos pasidėjęs 20-ies kilometrų nakties žygis, skirtas atminti 1923 metų sausio įvykius Klaipėdoje, baigėsi paryčiais. Per 3,5 tūkst. žygeivių iš visos Lietuvos stengėsi įveikti iššūkių kupin...

  • Uostamiestyje prasidėjo nakties žygis
    Uostamiestyje prasidėjo nakties žygis

    Gargždų priemiestyje pasidėjo nakties žygis, skirtas atminti 1923 metų sausio įvykius Klaipėdoje. Per 3,5 tūkst. žygeivių iš visos Lietuvos laukė ne tik žygio organizatoriai, bet ir vietos žmonės, pasirengę supažindinti atvykėlius su sa...

    1
  • Žiemos malonumų neverta laukti
    Žiemos malonumų neverta laukti

    Jeigu dabar sektume pasaką apie žiemos viduryje pamotės išvarytą žibučių skinti našlaitę, klaipėdiečiai nė kiek nenustebtų ir pamanytų, jog geroji moteriškė norėjo, kad vaikas pakvėpuotų grynu oru. Artimiausiu metu nei did...

    1
  • Už pasiūlytas idėjas balsavo tik kas šimtasis klaipėdietis
    Už pasiūlytas idėjas balsavo tik kas šimtasis klaipėdietis

    Šiemet Klaipėdos savivaldybė 200 tūkst. eurų skirs keturių dalyvaujamojo biudžeto idėjų įgyvendinimui. Iki metų pabaigos mieste turėtų atsirasti Žardininkų parko vaikų žaidimų aikštelė, mobilus takas neįgaliesiems Melnragėje, ...

  • Ekskursijų į švyturį teks palaukti
    Ekskursijų į švyturį teks palaukti

    Ekskursijų į suremontuotą švyturį lankytojai dar turės palaukti. Švyturį valdanti Lietuvos transporto saugos administracija, atsižvelgdama į susiklosčiusią geopolitinę ir saugumo situaciją, kol kas vertina rizikas dėl šio navi...

  • Pražydo sausio viduryje
    Pražydo sausio viduryje

    Pajūryje galima išvysti augalų, kurie žydi net ir sausio viduryje – darželiuose ir gėlynuose saulutės taip ir nebuvo nustojusios žydėti, akį džiugina ir pražydę hamameliai. ...

Daugiau straipsnių