Kauno oro uosto darbą šią savaitę paralyžiavęs rūkas – toks, kokio nebuvo du dešimtmečius. Per tirštą rūką negalėję tūpti lėktuvai sukėlė nepatogumų keleiviams, aviakompanijoms bei greitųjų siuntų bendrovėms.
Tokie orai – retenybė
Virš Karmėlavos pirmieji lėktuvai paprastai pradeda dūgzti jau ankstyvą rytą, tačiau šią savaitę iki pietų buvo ramu – netūpė nė vienas lėktuvas.
"Oro uosto istorijoje jau 20 metų nebuvo tokio atvejo, kad tris dienas iš eilės dėl rūko būtų sutrikdytas darbas", – pabrėžė Kauno oro uosto generalinis direktorius Arijandas Šliupas.
Šiomis dienomis rytais Karmėlavoje tūpdavę lėktuvai buvo nukreipiami į kitus oro uostus, daugiausia – į Vilnių. Kai kuriais atvejais skrydžiai buvo atidedami. Sprendimą dėl skrydžio visuomet priima aviakompanijos – skristi į kitą oro uostą, ar laukti, kol dangus pragiedrės.
Keleivių rūkas negąsdina
Vakar rytą Kauną apgaubęs rūkas kiek prasisklaidė tik apie pietus. Tuomet Kauno oro uoste buvo atnaujintas ir lėktuvų eismas – oro uosto apkrovimas popiet padidėjo kelis kartus, nes teko priimti iš Vilniaus nukreiptus lainerius, ėmė leistis krovininiai lėktuvai.
"Šįkart buvo labai daug debesų, visi keleiviai į juos dairėsi, grožėjosi. Pirmąsyk skristi per rūką buvo baisu, o dabar tai manęs jau negąsdina, pasitikiu profesionalia įgula", – sakė kaunietė Irena, kurią, parvykusią iš Liverpulio, pasitiko tėtis Andrius. Vyras neslėpė rytą būgštavęs, ar dukra parskris laiku ir ar lėktuvas tūps Kaune, – virš miesto kybojo tirštas rūkas.
Tuo pačiu lėktuvu iš Liverpulio vakar parskridę jaunuoliai Linas ir Tomas tikino sekantys orų prognozes – išgirdę, kad Vilniaus oro uoste lėktuvai dar nepriimami, jie nudžiugo pasirinkę skrydį į Kauną.
"Tik išnėrėm iš debesų ir iškart pūptelėjom ant nusileidimo tako – pataikėm, nes geras pilotas buvo", – šmaikštavo trumpam į gimtinę grįžę kauniečiai.
Lėktuvai keitė maršrutus
Panaši nuotaika oro uoste vyravo ir kitomis šios savaitės dienomis. Pirmadienį dėl rūko leistis Vilniuje buvo priverstas aviakompanijos "Ryanair" lėktuvas, į Kauną skridęs iš Londono. Trečiadienį tos pačios kompanijos lėktuvas iš Londono nutūpė Kaune, tačiau vėluodamas valandą.
"Išskirtinė situacija, nes paprastai Vilniuje būna prastesni orai. Šįkart Vilniuje dangus buvo giedresnis", – sakė A.Šliupas.
Ketvirtadienį dėl prasto matomumo Vilniaus oro uoste į Kauną buvo nukreipti du lėktuvai – iš Kijevo skridęs "flyLAL" ir iš Kopenhagos skridęs "airBaltic" lėktuvas.
Kauno oro uosto generalinis direktorius pabrėžė, kad visiems su prastais orais susijusiems atvejams tiek oro uostas, tiek aviakompanijos yra pasirengę. Lėktuvui nutūpus gretimame oro uoste, su aviakompanijomis bendradarbiaujančios bendrovės organizuoja keleivių pervežimą autobusais į paskirties vietą. Be to, visos skrydžių bendrovės turi sutartis su viešbučiais, kuriuose būtų apgyvendinami keleiviai iškilus didesnėms problemoms dėl orų.
Technologijos – bejėgės
A.Šliupo teigimu, Kauno oro uoste yra sumontuota moderniausia įranga, tačiau net ji – bejėgė prieš rūką. "Nėra jokių prožektorių, kurie prasiskverbtų pro rūką tiek giliai, kad lėktuvai galėtų leistis įprastinėmis sąlygomis", – sakė jis.
Tiesa, kai kurios technologijos tarnauja lėktuvų pilotams. Pavyzdžiui, Kauno oro uostas gali pasigirti moderniausia žiburių sistema, kuri buvo sumontuota prieš dvejus metus.
Oro uosto įranga ir kategorija lemia, koks turi būti matomumas, kad lėktuvai galėtų kilti ir leistis. Kauno oro uoste, kuriam yra skirta pirmoji kategorija, lėktuvai gali leistis, kai matomumas siekia 550 metrų. Lėktuvai kilti iš Karmėlavos gali esant bet kokiam matomumui.
"Jeigu mūsų oro uostas būtų antrosios kategorijos, lėktuvus galėtume priimti ir blogesnėmis sąlygomis. Tačiau net atitikdami tokiems oro uostams keliamus reikalavimus antradienį nebūtume galėję priimti lėktuvų – rūkas buvo siaubingas", – pasakojo A.Šliupas. Oro uosto vadovas sakė, kad kol kas nėra išrasta lėktuvų, kurie galėtų tūpti per rūką, viskas priklauso nuo oro uostų įrangos.
Kauno oro uoste kasdien kyla ir leidžiasi po 8–10 lėktuvų.
Vėlavo skubios siuntos
Kauno oro uoste kasryt leidžiasi dviejų greitųjų siuntų kompanijų lėktuvai – jais į Lietuvą atkeliauja skubios siuntos iš viso pasaulio. Pastarosiomis dienomis nė vienos šių bendrovių lėktuvai netūpė rytais – UPS ir TNT krovininiai lėktuvai leidosi tik popiet, išsisklaidžius rūkui.
"Rūkas – mūsų priešas. Kasryt atsikėlę pirmiausia žiūrime į dangų, o pamatę rūką baiminamės, kad ir vėl negalės tūpti mūsų lėktuvas, o mes negalėsime laiku įvykdyti įsipareigojimų", – sakė skubių siuntų bendrovės UPS personalo vadovė Vida Grinienė. Ji džiaugiasi, kad kol kas pavyko išvengti konfliktinių situacijų – nė vienas klientas nepasiskundė dėl laiku negautos siuntos.
Sužinoję, kad dėl prasto matomumo lėktuvas negali leistis laiku, pirmiausia UPS darbuotojai skambino klientams ir teiravosi, ar jiems būtina gauti siuntą tą pačią dieną. Pačios skubiausios siuntos, anot V.Grinienės, buvo pristatytos laiku.
Naujausi komentarai