- Justina Paltanavičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Atlikėjai: festivalio senbuviai (iš kairės) P.Bingelis, G.Rinkevičius, E.Montvidas, scena dalijosi su jaunaisiais atlikėjais T.Zhuravel ir M.Sedlevičium.
-
su pirmaisiais klausytojais ir augina naujas gerbėjų kartas.
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
-
Pažaislio festivalyje – reveransas V. Noreikai
Tas rankų švelnumas, nuo širdies ir nuo veido... Be konteksto tai gali būti tik banalūs žodžiai. Tačiau pridėjus gerai pažįstamą melodiją, jie jau tampa simboliu – legendinio Lietuvos tenoro Virgilijaus Noreikos simboliu. Savo žymųjį "Švelnumą" Algimantas Raudonikis sukūrė specialiai jam. Ir nuo tada, kai labai seniai, tikriausiai 1976-aisiais, ši daina suskambo V.Noreikos lūpose, jiedu tapo neatsiejami. Net pats kompozitorius yra pasakęs, kad būtent maestro atlikimas tapo etaloniniu, ir joks pasaulinio garso tenoras tiesiog negalėtų atlikti geriau.
Būtent "Švelnumas" ir tapo vasariško muzikinio vakaro akcentu birželio 3-ąją, kai į atidarymo koncertą kauniečius sukvietė XXIII Pažaislio muzikos festivalis. Mat pirmasis šio, vasaros simboliu tapusio festivalio koncertas buvo skirtas būtent maestro V.Noreikai atminti.
Atminties ženklai
Festivalio organizatoriai prasitarė, kad koncerte planavo dalyvauti ir pats maestro. Deja, šį pavasarį jo netekome. Tačiau savo repertuaru ir atlikėjais koncertas su legendiniu tenoru buvo glaudžiai susietas – solistas Edgaras Montvidas kadaise mokėsi jo klasėje, o Tetiana Zhuravel ir Modestas Sedlevičius – Tarptautinio Virgilijaus Noreikos dainininkų konkurso 2017-aisiais dalyviai. Scenoje jiems pritarė Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, diriguojamas Gintaro Rinkevičiaus, ir Kauno valstybinis choras (vadovas Petras Bingelis).
Vakaro programoje taip pat būta sąsajų su V.Noreika: skambėjo garsūs žymiausių operų, kuriose tikrai ne kartą dainavo pats maestro, numeriai. Išgirdome Guseppe's Verdi "Traviatos", "Nabuko", "Simono Bokanegros", Giacomo Rossini "Sevilijos kirpėjo", Gaetano Donizetti "Liučijos di Lamermūr", Wolfgango Amadeus Mozarto "Don Žuano", Vytauto Klovos "Pilėnų" ir kt. operų fragmentus.
Tai buvo labai nuoširdus, iš pačių širdies gelmių sklidęs linkėjimas anapilin iškeliavusiam V.Noreikai.
Tiesa, opusų pasirinkimas buvo kiek šabloniškas, neieškant įdomesnių, kiek mažiau nugrotų numerių. Kita vertus, Pažaislio festivalis jau gana senokai laikosi tradicijos atidarymo koncertuose laikytis gana neįpareigojančio repertuaro, galbūt priimtinesnio platesniam klausytojų ratui. Tad teko pasidžiaugti, kad šį kartą buvo pasirinkta nors ir šabloniškai, tačiau skoningai – neteko klausytis neva suklasikintų populiariosios muzikos kūrinių, atliekamų žvaigždžių, spindinčių Lietuvos arenose. Ir nors kūriniai kiek pabodę, šį faktą atpirko kokybiškas, kartais netgi jaunatviškai originalus bei gaivus atlikimas.
Be to, tokia kombinacija pasitarnavo dviem, iš pažiūros skirtingiems tikslams: buvo išlaikyta pakili Pažaislio festivalio atidarymo, o kartu ir vasaros pradžios nuotaika, kartu solidžiai ir jautriai prisimenant analipin iškeliavusį Lietuvos operos korifėjų.
Konkursantų debiutas
Itin gerai žinomas repertuaras gali būti nuobodus klausytojui, tačiau atlikėjui gali būti klastingas. Mat atliekant gerai žinomas operų arijas, ypač bel canto stiliaus, pageidautina ne tik tobula technika, bet ir savita interpretacija. Pastarąja sužavėjo sopranas T.Zhuravel, atlikusi Violetos ariją iš "Traviatos", Džildos ariją iš "Rigoleto", Liučijos di Lamermūr ariją iš operos tuo pačiu pavadinimu ir keletą duetų su scenos kolegomis E.Montvidu bei M.Sedlevičiumi.
Itin vaiskus jos balso tembras skambėjo šviesiai ir jaunatviškai, o koloratūros – lengvai bei patraukliai. Violetos, Džildos ir Liučijos personažus solistė sukūrė labai trapius, šviesius, nuoširdžiai mergaitiškus, neapkraudama jų didelėmis dramomis ir sudėtingais vidiniais išgyvenimais. Gražiai bei darniai nuskambėjo ir duetai. Ne veltui Tarptautiniame V.Noreikos dainininkų konkurse ji pelnė publikos simpatijų prizą – nuoširdumo bei jaunatviškumo derinys papirko ir Pažaislyje.
Baritonas M.Sedlevičius, pernai tame pačiame konkurse laimėjęs antrą vietą, buvo gana tradiciškas – pasirodymą pradėjo lietuviškosios operos klasika tapusia Ūdrio arija iš operos "Pilėnai". Vėliau atliko Ambroise'o Thomas Hamleto ariją iš operos "Hamletas", Rozinos ir Figaro duetą iš G.Donizetti "Sevilijos kirpėjo" ir duetą iš Georges'o Bizet "Perlų žvejų" drauge su E.Montvidu. Sužavėjo sodrus ir stiprus jo balso tembras, tačiau kiek pritrūko įdomesnės interpretacijos ir psichologinės gelmės.
Kita vertus, ir pačios jo atliktos arijos to tarsi nereikalauja. Tad liko pasimėgauti itin užtikrintu opusų atlikimu. Ypač gražiai nuskambėjo Hamleto arija, kuriai pritarė ir Kauno valstybinis choras, koncerte atlikęs ir du G.Verdi chorus – Vergų chorą iš "Nabuko" ir Čigonų chorą iš "Trubadūro". Beje, abu juos dainavo lietuviškai – tai kiek nustebino. Mat operų vertimai į lietuvių kalbą buvo ypač populiarūs tautinių atgimimų laikotarpiais, bet kur kas organiškiau jie skamba atliekami originalo kalba.
Atveriant sielos gelmes
Daugiausia aplodismentų tąkart sulaukė Pažaislio muzikos festivalio publikos taip mylimas E.Montvidas. Jis tąkart, rodės, buvo nusiteikęs veikiau patetiškai nei romantiškai. Tačiau kad ir kaip ten būtų, jo profesionalumas abejonių tikrai nekėlė – su kolegomis atlikti duetai suskambo ypač organiškai, subtiliai prisitaikant prie scenos partnerio.
O koncerto perlu tapo ypač jautriai atliekamas jau minėtas A.Raudonikio "Švelnumas", prikaustęs publikos dėmesį. Tai buvo labai nuoširdus, iš pačių širdies gelmių sklidęs linkėjimas anapilin iškeliavusiam V.Noreikai, skambėjęs ne tik ypač jautriai, bet ir savitai, veikiau ne kopijuojant etaloninį atlikimą, o atveriant savo sielos gelmes ir pačias gražiausias balso subtilybes – nuo aksominio švelnumo iki dramatiško patoso.
Publika tai tikrai įvertino, kaip ir koncerto pabaigoje itin dinamiškai atliktą Kalafo ariją iš G.Puccini operos "Turandot". Tai buvo patys jautriausi numeriai, sulaukę gausybės aplodismentų.
XXIII Pažaislio muzikos festivalis prasidėjo dviprasmiškai – fanfariškai, tačiau kartu ir labai jautriai. Regis, ir oras buvo toks pats – šiltas ir saulėtas, tačiau labai vėjuotas. Beje, festivalio organizatoriai teigia, kad šiemetinis festivalis yra ženklinamas Lietuvos valstybės atkūrimo 100-mečio simbolika. Tad bent jau atidarymo koncertas tikrai buvo ja paženklintas – juk V.Noreika buvo ir yra Lietuvos muzikinio pasaulio simbolis, garsinęs mūsų šalį didžiąją dalį taip mums brangaus valstybingumo 100-mečio.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Įsimintiniausias 2020-ųjų Kauno menininkas – šokėjas ir choreografas M. Stabačinskas1
23-ąjį kartą Kauno menininkų namų organizuotų Įsimintiniausio Kauno miesto menininko rinkimų laureatu tapo šokėjas ir choreografas Mantas Stabačinskas. Už praėjusių metų kūrybinę veiklą šiam titului jį nominavo Kauno bienalė. ...
-
Negaili ovacijų: folklorinė „The Roop“ dainos versija pranoksta originalą?23
Eurovizinė „The Roop“ daina „Discoteque“ jau turi ir folkloro versiją, ir ji skamba ne mažiau kietai ir įdomiai nei originalas. Tai yra kauniečio muzikos mokytojo Artūro Sinkevičiaus ir jo atžalų projektas, sulaukęs didelio in...
-
Laimės dieną visus kviečia pakilti6
Tarptautinė laimės diena, minima kovo 20 d., šiais metais vėl grįžta – "Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022" komanda ją kviečia švęsti jau ketvirtą kartą. Šiemet jos tema – metas pakilti. ...
-
KMSO gimtadieniui – solidi dovana melomanams1
Šiomis dienomis Kauno miesto simfoniniam orkestrui (KMSO) sukako šešiolika metų. Jei ne pasaulį užgriuvusi pandemija, šį gimtadienį KMS kolektyvas būtų minėjęs koncertuodamas JAV, kur buvo suplanuota apie 30 jo, taip pat so...
-
Tarptautinę laimės dieną šiemet kvies paminėti kūrybiškai1
Tarptautinė laimės diena, minima kovo 20 dieną, šiais metais vėl grįžta į Kauną ir visą Lietuvą – „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ kviečia ją minėti jau ketvirtą kartą. Šiemet jos tema: „Meta...
-
Paskelbti „Kaunas visiems“ apdovanojimų laureatai: įvertintos verslo ir kultūros iniciatyvos1
Antrus metus iš eilės rengiama kampanija „Kaunas visiems“ – simbolinis padėkos ir pagarbos ženklas organizacijoms bei pavieniams kauniečiams už ypatingą dėmesį negalios paliestiems žmonėms ir pastangas kuriant visiems prieina...
-
I. Stepukonienė: ne aš renkuosi darbo temas, o jos mane1
Knygnešystė, kuri tęsėsi net 40 metų ir padėjo pagrindus nepriklausomai Lietuvos valstybei, atkurtai 1918 m. vasario 16-ąją, Lietuvoje yra fenomenas, neturintis analogo pasaulyje, įprasmintas į kitas kalbas neišverčiamu žodžiu. Pakaun...
-
Karo muziejus 100-mečio proga kviečia prisidėti prie projekto „Pasklidę po pasaulį“1
Vytauto Didžiojo karo muziejus pristato naują projektą „Pasklidę po pasaulį“. Šiuo projektu siekiama suburti lietuvius, gyvenančius ne tik Lietuvoje. Pagrindinis projekto tikslas – surinkti informaciją apie lietuvių kilmės kar...
-
„ECHOtektūra“: architektūros pažinimas garsu2
Dažnas mūsų architektūrą suvokia labai vizualiai. Tačiau architektė Rasa Chmieliauskaitė, garso menininkas Arnas Mikalkėnas ir menotyrininkas Justinas Kalinauskas primena, kad egzistuoja ir kiti, ne mažiau svarbūs, pojūčiai bei praplečia mūsų v...
-
Vieno lito premija – V. Kiaušui-Elmiškiui
22-osios Vieno lito premijos laureatu už kasdienybės spalvas ir amžinybės nuojautas eilėraščių rinkinyje "Ir bus atsakyta" (Kaunas: Kauko laiptai, 2020) tapo poetas Vidmantas Kiaušas-Elmiškis. ...