Kuršių mariose - senovinė dorė

Kuršių mariose - senovinė dorė

2008-01-16 09:00

Kuršių mariose - senovinė dorė

Jūrų muziejus džiaugiasi nauju eksponatu. Tik prasidėjus laivybos sezonui į Kuršių marias bus nuleista pagal autentišką pavyzdį pastatyta dorė.

Dalių ieškojo pas žvejus

Senovinę valtį motoriniu varikliu, vadinamą dore, praėjusią vasarą užsispyrė pastatyti Lietuvos jūrų muziejaus Laivybos istorijos skyriaus darbuotojai.

Šiandien dorė jau beveik gatava. Laivo medinė konstrukcija padaryta, liko tik įdėti motorą. Mechaninė dalis – velenas, sraigtai – buvo surinkti iš trijų skirtingų valčių.

Autentiškų dalių ilgai ieškota pas žvejus. Valtyje įdėtas 1986 metų motoras. Nors buvo svarstyta įdėti naują variklį, pasak istoriko Dainiaus Elerto, naujasis neskleistų tokio garso, kaip senųjų dorių motorai.

Vardo neišduoda

Prie laivo visą vasarą plušo meistrai iš Švėkšnos, turintys senovinių laivų statybos patirties. Kurėną stačiusiems meistrams teko dar viena sudėtinga užduotis.

Senovinės valties brėžinių nerasta, todėl dorę teko statyti pagal Kriūkuose gaminto laivo modelį. Sutrūnijęs jis ir dabar guli šalia naujosios valties.

D.Elertas patikino, kad pagal autentišką pavyzdį pastatyta valtis nebus tik muziejaus eksponatas.

Prasidėjus plaukiojimo sezonui dorė bus pakrikštyta pagal visas jūrines tradicijas ir nuleista į Kuršių marias.

Kol kas laivo vardo Jūrų muziejaus darbuotojai neišduoda, tačiau garantuoja, kad dore galės naudotis Juodkrantės kadetų mokyklos auklėtiniai, ji bus skirta skatinti jaunimo susidomėjimą laivais, istorija, jūra. Apie 50 tūkstančių kainavusias statybas finansavo tarptautinis projektas “Lagomar”.

Atkeliavo iš Suomijos

Dorės - nemažos, apie šešių metrų valtys motoriniu varikliu, kilusios iš Kanados, Niūfaundlendo salos. Vėliau jos paplito Skandinavijos šalyse. Suomijos žvejai dorėmis plaukiodavo Šiaurės jūroje.

Į Lietuvą šie laiveliai atkeliavo iš Suomijos dar tarpukario metais. Dorės 1948 metais pradėtos statyti prie Nemuno Kriūkų miestelyje. Vėliau šias valtis statė ir Rusnėje.

Deja, suomiškas variantas nelabai tiko Lietuvos vandenims, todėl dorės dažnai perlūždavo, paskęsdavo. Vietinių meistrų patobulintos dorės apie 1960 metus išstūmė iš Kuršių marių plokščiadugnius kurėnus.

O dores išstūmė modernesni plieniniai tralbotai, vėliau mažieji žvejų traleriai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų