- Alia Zinkuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Nelaimė Lvovo gatvėje parodė, kokią grėsmę tokie statiniai kelia ne tik jais besinaudojantiems vairuotojams, bet ir atsitiktiniams praeiviams.
-
Nelaimė Lvovo gatvėje parodė, kokią grėsmę tokie statiniai kelia ne tik jais besinaudojantiems vairuotojams, bet ir atsitiktiniams praeiviams.
-
Nelaimė Lvovo gatvėje parodė, kokią grėsmę tokie statiniai kelia ne tik jais besinaudojantiems vairuotojams, bet ir atsitiktiniams praeiviams.
Balandžio 25-osios popietę sostinės Lvovo g. iš daugiaaukštės automobilių aikštelės iškrito BMW X6 markės automobilis, sunkiai susižalojo vairuotoja.
Aikštelė toliau veikia, jos savininkė bendrovė "Hanner" platesnių komentarų vengia, kol nebaigtas tyrimas, o Vilniaus miesto savivaldybė planuoja patikrinti visų sostinės daugiaaukščių aikštelių saugumą.
Diskusijų audra
Ištaškęs tuščiavidurius metalinius strypelius, kurie saugojo aikštelės vidų nebent nuo lietaus ir vėjo, automobilis krito iš penkto aukšto, priekiu rėžėsi į grindinį prie įvažiavimo į pastatą ir apvirto aukštyn ratais. Vaizdo kameros užfiksavo, kad tik per plauką buvo išvengta daug didesnės nelaimės – iš daugiaaukštės aikštelės išriedėjęs kitas automobilis vos prieš akimirką pračiuožė tą vietą, į kurią rėžėsi sunkiasvoris BMW X6.
Stebuklas, kaip suplotame automobilyje gyva liko jo 39 metų vairuotoja. Prispaustą moterį išvadavę ugniagesiai gelbėtojai perdavė greitosios medicinos pagalbos medikams. Nustatyta, kad nukentėjusiajai lūžo šeši šonkauliai, plyšo kepenys, buvo smarkus vidinis kraujavimas. Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės, kur šiuo metu gydoma sunkiai sužalota moteris, medikams jos artimieji uždraudė teikti bet kokią informaciją apie ją, ir patys su žiniasklaida bendrauti atsisako.
Visuomenėje ši kraupi nelaimė sukėlė diskusijų bangas. Internete pilna prieštaringų komentarų – vieni kaltina nukentėjusiąją, mat buvo iškelta pirminė versija, kad vairuotoja galėjo supainioti stabdžių ir akceleratoriaus pedalus, kiti baisisi, kaip toks daugiaaukštis pastatas be jokių atitvarų, uždengtas tik prikniedytų aliuminio strypelių "užuolaida", apskritai galėjo būti eksploatuojamas. Esą civilizuotoje šalyje toks nesaugus objektas būtų skubiai uždarytas, o jo savininkams pareikštas milijoninis ieškinys. Bet Lietuva yra Lietuva – čia nukentėjusių žmonių sveikata ir net gyvybė nejučiom atsiduria antrame ar trečiame plane, jei su incidentu kaip nors susijęs stambus ir įtakingas verslas.
Atitvarai ar butaforija?
Išties daugiaaukštė aikštelė Lvovo g. ir toliau veikia. Ją eksploatuojančios bendrovės "Hanner" valdybos pirmininkas Arvydas Avulis iš karto po įvykio žiniasklaidai teigė, kad tai buvo labai netikėta, mat iki šiol jokių incidentų nėra buvę. Statybų kompanijos vadovas žadėjo aiškintis, kodėl įvyko nelaimė, ir jeigu paaiškės, ką aikštelėje reikia patobulinti, būtinai taip ir padarys.
Tačiau praėjusią savaitę į "Vilniaus dienos" klausimus, ar ketina rekonstruoti pastatą ir padidinti jo saugumą, gal bandė susisiekti su nukentėjusios vairuotojos artimaisiais, pasiūlyti pagalbą, "Hanner" informacijos pašykštėjo – per viešųjų ryšių bendrovę "Gravitas Partners" atsiuntė tik glaustą komentarą: "Šiuo metu vyksta tyrimas, dar nežinome visų įvykio aplinkybių, tačiau galime patikinti, kad pastato konstrukcija atitinka keliamus reikalavimus. Tai yra pirmas toks incidentas per daugiau nei 15 metų nuo komplekso "Europa" atidarymo. Apgailestaujame dėl šio įvykio ir tikimės kuo greičiau išsiaiškinti jo aplinkybes. Kol įvykis tiriamas, plačiau komentuoti negalime."
O inžinieriai, ekspertai Lvovo g. daugiaaukštei automobilių saugyklai negaili kritikos vien pažvelgę į žiniasklaidoje pateiktus nelaimės vaizdus. Esą metalinė tvorelė – dekoratyvi, o ratų atmušai ir žemi borteliai niekaip nesustabdytų akceleruojančio automobilio.
Vienos iš daugiaaukščių automobilių saugyklų projektavimo lyderių bendrovės "Eksploit" direktoriaus Martyno Mačiulio nuomone, aikštelė, kurioje įvyko nelaimė, netinkamai suprojektuota, nes atitvarų joje praktiškai nėra.
"Jeigu klausiate mano nuomonės, galiu pasakyti labai trumpai – atitvarai turėtų būti suprojektuoti taip, kad sulaikytų automobilį, važiuojantį tam tikru greičiu – dabar nepasakysiu tiksliai, koks tas greitis, bet yra skaičiavimai, yra Eurokodai, kitos normos, kuriomis vadovaujasi mūsų projektuotojai, – aiškino M.Mačiulis. – Šiuo konkrečiu atveju irgi nežinome, kokiu greičiu važiavo (vairuotoja – red. past.), koks įsibėgėjimas, bet gerai suprojektuotoje aikštelėje automobilis turi būti sulaikytas."
Skirtingi standartai
Daugelis projektuotojų naudojasi Eurokodais, kurie parengti vadovaujantis europinės standartizacijos principais. Šie europiniai standartai laikomi lygiaverčiais nacionaliniams statybų techniniams reglamentams (STR), nors pastaruosiuose gali būti nustatyti ir mažesni reikalavimai. Suprantama, kad ir įgyvendinti juos galima pigiau. Tačiau Eurokodai yra rekomenduojami, o laikytis privaloma STR, be to, Eurokodus reikia pirkti, o STR yra skelbiami viešai.
Kiekvienas projektuotojas gali rinktis, kuriuo dokumentu vadovautis. Pavyzdžiui, nacionaliniame statybos techniniame reglamente "Automobilių saugyklų projektavimas" nėra nustatyta konkrečių reikalavimų daugiaaukščių atvirų automobilių aikštelių atitvarams. Be kita ko, minėtas reglamentas buvo patvirtintas tik 2005 m., o automobilių saugykla Lvovo g. užbaigta ir komisijos priimta 2004 m.
Turbūt nebūtinai visada viskas turi būti reikalavimuose, atsakingo verslo logikoje turėtų nelikti vietos taupymui pamirštant saugumą.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija dėl šio objekto priekaištų neturi. Mat jeigu komisija aikštelę priėmė kaip tinkamą naudoti pastatą, vadinasi, visi projekto sprendiniai buvo įgyvendinti. Inspekcijos Vilniaus departamento vadovės Linos Kuksėnaitės teigimu, šiuo metu galiojantys teisės aktai sudaro visas prielaidas užtikrinti tokių pastatų kaip daugiaaukštės automobilių stovėjimo aikštelės saugumą.
Tačiau sostinėje įvykusi nelaimė gali paskatinti peržiūrėti tokių aikštelių saugumo reikalavimus. Jeigu naujais teisės aktais būtų nustatyti griežtesni daugiaaukščių aikštelių saugumo reikalavimai, jie turėtų būti taikomi ne tik naujai statomoms, bet ir jau eksploatuojamoms aikštelėms.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tuskulėnų memoriale bus pagerbtos Ruandos tutsių genocido aukos
Diplomatinė bendruomenė ketvirtadienį Tuskulėnų dvaro memoriale Vilniuje organizuoja renginį, skirtą paminėti tutsių genocido Ruandoje 30-metį. ...
-
Pristatomi Mamuto parko projektiniai pasiūlymai: laukiama gyventojų nuomonės
Visuomenei pristatomi Šeškinės šlaitų geomorfologinio draustinio teritorijos su prieigomis tvarkymo projektiniai pasiūlymai. Vadinamasis Mamuto parkas ves paskutinio ledynmečio pėdsakais ir pasiūlys ramų poilsį gamtos apsuptyje. ...
-
VŠT iš „Veolios“ jau gavo 9,5 mln. eurų už taršos leidimus, likusių lėšų tikisi netrukus
Vilniaus miestas ir Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) iš Prancūzijos energetikos grupės „Veolia“ jau atgavo dalį Stokholmo arbitražo pernai lapkritį priteistos sumos – 9,5 mln. eurų už įmonės 2002–2017 metais ...
-
G. Nausėda įvardijo, iš kur gauti pinigų gynybos reikmėms: mano nuomone, tai – geriausias kelias13
Prezidentas Gitanas Nausėda sako pritariantis, jog pelno mokestis gynybos reikmėms galėtų būti didinamas papildomais 2 procentiniais punktais. ...
-
Skelbiamas Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės direktoriaus konkursas1
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) paskelbė konkursą Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės (RVUL) direktoriaus pareigoms užimti. ...
-
Aplinkos ministerija po gaisro automobilių laužyne: nėra siūlymų reguliuoti pavojingų veiklų vietas3
Po automobilių laužyne Vilniuje kilusio gaisro, kurio žala gamtai siekia beveik 6 mln. eurų ir kurio pasekmes dėl itin toksiškų dūmų juto gyventojai, suskubta pranešti, kad automobilių ardymas bei metalo laužo tvarkymas neturi vykti mie...
-
Gaisras Viršuliškių daugiabutyje: ką paaukojo nukentėjusiems?1
Sausio 2 d. Vilniuje, Viršuliškėse, sprogus daugiabučiui, Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK), reaguodamas į situaciją, kad žmonės neteko namų, daiktų, o viena šeima – vaiko, suskubo pakviesti visuomenę prisidėti prie paramo...
-
Vilniaus oro uoste uždaromas automobilių sustojimo kelias prie išvykimo terminalo
Nuo pirmadienio uždaromas Vilniaus oro uoste esantis automobilių užvažiavimo prie išvykimo terminalo kelias, transporto priemonės bus nukreipiamos į kitas trumpalaikiam sustojimui ar parkavimui skirtas vietas. ...
-
Netrukus gimdysianti A. Zuokė: nesitikėjome, kad pavyks taip greitai25
Augusta Zuokė – smuikininkė, NIKO ansamblio koncertmeisterė ir Artūro Zuoko žmona – jau greitai taps mama. Šeima netrukus susilauks pirmojo bendro kūdikio – namus papildys mergytė. ...
-
Su G. Kirkilu atsisveikina buvę kolegos ir politiniai oponentai: jis buvo valstybės žmogus24
Vilniuje atsisveikinti su mirusiu buvusiu Ministru pirmininku Gediminu Kirkilu renkasi kolegos ir politiniai oponentai. ...