Galimybe grąžinti netinkančią ar nepatinkančią prekę naudojasi ne visi. Skandalai prie kasos ir susiraukę pardavėjų veidai nuteikia nekaip.
Daugelis nė nesivargina kovoti dėl kelis ar keliolika litų kainuojančios prekės. Kiti vis dar netiki, kad pardavėjai grąžins pinigus už kokybišką, bet nepatinkančią prekę. Tačiau nors Lietuvoje prekės negrąžinamos taip lengvabūdiškai kaip, tarkime, JAV, situacija sparčiai gerėja. Tai įrodė ir "Vilniaus dienos" eksperimentas. Trijose skirtingose parduotuvėse įsigijome po prekę, kurią vėliau grąžinome. Problemų dėl grąžinimo nekilo nė vienoje parduotuvėje, tačiau beveik visos pardavėjos neslėpdamos rodė didžiulį nepasitenkinimą dėl papildomo darbo.
Pirmas bandymas
Vieta: parduotuvė JYSK
Adresas: Savanorių pr. 16
Prekė: skalbinių krepšys
Kaina: 49,99 lito
Rezultatas: grąžinti pavyko
Parduotuvėje JYSK įsigijau vidutinio dydžio pintą skalbinių krepšį. Eidama jo grąžinti, nusiteikiau karingai. Atsiminiau atvejį, kai prieš pusę metų toje pačioje parduotuvėje grąžinau patalynės komplektą. Prekės priimti nenorėjusioms pardavėjoms teko ilgai įrodinėti, kad patalynė nebuvo išpakuota, ir kad vienintelė grąžinimo priežastis – netinkamas dydis.
Šį kartą situacija buvo kitokia. Pintą skalbinių krepšį atgal priėmė be ilgų kamantinėjimų. "Netiko dydis", – nurodžiau paprastą grąžinimo priežastį. Nieko daugiau neklausinėjusi pardavėja paprašė asmens dokumento ir parodė, kur pasirašyti. Kaip ir "Drogo" darbuotojos, kasininkė užpildė "Prekių grąžinimo aktą" ir "Kasos išlaidų orderį" bei atidavė 49,99 lito.
"Atsiprašau, kad teko palaukti. Nežinau, kodėl reikia pildyti šiuos lapus. Norėčiau, kad nereikėtų. Ir jums laukti nereikėtų, ir žmonių eilė prie kasos nesusidarytų", – guodėsi moteris.
Antras bandymas
Vieta: parduotuvė "Drogas"
Adresas: Totorių g. 14/15
Prekė: nagų lakas
Kaina: 15,99 lito
Rezultatas: grąžinti pavyko
Teisės akte "Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklės" yra sąrašas daiktų, kurių negalima grąžinti. Tarp jų – ir kosmetikos bei parfumerijos gaminiai. Parduotuvėje "Drogas" pirkdama nagų laką, netikėjau, kad pavyks jį grąžinti.
"Noriu grąžinti nagų laką, kurį nusipirkau vakar. Priežastis? Lygiai tokį patį gavau dovanų", – paaiškinau prie kasos stovinčiai merginai. Kiek abejodama parduotuvės darbuotoja pasiūlė laką pakeisti kitos spalvos buteliuku. "Likusios spalvos man nepatinka. Noriu, kad grąžintumėte pinigus", – pareiškiau.
Nors ir nenoriai, pardavėja sutiko grąžinti pinigus. "Tačiau teks ilgai laukti, tai sudėtinga procedūra", – eidama pakviesti kitos darbuotojos perspėjo mergina. Matyt, ji tikėjosi, kad laukti nenorėsiu.
Tačiau "ilgai" truko tik kelias minutes. Iš darbuotojų patalpų atėjusi mergina atnešė pasirašyti du dokumentus: "Prekių grąžinimo aktą" ir "Kasos išlaidų orderį". Nors už prekę mokėjau banko kortele, pardavėja atidavė grynuosius pinigus.
Trečias bandymas
Vieta: prekybos centras "Maxima"
Adresas: Mindaugo g. 11
Prekė: šlepetės
Kaina: 12,99 lito
Rezultatas: grąžinti pavyko
Prie "Maximos" Informacijos skyriaus beveik visada susidaro žmonių eilė. Vieni jų nori sąskaitų faktūrų, kiti – loterijos bilietų, treti – grąžinti prekes ir t. t. Rankose laikydama vakar įsigytas melsvas šlepetes į eilę atsistojau ir aš.
"Kodėl norite grąžinti prekę?" – paklausė informacijos skyriaus darbuotoja. "Priežasčių daug. Pirmiausia – jos labai nepatogios, antra – šlepečių spalva nedera prie mano pižamos, trečia – jos nepatiko mano vyrui..." – įsijautusi į nepatenkintos klientės vaidmenį nurodžiau nesvarias priežastis.
Apžiūrėjusi šlepetes mergina man pritarė. "Tikrai, šlepetės tokios sunkios. Negi jos gali būti patogios? Tuoj pat grąžinsime pinigus", – kalbėjo pardavėja.
Prekės grąžinimo procedūra užtruko mažiau nei minutę. Nei asmens, nei kitokių dokumentų parodyti nereikėjo. Užteko tik kvito ir parašo ant grąžinimo lapo. "Geros dienos", – dėdama šlepetes po prekystaliu palinkėjo besišypsanti "Maximos" darbuotoja.
Trys klausimai
Feliksas Petrauskas
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorius
– Ar yra atvejų, kai prekes galima grąžinti be kvito?
– Taip elgtis galima tik pardavėjui sutikus. Jei parduotuvės darbuotojai yra įsitikinę, kad prekė pirkta pas juos, jie gali leisti pakeisti arba grąžinti turimą prekę. Tačiau tai neprivaloma.
– Ar galima grąžinti kokybišką, bet nepatinkančią prekę?
– Taip, tačiau tai reikėtų padaryti per 14 dienų. Taip pat grąžinamas daiktas negali būti naudotas. Tiesa, kai kurių daiktų be rimtos priežasties grąžinti negalima. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos interneto svetainėje yra jų sąrašas.
– Kur turėtų kreiptis vartotojai, kurie nusipirko nekokybišką prekę, bet pardavėjai atsisako grąžinti pinigus?
– Visų pirma, vartotojas turėtų kreiptis į pardavėją. Jei susigrąžinti pinigų nepavyksta, tada jis turėtų kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją. Taip pat galima kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.
Draudžiamų grąžinti prekių sąrašas
Parfumerijos ir kosmetikos prekės
Fotografijos ir kinematografijos prekės, spausdintos knygos, reprodukcijos ir kiti poligrafijos pramonės dirbiniai
Audiniai
Kiliminės grindų dangos (išskyrus kilimus ir kilimėlius)
Apatiniai drabužiai
Kūdikių drabužėliai
Perlai, brangakmeniai, taurieji metalai ir jų dirbiniai (išskyrus dirbtinę bižuteriją)
Mechaniniai įrenginiai, elektros įrenginiai
Garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatai
Laivai, valtys ir kiti plaukiojantys įrenginiai
Optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos ir chirurgijos prietaisai
Laikrodžiai
Muzikos instrumentai
Ginklai ir šaudmenys
Baldai
Patalynė
Šviestuvai
Žaislai, žaidimai (išskyrus sporto ir žvejybos reikmenis)
Naujausi komentarai