- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Išskirtiniai: parodoje pristatomi artefaktai, įkainoti daugiau nei 10 mln. eurų, iki šiol niekuomet nebuvo eksponuojami Baltijos šalyse.
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
-
Paroda paneigia Kremliaus melą apie Kijevo Rusią
Lietuvos nacionaliniame muziejuje pristatomas projektas, griaunantis propagandinį „slavų pasaulio“ įvaizdį. Paroda „Kijevo Rusia. Pradžia“ atskleidžia tiesą apie valstybę, kurią dabartinė Ukraina laiko savo istorinėmis ištakomis.
Klastotojų akiratyje
Kijevo Rusia – viena iš svarbiausių ankstyvųjų viduramžių Europos valstybių, kuriai atsirasti akstiną davė vikingų sidabro troškimas. Ji buvo grįsta vakarietiška valdymo tradicija ir buvo daugiakultūris darinys: kūrėsi ir klestėjo, jungdama slavų, skandinavų ir kitų kultūrų įtakas.
„Ir nors šiandieniniuose žemėlapiuose Kijevo Rusios nerastume, gyvavo ji ne taip ir trumpai – laikotarpis nuo pradžios iki žlugimo truko beveik 500 metų", – sako viena parodos kuratorių, Lietuvos nacionalinio muziejaus generalinė direktorė dr. Rūta Kačkutė.
Turtingas Kijevo Rusios kultūrinis palikimas stipriai paveikė slavų tautų formavimąsi: subyrėjusi ji tapo net kelių dabartinių valstybių, nuėjusių skirtingais keliais, ištakomis – Rusijos, Baltarusijos ir Ukrainos. „Deja, šiandien Rusija iškraipo Kijevo Rusios istoriją, siekdama diegti naratyvą apie vadinamąjį „slavų pasaulį“ ir savo neginčijamą teisę į visas slavų žemes“, – pabrėžia dr. R. Kačkutė.
Kijevo Rusios istorija jau daugiau nei keletą amžių Rusijos propagandiniuose diskursuose yra apipinama neteisingomis interpretacijomis. Negana to, istorijos klastojimas tapo įrankiu, kuriuo siekiama perrašyti šio regiono praeitį ir taip pateisinti agresiją prieš Ukrainą.
Parodos autoriai nedvejodami pripažįsta, kad jos temą paskatino noras papasakoti moksliniais tyrimais pagrįstą Kijevo Rusios įkūrimo istoriją.
Muziejaus vadovės teigimu, tiek Lietuvoje, tiek Europoje, Kijevo Rusios istorija yra nepakankamai žinoma, todėl gali būti sunku suprasti, kaip ji formavo dabartinį Rytų Europos veidą. „Būtent kilmės faktorius šiandien yra pasitelkiamas manipuliuojant istorija. Parodoje mes ne tik atrandame Kijevo Rusios pradžią, bet kartu tai tampa mūsų visų tikslingų pastangų, domėtis šia tema, pradžia. Tai savotiški priešnuodžiai propagandai ir dezinformacijai, kurią skleidė Rusijos imperija, o dabar ir toliau skleidžia Rusijos Federacija, taip teisindama imperialistines užmačias“, – sako dr. R. Kačkutė.
A. Bėkštos, S. Samsono, P. Peleckio / BNS nuotr.
Tikrieji įkūrėjai
Dekonstruoti nuo XVIII a. vykdomas istorijos manipuliacijas dėl Kijevo Rusios paveldo ir Maskvos kunigaikštystės įtakos galima tik parodžius sudėtingus procesus, vykusius rytinėje Baltijos pakrantėje ir kaimyninėse slavų žemėse prieš tūkstantį metų.
„Kijevo Rusios pradžia susijusi su šiauriečiais vikingais, ištroškusiais sidabro. Įkūrę pirmąsias skandinavų kolonijas Baltijos jūros rytinėje pakrantėje, vikingai toliau siekė prekiauti su rytais – tai lėmė ryškus sidabro badas Europoje. Svarbiausi prekybos keliai driekėsi per žemes, kuriose IX a. ir radosi Kijevo Rusia. Šiame regione buvo gausu gamtos išteklių, į nelaisvę paimamų vergų ir kailių, kurių reikėjo rytams mainais už sidabrą ir kitas prekes. Skandinavų vikingai iš Baltijos jūros Nevos upe įplaukdavo į Ladogos ežerą ir taip pasiekdavo svarbų prekybos centrą – Senąją Ladogą, kuris buvo tarsi vartai į Volgos ir Dniepro prekybos kelius“, – pasakoja dr. R. Kačkutė.
Žodis „rus“ siejamas su senosios skandinavų kalbos žodžiu „rōþr“, kuris reiškia irkluotoją arba žygį laivais su irklais. Tai terminas ne tautai ar genčiai pavadinti.
Kunigaikščių rankose atsirado galia, kuri ir skatino atskirų slavų genčių žemių vienijimą į vieną darinį: kūrėsi gyvenvietės, su laiku jos išaugo į politinius ir prekybinius centrus, kurie galiausiai buvo sujungti į valstybę – Kijevo Rusią. Ji tapo svarbiu prekybos tarp Skandinavijos, Arabų kalifato ir Bizantijos imperijos tarpininku ir santykinai saugios prekybos garantu.
Parodoje eksponuojama istorinė ir archeologinė medžiaga. Ukrainos muziejai: Nacionalinis Ukrainos istorijos muziejus, Lvivo istorijos muziejus, Zaporižios srities kraštotyros muziejus ir Ukrainos nacionalinės mokslų akademijos Archeologijos institutas, parodai paskolino reikšmingiausius eksponatus iš savo aukso fondo rinkinių, kurie jau yra tapę jų tapatybės dalimi. Jie mena Kijevo Rusios kūrimosi laikus, liudija jos klestėjimo istoriją ir reprezentuoja prabanga alsavusios valstybės paveldą. Lietuvoje tokios svarbos eksponatai tokia apimtimi bus eksponuojami pirmą kartą.
Detalės: ekspozicijoje – ištaigingi Kijevo Rusios elitui priklausę papuošalai, pirklių paslėpti, kapų plėšikų ar karo grobiu tapę lobiai, vikingų ginklai, su kasdienybe susiję daiktai. / A. Bėkštos, S. Samsono nuotr.
Prigijęs melas
Daug kam tikriausiai bus naujiena, kad net ir termino „rus“ kilmė iki šiol nėra visiškai aiški. Šiuo metu mokslininkai sutaria, kad terminas nėra slaviškos kilmės.
„Aišku tik tai, jog ankstyvajame valstybės formavimosi laikotarpyje rytų slavų gentys nevartojo termino „rus“ sau apibūdinti. Žodis „rus“ siejamas su senosios skandinavų kalbos žodžiu „rōþr“, kuris reiškia irkluotoją arba žygį laivais su irklais. Tai terminas ne tautai ar genčiai pavadinti, bet apibūdinantis tam tikrą socialinę žmonių grupę – pirmiausia, tai artimoji kunigaikščio aplinka, jo patikėtiniai, kariauna, žmonės renkantys duoklę ir atplaukiantys laivais. Ir tik vėliau terminas „rus“ pradėtas taikyti etninei žmonių grupei įvardyti“, – atkreipia dėmesį parodos bendrakuratorė, Lietuvos nacionalinio muziejaus archeologė Eglė Zaveckienė.
Tas pats yra ir su vardais Igoris arba Olga, kuriuos daug kas net nesuabejojęs palaiko slaviškos kilmės, nors tokie jie nėra.
„Į slavų žemes atvykę skandinavai po kurio laiko ėmė asimiliuotis. Tai matyti ir iš suslavintų jų vardų, išvardytų X a. sutartyse su Bizantijos imperija, kai kurie vardai populiarūs iki šiol: Ingvarr – Igor’, Helgi – Oleg, Helga – Ol’ga“, – atskleidžia E. Zaveckienė.
A. Bėkštos, S. Samsono nuotr.
Nepagrįstos pretenzijos
Vienas iš kruviną karą prieš Ukrainą pradėjusio Rusijos diktatoriaus teiginių, kad ukrainiečiai ir rusai yra vienas ir tas pats, dėl to turi būti vienoje valstybėje.
„Tai yra absoliutus melas, nes politinės kultūros skirtumai Kijevo Rusios regionuose išryškėjo dar XI a. pradžioje", – pabrėžia E. Zaveckienė.
Mirus tuomet įtakingam valdovui Jaroslavui Išmintingajam, Kijevo Rusia pradėjo skilti į atskiras žemes su tarpusavyje besivaidijančiais kunigaikščiais. Šiaurinėje ir šiaurės vakarinėje dalyse lemiamą balsą turėjo laisvų žmonių susirinkimas, pietinėse ir pietvakarinėse didžiausią įtaką turėjo valdantysis elitas, kilęs iš vietinės diduomenės.
„O štai šiaurės rytinėje dalyje įsivyravo vienvaldžio valdovo tradicija. Maskvos kunigaikštystė, dabartinės Rusijos užuomazgos, išsirutuliojo iš labai mažos dalies Kijevo Rusios paribyje buvusių žemių ir tik XIV a. žlungant Kijevo Rusiai. Akivaizdu, kad Rusija niekaip negali būti vienintelė pretendentė į visas Kijevo Rusios teritorijas ir jos istorinį palikimą“, – pabrėžia istorikė.
Kuratorė taip pat priduria, kad Ukraina su Kijevo Rusia dalijasi ta pačia sostine, yra įsikūrusi didelėje dalyje buvusių jos žemių, net ir garsiosios Ukrainos cerkvės pastatytos būtent Kijevo Rusios laikais. Neatsitiktinai ir šiuolaikinės Ukrainos valstybės simboliu tapo Tridantis, Kijevo Rusios valdančiosios Riurikaičių dinastijos, simbolis.
Po Kijevo Rusios subyrėjimo kai kurias jos žemes prisijungė ir Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK), perėmusi dalį jos palikimo. Labiausiai tai atsispindi įstatymuose, amatininkų darbuose, nes dalis Rusios amatininkų, bėgdami nuo mongolų totorių puolimo, atvyko į LDK arba buvo pakviesti mūsų kunigaikščių.
Kas? paroda „Kijevo Rusia. Pradžia“.
Kur? Istorijų namuose (T. Kosciuškos g. 3, Vilniuje).
Kada? vyksta iki 2025 m. kovo 30 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilniuje prasideda šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“
Vilniuje Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) antradienį prasideda tradicinis šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“. ...
-
Pacų giminės palikimas: LDK didybės aidai1
Valdovų rūmų muziejuje atidaryta tarptautinė paroda atverčia vienos seniausių, įtakingiausių ir turtingiausių didikų giminių Lietuvoje – Pacų istorijos puslapius. ...
-
Vilniuje koncertuos superžvaigždė R. Keatingas
Airių muzikos superžvaigždė Ronanas Keatingas pirmą kartą pasirodys Baltijos šalyse. Dvylika albumų išleidęs ir daugiau nei 20 mln. įrašų visame pasaulyje pardavęs atlikėjas vienintelį savo pasirodymą surengs birželio 13 die...
-
Vilniuje prasideda aktualios muzikos festivalis „Gaida“
Vilniuje šeštadienį prasidės didžiausias Baltijos šalyse šiuolaikinės muzikos forumas – tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida“. ...
-
Gimtadienį penktadienį švęsiantis V. Landsbergis: reiktų žmogų skatinti būti „pramaniūgu“20
Trečiadienio vakarą sostinėje, festivalyje „Vilnius Jazz“, buvo pristatytas Lietuvos perkusininko, kompozitoriaus Vladimiro Tarasovo ir profesoriaus Vytauto Landsbergio albumas „post fluxiniai žaidimai: Tarasovas plaukioja, Landsbergis la...
-
Vilniuje prasideda Baltijos Asamblėja: bus teikiami apdovanojimai3
Vilniuje ketvirtadienį prasideda Baltijos Asamblėjos (BA) 43-ioji sesija ir 30-oji Baltijos Taryba, bus teikiami apdovanojimai už darbą literatūros, meno ir mokslo srityse. ...
-
Vilniaus trumpųjų filmų festivalio nugalėtojas galės pretenduoti į „Oskarų“ apdovanojimus
Vilniaus trumpųjų filmų festivalio nugalėtojas galės pretenduoti į „Oskarų“ apdovanojimus. ...
-
Vilniuje vyks fantastinių idėjų ir kūrybos festivalis „Lituanicon“
Vilniuje šeštadienį vyks 35-asis fantastinių idėjų ir kūrybos festivalis „Lituanicon“. ...
-
Dingusia laikyta istorinė vertybė iš Zapyškio – Valdovų rūmuose2
Valdovų rūmų rinkinius papildė XVII a. Lietuvoje sukurtas liturginis indas, primenantis vietos auksakalių meistrystę, didikų Masalskių ir Jasinskių giminių veiklą. Tačiau kūrinio istorija kol kas atskleista tik iš dalies – ekspertams ...
-
Kompozitoriui svarbu ir savitumas, ir ieškojimai2
Savąjį 90-metį kompozitorius Feliksas Bajoras pasitinka aktyviai – redaguodamas senus, kurdamas naujus kūrinius. Menininkas neslepia: šalyje stinga dėmesio muzikai, muzikos kritikos, kuri nubrėžtų kryptį ateičiai. „Atrodo, kad visa...