Pergalingas benzino ir elektros energijos derinys

Pirmą kartą žiemą surengtame ekologiniame žygyje "Eko žiema 2009" hibridinių automobilių klasėje su "Toyota Prius" nugalėjo jungtinis "Kauno dienos" ir "Tokvilos" ekipažas.

Riedėjo įvairiais keliais

Viešosios įstaigos "Saugus ratas" rengiami ekologiniai-ekonominiai žygiai automobiliais po Lietuvą tapo tradiciniai, tačiau praėjusį šeštadienį įvykęs renginys intrigavo, nes surengtas ne vasarą ar pavasarį, o žiemą. Beveik dvi dešimtys žurnalistų ir jiems prijaučiančių bendražygių startavo anksti ryte, o finišo liniją kirto sutemus. Ekožygio šūkis "Važiuok taupiau, šiukšlink mažiau."

"Simboliška, kad šiemet žygis "Eko žiema" tarsi pradėjo žiemos sezoną Lietuvoje. Kaip tik šiąnakt temperatūra nukrito gerokai žemiau nulio, tad būkite atsargūs, nes kelyje galite pasitaikyti ir slidžių ruožų", – šeštadienio rytą dalyvius perspėjo varžybų direktorius Valdas Juozas Vilūnas.

Ekologiniuose-ekonominiuose žygiuose dalyviai patikrina realias automobilių kuro sąnaudas. Šįkart jie tai darė važiuodami žiemos sąlygomis, kai, skirtingai nei vasarą, tenka naudotis automobilio apšildymo sistemomis ir ventiliatoriais. Tai neišvengiamai padidina kuro sąnaudas. Ekologiniu žygiu siekta atkreipti dėmesį į šalyje grėsmingai besikaupiančių komunalinių atliekų problemą.

"Manau, kad žygio dalyviai gerokai praplėtė akiratį apsilankę "Vilniaus energijoje", Kėdainių rajone esančioje katilinėje, kūrenamoje biokuru – šiaudais, Kauno vandenų valymo stotyje, elektros gamybai naudojančioje dumblo dujas, Kruonio hidroakumuliacinėje elektrinėje ir uždaromame Kariotiškių bei naujame Kazokiškių sąvartynuose", – sakė V.J.Vilūnas.

"Eko žiema 2009" dalyviams per dieną teko įveikti 392,06 km ilgio maršrutą, nusidriekusį pagal tarptautines analogiškų žygių taisykles – ir automagistralėmis, ir krašto keliais, ir per kaimus vinguriuojančiais slidokais žvyrkeliais.

Varžybų vyriausiasis komisaras ir žygio vadovas Gintautas Šlėderis įsitikinęs, kad toks mišrus maršrutas padeda atskleisti realias automobilių degalų sąnaudas.

Kuklus variklio troškulys

Prie naujausio modelio "Toyota Prius" hibridinio automobilio vairo sėdęs "Kauno dienos" žurnalistas startavo su šios markės atstovo, bendrovės "Tokvila" Automobilių pardavimo departamento konsultantu Mantu Ruzgiu. Šio automobilio technines subtilybes žinantis "Tokvilos" atstovas buvo ne tik šturmanas, bet ir patarė, kaip važiuoti kuo taupiau.

Hibridinių automobilių klasėje, be mūsiškio ekipažo, dalyvavo ir "Honda Insight" modelis. Prieš pat startą į uždarą parką įriedėjo ir dar vienas identiškas "Toyota Prius", dar labiau pakurstęs kovines nuotaikas ir paskatinęs siekti maksimaliai ekonomiško važiavimo.

Prieš varžybas atrodė, kad pergalė gali išslysti iš rankų, nes starte uždirbome baudą – papildomai sudegintus 100 ml degalų. Teko susikoncentruoti, kad baudos nepasikartotų. Šiemet ekožygio organizatoriai įvedė naujovę: atvykstant į varžybų startą, jose dalyvausiančių automobilių bakai neturi būti sklidini, o į juos privalo tilpti mažiausiai 10 l degalų. Dar likus valandai iki renginio pradžios, mūsiškio "Toyota Prius" prietaisų skydelis rodė, kad bakas bemaž pilnas.

Bergždžiai bandėme apie 6 val. ryte sukti ratus po Vilnių, tikėdamiesi sudeginti bent kelis papildomus litrus benzino. Ekspromtu tai padaryti vos per pusvalandį su šiuo pusiau elektriniu automobiliu – neįmanoma misija. Kai tikiesi, kad variklis ims dirbti maksimaliu režimu ir pradės "siurbti" į save benziną, netikėtai jam į pagalbą įsijungdavo elektros variklis ir degalų sąnaudų kreivė dar labiau nukrisdavo žemyn. Starto vieta tapusioje degalinėje kolonėlės pistoletas "atšovė" supylus 9,2 l A95 markės benzino. Likę 800 g ir tapo pretekstu baudai, kurią G.Šlėderis juokais pavadino premija.

Griežtesnės taisyklės

"Naujoji tvarka skirta tam, kad dalyviai nesigriebtų laboratorinių gudrybių. Ne paslaptis, kad anksčiau kai kurie jų prieš startą visą dieną ar naktį kone su pipete lašindavo degalus į bakus ir taip mėgindavo pripilti jų kiek įmanoma daugiau. Startavę su sklidinais bakais, jie įgydavo pranašumą prieš varžovus. "Dabar, kai visi vienu metu pilamės kurą degalinėje, viskas kur kas arčiau teisybės, degalų sąnaudos realios", – aiškino renginio organizatoriai.

Dar viena taisyklė, sulyginusi varžovų galimybes, – leistinas oro slėgis padangose. Nuo šių metų ekožygiuose leidžiama pripūsti automobilių ratus tik tiek, kiek nurodo gamintojas. Anksčiau pasitaikydavo atvejų, kai slėgis siekdavęs keturias ar penkias atmosferas. Tokiu būdu automobiliai riedėdavę nepalyginamai lengviau, tačiau jų valdymas kai kuriose situacijose, pavyzdžiui, žvyrkeliuose, tapdavęs beveik nekontroliuojamas. Taigi dalyviams teko pamiršti taupymą dėl savo pačių saugumo.

Važiavo be degalų

Lygiai 8.11 val. "Tokvilos" ir "Kauno dienos" jungtinis ekipažas, pažymėtas 32-uoju numeriu, pajudėjo iš starto vietos.

Ekožygio trasoje automobilis pasirodė esantis ne tik talpus ir taupus, bet patogus. Bepakopės automatinės pavarų dėžės ir 1,8 l darbinio tūrio benzininio variklio bei elektrinio agregato derinys leido įsibėgėti švelniai ir be variklio sūkių šuolių. Sustojus prie sankryžos, benzininis variklis iškart išsijungdavo, palikdamas veikti tik elektrinį. Salone tapdavo visiškai tylu. Iš pradžių tai atrodė šiek kiek neįprasta, tačiau džiugindavo, nes prietaisų skydelyje matydavai "nulines" degalų sąnaudas. Tik elektrinis variklis veikdavo ir pajudant iš vietos, ir manevruojant stovėjimo aikštelėje.

Užmiestyje automobilis taip pat nenuvylė, nes degalų sąnaudos neviršijo 4,5 l 100 km, o kartais ir nukrisdavo žemiau šios ribos. Bendras degalų sunaudojimo vidurkis siekė apie 4,4 l. Gamintojai tvirtina, kad šis automobilis mišriu režimu gali apsiriboti vos 3,9 l benzino 100 km. Tačiau reikia nepamiršti, kad ekožygyje važiavome už lango spaudžiant šaltukui, tad žemiau nulio nukritusi oro temperatūra periodiškai ragino išbandyti salono šildymo galimybes. Be to, didžioji dalis driekėsi ne lyguma ar autostrada, bet vingiuotais ir kalnuotais keliais. Tai pareikalavo ir šiek tiek didesnių kuro sąnaudų.

Įgimtas ekorežimas

"Kokių tik gudrybių nesigriebia mūsų konkurentai, važiuojantys įprastais automobiliais. Jie bando įveikti sankryžas nesustodami ir gerokai rizikuodami. Tai pernelyg pavojinga. Mums to nereikia – galime drąsiai sustoti, nes stabdant automobilį kraunamas elektros akumuliatorius. Taip pat energija kaupiama automobiliui riedant nuo kalno. Tam yra net specialus B raide paženklintas automatinės pavarų dėžės režimas, aktyvuojantis akumuliatoriaus krovimo funkciją", – "Toyota Prius" privalumus ir ekonomiško važiavimo niuansus vardijo mūsų ekipažo šturmanas M.Ruzgys.

Už kelio knygų sudarinėjimą automobilių sporte guru titulą seniai pelnęs G.Šlėderis ir šįkart nepamiršo savo suregztoje legendoje įpinti "šlėdėriškais triukais" pramintų gudrybių. Jos privertė dalyvius pasukti galvas.

Mūsų ekipažas irgi neišvengė trumpų klajonių netoli Kariotiškių sąvartyno. Išsukimas iš teisingo kelio kainavo kelias brangias minutes, po kurių į laiko kontrolės punktą daugiau nei dešimt kilometrų teko lėkti ne ekonomišku režimu. Tačiau ir spustelėjus akceleratoriaus pedalą, kad automobilis išvystytų daugiau nei 100 km/val. greitį, jo kuro sąnaudos neviršijo penkių litrų. Gerokai pagelbėjo vieno mygtuko paspaudimu aktyvuojamas ekonomiško važiavimo režimas "Eco mode".

Pasiekus finišą, visų dalyvių automobiliai išsirikiavo toje pačioje degalinėje, kurioje dienos pradžioje pylėsi degalus ir rengėsi startui. Finišavusiųjų vėl laukė ta pati procedūra. Apspitę kuro kolonėlę, varžovai atidžiai stebėjo vieni kitų rezultatus ir matydami į konkurentų automobilius įkištus degalų įpylimo pistoletus, juokais ragino: "Gerk, ištroškusi mašinėle, gerk!"

Į "Tokvilos" ir "Kauno dienos" jungtinio ekipažo vairuoto "Toyota Prius" automobilio kuro baką įstatytas užfiksuotas pistoletas "atšoko", kai skaitiklis rodė 17,96 l. Vadinasi, nuvažiavus daugiau nei 400 km, degalų sąnaudų vidurkis šimtui kilometrų siekė 4,44 l. Reikia nepamiršti, kad trasoje automobilis buvo priverstas riedėti ne tik ekonominiu režimu, bet kartais teko ir paskubėti. Kiekviena pavėluota minutė atvykstant į laiko kontrolės punktą reiškė papildomus dar 100 ml degalų baudos, tad daugiau jų užsitarnauti nesinorėjo.


Absoliučioje įskaitoje nugalėjo "Audi A2"

Šeštadienio vakarą vykusioje nugalėtojų ir prizininkų apdovanojimo ceremonijoje džiaugsmu tryško ekologinio žygio debiutantai Mindaugas Senkus ir Linas Karalius. Jiedu šventė pergalę absoliučioje "Eko žiema 2009" įskaitoje su "Audi A2" automobiliu.

Šio automobilio ratus suka vos 1,191 l darbo tūrio dyzelinis variklis. Juo visas maršrutas įveiktas sudeginant tik 13,93 l dyzelino. Nugalėtojų vidutinės degalų sąnaudos 100 km – 3,553 l.

"Pergalė gal kiek nelaukta, tačiau negaliu tvirtinti, kad ji netikėta, – laikydamas rankose absoliutiems žygio nugalėtojams skirtą Lietuvos automobilių techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" pereinamąjį prizą kalbėjo Seimo narys L.Karalius. – Taupumo bei ekologijos problemoms skiriu daug dėmesio. Pats važinėju taupiomis, aplinką mažai teršiančiomis transporto priemonėmis. Šis žygis, o ypač ekskursijos gerokai praplėtė ir mano akiratį. Sėdėdamas posėdžių salėje nepamatysi, ką išvydau šiandien. Apmaudu, kad valstybei svarbi biokuro katilinių plėtra yra sustojusi. Naudodami ekologišką biokurą gaunama tik apie 18 proc. energijos, o po kelerių metų iš sukauptų resursų galėtume šį rodiklį padidinti iki 70 proc."

Antrąją absoliučios įskaitos vietą užėmė pavasarį vykusio tokio žygio nugalėtojas Jonas Okmanas, kuriam šįkart talkino Audrius Gružinskas. Jie atstovavo "Citroen-Auto Bild Lietuva" komandai ir vairavo "Citroen C4" automobilį. 100 km sudegino 4,091 l dyzelino.

Trečioji absoliučios įskaitos vieta atiteko Lietuvos biomasės energetikos asociacijai "Litbioma" atstovavusiam Arūno Bruzgulio ir Alekso Jakšto ekipažui, vairavusiam 1,9 litro darbo tūrio dyzelinį variklį turintį "Škoda Oktavia" automobilį, kuris 100 km įveikė naudodamas 4,234 l dyzelino.

"Eko žiema 2009" dalyviai pagal renginio nuostatus buvo suskirstyti į penkias klases. Ekologiniame žygyje atskirame pogrupyje pirmą kartą dalyvavo trys hibridiniai automobiliai, kurių ratus pakaitomis suka elektriniai ir vidaus degimo varikliai. Šioje klasėje pergalę šventė "Kauno dienos" žurnalistas T.Jarusevičius ir jam talkinęs "Tokvilos" atstovas M.Ruzgys su "Toyota Prius", 100 km sunaudoję 4,606 l degalų (sąnaudos paskaičiuotos su papildoma 100 ml bauda). Antroji vieta atiteko Irmantui Petroniui ir Orestui Miškiniui ("Honda Insight", 100 km – 4,879 l), o trečioji – tėvui ir sūnui Mindaugui ir Adomui Griniams ("Toyota Prius", 100 km – 6,774 l).

"Toyota Prius" vizitinė kortelė

Kėbulo tipas: 5 durų hečbekas

Sėdimų vietų skaičius: 5

Variklio tipas: 1.8VVT-i Hybrid Synergy Drive

Darbinis tūris: 1798 kub. cm

Cilindrų skaičius: 4

Vožtuvų mechanizmas: 16 vožtuvų, DOHC

Transmisija: automatinė bepakopė

Maksimalus greitis: 180 km/val.

Įsibėgėjimas (0-100 km/val.): 10,4 sek.

Maksimali galia (kW/aps./min.): 73/5200

Gabaritai (ilgis/plotis/aukštis): 4460/1745/1490 mm

Atstumas tarp ašių: 2700 mm

Važiuoklės prošvaisa: 140 mm

Vidutinės kuro sąnaudos: 3,9 l

Kuro bako talpa: 45 l

CO2 emisija, mišrus ciklas: 89 g/km

Tuščio automobilio masė: 1370–1420 kg

Keliamoji galia: 385–435 kg

Bagažinės tūris: 446 l

Padangų dydis: 195/65 R15

Automobilio kaina: nuo 91,5 tūkst. litų.

Pripažintas konkursų laureatas

Iki debiuto žygyje "Eko žiema 2009" šį automobilį buvo spėjęs išbandyti ne vienas mūsų šalies žurnalistas, mat ta pati transporto priemonė su dvidešimčia konkurentų buvo pateikta šiųmečiam "Metų automobilio" konkursui.



Novatoriškas: taupiu ir ekologišku važiavimu pasižymintis "Toyota Prius" pretenduoja į ateities automobilio titulą.
Algimanto Brazaičio nuotr.


Iš žurnalistų sudaryta kategoriška vertinimo komisija, įvertinusi "Toyota Prius" teikiamą važiavimo komfortą ir jame įdiegtas novatoriškas technologijas, neliko abejinga ir priskyrė jį geriausiųjų septynetukui. Su šiuo gamintojų pažangiausiu pasaulyje vadinamu automobiliu tarp finalininkų pateko "Citroen C3 Picasso", "Mercedes-Benz E350", "Opel Insignia", "Subaru Legacy", "Škoda Yeti" ir"Volkswagen Polo".

Iš pastarųjų vis tiek teks išrinkti vieną, labiausiai vertą Lietuvos "Metų automobilio" titulo. Konkurso rezultatai bus paskelbti per gruodžio 17-osios vakarą vyksiančią iškilmingą ceremoniją.

Tuo tarpu gimtojoje Japonijoje ketvirtosios kartos "Toyota Prius" šiemet jau nuskynė metų automobilio laurus.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Marius

Marius portretas
Girdejau, kad tuose ko zygiuose visai smagu buna :)

ggg

ggg portretas
Nu bet va standartinė 30% pigesnė Škoda sunaudoja 0,5 litro mažiau nei naujausių technologijų prigrūstas ir dėl to labai brangus Priusas.

-

- portretas
tikrai. :):). O jei butu kokia fabia ar polo bluemotion kaip tada? buvo eksperimentai juk: perki pigu dyzeliuka ir jis bus toks pat taupus kaip priusas.
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių