Kai kurie automobilių gamintojai, pristatinėdami futuristines transporto priemonių studijas, juokauja, kad XXI a. pradžios mašinas vis dar reikia vairuoti. Kol kas galime tik spėlioti, kada vairuotojo paslaugų iš tiesų nereikės, tačiau elektroninių automobilio "smegenų" galimybės jau dabar daro didžiulį įspūdį.
Švediškas žadintuvas
"Saab" bendrovės inžinieriai neseniai pristatė naują saugumo sistemą, reaguojančią į akių bei galvos judesius ir padedančią vairuotojams išlikti kelyje visada susikaupusiems, dėmesingiems.
"90 km/val. greičiu judantis automobilis per sekundę nuvažiuoja 25 m. Viena sekundė – "nekaltas akimirksnis", kai dėmesys nukreipiamas ieškant mėgstamos kompaktinės plokštelės ar panašiai operacijai, gali turėti ypač rimtų padarinių", – teigiama "Saab" pranešime.
Siekdami drausminti pernelyg atsipalaidavusius vairuotojus, "Saab" sukūrė unikalią dėmesio kontrolės sistemą, turinčią padėti įveikti kai kurias žmogiškas silpnybes ir klaidas. Jos esmė – reaguoti ne į tai, ką vairuotojas turėtų daryti prie vairo, o į tai, ką jis iš tikrųjų daro.
Dvi miniatiūrinės infraraudonųjų spindulių kameros instaliuotos automobilio prietaisų skydelyje ir nuolat "tikrina" vairuotojo akis ir galvos judesius. Kai tik vairuotojas nusuka akis nuo vadinamųjų pagrindinių dėmesio zonų, į kurias privalo žiūrėti vairuodamas, chronometras ima skaičiuoti neleistinai švaistomą laiką. Jei per maždaug dvi sekundes vairuotojo akys ir galva negrįžta į pagrindinę poziciją, t. y. nenukreipiamos į kelią prieky, pasigirsta garsinis signalas. Jei vairuotojas ir po šio signalo nereaguoja, elektroninės automobilio smegenys akimirką spusteli stabdžius ir trumpu trūktelėjimu perspėja vairuotoją...
Infraraudonųjų spindulių principu veikianti sistema buvo pasirinkta todėl, kad jiems įtakos nedaro apšvietimas (t. y. jos vienodai efektyviai veikia tiek tamsoje, tiek dieną).
IT prieš avarijas
Automobilininkams skirtuose specializuotuose leidiniuose buvo aprašyta didžiųjų mašinų gamintojų partnerystė kuriant modelius, kurie patys vengtų avarijų ir automatiškai pasirinktų kitus maršrutus, kad nepakliūtų į transporto grūstis. Jie tikisi sukurti transporto priemones, kurios tarpusavyje bendrautų "WiFi" ryšiu.
Daugelis didžiųjų pasaulio gamintojų jau ne vienus metus eksperimentuoja su transporto priemonių "bendravimo" sistemomis. Tačiau Europos bendrovių iniciatyva laikoma pirmu rimtu bandymu sukurti bendras sistemas. Į konsorciumą "Car-2-Car Communication" susibūrusios gamintojos ketina per dvejus metus pagaminti pirmus prototipus.
Iniciatyva rodo automobilių gamintojų pastangas nuo pasyvios saugos (pavyzdžiui, oro pagalvių ir smūgiams atsparesnių kėbulų) pereiti prie aktyvių priemonių, kurios leistų patiems automobiliams padėti vairuotojams išvengti avarijų.
BMW pademonstravo technologiją, kuri leidžia "Mini" automobiliams įspėti artėjančius septintos serijos BMW modelius apie galimą pavojų. Ateityje sistema galės automatiškai įjungti stabdžius ar toliau esančių transporto priemonių navigacijos kompiuteriams nurodyti pasirinkti alternatyvius maršrutus.
Tiesa, kai kurie ekspertai abejoja, kaip tokia sistema bus finansuojama.
"Techniniu požiūriu automobilių gamintojai gali tai padaryti, – sakė Kalifornijos "SRI Business Intelligence" konsultantas Deivas Bensonas. – Tačiau yra didelių problemų, susijusių su verslo modeliais, todėl kalbame ne apie vienų metų ateitį."
Elektroniniai asistentai
Be to, automobilių gamintojai ieško būdų, kaip padėti vairuotojams susitvarkyti su vis didėjančiu elektroninių prietaisų skaičiumi automobiliuose. Kai kurios bendrovės siūlo diegti "protingą" įrenginį, galėsiantį nuspręsti, kada vairuotojui per daug pavojinga būti trukdomam, tuomet skambučiai mobiliuoju telefonu būtų nukreipti į balso paštą, būtų laikinai paslėptos ateinančios elektroninės žinutės, užrakintos palydovinės navigacijos sistemos ir grotuvų valdymas.
Ekspertai pastebi, kad tradicinės priemonės – draudimai kalbėti mobiliaisiais telefonais net naudojantis laisvų rankų įranga vairuojant – laukiamo efekto neduoda. Įstatymams griežtėjant dėmesį blaškančių prietaisų automobiliuose tik daugėja. Kai kuriuose prabangiuose automobilių modeliuose įrengtas interneto ryšys, specialiai sukurtas važiuojančio automobiliu žmogaus poreikiams. Jį naudojant galima sužinoti, kur yra stovėjimo aikštelės ar degalinės, viešbučiai ar restoranai.
Automobilių inžinieriai laužo galvas kurdami sistemą, kuri sugebėtų įvertinti vairuotojo apkrovą ir nuspręsti, ar saugu važiuojant naudotis prietaisais. Naujojoje sistemoje sumontuota daugybė įvairių daviklių, kurie gaus duomenis apie aplinkinį eismą, kelio planavimą ir vairuotojo veiksmus. Iš šių duomenų įtaisas nustatys, kokia situacija laukia vairuotojo (pavyzdžiui lenkimas, posūkis, sankryža ar staigus stabdymas norint išvengti pavojaus), įvertins jos sudėtingumą.
"Mes bandome įvertinti ne tik esamą, bet ir būsimą situaciją kelyje, – sakė vienas eksperimentinės sistemos architektų Valteris Piechula iš Rėgensburgo (Vokietija) universiteto. – Kai ji tampa per daug sudėtinga, sistema įjungia "atmetimo" funkciją, jai palengvėjus – vėl išjungia."
V.Piechula tikrino sistemos veiksmingumą padedamas 12 žmonių, tarp kurių buvo ir pradedančių, ir patyrusių vairuotojų. Net labiausiai patyrusiems vairuotojams sistema padėjo sumažinti protinę apkrovą.
Per bandymus sistema sugebėjo atmesti tik skambučius, tačiau ištobulinta ji taip pat sulaikys ateinančias žinutes ir elektroninį paštą, blokuos radiją ir GPS navigacijos sistemos aparatus, kad vairuotojas nekeistų kelionės maršruto.
Žinoma, vairuotojai vis tiek gali bandyti tai padaryti, tačiau apie aparatų blokavimą juos būtų galima perspėti šviesos ar garso signalu.
Jei vairuotojas kilus rimtesnei situacijai kalba telefonu, sistema galėtų įjungti pasikartojantį perspėjimo signalą, kurį girdėtų abu pokalbio dalyviai. Šis pavojaus signalas perspėtų abu pašnekovus, kad vairuotojui greitai teks nukreipti dėmesį nuo pokalbio ir susikoncentruoti ties vairavimu.
Dar nežinoma, kada ši sistema bus veiksminga, tačiau automobiliams pritaikytų prietaisų gamintojai nori, kad tai įvyktų kuo greičiau. Jos nekantriai laukia ir mobiliųjų telefonų gamintojai.
Naujausi komentarai