Kodėl ne visi elektromobiliai nuvažiuoja tiek pat toli?

  • Teksto dydis:

Vis labiau pripažįstami ir plačiau pritaikomi elektromobiliai privers vartotojus keisti naujos transporto priemonės pasirinkimo įpročius, tačiau į ką labiausiai verta atkreipti dėmesį renkantis elektra varomą modelį?

Daug dedamųjų

Tai ne tik nuvažiuojamas atstumas, baterijos talpa ar įsibėgėjimas. Vienas svarbiausių kriterijų, pasak specialistų, yra pavaros sistemos efektyvumas, t.y. elektros energijos sąnaudos.

Elektromobilio energijos sąnaudos priklauso nuo daugybės dalykų: aerodinamikos, varančiųjų ratų skaičiaus ir paties variklio efektyvumo. Nereikėtų pamiršti ir klimato juostos diktuojamų sąlygų, pavyzdžiui, "Tesla" elektromobiliai vilioja programinės įrangos įmantrybėmis, tačiau žiemą pranašesni yra konkurentų modeliai, labiau pritaikyti šaltam klimatui.

Kaip parodė birželį vykusios "Ignitis ON: pažink Lietuvą!" elektromobilių lenktynės, netgi palankiu oru 500 km distancijoje gerokai talpesnes baterijas turintys "Tesla Model 3" ir "Porsche Taycan" tik per plauką aplenkė gerokai platesniam pirkėjų ratui prieinamą "Kia e-Niro". Šis modelis dėl efektyviai veikiančios pavaros ir optimizuoto baterijų krovimo realias naudojimo sąlygas atspindinčiame renginyje užėmė trečią vietą.

Šiuo metu įkrovimo klausimas ne iki galo išspręstas, jis trunka per ilgai.

Efektyvumas – svarbiausias

Elektromobilių entuziastas, tinklaraščio "100 proc. elektrinis" autorius Dainius Jakas pripažino, kad rinkdamasis pirmąjį elektromobilį visiškai neatkreipė dėmesio į jo efektyvumą, tačiau dabar tokiai informacijai skiria daug dėmesio.

Įvairius elektromobilius išbandęs ekspertas yra puikiai susipažinęs su šia rinka. Paprašytas palyginti skirtingų automobilių gamintojų filosofiją, D.Jakas pabrėžė, kad jam imponuoja "Kia" ir jį valdantis korėjiečių koncernas, kuris, kurdamas elektromobilius, technologijų požiūriu pažengė toliau nei "Tesla". Amerikiečių kompanija, anot eksperto, turi pranašesnę autonominio vairavimo sistemą ir įmantresnę programinę įrangą, tačiau korėjietiškų modelių efektyvumas yra neprilygstamas.

Pavyzdžiui, palyginti naujojo energijos sąnaudų matavimo modelio WLTP duomenis, korėjietiški yra pranašesni už daugelį konkurentų. Lyginant kompaktinius SUV, "Kia e-Niro" vidutinės sąnaudos yra 15,9 kWh/100 km, "Mazda CX-30" – 19 kWh/100 km, o kitąmet debiutuosiančio "Volkswagen ID.4" – apie 18 kWh/100 km (tai yra preliminarūs ev-database.org apskaičiuoti duomenys).

Tarp variklio ir ratų

Palyginti energijos sąnaudas ir jos kainą su vidaus degimo varikliais, elektromobiliai yra nepavejami: 100 km įveikti daugeliu kainuoja du tris eurus, o benzininiu ar dyzeliniu analogu – keliskart brangiau. Kodėl taip yra?

Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentas Saugirdas Pukalskas paaiškino, kodėl elektromobiliai yra efektyvesni. Tai lemia labai skirtingi jėgainių naudingumo koeficientai: vidaus degimo variklio siekia daugiausia 50 proc., o elektros – įprastai viršija 90 proc.

Šis atotrūkis tampa dar didesnis įvertinus tai, kad elektromobiliams dažniausiai nė nereikalinga pavarų dėžė. Įprastai sukimo momentui perduoti į ratus naudojamas tik elementarios konstrukcijos reduktorius.

"Bet kuris mazgas, turintis nors vieną besisukančių krumpliaračių porą, reiškia papildomus energijos nuostolius. Kuo mažiau automobilyje reduktorių, pavarų ir paskirstymo dėžių, kuo paprastesnė transmisija, tuo jis efektyvesnis", – dėstė mokslininkas.

Elektromobilio konstrukcija – pati paprasčiausia ir tai yra didžiulis pranašumas. Anot S.Pukalsko, kiti automobiliai, tarp jų – ir įprastos konstrukcijos su vidaus degimo varikliais, hibridai ar vandeniliu varomi modeliai, yra gerokai sudėtingesni.

Siurblys – pranašumas

Nedideles elektromobilio energijos sąnaudas lemia ne tik variklis ar aerodinamika, bet ir kiti dalykai. Šiaurietiško klimato šalyse kaip Lietuva atsiskleidžia elektromobilių su šilumos siurbliais pranašumai. Įprasti kaitinimo elementai ("tenai") naudoja daug energijos, o siurbliai surenka elektromobilio komponentų skleidžiamą šilumą ir leidžia taupyti energiją.

"Šilumos siurblys – gerokai efektyvesnis negu įprastas "tenas". Į visus "Tesla" elektromobilius, išskyrus naująjį "Model Y", montuojami kaitinimo elementai, todėl nors jie ir aerodinamiški bei ganėtinai efektyvūs, žiemos sąlygomis nusileidžia daugeliui konkurentų", – komentavo D.Jakas.

Pavyzdžiui, jau anksčiau minėta "Kia" šilumos siurblius naudoja nuo pirmųjų "Soul" su elektros pavara. Sistema nuolatos tobulinama, o naujausia įranga surenka ne tik variklio ar integruoto kroviklio, bet ir baterijos skleidžiamą šilumą. S.Pukalsko vertinimu, šilumos siurblių pritaikymas elektromobiliams – novatoriškas ir svarbus inžinierių sprendimas, nes panašios sistemos jau senokai naudojamos namų ūkiuose.

Vis dar atsilieka

D.Jakas paaiškino, kad elektromobiliu įveikiant didesnius atstumus labai svarbus ne tik efektyvumas, bet ir įkrovimo sparta.

Jis pažymėjo, kad technologijos įrengti 800 voltų baterijas prieinamos buvo jau kone prieš dešimtmetį. Vis dėlto gamintojai neskuba, nes tokia įtampa veikiančios įkrovimo stotelės – gerokai brangesnės ir retai kur įrengiamos. Neatsitiktinai "Porsche Taycan" yra kol kas vienintelis elektromobilis rinkoje, priimantis tokią aukštą įtampą, tačiau modelius su 800 voltų baterijomis artimiausiais metais ketina pristatyti ir "Kia", apie tai pradeda kalbėti kitų gamintojų atstovai. Tai, pasak VGTU docento S.Pukalsko, yra itin svarbi kryptis: toliau tobulinantiems elektromobilius inžinieriams daugiausia dėmesio vertėtų skirti būtent baterijų įkrovimo spartai.

"Šiuo metu įkrovimo klausimas ne iki galo išspręstas, jis trunka per ilgai. Greitojo įkrovimo stotelės gerai veikia, tačiau joms reikalingi stiprią srovę galintys tiekti įvadai, kurie apkrauna elektros tinklus", – kalbėjo docentas. Todėl šiuo atžvilgiu elektromobilių gamintojų lyderystė pristatant didelę įkrovimo galią palaikančias baterijas yra labai svarbi – tai skatina greičiau tobulėti ir visą infrastruktūrą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

  • Rinks geriausią automobilį verslui
    Rinks geriausią automobilį verslui

    2020-aisiais jau ketvirtąjį kartą renkamas geriausias Lietuvos komercinis automobilis. Lietuvos Žurnalistų Autoklubo kas antrus metus organizuojami rinkimai yra vienas geriausių orientyrų, norintiems atnaujinti savo įmonių transporto parkus. ...

  • Mokslininkai tyrė lenktynininkų fizinę būklę
    Mokslininkai tyrė lenktynininkų fizinę būklę

    "Per lenktynes daugiausia dėmesio skiriama automobiliui, jo variklio ir kitoms techninėms galimybėms, važiavimo strategijai, o kokius fizinius krūvius patiria lenktynininkas ir kokią įtaką tai turi jo rezultatams – ligi šiol nėra i&s...

  • Su šeima – ant dviejų ratų
    Su šeima – ant dviejų ratų

    Lietuviai vis labiau pamėgsta keliauti ir laisvalaikį leisti mindami pedalus. Plintant važinėjimo dviračiais kultūrai, neberetas vaizdas – dviračiais su savimi specialiose kėdutėse ar vežimėliuose vaikus vežantys tėvai. Keliauti dviračiais ...

  • Gali keistis automobilių techninių apžiūrų kainos
    Gali keistis automobilių techninių apžiūrų kainos

    Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) liepos 31 d. patvirtino Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodiką. ...

    3
  • Ką reikėtų žinoti, susiruošus keliauti
    Ką reikėtų žinoti, susiruošus keliauti

    Išsiruošus į kelionę kartais ne visi daiktai telpa į automobilio saloną ir bagažinę. O jei dar esate dviračių mėgėjas ir juos norite pasiimti vykdami atostogauti, niekaip neišsiversite be specialių laikiklių ar stogo bagažini...

  • Automobilių rinka išsivaduoja iš karantino gniaužtų
    Automobilių rinka išsivaduoja iš karantino gniaužtų

    Po lėto šių metų starto Lietuvos automobilių rinka pagaliau įsibėgėjo. Tiek automobilių pirkėjų, tiek pardavėjų planus sujaukęs karantinas pridarė ir trumpalaikių, ir ilgalaikių pokyčių, tačiau gegužės pabaigoje buvo pastebimi ry&sc...

  • Jubiliejinė visureigių kelionė aplink Lietuvą
    Jubiliejinė visureigių kelionė aplink Lietuvą

    Per devynerius metus sunkiausią bekelės maratoną Lietuvoje išbandė 265 asmenys. Ir kasmet jų daugėja. Į jubiliejinį dešimtąjį "Perimetrą", kuris vyks liepos 30–rugpjūčio 1 d. dalyvio paraiškas jau pateikė beve...

    1
  • Naujas siūlymas: taršių automobilių mokestį skirs miestų želdynams?
    Naujas siūlymas: taršių automobilių mokestį skirs miestų želdynams?

    Aplinkos ministerija siūlo liepą pradėtą rinkti taršių automobilių mokestį skirti miestų želdynų priežiūrai, o ne naujų miškų sodinimui, kaip numatyta įstatyme. ...

    6
  • Iš automobilių registracijos jau surinkta 1,5 mln. eurų mokesčių
    Iš automobilių registracijos jau surinkta 1,5 mln. eurų mokesčių

    „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas sako, kad automobilių registracijos mokestį pirmas dvi liepos savaites sumokėjo 16 tūkst. asmenų. ...

    1
  • Didelė vairuotojų išsiblaškymo kaina: JAV tyrėjai atskleidė šokiruojančius rezultatus
    Didelė vairuotojų išsiblaškymo kaina: JAV tyrėjai atskleidė šokiruojančius rezultatus

    Į eismo įvykį patekę vairuotojai dažnai neprisipažįsta, kad kritiniu momentu buvo užimti kitais dalykais: naršė telefone ar skambino, valgė, žaidė su vaikais ar nesusitvarkė su automobilio salone nerimstančiu naminiu gyvūnu. ...

Daugiau straipsnių