Automobilių prekyba. Kreivas statistikos veidrodis Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių prekyba. Kreivas statistikos veidrodis

2009-08-12 23:59
Migracija: Vokietijoje, Prancūzijoje, Italijoje ir kitose rinkose nusėdo sunkiai suskaičiuojama daugybė „lietuviškų“ mašinų.
Migracija: Vokietijoje, Prancūzijoje, Italijoje ir kitose rinkose nusėdo sunkiai suskaičiuojama daugybė „lietuviškų“ mašinų. / "Shutterstock" nuotr.

Liepą užfiksuotas 74 proc. naujų automobilių rinkos nuosmukis yra bene niūriausias rodiklis per visą laikotarpį, kai kaupiama tokia statistinė informacija. Tačiau dienraštį konsultavę šios srities specialistai tikina, kad reali padėtis dar prastesnė.

Oficialus minusas

Bendrovės "AutoTyrimai" duomenimis, gautais pagal ES reglamentuotą metodiką išanalizavus "Regitros" pateiktus pradinius duomenis, šių metų liepą Lietuvos naujų lengvųjų automobilių (M1 ir N1) rinka smuko 74 proc., iki 603 vnt., 2008-aisiais tuo pat metu šalyje buvo registruota 2315 naujų automobilių.

Praeitą mėnesį asmeninių automobilių (M1) registravimas sumažėjo 73 proc., iki 561 vnt., o lengvųjų komercinių transporto priemonių (N1) rinka smuko net 83 proc., iki vos 42 vnt.

Liepą Lietuvos naujų automobilių rinkoje toliau pirmavo "Toyota" (93 vnt.), nuo jos nedaug atsiliko "Renault" (90 vnt.), o trečią vietą užėmė "Peugeot" (68 vnt.). Tarp prestižinių markių šį kartą pirmavo BMW (13 vnt.).

Praeitą mėnesį populiariausias asmeninės paskirties (M1) modelis buvo "Renault Megane" (74 vnt.), jis smarkiai aplenkė "Škodą Octavią" (23 vnt.) ir "Toyotą Avensis" (22 vnt.). Tarp lengvųjų komercinių (N1) modelių užtikrintai pirmavo "Peugeot Boxer" (14 vnt.).

Šių metų sausio–liepos mėnesiais Lietuvoje iš viso registruota 5416 naujų lengvųjų automobilių, t. y. 69 proc. mažiau nei atitinkamu laikotarpiu 2008-aisiais (17 639 vnt.).

Niūrios nuotaikos ir kaimynėje Latvijoje, joje liepą buvo registruota 479, o Estijoje – 812 naujų lengvųjų automobilių.

Tačiau vienas redakciją konsultavęs automobiliais prekiaujančios įmonės specialistas teigė, kad reali padėtis dar prastesnė, nes statistika neatspindi grįžtamojo eksporto. T. y. tie automobiliai, kurie parduodami ir registruojami Lietuvoje, o po keleto dienų išregistruojami ir išsiunčiami atgal į Vakarų šalių rinkas, oficialiai tebėra eksploatuojami čia.

"Realus rinkos kritimas, ko gera, siekia 90 proc., nes keletas gamintojų atstovų didžiąją dalį parduodamų kai kurių markių automobilių išgabena iš Lietuvos. Daugiausia tokių sandorių šiais metais atliko automobilių "Renault", "Škoda", "Subaru", "Peugeot", "Hyundai", "Mitsubishi", "Mazda", "Audio", "Ford" ir "Dacia" pardavėjai. Tokių žaidimų nežaidė tik tie, kurie neturėjo didelių sandėlių. Nesakau, kad tai kriminalas, tiesiog oficiali statistika neatspindi realybės", – teigė dienraščio konsultantas.

Krizė pakeitė požiūrį

Bendrovės "AutoTyrimai" vadovas Robertas Cickevičius, paprašytas pakomentuoti tokias įžvalgas, patvirtino neabejojąs, kad grįžtamasis eksportas šiais metais iš tiesų klesti.

"Mes taip pat ne kartą atkreipėme dėmesį į žaidimus įregistruojant ir išregistruojant automobilius, tačiau atrodo, kad į šiuos procesus pro pirštus žiūri patys gamintojai ir jų interesams atstovaujantys importuotojai. Per krizę automobilių pardavėjams neoficialiai leidžiama daryti viską, kas padėtų išgyventi drastiškai kritus paklausai. Todėl visi, kurie sugeba rasti pirkėjų už oficialiai atstovaujamos rinkos sienų, nelaikomi blogiukais", – pripažino R.Cickevičius.

Pašnekovas spėjo, kad kai kurių populiarių markių automobilių Lietuvoje per mėnesį parduodama 10–20 vienetų, o į ataskaitas įtraukus iškeliavusius į kitas rinkas, šis skaičius šokteli iki 100 ar daugiau.

"Vienos įmonės tai daro visiškai atvirai, kitos stengiasi naudoti kiek sudėtingesnes pardavimo schemas ir mėtyti pėdsakus. Tarkim, kokiai nors susijusiai firmai jos parduoda ir registruoja automobilius vieno mėnesio pabaigoje, o kito mėnesio pradžioje išregistruoja. Tačiau esmė nesikeičia ir rinkos lyderiais tituluojamų modelių gatvėse nepasirodo", – teigė R.Cickevičius.

Europa atsinaujina

Naujų automobilių registravimas didžiosiose Vakarų Europos rinkose pastebimai augo. Ypač šalyse, kurios naudojo automobilių įsigijimą skatinančias priemones. Antai Vokietijoje birželį pardavimas šoktelėjo 40,5 proc., o liepą – per 30 proc., Italijoje rinka ūgtelėjo beveik 13 proc., Prancūzijoje – apie 7 proc. Netgi Didžiojoje Britanijoje automobilių pardavimas liepą augo 2,4 proc. – toks rezultatas užfiksuotas pirmą kartą per 15 mėnesių.

"Be abejonės, tokius rodiklius lemia įvairios transporto parko atnaujinimo programos. Tačiau jos yra baigtinės, todėl kai kurie analitikai spėja, jog subsidijoms pasibaigus, prekybą ten taip pat ištiks koma. Mano žiniomis, vokiečiai, padidinę paramos automobilių pirkėjams programos biudžetą nuo 2,5 mlrd. iki 5 mlrd. eurų, svarsto, kaip "švelniai" jos atsisakyti, kad metų pabaigoje prekyba visiškai nesustotų. Bet kokiu atveju galima spėti, kad kol visuotinė krizė nesibaigs ir žmonės nebus tikri dėl ateities, automobilių pardavėjai versis labai sunkiai", – prognozavo bendrovės "AutoTyrimai" vadovas.

Kiti šaltiniai spėjo, kad Vokietijos naujų automobilių rinka augs mažiau ir dėl to, kad Baltijos šalių automobilių verslo atstovai galų gale baigs prekiauti sandėliuose užsilaikiusiomis mašinomis.

"Kai kurių markių automobiliai buvo ne parduodami, o jais bet kokia kaina buvo siekiama atsikratyti, nes sandorius finansavę bankai kėlė ultimatumus. Dėl šios priežasties ir be jokios valstybės subsidijos, paramos ar kompensacijos iš Lietuvos, Latvijos ar Estijos atgabentą naują mašiną buvo galima įsigyti pusvelčiui. Žinoma, tuo naudojosi ne tik vokiečiai, prancūzai ar italai. Pažįstu vieną verslininką, kuris naują automobilį "Mitsubishi Evo X" pirko Taline už maždaug 130 tūkst. litų, nors to modelio didmeninė kaina siekė beveik 170 tūkst. litų. Tiesiog estai apsiriko prognozuodami, kokia bus šio sportinio modelio paklausa, ir praėjusių metų pabaigoje užsisakė 30 vienetų", – pasakojo viešai prisistatyti nenorėjęs verslininkas.

Viso gero, mažos kainos

Kalbinti naujų automobilių pardavėjai tvirtino, kad dabar sandėliai beveik išvalyti ir visi panašūs sandoriai, kai naujos mašinos buvo siūlomos mažiau nei jų savikaina, tampa istorija.

"Mūsų skaičiavimu, Lietuvoje pastaraisiais mėnesiais realiai buvo nuperkama po maždaug 400–500 naujų automobilių. Pasibaigus stebuklinių kainų periodui šis skaičius gali dar kiek sumažėti, tačiau vargu ar smarkiai. Galbūt savo planų įsigyti naują mašiną neįgyvendins tik tie žmonės, kurie labiau domisi nuolaida, o ne pačiu automobiliu. Deja, tokie pirkėjai iš tiesų pavėlavo, nes vargais negalais baigę prekiauti seniai užsakytomis ir sandėliuose užstrigusiomis mašinomis gamintojo atstovai tikrai nelips ant to paties grėblio ir bent be simbolinio uždarbio nieko nepardavinės. Žinoma, kainos staiga nešoks iki lygio, buvusio prieš metus, tačiau tikrai nebebus tokios, kokios buvo šią vasarą", – prognozavo bendrovės "Vytaras" direktorius Donatas Stanionis.

Automobiliais "Toyota" ir "Lexus" prekiaujančios įmonės "Mototoja" vadovas Edmundas Povilauskas taip pat patvirtino, kad mašinų, siūlytų su 20–30 proc. nuolaida, nebeliko.

"Dar pasitaiko tokių žmonių, kurie atėję pirkti "akcijinės" mašinos ir negavę dar tokio pat dydžio nuolaidos nustemba, supyksta ir išeina. Kadangi tokie atvejai nėra pavieniai, galima spėti, jog artimiausiu metu automobilių prekyba dar labiau apmirs", – prognozavo E.Povilauskas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų