- ELTOS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvoje kylant degalų kainoms ir vežėjams vis dažniau degalus pilantis kaimyninėse šalyse, asociacija „Linava“ ragina Vyriausybę mažinti akcizą degalams ir primena apie Vakarų Europoje populiarią priemonę, skatinančią didinti kuro pardavimą savo šalyje – sunkiasvorių transporto priemonių savininkams grąžinti dalį sumokėto akcizo už dyzelinį kurą. Taip daugiau pajamų grįžtų į šalies biudžetą, mažėtų „šešėlio“ rizika degalų sektoriuje.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tvirtina, kad dėl nuolat brangstančių degalų, mūsų vežėjai priversti degalus piltis kaimyninėse šalyse – Lenkijoje, Baltarusijoje.
„Taip mūsų šalies biudžetas praranda papildomas pajamas. Dar pernai gruodį siūlėme premjerei ir finansų ministrei spręsti šį iššūkį pritaikant kitose Vakarų šalyse naudojamą praktiką – grąžinti sunkiasvorių transporto priemonių savininkams dalį sumokėto akcizo už dyzelinį kurą. Tikimės, kad į šį pasiūlymą bus atsižvelgta, o įvertindama didelę infliaciją, Vyriausybė sumažins ir patį akcizą visiems degalams“, – sakė Z. Buivydas.
Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, šiuo metu akcizas dyzeliniam kurui Lenkijoje siekia 330 eurų tūkstančiui litrų, Lietuvoje – 372 eurus tūkstančiui litrų dyzelinio kuro. Lenkijoje akcizas dyzeliniam kurui atitinka minimalų ES reikalavimą, tuo metu Lietuvoje akcizas dyzeliniam kurui yra beveik 13 proc. didesnis nei Lenkijoje ir ES minimumas. Todėl mūsų šalies vežėjai priversti vis dažniau piltis degalus kaimyninėse šalyse ir taip papildyti Lenkijos, Baltarusijos ir kitų šalių biudžetus.
Be to, Lietuvoje jau kitąmet norima didinti dyzelino akcizą: nuo 2023 m. – iki 410 Eur už 1 tūkst. litrų (dabar – 372 Eur), nuo 2024 m. – iki 466 Eur, o nuo 2025 m. – iki 500 Eur.
Dalis Vakarų Europos valstybių užsienio šalių vežėjams, vykdantiems krovinių pervežimus, kurių svoris viršija 7,5 tonos, grąžina dalį sumokėto akcizo dyzelininiam kurui. Pavyzdžiui, Belgija grąžina apie 0,2269 Eur už litrą, Prancūzija – 0,1571 Eur, Ispanija – apie 0,049 Eur, Italija – 0,21418 Eur, Slovėnija – 0,05767 Eur už litrą. Šiuo pavyzdžiu „Linava“ siūlo pasekti ir Lietuvai.
Lietuvoje veikia atskira rūšis verslo paslaugų, padedanti vežėjams susigrąžinti dalį sumokėto akcizo ir PVM iš užsienio šalių.
Priėmus sprendimą sugrąžinti dalį akcizo vežėjams už įsigytus degalus Lietuvoje, mūsų šalis taptų patrauklesnė užsienio šalių vežėjams.
„Priėmus sprendimą sugrąžinti dalį akcizo vežėjams už įsigytus degalus Lietuvoje, mūsų šalis taptų patrauklesnė užsienio šalių vežėjams, būtų daugiau surenkama pajamų už akcizą degalams, daugiau pinigų liktų mūsų šalies ekonomikoje. Tai būtų naudinga ir Lietuvos biudžetui, ir vietiniam verslui, užsiimančiam degalų prekyba“, – sakė „Linavos“ viceprezidentas, bendrovės „Minjotra“ vadovas Vytas Bučinskas.
Akcizai užima antrą vietą po PVM Lietuvos biudžeto pajamų struktūroje, todėl, ekonomistų vertinimu, akcizų politikoje reikia vadovautis konkurencingumo principu – jei kitos ES valstybės taiko tam tikras lengvatines verslui praktikas, analogiškai turi elgtis ir Lietuva.
Lietuviškų degalinių sąjungos vykdančiojo direktoriaus Vido Šukio skaičiavimais, viena pasienio degalinė dėl pigesnių degalų Lenkijoje vidutiniškai praranda apie 15 tūkst. litrų neužpiltų degalų per parą. Vadinasi, Lietuvos biudžetas vien iš vienos pasienio degalinės gali netekti apie 5,6 tūkst. eurų akcizo mokesčių per parą, 3,6 tūkst. PVM eurų per parą. Taigi vienos paros praradimas vien tik iš vienos pasienio degalinės šalies biudžetui – apie 9,2 tūkst. eurų per parą. V. Šukio teigimu, vien važiuojant į Lenkiją pasienio regione galima suskaičiuoti apie 25 degalines Lietuvos pusėje.
Lietuvos laisvosios rinkos institutas nurodo, kad dyzelinio kuro įperkamumas Lietuvoje yra vienas mažiausių Europos Sąjungoje, o nelegalaus kuro prieinamumas Lietuvos gyventojams – vienas didžiausių. Tad siūlomas dyzelinio kuro akcizo didinimas turėtų tik padidinti vadinamojo „šešėlio“ plitimą degalų sektoriuje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekonomistai nesureikšmina Rusijai paskelbto defolto: didesnį poveikį turi sankcijos
Šios savaitės pradžioje Rusija buvo pripažinta negalinti įvykdyti savo įsiskolinimo įsipareigojimų užsienyje, todėl šalis oficialiai įžengė į defolto teritoriją. Tačiau ekonomistai nemano, kad defoltas turės labai didelių pasekmi...
-
Per kaitrą lietuviai sulėkė pirkti ventiliatorių: pardavimai augo dešimt kartų1
Birželio kaitra Lietuvoje išaugino kondicionierių ir ventiliatorių paklausą – prekybininkai skaičiuoja dešimtimis kartų augusius pardavimus, nepaisant kai kurių prekių brangimo. Jų teigimu, karštajam sezonui ruošiamas...
-
JAV ir Lietuva bendradarbiaus maisto saugos, ekologinio ūkininkavimo srityje2
Lietuva ir JAV sutarė glaudžiau bendradarbiauti maisto saugos, ekologinio ūkininkavimo srityje. ...
-
Prezidentas pakvietė JAV energetikos įmonę „Holtec“ investuoti Lietuvoje3
Filadelfijoje viešintis prezidentas Gitanas Nausėda pakvietė JAV energetikos įmonę „Holtec“ investuoti Lietuvoje. ...
-
Pirkėjams – smagios naujienos: turguje atpigo bulvės, agurkai, trešnės44
Brangsta ir brangs. Tokius žodžius dabar girdime, kai kalba pakrypsta apie prekių ir paslaugų kainas. Vis dėlto pasitaiko ir malonių išimčių – kai kas atpinga. ...
-
Birželį Baltijos valstybėse brango dyzelinas: sparčiausias kainos kilimas – Lietuvoje6
Benzino kainų dinamika Baltijos valstybėse birželį buvo skirtinga, tuo tarpu dyzelinas brango, o sparčiausiai – Lietuvoje, rodo agentūros BNS kaupiami duomenys. ...
-
Subsidijos už elektrą ir dujas kitąmet: ar jos bus – neaišku4
Energetikos ministras Dainius Kreivys sako, jog dar anksti kalbėti, ar Vyriausybės kompensacijos už elektrą ir gamtines dujas gyventojams bus mokamos ir kitais metais. ...
-
M. Skuodis atsakė į Vokietijos kanclerio raginimus: Lietuva daro tai, ką privalo
Vokietijai kalbant apie specialias taisykles Rusijos tranzitui į Kaliningradą, Lietuvos susisiekimo ministras sako nematantis pokyčių pačios Rusijos elgesyje. ...
-
Apklausa: ribota būsto pasiūla gali neleisti slopti lūkesčiams dėl kainų3
Per artimiausius metus naujų butų didžiausiuose miestuose bus pasiūlyta mažiau nei per praėjusius 12 mėnesių, tad pasiūlos trikdžiai ir išaugusios statybos sąnaudos gali neleisti slopti lūkesčiams dėl būsto kainų – jie tebėra isto...
-
Lietuvos oro uostai iššūkių dėl atšaukiamų skrydžių nepatiria
Kai kuriems Europos oro uostams patiriant iššūkių dėl aktyvaus keleivių srautų augimo bei atšaukiamų skrydžių, Lietuvos oro uostai teigia, kad situacija šalyje yra nepakitusi, atšaukiamų skrydžių skaičius nedideli...