- Janis Muchs, Valdas Pryšmantas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įtarimų keliančios ir galbūt apeinant Europos Sąjungos (ES) sankcijas į Lietuvą įvežamos baltarusiškos karbamido trąšos stebimos nuo šių metų pradžios, sako „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) atsparumo direktorius Edvinas Kerza. Pasak jo, užkirsti kelią sankcionuotoms trąšoms yra ne tik LTG užduotis, į procesą privalo įsitraukti ir valstybės institucijos.
„Šių metų pačioje pradžioje iš partnerių teisėsaugoje, o ir patys pradėjome matyti augančius kiekius ir natūraliai kilo klausimas, kas vyksta, iš kur tos trąšos yra, ne tiek daug tų gamintojų“, – antradienį žurnalistams Vilniuje sakė E. Kerza.
Anot jo, padidėję trąšų kiekiai buvo vienas požymių, kad sankcijos gali būti apeinamos.
„Be abejo, ne visos trąšos sankcionuotos, tą mes suprantame, todėl galbūt tai yra legalu, iš patikimų valstybių keliauja trąšos, kurios gali būti parduodamos, tačiau gali būti ir sankcijų mechanizmai, nes kiekiai auga beprotiškai, atsiranda nauji vežėjai, kurie anksčiau neveždavo“, – pasakojo E. Kerza.
Taip pat įtariama, kad galėjo būti klastojami dokumentai, nurodantys trąšų kilmę.
„Natūraliai reikėjo atlikti operatyvinius veiksmus, užprašyti papildomų dokumentų, įsitikinti kilmę, taip pat darėme laboratorijose patikras, žiūrėjome, ar tikrai vežamos tos trąšos, kurias galima vežti, ir užfiksavę galimų dokumentų padirbinėjimo atvejų pridavėme teisėsaugai“, – teigė LTG atsparumo direktorius.
Jo teigimu, nuo šių metų sausio gali būti naudojama specialiai sankcijoms apeiti sukurta trąšų tranzito per Lietuvą schema su tam tikslui sukurtomis nedidelėmis įmonėmis.
„Kad šia schema naudojamasi, aišku tapo jau maždaug sausio mėnesį, kad tokia schema yra taikoma, kad yra steigiamos specialiai mažos, niekada toje srityje nedirbusios įmonės, kas natūraliai sukėlė budrumo lygį“, – kalbėjo E. Kerza.
Jis nurodė, kad trąšų siuntėjas yra Baltarusijos įmonė, ekspeditorė ir mokėtoja – Lietuvoje registruota bendrovė, o galutinis gavėjas yra Jungtiniuose Arabų Emyratuose.
Anot E. Kerzos, ne visi įtartini kroviniai yra įleidžiami į Lietuvą – vien vasarį LTG atmetė 15 paraiškų.
„Vien šį mėnesį esame penkiolika paraiškų atmetę tokių krovinių (...) Tas atmetimo procesas vyksta nuolat ir tikrai ne viskas čia prasprūsta“, – sakė E. Kerza.
Anot jo, užkirsti kelią sankcionuotoms trąšoms – ne tik LTG užduotis, privalo įsitraukti ir valstybės institucijos.
„Ne paskutinis vaidmuo ir kitų institucijų, nes įmonės yra registruotos užsienyje, kroviniai galimai yra padirbinėjami užsienyje, tai čia jau žvalgybinės informacijos, teisėsaugos institucijų instrumentai. Toliau yra fizinės patikros, kurios vyksta atvykus, tai čia yra ir Mutinės departamento uždavinys, juoba kai šnekame apie trąšas, nes tai ir cheminės sudėties nustatymas, turime įsitikinti, kad nesankcionuotos trąšos atkeliavo“, – kalbėjo E. Kerza.
„Nepamirškime vežėjų ir užsakovų, kuriems sankcijų įstatymas galioja lygiai taip pat ir jeigu nors viena iš tų šalių sąmoningai žino, kad yra pažeidžiamas įstatymas, gresia baudžiamoji atsakomybė“, – pridūrė jis.
LTG atstovo teigimu, pernai įvedus sankcijas iš Baltarusijos įvežamų trąšų kiekiai smarkiai krito, o situacija atrodė kontroliuojama.
„Stebėjome labai atidžiai jau 2022 metais kas vyksta su trąšų eksportu ir tikrai atrodė, kad sankcijų įvedimas davė rezultatą, trąšų kiekiai buvo smarkiai nukritę, tie vežėjai, eksportuotojai buvo žinomi, lyg ir atrodė, kad situacija kontroliuojama“, – kalbėjo E. Kerza.
Šiuo metu Lietuvos teritorijoje yra sulaikyta apie 750 tonų iš Baltarusijos galimai neteisėtai įvežtų trąšų, dokumentuose nurodyta jų vertė – 327 tūkst. eurų. Šiuo metu aiškinamasi, ar jos galėjo būti įvežtos apeinant sankcijas, teigė E. Kerza.
„Laikinai saugoma penkiolika vagonų po 50 tonų trąšų, kurios kelia įtarimą, kurios gali būti sankcijų apėjimo pasekmė, neteisėtai, nusikalstamu būdu įvežta į Lietuvos teritoriją, surinkę esame visus dokumentus ir atidavę teisėsaugai įsivertinti, ar yra pagrindo manyti, kad tai yra neteisėti veiksmai, ar ne“, – sakė E. Kerza.
Krovinys sulaikytas vasario 10 dieną, kai į Lietuvą buvo įvežtas per Stasylų stotį: „Šis konkretus krovinys sulaikytas vasario 10 dieną, jis atvyko jau per dabar uždarytą Stasylų stotį“.
LTG informaciją apie galimus įmonių mėginimus apeiti ES sankcijas praėjusį penktadienį perdavė Vilniaus apygardos prokuratūrai. Bendrovė nurodė, kad už sankcijų priežiūrą atsakingiems LTG darbuotojams kilo įtarimų dėl galimai kuriamų schemų, kuriomis siekiama apeiti kontrolę ir gabenti sankcionuojamoje gamykloje Baltarusijoje pagamintą produkciją.
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė su partneriais išaiškinęs mechanizmą, kuris galimai panaudotas apeiti sankcijas.
Teigiama, kad karbamidas, kurio pėdsakai veda iki vienintelės jo gamintojos Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie planus didinti išmokas tėvams: pinigais žmonių nepapirksime3
Nuo liepos planuojama didinti motinystės, tėvystės ir vaiko priežiūros išmokas. Seimui pritarus, būtinąjį stažą turintiems tėvams išmoka didėtų 92 eurais. Taip pat siūloma, kad nuo kitų metų mamoms ir tėčiams, kurie b...
-
Puiki žinia uogų mėgėjams: jau galima skanauti lauke sunokusių lietuviškų braškių4
Jau galima skanauti pirmų lietuviškų braškių, sunokusių ne šiltnamyje, o lauke. Jų kaina nėra maloni, bet gyventojai perka ir sako, kad lietuviškų braškių skonis daug gardesnis, praneša LNK. ...
-
Premjerė: Vyriausybė teiks mokesčių reformą Seimui nepaisant nieko3
Vyriausybė nekeis savo planų ir teiks mokesčių reformą Seimui nepaisant iniciatyvų skelbti pirmalaikius rinkimus ir atsistatydinti Ministrų kabinetui, sako premjerė Ingrida Šimonytė. ...
-
Kauno oro uostas ruošiasi plėtrai: galės per metus aptarnauti 2 mln. keleivių5
Kauno oro uosto rekonstrukcijai jau ieškomi rangovai. Įgyvendinus plėtros planus, bus galima aptarnauti dvigubai daugiau keleivių. Be to, bus plečiama ir orlaivių laikymo aikštelė, tad oro uostas gaus naudos ir iš techninio orlaivi...
-
Verslo moterų siekiai: bendrystėje galime ir Žemę priversti suktis norima kryptimi
Lietuvos verslo moterų tinklas (LVMT), veikiantis Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijoje, vienijantis daugiau kaip 170 verslių moterų, gegužės 25 d. sukvietė nares į šventinę konferenciją, skirtą penkiolikos metų suka...
-
Darbo užmokesčio atotrūkis tarp sostinės ir kitų regionų per ketvirtį išaugo1
Vidutinio darbo užmokesčio atotrūkis tarp šalies regionų pirmąjį šių metų ketvirtį siekė 421,8 euro ir per ketvirtį padidėjo 32 eurais, skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...
-
Liberalai keičia poziciją dėl mokesčių reformos: palaikys pataisas RRF paramai gauti
Seimo Liberalų sąjūdžio frakcija pareiškė, kad tęsiantis politiniam neapibrėžtumui laikysis saikingesnės pozicijos dėl mokesčių pertvarkos. ...
-
Lietuva išrinkta į Jungtinių Tautų turizmo organizacijos vadovybę2
Lietuva išrinkta į Jungtinių Tautų Pasaulio turizmo organizacijos (PTO) Vykdomąją tarybą ketverių metų kadencijai. ...
-
Dujų kaina biržoje toliau krinta, bet tai nemažina gyventojų sąskaitų: kodėl?21
Vyriausybė nuo liepos naikina kainos kompensaciją elektrai, o dujoms pratęsia iki metų galo. Dujų kompensacija šį pusmetį bus trečdaliu mažesnė. Nors dujų kaina biržoje ir toliau krinta, tai nemažina gyventojų sąskaitų. Kodėl taip yra i...
-
Lietuvos banko vadovas neneigia – rudenį gali būti sunku25
Lietuvos banko vadovas neneigia, kad rudenį gali būti sunku. Bet siūlo nebijoti, o vertinti toliau ir imtis sprendimų. Bene didžiausias nerimas tiems, kurie turi paskolas. Anot Lietuvos banko, palūkanos dar didės ir tikėtina, kad kiek didės rudenį. E...