- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vien nuo šių metų pradžios duobėtais keliais ir dėl to apgadintomis mašinomis draudikams skundėsi tūkstančiai vairuotojų. Dėl prastos kelio dangos ir atsivėrusių duobių žalos iš valstybės kišenės draudikų klientams tiek šiemet, tiek pernai priteista per milijoną eurų. Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su Draudikų asociacijos direktoriumi Andriumi Romanovskiu.
– Kokios tai yra žalos, gal galit pakonkretizuoti, apie ką mes kalbame?
– Dažniausiai tai yra duobės, be abejonės, tai yra pirmosios žalos. Ir, aišku, viskas, kas susiję su pakabom. Galite sakyt, kad sumos nėra didelės, jos vidutiniškai svyruoja tarp 600-800 eurų vienam draudiminiam įvykiui, bet, pavyzdžiui, dėl duobių kai kurie draudikai yra fiksavę ir tokias sumas kaip 5000-7000 eurų, kada yra pažeidžiama elektronika ir kai yra ypatingai brangios mašinos. Tačiau bet kuriuo atveju sumos yra pakankamai įspūdingos. Šilutės plentas yra pas draudikus nekonkuruojanti vieta Klaipėdoj, Kaune daugiau yra Jonavos plentas, Vilniuje tai yra Ozo gatvė, Geležinio vilko gatvė, Savanorių prospektas, ten, kur yra didžiausias judėjimas, didžiausias eismas ir, aišku, tie įvykiai atsitinka.
– Jeigu vairuotojas neturi Kasko draudimo, tai jam žala ir nėra kompensuojama. Kaip ir sakėt, nuostoliai galėtų būti turbūt ir perkopę milijonus?
– Be abejonės, jeigu mes skaičiuojame, kad kažkur apie 20-25 proc. automobilių Lietuvoje yra apdrausta Kasko, tai suprantate, kad tai reiškia, jog likusi dalis gali teoriškai reikalauti žalos atlyginimo iš kelių valdytojų – tai yra arba savivaldybė, jeigu tai yra respublikinės reikšmės keliai, arba kelių direkcija, – bet, be abejonės, didžiausia tikimybė gauti žalos atlyginimą, kai automobilis yra apdraustas.
– Kur yra bėda? Nes beveik 16 tūkst. kelių Lietuvoje yra asfaltuoti, kiek anksčiau esame kalbėję, kad 40 proc. jų kokybė yra prasta. Ar valstybės požiūris, investavimas į kelius yra apgailėtinas?
– Be abejonės, šiaip duobių neturi būti keliuose. Kelias turi būti saugus. Ir jeigu įvykis atsitinka ne dėl eismo dalyvių kaltės, o dėl kelio dangos, tai yra vienintelis paaiškinimas – kad kelio danga yra nekokybiška, jos priežiūra bloga arba mažai investuojama.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Turėtume turbūt pasimokyti iš lenkų ir vokiečių, pas kuriuos keliai tikrai pavydėtini?
– Taip, bet tai vėlgi yra investicija, nes visada yra du keliai: vienas kelias yra investuoti ir tiesti naują dangą, kitas – lopyti. Ir patirtis sako, kad skūpus moka kelis kartus. Tai lopymas dažnai ir baigiasi tuo, kad vietoj lopo greitai atsiranda duobė.
Dėl duobių kai kurie draudikai yra fiksavę ir tokias sumas kaip 5000-7000 eurų, kada yra pažeidžiama elektronika ir kai yra ypatingai brangios mašinos.
– Vyksta pats išieškojimas, su valstybe kalbama yra apie tai. Ar jie noriai prisiima už tai atsakomybę?
– Jeigu mes kalbam apie savivaldą, tai labai skirtingai ir su kai kuriomis savivaldybėm yra labai geranoriška, ir savivaldybės turi savo programas, kaip atlygina žalą, analizuoja vieną kitą atvejį. Su kitom, deja, tenka susitikti teismuose, nes, taip, draudikas išmokėjęs nukentėjusiam vairuotojui išmoką, jeigu tai yra kelio dangos kaltė, kreipiasi dėl žalos regreso į kelio prižiūrėtoją.
– Kai baigiasi teismai, kuri pusė laimi?
– Tai daugiausiai vis dėlto draudikai prisiteisia, jeigu akivaizdžiai kaltė yra kelio valdytojo. Bet vėlgi, tai yra ganėtinai nedidelės sumos. Dažniausiai jei tos sumos nedidelės, administracinės išlaidos ar bylinėjimasis yra gerokai brangesnis. Daugiausiai draudikai bylinėjasi, kai yra pakankamai didelės sumos ir kai matome, kad vis dėlto nėra geranoriškumo. Kaip ir minėjau, yra kai kurios savivaldybės, kurios jau seniai yra pasitvirtinusios net vidines tvarkas, kaip jos atlygina gyventojams arba draudikams duobių padarytą žalą.
– Klaipėda turi naują vadovą, Kaunas ir taip jau tvarkėsi, o štai sostinę privertė susitvarkyti NATO summitas. Tai gal 2023 metų statistika nebus tokia baisi, kaip tik turėsime ženklų mažėjimą?
– Na, akivaizdžiai matosi pokyčiai į gerąją pusę, tai tikriausiai to mums ir reikėtų visiems palinkėti. Norėčiau atkreipti dėmesį, kad vis dėlto jeigu yra taip, kad žmonės patenka į tokias situacijas, reikia būtinai fiksuoti tą įvykį su policijos pagalba, nes tai yra įvykis dėl kelio dangos ir, deja, be Kasko draudimo jo joks kitas draudimas negali atlyginti. Arba, aišku, visą laiką žmogus turi teisę reikalauti žalos atlyginimo iš savivaldybės, bet būtinai tas įvykis turi būti fiksuojamas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“4
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...