- DMN inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kelių eismo taisyklės reikalauja, kad naudojamos padangos neturėtų fizinių pažeidimų, o protektoriaus gylis tenkintų sezoninius reikalavimus. Lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti ne mažesnis kaip 3,0 milimetrai, o nuo balandžio 10 dienos iki lapkričio 10 dienos, protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 1,6 milimetro. Jei padanga netenkina šių reikalavimų ją iš karto reikia keisti. Tačiau net jei protektoriaus gylis yra pakankamas, dar nereiškia, kad padangą galima naudoti.
Kaip jau buvo minėta anksčiau, eksploatacijos metu padangos patiria didžiulius išorinių jėgų poveikius, tad šiuo atveju būtina įvertinti ir padangų amžių. Tačiau vienareikšmiško atsakymo, kiek laiko saugiai galima naudoti padangas, deja, bet nėra.
Padangos yra sudarytos iš įvairių medžiagų ir gumos mišinių, kurie turi būtinas savybes tinkamam padangų funkcionavimui užtikrinti. Šių sudedamųjų medžiagų savybės bėgant laikui keičiasi. Kiekvienos padangos senėjimo procesas priklauso nuo daugybės elementų, tokių kaip: oro sąlygos ir temperatūra, apkrova, važiavimo greitis, slėgis padangoje, priežiūra ir t.t.
Šie išoriniai poveikiai padangas veikia per visą eksploatacijos laikotarpį. Eksploatacijos metu padanga patiria milžinišką „stresą“ – kelio nelygumus, besikeičiančią temperatūrą, trinties jėgas ir kitas sąlygas, tačiau visi atvejai yra individualūs - naudojimo sąlygos gali smarkiai skirtis, todėl konkrečios padangos tinkamumo naudojimui laiką nuspėti iš anksto yra neįmanoma.
Žiūrint iš fizikinės pusės, padangos senėjimo proceso eigą labiausiai įtakoja du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra bei mechaninės jėgos ir apkrovos veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje; kuo aukštesnė temperatūra tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas.
Tad net jei automobiliu važiuojate mažai, padangos vis tiek patiria aplinkos poveikį – jas sendina tiesioginiai saulės spinduliai, dideliais intervalais besikeičianti aplinkos drėgmė bei temperatūra, nuolatinis automobilio svoris. Norint minimizuoti tokius išorės poveikius reiktų nenaudojamo automobilio padangas išmontuoti ir padėti sandėliavimui į uždarą patalpą, į kurią nepatenka tiesioginiai saulės spinduliai, o patalpos mikroklimatas keičiasi labai siaurame diapazone. Vis gi tenka abejoti, ar kas nors ryšis tokiam padangų eksploatavimo būdui, tad net ir mažai važiuojant apie padangų amžių pamiršti negalima.
Visai kita situacija, kuomet su automobiliu važiuojama daug ir įvairiais keliais, o ir oro slėgis padangose ne visada laiku patikrinamas – tokiu atveju padangų nusidėvėjimo procesas vyksta „keturmyliais žingsniais“.
Taigi, nežinant padangos eksploatacijos specifikos, kalendorinė padangos gaminimo data mažai ką sako apie jos kokybę, tad ir konkrečių terminų niekas negali pateikti. Lieka tik rekomendacijų galimybė. Du didžiausi pasaulyje padangų gamintojai „Bridgestone“ ir „Michelin“ rekomenduoja bent kartą per metus padangas tikrinti specializuotuose padangų centruose ir keisti naujomis jeigu eksploatuojamos padangos naudojamos daugiau nei 10 metų. Per eksploatavimo laikotarpį padangos patiria daugybę įvairiausių smūgių, jėgų ir nepalankių sąlygų, todėl po dešimties metų praktiškai nebeįmanoma nustatyti visų veiksnių su kuriais padanga susidūrė per visą tarnavimo laikotarpį. Todėl saugumo sumetimais 10 metų terminas yra ta riba, po kurio praktiškai visi gamintojai vienbalsiai rekomenduoja nebenaudoti tokių padangų, nes tuomet net ir ekspertai nebegali įvertinti jų tinkamumo naudojimui.
O ar tai reiškia, kad kokybiškas, žinomų gamintojų padangas drąsiai galima naudoti iki 10 metų amžiaus? Iš principo taip, bet tik tuo atveju, jei jos eksploatuotos laikantis visų gamintojų reikalavimų. Deja, bet taip būna labai retai, o ir skirtingi vairuotojai per šį laiką nuvažiuoja labai skirtingą atstumą, todėl jų būklę reikia tikrinti reguliariai ir ypač atsakingai po 5 metų eksploatacijos. Padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas Rokas Lipeika aiškina, jog šioje rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5: 5 metai sandėliavimui + 5 metai eksploatacijai – tai yra visuotinai pripažįstamas standartas. Jei padanga buvo sandėliuota ilgiau, reikia įvertinti ar per laikotarpį iki 10 metų bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos.
Padangų gamintojai oficialiose kokybės deklaracijose taip pat pabrėžia penkerių metų svarbą eksploatuojamoms padangoms – tolesnis jų naudojimas leidžiamas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti.
Apžiūrint padangas labai naudinga įvertinti jų išorės vaizdą – atkreipkit dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, išorinius defektus, bet ir pačios gumos vientisumą, tolygumą. Jeigu padangos gumoje (tiek jos šonuose, tiek protektoriaus srityje) matyti smulkūs įtrūkimai, kurie su laiku vis didėja, vadinasi vyksta gana spartus padangos senėjimo procesas ir jau pats laikas galvoti apie naują ratų „apavą“, nežiūrint į tai, kokios kokybės yra protektorius.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...