- cargonews.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuolaikinės technologijos iš esmės jau dabar leistų didžiąją dalį vilkiko vairuotojo darbo perduoti kompiuterinėms sistemoms. Žmogus, sėdintis vilkiko kabinoje, tokiu atveju taptų labiau kelionės operatoriumi nei vairuotoju. Tačiau tokias sistemas kuriantys „Volvo Trucks“ ekspertai teigia, kad šiuo atveju viskas vyktų atvirkščiai, tai yra dar labiau būtų išryškintas vairuotojo vaidmuo.
Autonominių transporto priemonių istorija prasidėjo 1970 m. Japonijoje. Nuo to laiko įvairių projektų metu universitetuose, mokslinių tyrimų institutuose ir aukštųjų technologijų kompanijų būstinėse visame pasaulyje buvo atliekami įvairūs tyrimai ir bandymai.
Automobiliais, kurių nevaldė vairuotojai, nuvažiuota šimtai tūkstančių kilometrų. Šios technologijos šalininkai tiki, kad tokios transporto priemonės padidins kelių pralaidumą, sumažins jų apkrovas, o svarbiausia – pagerins kelių eismo saugumą, panaikindama žmogiškojo faktoriaus galimą klaidą.
Statistika rodo, kad 90 proc. autoįvykių įvyksta dėl žmogiškųjų klaidų. Šių technologijų priešininkai kelia susirūpinimą dėl kompiuterizuotų sistemų galimų klaidų. Jie taip pat klausia, kas būtų teisiškai atsakingas, jei viena iš žmogaus nevairuojamų transporto priemonių sukeltų nelaimingą atsitikimą?
Automatizuotos sistemos standartinėms situacijoms
Automatizuotos sistemos, pavyzdžiui, jutikliai, radarai, stebintys eismo situaciją ir transporto priemonės aplinką, turi privalumų prieš vairuotoją, tačiau „Volvo Trucks“ specialistų nuomone, saugiausias metodas, kai sujungi automatizuotą sistemą, kuri stebi transporto priemonės aplinką 360 laipsnių spinduliu ir profesionalaus vairuotojo žinias ir patirtį.
Vairuotojas yra vertinamas ir dėl to, kad gali priimti sudėtingus sprendimus situacijose, kuriose automatika susiduria su sunkumais. Kompiuteris niekada nepavargsta, bet jis gali padaryti tik tuos dalykus, kuriems jis yra užprogramuotas. Bet kuri situacija, kurioje yra „išlipama“ iš standartinių aplinkybių, reikalauja vairuotojo meistriškumo ir patirties bei žmogiškųjų sprendimų. Vairuotojai dažnai geriau įvertina situaciją ir pasirenka, ar reikia prilėtinti, ar staigiai stabdyti, ar tiesiog apvažiuoti kliūtį.
Todėl „Volvo Trucks“ sistemos kuriamos visiškai standartinėms situacijoms, pavyzdžiui, jas patogu naudoti esant spūstims.
Kai srautas juda lėtai, vairuotojo mintys gali klajoti visai kitur nei reikia. Jei priešais esantis automobilis staigiai stabdytų, gali įvykti eismo įvykis. Tokiose situacijose yra naudinga automatizuotų sistemų pagalba vairuotojui.
Žmogaus ir kompiuterio tandemas
„Volvo" vizija – sujungti gerai apmokytą profesionalų vairuotoją su automatizuotomis sistemomis – yra realizuojama per SARTRE projektą. Pagrindinė projekto idėja – paskui vilkiką sinchronizuotai judanti transporto priemonių kolona.
Kiekviena vilkstinės transporto priemonė išlaiko vienodą atstumą nuo priešpriešiais važiuojančios transporto priemonės. Judama vienodu greičiu. Transporto priemonės nėra fiziškai sujungtos viena su kita ir gali bet kuriuo metu palikti koloną.
Kelionės metu vairuotojai gali atsipalaiduoti ir daryti kitus dalykus, nesusijusius su vairavimu, o kolona vyksta į savo paskirties vietą, pagal profesionalaus vairuotojo tempą.
Saugumas yra vienas iš pagrindinių „Volvo“ kriterijų, kuriant transporto priemones. Skandinavų inžinierių nuomone, nesvarbu, kas vairuoja, ar žmogus, ar kompiuterinė sistema, svarbiausia, kad tai būtų saugu.
Autopilotų sistemos naudojamos aviacijoje ir tai jau nieko nebestebina. Tikimasi, kad ateityje kiekvieną automobilį vairuos profesionalus vairuotojas, o dar geriau, jei jie bus du – žmogus ir kompiuteris.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...