Daugelio pasaulio didmiesčių gyventojai skundžiasi, kad piko valandomis transporto spūstyse sugaišta marias laiko. Ne išimtis, regis, ir Brazilijos didmiestis San Paulas. Tačiau, kaip sako BBC žurnalistai, šis miestas – neabejotinai pasaulio spūsčių rekordininkas.
Spūsčių vergai
Kaip pasakojo vietos gyventojai, visu grožiu San Paulo transporto sistemos problemas gali pamatyti penktadienį vakare. Plačios miesto gatvės virsta raudonų ir baltų lempučių jūra.
San Paulas – didžiausias Brazilijos miestas, jame ir jo priemiesčiuose gyvena per 11 mln. žmonių.
Kokio ilgio spūstys nusidriekia mieste? Jei diena įprasta – apie 180 km, jei "juoda" diena – 295 km. Kelionė per miestą esant pikui gali trukti valandų valandas.
"Tai tarsi automobilių jūra, – pasakojo Fabiana Crespo, San Paulo gyventoja, lėtai judėdama automobiliais užkimšta gatve su savo 10 mėnesių sūnumi Rodrigo. – Ilgus metus su šeima gyvenome pietinėje miesto dalyje, o aš dirbau kitame miesto gale. Tačiau susituokusi nutariau, kad reikėtų išsikelti į rajoną, kuris būtų arčiau darbo vietos. Prisipažinsiu, kelionė per miestą – tikras pragaras. Deja, dabar vėl esu priversta kęsti spūstis, nes gimus sūnui nutariau įkurti savo privatų verslą, o mano darbo vieta dabar netoli senųjų namų."
Susipažino su vyru
Moteris teigia, kad jai kelionė nuo namų iki darbo kasdien trunka keturias valandas į abi puses.
"Mes tapome transporto spūsčių vergais, nes nuolatos esame priversti planuoti savo gyvenimą pagal jas", – piktinosi F.Crespo.
Po dviejų valandų kelionės namo iš darbo būna jau vakaras. Kol moteris grįžta, jos trejų metų dukterį Pedro prižiūri grįžęs vyras Mauricio.
Tačiau staiga moteris nusišypso žurnalistams, kurie kartu su ja bando nusigauti nuo taško A iki taško B. Ji atskleidžia, kad su vyru susipažino būtent transporto spūstyje.
"Aš važiavau automobiliu su drauge ir jis buvo automobilyje su draugu. Spūstyje ėmėme važiuoti vienas šalia kito. Jis ėmė į mane žvilgčioti, aš į jį", – sakė moteris. Ji pridūrė, kad netrukus abu pravėrė automobilių langus ir Mauricio įtikino duoti jam savo mobiliojo telefono numerį.
"Manau, kad tai vienintelis teigiamas spūsčių aspektas", – juokėsi Fabiana.
Radijas vairuotojams
San Paule jau septynerius metus veikia viena radijo stotis. Visą parą radijo laidose vairuotojams pateikiama naujausia informacija apie transporto spūstis mieste ir galimybes jas aplenkti.
Radijo stoties pavadinimas – "Sul America Traffic Radio". Jos klausytojai kartu dirba ir radijo reporteriais. Dažniausiai tai vairuotojai, pranešantys apie spūstis ir incidentus keliuose.
Piko valandomis radijas į pagalbą pasitelkia sraigtasparnį.
Šias laidas nuo pat radijo įkūrimo rengianti Victoria Ribeiro pasakojo, kad jos darbas – lakstyti po miestą, ieškoti galimybių vairuotojams išvengti spūsčių ir apie tai skubiai pranešti klausytojams.
"Dirbu čia nuo tada, kai radijas ėmė transliuoti pirmąsias laidas. Deja, galiu pasakyti, kad transporto problema mieste tik didėja", – sakė moteris.
Į darbą – sraigtasparniu
Automobilių skaičiaus kilimas – viena didžiausių problemų Brazilijoje. Šalies automobilių pramonės augimo tempas praėjusį dešimtmetį buvo įspūdingas, ši pramonė net vadinama šalies ekonomikos augimo varikliu.
Ekonominis pakilimas daugeliui brazilų, ypač priklausančių vidurinei klasei, leido persėsti į nuosavus automobilius, nes miesto transporto sistema nepajėgi užtikrinti tinkamos kokybės. Be to, daugelis žmonių įsitikinę, kad tokiame didmiestyje, kaip San Paulas, važiuoti į darbą ir iš jo nuosavu transportu – saugiau.
"Spūstys – kaip karas. Kiekvienas savo automobilyje jaučiasi kaip tvirtovėje", – tvirtino V.Ribeiro.
Tiesa, tiems, kurie turi pakankamai pinigų, San Paule yra išeitis aplenkti spūstis. Tai – oro transportas.
"Žinote, nusisamdau sraigtasparnį. Per dieną nusileisdamas nuo vieno ant kito pastato galiu suspėti į keturis ar net tris svarbius susitikimus, o važiuojant gatvėmis tai būtų beveik neįmanoma, – pasakojo teisininkas Sergio Alcibiades. – Laikas – pinigai."
Įmonės "Helimart Air Taxi" direktorius Jorge Bittaras pabrėžė, kad jo bendrovės pelnas per pastaruosius kelerius metus ūgtelėjo ne vienu procentu. Dabar "Helimart Air Taxi" turi 16 sraigtasparnių ir jie, pasak įmonės vadovo, retai kada stovi tušti ant žemės.
"Juokais tariant, kuo eismas mieste blogesnis, tuo geriau mums", – juokėsi vyras.
Visgi transporto ekspertai skaičiuoja, kad eismo problemos turi neigiamo poveikio ekonomikai.
Claudio Barbieri, transporto inžinerijos profesorius iš San Paulo universiteto, tvirtino: "Jei turi sunkvežimį ir šis sunkvežimis vietoj 15 ar 20 reisų per dieną gali nuvažiuoti tik 6 ar 8, tai labai brangiai kainuoja", – sakė ekspertas.
Pasak jo, San Paule pakanka transporto specialistų, tačiau stinga ilgalaikio požiūrio.
"Brazilai nemoka planuoti ir eismo problemos tik tada susitvarkys, kai mes imsimės ilgalaikių sprendimų. Sutinku, kad nė vienas pasaulio didmiestis spūsčių neišvengs, nes žmonės vis vien važinės automobiliais. Tačiau reikia rasti pusiausvyrą. Žmonės turi matyti viešojo transporto naudą. Štai kodėl San Paulo valdžia turi investuoti į viešąjį transportą, o ne statyti naujus kelius ir greitkelius, kurie netrukus vėl bus užgrūsti automobiliais", – patarė C.Barbieri.
Naujausi komentarai