Pirmi pasaulyje: „SpaceX“ sėkmingai „pagavo“ savo raketos greitintuvą

  • Teksto dydis:

„SpaceX“ sekmadienį sėkmingai „pagavo“ savo „Starship“ raketos greitintuvą, kai šis po bandomojo skrydžio grįžo į paleidimo aikštelę – tai pirmas toks bandymas pasaulyje, kosmoso bendrovei siekiant greitai pakartotinai panaudoti raketą.

Prie „Starship“ raketos pritvirtintas „itin sunkus stiprintuvas“ pakilo į orą, o po kelių minučių atliko tobulą kontroliuojamą nusileidimą į tą pačią aikštelę Teksase.

Iš paleidimo konstrukcijos išlindo pora „lazdelėmis“ pramintų metalinių konstrukcijų, kurios sustabdė lėtai besileidžiantį stiprintuvą, matyti iš Elono Musko bendrovės „SpaceX“ surengtos gyvos transliacijos.

„Tai diena, kuri bus įrašyta į inžinerijos istorijos vadovėlius“, – pareiškė „SpaceX“ atstovė Kate Tice iš bendrovės būstinės Hotorne, Kalifornijoje.

 

„Bokštas pagavo raketą!! – E. Muskas paskelbė socialiniame tinkle „X“. – Mokslinė fantastika be fantastikos.“

Raketa pakilo 7 val. 25 min. vietos (15 val. 25 min. Lietuvos) laiku, esant giedram dangui. Raketos greitintuvas grįžo į starto aikštelę, o viršutinė „Starship“ pakopa po valandos, kaip planuota, nusileido Indijos vandenyne.

Per ankstesnį skrydį šį birželį „SpaceX“ pirmą kartą sėkmingai nutupdė vandenyne „Starship“ – kosminio laivo prototipą, kuris, kaip tikisi E. Muskas, vieną dieną gabens žmones į Marsą.

NASA taip pat nekantriai laukia modifikuotos „Starship“ versijos, kuri vėliau šį dešimtmetį pagal „Artemis“ programą bus naudojama kaip nusileidimo aparatas skrydžiams į Mėnulį su įgula.

„SpaceX“ teigė, kad jos inžinieriai „daugybę metų ruošėsi ir ištisus mėnesius testavo, kad būtų surengtas bandymas sugauti greitintuvą, o technikai dešimtis tūkstančių valandų paskyrė infrastruktūros kūrimui, kad maksimaliai padidintų mūsų sėkmės galimybes“.

Prieš surengiant bandymą „pagauti“ raketos greitintuvą, komandos stebėjo, ar atitinka standartus tūkstančiai kriterijų tiek jame, tiek bokšte.

Jei sąlygos nebūtų buvusios įvykdytos, greitintuvą būtų reikėję nukreipti nusileidimui į Meksikos įlanką, kaip ir per ankstesnius bandymus.

„Greitai susimauk, greitai išmok“

Didelės mechaninės „rankos“, kurias E. Muskas pavadino „Mechazilla“, sukėlė didelį kosmoso entuziastų susidomėjimą.

„Starship“ yra 121 metro aukščio su abiem pakopomis kartu sudėjus – kone 30 m aukštesnė už Laisvės statulą.

Jo „Super Heavy“ greitintuvo, kuris yra 71 m aukščio, trauka yra 74,3 meganiutonų, maždaug du kartus galingesnė nei „Saturn V“ raketų, naudotų „Apollo“ misijų metu.

„SpaceX“ taikoma testavimo strategija „Greitai susimauk, greitai išmok“, net ir tada, kai jos raketos įspūdingai sprogsta, galiausiai paspartino plėtrą ir prisidėjo prie bendrovės sėkmės.

2002 metais įkurta „SpaceX“ greitai aplenkė aviacijos ir kosmoso pramonės milžines ir šiuo metu pirmauja pasaulyje orbitinių skrydžių srityje, be to, ji sukūrė vienintelį JAV kosminį laivą, šiuo metu sertifikuotą skraidinti astronautus.

Ji taip pat sukūrė didžiausią pasaulyje interneto palydovų žvaigždyną – neįkainojamą nelaimių ir karo zonose.

Tačiau vis garsiau kalbama apie pavojus, kad jos pagrindinę viziją paversti žmoniją keliose planetose gyvenančia rūšimi užgoš E. Musko parama respublikonų kandidatui į JAV prezidentus Donaldui Trumpui ir jo dešiniajai politikai.

Pastarosiomis savaitėmis bendrovė atvirai ginčijosi su Federaline aviacijos administracija dėl paleidimo licencijavimo ir įtariamų pažeidimų, o E. Muskas apkaltino agentūrą pertekliniais įgaliojimais ir paragino jos vadovą Michaelą Whitakerį atsistatydinti.

„Jis bando užimti poziciją, kad, Donaldui Trumpui tapus prezidentu, „SpaceX“ veikla būtų kuo mažiau reguliuojama, – sakė rinkodaros ekspertas, Arizonos valstybinio universiteto profesorius Markas Hassas. – Tačiau tai apskaičiuotas lošimas, jei reikalai pakryptų į kitą pusę.“


Šiame straipsnyje: SpaceXstarship paleidimas

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių