- Tomas Genevičius, menotyrininkas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vokiečių režisierius Werneris Herzogas dokumentiniame filme "Varpai iš gelmių" tyrinėja nedideles centrinės Rusijos ir Sibiro religines bendruomenes: senuosius šamanus, sentikius, naujųjų laikų sektas. W.Herzogas kalbina vietos gyventojus, kurie egzorcistams, gyduoliams ir kitiems pranašais apsiskelbusiems keistuoliams patiki savo bėdas, ligas ir gyvenimus. Žmonės čia gyvena labai vargingai, tikėjimas, kad ir kokiais keistais dalykais, jiems padeda toliau stumtis per gyvenimo negandas.
Vienu metu filmas nukrypsta į pokalbį su bažnyčios varpininku. Kažkada jis dirbo kino teatre, rodydavo filmus, vėliau tapo savamoksliu varpininku. Netekęs tėvų per Stalino trėmimus, šiandien jis vis dar tikisi juos atrasti. Klausomės jo atliekamos užburiančios, daugybę varpų pajungiančios kompozicijos. Varpų garsai, kaip ir kinas, žmonėms vis dar sukelia daug džiaugsmo.
Filmas prasideda ir baigiasi dviejų piligrimų ritualu ant užšalusio ežero: vienas gulsčiomis, metras po metro matuoja ežero paviršių, antrasis guli sustingęs, tarsi paniręs į gilią meditaciją. Pasak legendos, šio bedugnio ežero gelmėse yra pradingęs Kitežo miestas, kurį, išklausęs gyventojų maldų užpuolus mongolų armijai, čia patalpino Dievas. Gyventojai net nesiruošė miesto gynybai, tik meldėsi. Sakoma, kad kartais iš gelmių galima išgirsti miesto varpų skambesį ir žmonių dainas. Prie ežero nuolatos traukia piligrimai. Apie šį ežerą Nikolajus Rimskis-Korsakovas sukūrė operą, viename iš pastatymų vaidino tenoras Kipras Petrauskas (Kauno valstybės teatre, 1936 m.).
Daug nuskendusių varpų, prasmegusių miestų, bažnyčių yra ir lietuvių padavimuose, šias nepaprastai įdomias istorijas surinko ir aprašė mitologas Norbertas Vėlius. Seniau žmonės tikėdavo sakmėmis, padavimais – tiesos grūdo juose tikrai esama, nes dauguma šių istorijų kilo iš tikrų atsitikimų. Šiais laikais padavimai jau nebekuriami (nebent tik Holivude), nors ir nesenoje Lietuvos istorijoje minimi po vandeniu atsidūrę miesteliai. Apie vieną tokių vis pagalvoju pravažiuodamas Kauno marias, kurių dugne 1959 m., pastačius Kauno hidroelektrinę, atsidūrė virš 40 Lietuvos kaimų ir gyvenviečių.
Sovietų valdžia gyventojams tuomet leido išsaugoti, perkeliant į kitus kaimus, tik dalį namų ar bažnyčių, nemažai jų užlieta ar tiesiog sugriauta. Kaip rašo istorikas Stanislovas Abromavičius, leidimus gavę Kampiškių kaimo gyventojai savo namus ir dalį senųjų kapinių galėjo perkelti į Viršužiglį ir Šlienavą. Gyventojai norėjo perkelti ir savo bažnyčią, bet valdžia leidimo nedavė ir netgi vykdė represijas. Bažnyčios rąstai panaudoti tolesnei sovietinės ideologijos sklaidai – kultūros namams statyti. Tačiau kaimo gyventojams pavyko išsaugoti bažnyčios varpą. Dabar jis yra Šlienavos Švč. Mergelės Marijos apsilankymo bažnyčios varpinėje.
Bandymas dirbtinai kurti simbolius ar forsuoti jų atgimimą anksčiau ar vėliau patiria nesėkmę ir mažų mažiausiai gali išsigimti į visišką groteską.
Iškalbingi Vokietijos kaizerio kariuomenės savanorio įspūdžiai iš Pirmojo pasaulinio karo, užfiksuoti knygoje "Kaizerio kareivis Lietuvoje. Ivero Henningseno laiškai ir piešiniai". Įdomūs šie nors ir fragmentiški, neišsamūs jo pastebėjimai apie karo meto Kauno miestą: "Pilna bažnyčių ir vienuolynų. Daugumoje didžiųjų bažnyčių nėra varpų, nėra didžiųjų bronzinių monumentų, kad metalo negalėtume panaudoti patrankoms lieti."
Panašu, kad visais laikais karo, gaisro, tvano ar dar kokios naikinančios stichijos atveju žmonės stengiasi išsaugoti ir išgabenti į saugią vietą ne tik savo gyvybes, bet ir bažnyčias, varpus, skulptūras. Gelbėjama tai, kas brangiausia, tai, kuo tikima. Metai iš metų saugomas akmens ar bronzos gabalas tampa ne tik kultūros paveldo, į kurį šiandien taip mėgsta kėsintis verslininkai, objektu, bet ir tikėjimo, tam tikrų pamatinių vertybių simboliu, kurio praradimas, sunaikinimas, išlydymas atitinka šių vertybių žūtį.
Bandymas dirbtinai kurti simbolius ar forsuoti jų atgimimą anksčiau ar vėliau patiria nesėkmę ir mažų mažiausiai gali išsigimti į visišką groteską. Grįžkime prie minėto W.Herzogo filmo. Kaip paaiškėjo vėliau, ežero ledas buvo itin plonas ir režisieriui nepavyko rasti tikrų Kitežo piligrimų, tad scenai nufilmuoti jis nusamdė vietos girtuoklius. Vienas jų tiesiog užmigo viduryje ežero, filmavimo komandai teko po visko jį žadinti. Pasak W.Herzogo, ši girtų prarasto švento miesto ieškotojų scena perteikia giliausią tiesą apie šiandienos Rusiją.
JAV archeologas Richardas Freundas, šiuo metu Lietuvoje tiriantis senąsias žydų kapavietes, sinagogas, holokausto vietas, neseniai žadėjo ištirti ir Kauno marių dugną, surasti ir bent jau virtualiai į paviršių iškelti senąsias sodybas, šventyklas su visais jų varpais. Šis mokslininkas, taikantis modernų, neinvazinės archeologijos metodą, padedantį atrasti giliai paslėptus objektus, išgarsėjo atradęs nuskendusios Atlantidos salos vietą. Tai, ko gero, rimčiausias kada nors atliktas archeologinis tyrimas susijęs su Atlantida. Vis dėlto Atlantida man labiau patinka kaip mitinė, alegorinė substancija. Nuskendę miestai kartais yra gera senų, prarastų vertybių, idėjų metafora. Iškėlę tai, kas iš jų liko ir atstatę juos, veikiausiai nusiviltume. Bet jų paieškose galime kažką atrasti apie pačius save.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Su gimtadieniu, Salomėja18
Lapkričio 17-ąją sukanka 120 metų, kai gimė Salomėja Nėris. Poetė, kurios teismas iki šiol nesibaigia. Kol sostinės burbulo teisuoliai linčiuoja, paprasti regionų žmonės mini jos jubiliejinę sukaktį: rengia literatūrines popietes, skaity...
-
V. Matijošaitis: negaiškite laiko intrigoms – imkitės darbų172
Rinkimai baigėsi, Seimas – prisiekė. Sveikinu valdančiuosius ir Seimo Pirmininką su komanda. Šiuos žodžius tikėjausi parašyti ne tik Parlamento vadovui, bet ir naujajai Vyriausybei. Deja, ministrų kabineto paskyrimo neišlauki...
-
Taika – unitazo dugne
Trečiojo reicho invazija į Antrąją Lenkijos Respubliką prasidėjo ankstų 1939 m. rugsėjo 1 d. rytą (4.45 val.), Gdanske stovinčiam vokiečių karo laivui „SMS Schleswig-Holstein“ atidengus ugnį į Vesterplatėje dislokuotą lenkų įgul...
-
Ne tik atlyginimas: kas svarbiausia darbuotojų gerovei?3
Darbo rinkoje vyrauja naujas požiūris į atlygio struktūrą. Darbuotojai vis labiau vertina ne tik finansinį atlygį, bet ir papildomas gerovės priemones, padedančias kurti sveiką darbo ir asmeninio gyvenimo balansą, užtikrinančias ilgalaikį finansi...
-
Juoda yra balta!6
Lietuvoje šią savaitę garsiai cituojama „vaikiška skaičiuotė“, kurią savo antisemitiniais teiginiais feisbuke vėl išpopuliarino Remigijus Žemaitaitis. „Tai yra kurstymas žmonių paimti tą pagaliuką ir užmu&scar...
-
Pasakykite pagaliau tikrą tiesą7
Dabar yra mada kalbėti apie tausojamą gamtą, ekologiją, tvarumą ir visokius kitokius abejotinus reikalus. Aiškinama apie pasaulio atšilimą ir dėl jo kaltinama pramonė, transportas. ...
-
Sveiki atvykę į beždžionyną7
Latvijos nacionalinė elektroninės žiniasklaidos taryba užblokavo prieigą prie dar vienos interneto svetainės, skleidžiančios Kremliaus propagandą. ...
-
Žeminanti retorika negali tapti politinės kultūros norma9
Lietuvos jaunimo organizacijų taryba, Lietuvos studentų sąjunga ir Pasaulio lietuvių jaunimo sąjunga, kreipdamosi į Lietuvos Respublikos Prezidentą Gitaną Nausėdą ir Lietuvos Respublikos Seimo narius prašo užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos...
-
Kaip išmoksta vadovauti vadovai?1
Neretai vadovai yra kuruojamos srities ekspertai, o vadovavimo stiliaus išmoksta iš savo buvusių vadovų arba remiasi praktine patirtimi. Statistiniai duomenys rodo, kad vos 12 proc. tiki savo lyderystės įgūdžiais pokyčių valdymo ir sprend...
-
(Ne)mūsiškių vyriausybė6
Jeigu demokratinėje Europos valstybėje į valdančiąją koaliciją žengia politikas, kurį Konstitucinis Teismas pripažino sulaužius priesaiką dėl antisemitinių pareiškimų, verta suklusti. Ar tikrai nieko neišmokome iš XX a. trag...