- Lina Jakubauskienė, ebus.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Stambulas – savotiškas tiltas tarp Europos ir Azijos. Čia glaudžiai susipynusios azijietiška ir europietiška kultūra, europiečiams tai – vartai į Aziją, o azijiečiams – į Europą.
Mieste gyvena apie 6,5 milijonų gyventojų, apylinkėse – dar 14 milijonų. Nemenka dalis stambuliečių įsikūrę Europoje, o dirba – Azijoje. Arba atvirkščiai.
Stambulas išsidėstęs skirtingose Bosforo sąsiaurio pusėse. Tiltų per jį nėra daug, keltai bei kateriai visų žmonių perkelti nespėja, todėl per piko valandas viena ar kita kryptimi susidaro nemenkos spūstys.
Nuo jų gelbsti speciali autobusų, vadinamų „Metrobus“, linija. Šiuo metu jos ilgis – jau keturiasdešimt kilometrų. Maždaug dvidešimties metrų ilgio autobusai specialiais atitvarais atitvertomis juostomis lekia dideliu greičiu. Čia teko matyti ne tik vos prieš porą metų pasirodžiusius vienus ilgiausių šiuo metu gaminamų „Mercedes-Benz CapaCity“, bet ir garsųjų olandiškąjį „Phileas“ – tramvajų guminiais ratais. Metrobusai per parą veža apie 800 tūkst. keleivių. BRT (Bus Rapid Transit) sistema driekiasi autostrados O-1 viduriu, taip pat ir per Bosforo tiltą. Ši sistema sėkmingai pakeičia metro, piko valandomis autobusai šia trasa važinėja kas 14 sekundžių.
Stambule – gausybė įvairiausių transporto priemonių. Keleivius čia veža valstybiniai ir privatūs autobusai, maršrutiniai taksi, taksi, tramvajai, metro, jau minėtieji metrobusai, taip pat keltai, traukiniai ir funikulierius. Tačiau susidaro įspūdis, kad pagrindinis transportas Stambule – autobusai. Jų čia – gausybė. Įvairaus ilgio, dydžio, spalvų ir modelių. Tiesa, mikroautobusų jau netrukus žadama atsisakyti. Pasak rusakalbio gido, lydėjusio į ekskursiją po miestą, Stambulo meras itin rūpinasi miestiečių gerove, taigi ir jų mobilumu. Mažieji autobusai kur kas labiau užkemša miesto gatves, veždami gerokai mažiau keleivių. Todėl juos žadama keisti talpesniais didžiaisiais autobusais.
Miesto centre gali pasivažinėti moderniuoju greitaeigiu tramvajumi. Tiesa, gana siauromis senamiesčio gatvelėmis jis važiuoja taip, tarsi tuoj tuoj užkabins kokį užsižiopsojusį turistą ar praeivį. Sąstatai – ilgi, kai kuriais atvejais „įsipaišyti“ į posūkį jiems nėra lengva. Beje, gatvėmis, kur važiuoja tramvajus, neleidžiama važinėti lengviesiems automobiliams.
Stambule yra ir trys tarpusavyje nesujungtos metro linijos. Tiesa, kol kas neilgos ir vežančios nedaug keleivių. Beje, žodis „metro“ čia turi šiek tiek kitokią reikšmę nei mums įprasta; juo vadinamas visas miesto viešasis transportas. Net ant tarpmiesčio maršrutais važinėjančių autobusų galima išvysti raidę „M“ arba užrašą „Metro“.
Vertinant litais, viena kelionė kainuoja šiek tiek daugiau nei tris litus. Galimybės nemokamai persėsti iš vienos transporto rūšies į kitą nėra, taigi maršrutą rekomenduojama pasirinkti itin kruopščiai. Už važiavimą galima susimokėti skirtingais būdais – žetonais (jeton), bilietais (bilet) ir elektroniniais bilietais (akbil). Pigiausiai kainuoja kelionė naudojantis elektroniniu bilietu.
Nors mieste veikia skirtingos viešojo transporto sistemos, autobusai dažnai važiuoja perpildyti. Miestiečiai tikisi, jog mobilumo problemas padės išspręsti „Marmary“ projektas, kurį ketinama baigti jau šių metų pabaigoje.
Tai bus priemiesčio elektrinio traukinio linija, besidriakianti Marmuro jūros pakrante, taip pat ir tuneliu po Bosforo sąsiauriu.
Ši linija iš dalies jau veikia europinėje ir azijinėje miesto dalyse atskirai. „Marmary“ drauge su pastaruoju metu aktyviai plėtojama metro ir greitaeigio tramvajaus sistema suteiks galimybę miesto bėginiu transportu vežti 27 proc. daugiau keleivių, o Stambulas taps trečiuoju miestu pasaulyje pagal šį rodiklį po Tokijo ir Niujorko.
Kol kas mieste zuja nemažai mikroautobusų. „Minibüs“ – tai nedideli privatūs autobusai, kurie veža tiek keleivių, kiek telpa salone. Todėl keleiviams dažnai tenka važiuoti stovint.
Kalbant apie Stambulo viešąjį transportą, nederėtų pamiršti ir vandens transporto. Per rytinį ar vakarinį piką šios transporto priemonės gali pasirodyti greitesnės nei autobusai, ypač jei reikia perplaukti Bosforą.
Miesto centre galima pasivažinėti dviaukščiais turistiniais autobusais, kur gido pasakojimo galima klausytis net vienuolika kalbų. Kelionė suaugusiam kainuoja 18 eurų.
Nors Stambulas – milžiniškas miestas, eismas jame nėra toks chaotiškas, kaip įprasta daugeliui ne tokių civilizuotų didmiesčių. Ko gero, pagrindine priežastimi derėtų įvardinti gerai sutvarkytą miesto viešojo transporto sistemą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...