- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Saugiu eismu besirūpinantys specialistai vieningai tvirtina, kad vienas didžiausių skaudulių, kalbant apie eismo saugumą Lietuvoje – greičio viršijimas ir neatsakingas elgesys prie vairo. Lenktynininkas Ernestas Staponkus įsitikinęs, kad eismo situacija Lietuvoje gerėja, tačiau tobulėti dar turime kur.
– Kaip vertinate eismo saugumo situaciją Lietuvoje?
– Manau, kad Lietuvoje eismo saugumo situacija gana nebloga, nors tobulėti visuomet yra kur, ypač palyginus su Europos Sąjungos statistika. Saugumas kelyje priklauso nuo kiekvieno eismo dalyvio, jo kultūros ir suvokimo, kaip elgtis kelyje. Kaip elgiamės namie, kasdienėje veikloje, taip ir važinėjame. Eismas – visiškas mūsų visuomenės veidrodis. Jeigu ištisai geriame namie, tai ir važinėjančių girtų daug. Jeigu esame nekultūringi savo aplinkoje, tokie būname ir kelyje, tačiau situacija pastebimai gerėja. Dar prieš keletą metų keliuose tamsiu paros metu buvo galima pamatyti netvarkingų priekabų – vaiduoklių ar nematomų traktorių, o pastaraisiais metais to nebepasitaiko, nors keliauti tenka tikrai labai daug ir dažnai.
– Vienas dažniausių KET pažeidimų – viršytas greitis. Kokį sprendimo būdą, kovojant su greičio pažeidėjais, siūlytumėte?
– Baudų griežtinimas, tikintis, kad tai padės suvaldyti vairuotojus, kurie linkę viršyti greitį, mano galva, duoda tik trumpalaikį efektą – tuo metu, kai baudos padidėja, pažeidėjų sumažėja, tačiau ilgainiui jų vėl daugėja. Aš pasigendu sisteminio požiūrio, juk greičio pažeidėjas dar ne viskas – yra daugybė kitų, kur kas svarbesnių problemų mūsų keliuose ir netgi, sakyčiau, mūsų eismo dalyvių galvose. O kodėl nepritaikius tokios taktikos kaip Vokietijoje, kur greitis neribotas tam tikruose kelio ruožuose? Juk Vokietijoje dabar kelių eismo nelaimių yra rekordiškai mažai – vokiečiai eismo įvykių statistiką sumažino iki praėjusio amžiaus šešto dešimtmečio lygio, ir greitis tam netrukdo. Galbūt vairuotojai tiesiog turi vietą, kur numalšina savo greičio poreikį ir kitur važiuoja laikydamiesi KET? Nors Vokietijoje buvo diskusijų dėl greičio ribojimo, tačiau nugalėjo argumentai už tai, kad būtų paliktas neribotas greitis, tad turbūt argumentų „už“ visgi buvo daugiau?
– Yra teigiančių, kad saugaus greičio sąvoką kiekvienas suvokia kitaip. Kaip jūs ją apibrėžtumėte? Kas yra tas saugus greitis ir nuo ko jis priklauso?
– Saugus greitis priklauso nuo daugybės sudėtinių dalykų – techniškai tvarkingo automobilio, pakankamo vairuotojo stažo ir patirties, kelio dangos būklės, matomumo ir t. t. Ir net jeigu visi mano išvardyti dalykai būtų tobuli, tikrai nereiškia, kad greitį galima viršyti. Saugus greitis yra toks, koks jis yra saugus tam vairuotojui ir kiek saugiai jis gali suvaldyti savo automobilį ekstremalioje situacijoje.
– Kaip lenktynininkai profesionalai, sugebantys suvaldyti sportinius automobilius esant dideliems greičiams, sugeba nurimti bendro naudojimo keliuose?
– Lenktynininko vairavimo technikos ir automobilio, kuriuo važiuoja trasoje, negalima lyginti su eiliniu vairuotoju, važiuojančiu gatve, ir jo automobiliu. Pakaba, padangos, aibė saugumo elementų mašinoje leidžia ją išlaikyti ant kelio pasirinkus gerokai didesnį greitį, tačiau mes numalšiname savo adrenalino troškulį lenktynių trasose ir dažnu atveju būname net lėtesni eismo dalyviai už kitus.
– Nejaugi nebuvo atvejų, kai spidometro parodymai prasilenkdavo su tais, kurie nurodyti kelio ženkluose?
– Mano gyvenime, kaip ir turbūt kiekvieno jaunuolio, visko yra buvę – baudų už greičio viršijimą taip pat. Tačiau automobilių sportas man davė vieną labai svarbų dalyką – man padėjo išsiugdyti discipliną. Ten viskas labai griežtai reglamentuota. Pradėjęs sportuoti labai greitai supratau, kad tiek lenktynėse, tiek ir kelyje privalu laikytis galiojančių taisyklių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kitą savaitę prasideda išankstinis balsavimas: pasitikrinkite, kada ir kur balsuoti1
Antradienį–ketvirtadienį (gegužės 7–9 d.) prasideda išankstiniai šalies prezidento rinkimai ir referendumas dėl Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo. ...
-
Rekonstruojamame Kuršių nerijos take draudžiamas dviračių eismas
Rekonstruojamame Kuršių nerijos pėsčiųjų ir dviračių take draudžiamas eismas, penktadienį pranešė Neringos savivaldybė. ...
-
Premjerė Klaipėdoje su pareigūnais aptarė Lietuvos sienos su Rusija stiprinimą3
Premjerė Ingrida Šimonytė penktadienį Klaipėdoje su Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnais aptarė Lietuvos sienos su Rusija, strateginių šalies objektų apsaugos stiprinimo klausimus. ...
-
Vilniečiai kviečiami į pavasarinę talką Žirmūnuose: bus sodinama daugiau nei 2100 krūmų7
Vilniaus miesto savivaldybė kviečia gegužės 11 d. (šeštadienį) nuo 11 val. dalyvauti pavasarinėje sodinimo talkoje. Vilniečiai su šeimomis, kaimynais, draugais kviečiami susirinkti „Rimi“ parduotuvės (Žirmūnų g. 64)...
-
Rusija skelbia apie neva iš Lietuvos atvykusį diversantą: NKVC tvirtina – tai dezinformacija8
Rusijos specialiosioms tarnyboms skelbiant apie neva nukautą iš Lietuvos atvykusį Ukrainos diversantą, Nacionalinis krizių valdymo centras (NKVC) tikina – tai dar viena Kremliaus dezinformacijos kampanija. ...
-
Lietuva smerkia Rusijos kibernetinius išpuolius prieš ES, NATO narių institucijas
Lietuva smerkia Rusijos kibernetinius išpuolius prieš Europos Sąjungos (ES), NATO narių institucijas. ...
-
V. Rupšys Šveicariją vadina efektyvaus visuotinio pasirengimo gintis pavyzdžiu2
Šveicarijoje viešintis Lietuvos kariuomenės vadas Valdemaras Rupšys šią šalį įvardina efektyvaus visuotinio pasirengimo gintis pavyzdžiu. ...
-
Galimybės į Neringą atvykti dviračiais – laikinai nėra1
Vykstant Kuršių nerijos pėsčiųjų ir dviračių tako ruožo rekonstrukcijai, Neringos savivaldybė prašo keliautojų susilaikyti nuo kelionių dviračiais į Neringą. Šiuo metu nėra galimybės dviračiais pasiekti ne tik Nidos, Preil...
-
Prasidėjo registracija į karo komendantūras: ką reikia žinoti?
Nuo gegužės visi norintys gali prisidėti prie šalies gynybos. Gyventojai gali registruotis internetu arba fiziškai atvykę į karo prievolės padalinį. Iki ketvirtadienio pietų prašymus jungtis į komendantūras pateikė per 850 žmon...
-
Po daugiabučių langais – nemalonūs vaizdeliai: benamėms katėms palieka žuvų atliekas20
Debreceno gatvės mikrorajono gyventojai neslėpė pykčio išvydę, kaip vienas kaimynas po daugiabučio balkonu palieka žuvų žaliąsias atliekas, taip esą maitindamas benamius keturkojus. Uostamiestyje gyventojų pyktis tokiems šiukšl...