Nenugalimas nuotykių troškimas

Nenugalimas nuotykių troškimas

2012-11-03 23:59

Dakaro ralį galima pavadinti svajones pildančiu raliu. Kai vieno žmogaus troškimas virto ištisu reiškiniu, kai išbandomos ne tik žmogaus, bet ir technikos galimybių ribos.

Vėl plevėsuos trispalvė

34-asis Dakaro ralis bus devintas, kuriame plevėsuos ir Lietuvos vėliava. Mūsų šalies garbę gins lenktynininkas Benediktas Vanagas su šturmanu Sauliumi Jurgelėnu. Pažvelgus į gausią Dakaro ralio istoriją, jos puslapiuose iš viso galima išvysti dar 12 lietuviškų pavardžių.

Bene daugiausia kartų Dakaro ralio išbandymams ryžosi Arūnas Lekavičius ir Aurelijus Petraitis – juodu dykumų iššūkį bandė įveikti po keturis kartus.

Taip pat galima didžiuotis, kad tarp lietuviškų pavardžių turime ir vieną moterų giminės atstovę – Mildą Čijunskaitę-Petrus, kuri nepabūgo Dakaro ralio išbandymų Afrikos žemyne.

Pirmieji mūsiškiai

Pirmą kartą Lietuvos trispalvė garsiausiame pasaulio maratone suplevėsavo 1995 m. Tuomet kaunietis Romualdas Beresnevičius 10 109 km distanciją, besidriekiančią nuo Ispanijos iki Senegalo sostinės Dakaro, ryžosi įveikti motociklu "Honda Africa Twin".

Tąkart lietuviui fortūna dykumose nesišypsojo ir finišo jis nepasiekė dėl motociklo gedimo. Kur kas geriau R.Beresnevičiui susiklostė 2000 m. lenktynės, kai su šturmanu A.Lekavičiumi visureigiu "Toyota" jie finišavo Egipto sostinėje Kaire. Tuomet jie įveikė 7863 km distanciją ir įrodė, kad lietuviams gali būti pavaldžios ir dykumų kopos.

Antrasis lietuvių ekipažas, automobiliu įveikęs dešimt tūkstančių sekinančių dykumų kilometrų, 2002 m. buvo Ginto Petraus ir Viktoro Kaštelionio tandemas. Tais pačiais metais į Dakaro ralio maratoną grįžo ir A.Lekavičius – tik šį kartą ne kaip šturmanas, o kaip vairuotojas. Jam talkino žinomas žurnalistas Valdas Valiukevičius. Tąkart šiam tandemui finišo pasiekti nepavyko, tačiau, grįžę jau po metų, jie sėkmingai kirto finišo liniją 61-i.

Įveikė ir lietuvė

2003 m. garsiausiame pasaulio dykumų maratone jėgas dar kartą išbandyti ryžosi ir G.Petrus. Šį kartą jam talkino Dakare debiutavusi pirmoji žaviosios lyties atstovė iš Lietuvos – M.Čijunskaitė. Šiais metais ralyje dalyvavo ir A.Petraičio ir Antano Juknevičiaus ekipažas. Lietuviams ralis buvo sėkmingas – finišą pasiekė abu dalyvavę ekipažai.

Į 26 kartą (2004 m.) rengiamą Dakaro maratoną Europos ir Afrikos žemyne sugrįžę A.Petraitis su A.Juknevičiumi buvo priversti iš lenktynių dėl automobilio gedimo pasitraukti jau po trečio etapo. Vėliau dvejus metus buvo pertrauka ir per ją Dakaro gerbėjai lietuviškų pavardžių maratone nematė.

2007 m. į lenktynes grįžo A.Petraičio ir Šarūno Palioko bei Ginto ir Mildos Petrų ekipažai. Deja, neatlaikius technikai, nė vienam iš jų nepavyko pasiekti finišo.

Persikėlė į Pietų Ameriką

Pats sėkmingiausias ir dalyvių gausiausias Lietuvai buvo jubiliejinis 30-asis Dakaro ralis, vykęs 2009 m. Dėl terorizmo grėsmių neįvykus 2008-ųjų lenktynėms, ralis pirmą kartą istorijoje vyko tolimojoje Pietų Amerikoje.

Jame dalyvavo net septyni dalyviai iš Lietuvos: trys motociklininkai (Š.Paliokas, Balys Bardauskas ir Mindaugas Slapšys) ir du automobilių ekipažai (A.Petraitis su A.Juknevičiumi bei A.Lekavičius su Ramūnu Kručkausku). Aukštą 25-ą vietą pirmą kartą pavyko pasiekti A.Petraičio ir A.Juknevičiaus tandemui. Iki šiol tai aukščiausias rezultatas, pasiektas mūsų šalies sportininkų.

Motociklininko sėkmė

Dar po dvejų metų pertraukos, 2012 m. Pietų Amerikoje vykstantis Dakaro ralis vėl sulaukė ypatingo Lietuvos ralio gerbėjų dėmesio. Tarp 189 dalyvių buvo galima išvysti Gintautą Igarį. Jo debiutas buvo sėkmingas ir sportininkas savo tikslą įvykdė – motociklu įveikė visą maršrutą, besidriekiantį per tris valstybes: Argentiną, Čilę, Peru, ir buvo vienas iš 93 motociklininkų, pasiekusių finišą.

Neseniai tapo aišku, kad 2013 m. Dakaro dalyvių sąraše bus ir Benedikto Vanago bei Sauliaus Jurgelėno pavardės. Juodu lenktyniaus bene populiariausioje automobilių įskaitoje, todėl sausio pradžioje visa Lietuva vėl turės galimybę sekti visą informaciją, kaip tautiečiams lenktynininkams sekasi įveikti 8 tūkst. km distanciją Pietų Amerikos žemyne.

Pasiklydo dykumoje

Dakaro maratono ištakos siejamos su dykumų lenktynių entuziastu prancūzu Thierry Sabine’as, kuris, 1977 m. pasiklydęs Sacharos dykumoje ir vos išsigelbėjęs, prisižadėjo dar kartą sugrįžti į dykumą ir stoti į kovą su šia didinga stichija. Pažadas netrukus buvo ištesėtas, kai 1978 m. per Kalėdas vyko pirmasis maratonas Paryžius–Dakaras, pritraukęs 182 drąsuolius. Dauguma iš jų buvo prancūzų kilmės, kaip ir idėjos autorius.

Pirmųjų lenktynių maršrutas siekė 8,5 tūkst. km, iš kurių 3,2 tūkst. km sudarė greičio ruožai. Tais metais tik 74 ekipažai iš visų dalyvių atvažiavo iki Dakaro, o pirmąsias lenktynes laimėjo jaunas prancūzų kilmės motociklininkas Cyrilis Neveu, važiavęs "Yamaha". Pirmosiose istorinėse lenktynėse įskaita buvo bendra visiems, vėliau motociklus, automobilius ir sunkvežimius vairavę dalyviai pradėjo varžytis atskirose kategorijose. Taip prasidėjo Dakaro ralio manija ir ji tęsiasi iki šių dienų.

Pirmaisiais metais renginys sulaukė tokios sėkmės, kad jau prie antrojo Dakaro ralio maratono starto linijos stojo net kelios gamintojų komandos: "Yamaha", "Lada", BMW ir "Volkswagen". Pergalę motociklininkų grupėje antrą kartą šventė C.Neveu, važiavęs "Yamaha", o automobilių grupėje – švedas Freddy Kottulinsky, vairavęs "Volkswagen".

Žuvo sumanytojas

Kasmet renginys populiarėjo, augo dalyvių skaičius, o trasa darėsi vis sudėtingesnė. 1992 m. pirmąkart istorijoje trasa kirto visą Afrikos žemyną.

2000-aisiais trasa driekėsi tik per Afriką, iš vakarų į rytus, nuo Dakaro Kairo link. Pačią ilgiausią – 15 tūkst. km – trasą dalyviams teko įveikti 1986 m.

1986-ieji buvo pažymėti ir sraigtasparnio avarija, per kurią žuvo pats lenktynių sumanytojas T.Sabine’as, tačiau paties renginio populiarumas nesumažėjo. Nuotykių troškimas ilgainiui pritraukė vis daugiau lenktynininkų. 1988 m. buvo šio renginio aukso amžius. Jame varžėsi 603 lenktynių dalyviai. Šis rekordas buvo pagerintas tik 2005 m. – tada startavo 688 lenktynininkai.

Išbandė ir "Ferrari"

Per visą Dakaro istoriją net dvylika pergalių pelnė japoniškus automobilius "Mitsubishi" vairavę lenktynininkai, o štai motociklų grupėje nepralenkiami KTM motociklai. Šio gamintojo techniką vairavę lenktynininkai net vienuolika metų iš eilės: nuo 2001-ųjų iki 2012-ųjų – lipo ant nugalėtojų pakylos.

Per ilgus ralio gyvavimo metus varžybose dalyvavo daug įvairių automobilių. Ilgus metus čia dominavo "Citroën" gamyklos komanda, kol į nuožmią kovą įsitraukė "Mitsubishi".

O kelerius pastaruosius metus tempą diktavo "Volkswagen" automobiliai, tačiau, jiems pasitraukus iš lenktynių, lyderiais nuo šiol laikomi privačios "Mini" komandos lenktynininkai. Didžiausi šių lenktynių gerbėjai žino, kad dykumų lenktynes išbandė net tokie iš pažiūros bekelei netinkami automobiliai kaip "Porsche", "Ferrari", "Lamborghini", "Rolls-Royce" ar net motorolerių gamintoja "Vespa".

2008 m. populiariausias dykumų ralis dėl neramumų Juodajame žemyne neįvyko. Netrukus po to paskelbta, kad iš tradicinių namų maratonas perkeliamas į Pietų Amerikos žemyną ir jame vyksta iki šiol.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų