Menas pasroviui ir prieš srovę

Du duetai ir vienas solo – taip muzikiniais terminais galima apibūdinti tris šiandien Kaune prasidedančias parodas.

Solo – tai Eugenijus Varkulevičius-Varkalis. Jo tapybos ir videoinstaliacijų paroda "Pasroviui" atidaroma Kauno paveikslų galerijoje. Čia dailininkas pristato naujausią didelio formato abstrakcijų ciklą – improvizacijas vandens tema, kuriose gausu aliuzijų į laikinumą ir nuolatinę kaitą. Dauguma šių kūrinių gimė po ilgų pasivaikščiojimų Nemuno pakrantėse ir Santakoje, kur menininkas stebėdavo ir filmuodavo tekantį vandenį. Impulsų kitoms drobėms autorius sėmėsi iš prabėgusios vasaros kelionių po Lietuvą įspūdžių ir nostalgiškų rudens nuotaikų Kaune. Parodoje eksponuojamų abstrakcijų skalėje: minimalistinės, japoniška estetika alsuojančios, tušu lietos achromatinės kompozicijos ir sudėtingos struktūros daugiasluoksniai kūriniai. Įvaldęs liejimo techniką, dailininkas eksperimentuoja su spalvinėmis dėmėmis, spontaniškos ir ritmiškos kompozicijos galimybėmis. Parodoje ryški filosofinė linija, kviečianti pasinerti į kasdienybės poeziją, į vandens tėkmę ir jos keliamas asociacijas.

Kauniečiams 11 metų Niujorke praleidęs menininkas pažįstamas ne tik kaip tapytojas, bet ir kaip originalių alternatyvių filmų autorius. Paroda "Pasroviui" – tarsi vienalytis tapybos ir videoprojektas. Per 40 didelio formato tapybos darbų ir 2 videoinstaliacijas "teka" ta pati vandens tema, atskleidžianti vandens semantiką: vandens, kaip laikinumo, stichiškumo, nuolatinės kaitos, apsivalymo ir sakralumo, metaforas.

Lygiai tuo pačiu metu du fotomenininkai, tėvas ir duktė Romualdas Požerskis ir Monika Požerskytė, kviečia į pasakų, sapnų ir vizijų pasaulį. Šiandien jis atsivers menininkų dueto parodoje "Degantis žmogus" Kauno fotografijos galerijoje. Fotografuojantys Požerskiai pateikia darbo vaisius iš pernykščio festivalio, paskutinę rugpjūčio savaitę rengiamo JAV, Nevados dykumoje.

Festivalis "Degantis žmogus" tituluojamas unikaliausiu ir didžiausiu alternatyvaus meno reiškiniu pasaulyje. Per savaitę čia sukurta ir eksponuota per 2,5 tūkst. kūrybinių projektų: fantasmagoriškų skulptūrų, instaliacijų, perfomansų, kitų kūrybinių ieškojimų formų.

Sakoma, kad Juodosios uolos dykumoje Nevadoje lengviau išbandyti atominę bombą nei rengti savaitę trunkantį festivalį. Tai ežero dugnas, kuriame vasarą susidaro savotiškas molio dulkių grindinys, periodiškai kyla dulkių audros.

"Tai aukšto lygio pasaulinis meno festivalis ir įvairiausių subkultūrinių grupių susibūrimas, vykstantis po svilinančia saule, plokštumoje be jokio augalo ar gyvūno, išskyrus korozines šarmines dulkes, kurios įsigeria visur ir į viską. Tai industrinės pasąmonės, postmodernios technokultūros, archajiškos mitologijos, ugnies kulto, gentinių apeigų ir paprasčiausio lėbavimo kratinys, kasmet kviečiantis savęs atsivėrimui, išraiškai, transformacijai, nuostabai", – pasakojo M.Požerskytė.

Cirko artistai, "Mirusių galvų" gaujos nariai, drabužių modeliuotojai, hipiai, roko muzikantai, gėjai ir lesbietės, baikeriai, pankai, satanistai, sadomazochistai, reiveriai, įvairų religijų išpažinėjai, intelektualai bei žiopliai – visi vienoje vietoje. "Pasijunti tarytum Frederico Fellini filmo fantasmagorinio karnavalo eitynėse. Dykumoje atliekami neįtikimi, fantaziją ir dvasią išlaisvinantys ritualai, išsitrina ribos tarp gyvenimo ir žaidimo, tarp realybės ir sapno", – įspūdžius iš festivalio prisimena R.Požerskis.

Modernaus meno kritikai teigia, jog šis festivalis – vienintelė vieta pasaulyje, kur ribos tarp meno ir gyvenimo visiškai ištirpsta. Fotografai kviečia pasižiūrėti parodą ir festivalyje Nevados dykumoje bent kartą gyvenime apsilankyti patiems. Atidarant parodą bus pristatytas albumas "Degantis žmogus".

"Paroda Nr. 47" – taip vadinasi keramikės Nomedos Marčėnaitės ir grafikos, skulptūros srityse kuriančio Mariaus Jonučio galerijoje "Kauno langas" duris atverianti paroda.

Kodėl toks keistas pavadinimas? Menininkai teigia nenorintys dirbtinai pritempti pavadinimų, nes visos jų parodos turėtų vadintis "Pavasaris, gyvenimas gražus, tu ir aš" ar panašiai. "Nuo dabar parodas tiesiog numeruosime (ši iš tiesų yra 47-oji mudviejų paroda kartu) ir nieko naujo šioje parodoje nebus, mes tie patys, jau aštuoniolika metų dirbame tą patį darbą, o darbai keičiasi tiek, kiek per tuos metus pasikeitėme mes, jūs, Lietuva ir pasaulis", – teigia menininkai.

Savo parodą menininkų pora kūryboje ir gyvenime pristato visiškai nepretenzingai. "Tiesiog eilinį kartą bandome bristi į tą pačią upę. / Vėl, kaip visada, bus keramikos, medžio, drobės ir dažų. / Vėl pasakosime paveiksluose istorijas ir žaisime spalvomis. / Nes tai smagu daryti. / Vėl, kaip visada, džiaugsimės, jei kas ateis ir pasidžiaugs kartu. / O "kaip visada" – nebūtinai nuobodu. / Nes rytoj, kaip visada, patekės saulė", – beveik eiliuotai surašė jie parodos anotacijoje.

Per parodą bus pristatyta leidyklos "Tyto alba" pernai išleista Mariaus Jonučio meilės lyrikos knyga "Mėlyna žalia".

Galerija "Meno parkas" kviečia į dvi čia veikiančias parodas. Skulptorės Virginijos Venckūnienės fotografijų paroda "Tarp" – savotiškas menininkės atsiskaitymas iš tris mėnesius stažuotės Strasbūre. "Pavadinimas apibūdina tuometinę mano būseną – tarp Kauno ir Strasbūro, tarp tapybos, fotografijos ir skulptūros", – trumpai parodą pristatė menininkė. Kai kurios fotografijos alsuoja vienatve. V.Venckūnienė prisipažįsta dažnai išgyvenusi šią jauseną stažuotės metu – prancūziškai kalbanti menininkė kartais per dieną pratardavusi vos keletą žodžių.

Gretimoje galerijos "Meno parkas" salėje veikia paroda "Struktūriškumas, konstruktyvumas, konkretumas: nuo – iki (3)" subūrė dailininkus Violetą Juodzevičienę, Aistę Juškevičiūtę, Rolandą Karalių, Vigintą Stankų, Gintautą Vaičį ir Aleksą Andriuškevičių. Pastarojo objektas "Punktyras su daugtaškiu" iš sukabintų parūdijusių tarkų ir į sieną sukaltų vinių sulaukė bene daugiausiai parodos lankytojų dėmesio. Atidarant parodą būriuotasi ir prie R.Karaliaus beveik fototapeto principu skaitmeninės spaudos kūrinio rusišku pavadinimu "Bej belyh krasnym klinom" – originalus vaizdelis iš buto remonto.


E.Varkulevičiaus-Varkalio parodos "Pasroviui" Paveikslų galerijoje (K.Donelaičio g. 16) atidarymas – balandžio 3 d. 16 val.

Paroda veiks iki gegužės 10 d.

M.Požerskytės ir R.Požerskio fotografijų parodos "Degantis žmogus" Kauno fotografijos galerijoje (Rotušės a.1) – balandžio 3 d. 16 val. 15 ir 16.30 val. bus demonstruojamas filmas apie JAV festivalį "Degantis žmogus".

Paroda veiks iki balandžio 26 d.

N.Marčėnaitės ir M.Jonučio parodos atidarymas galerijoje "Kauno langas" (M.Valančiaus g. 5) – balandžio 3 d. 17 val.

Paroda veiks iki balandžio 23 d.

V.Vaitkūnienės paroda "Tarp" ir paroda "Struktūriškumas, konstruktyvumas, konkretumas: nuo – iki (3)" galerijoje "Meno parkas" (Rotušės a. 27) veikia iki balandžio 17 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Saulius1

Saulius1 portretas
Kai palygini straipsnį su jo likučiais laikrašty - vai KODĖL kaunadienė taip nemyli kauniečių, savo skaitytojų? (o gal tokių jau ir nebeliko?)
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių