Iš garsiojo Ermitažo muziejaus Sankt Peterburge į Lietuvą atkeliavo Renesanso genijaus Luco Cranacho Vyresniojo šedevras "Madona su kūdikiu po obelimi". Iki rugsėjo šį darbą galima pamatyti apsilankius Vilniaus paveikslų galerijoje.
Jautriausias dailininko kūrinys
"Šis paveikslas yra vienas Ermitažo kolekcijos perlų. Vokiečių renesanso darbų kolekcija Ermitaže nėra didelė, todėl L.Cranacho Vyresniojo kūryba čia užima ypatingą vietą", – pristatydama paveikslą sakė iš Sankt Peterburgo atvykusi Valstybinio Ermitažo generalinio direktoriaus pavaduotoja Svetlana Adaksina.
Ermitaže saugomi tik penki L.Cranacho Vyresniojo paveikslai ir dar keletas darbų iš jo dirbtuvės. "Mano manymu, "Madona su Kūdikiu po obelimi" yra pats įdomiausias ir jautriausias jo darbas", – pastebėjo garsiojo muziejaus atstovė.
Beje, kelyje iš Sankt Peterburgo 2 mln. dolerių draustą šedevrą lydėjo ginkluota apsauga.
Dirbo greitai ir kokybiškai
Paveikslas "Madona su Kūdikiu po obelimi" priklauso brandžiajam neeilinio dailininko kūrybos periodui – jis sukurtas 1525–1530 m.
"L.Cranachas Vyresnysis buvo didelis novatorius, universali Renesanso epochos asmenybė. Jis laikomas didelį dėmesį peizažui skyrusios Dunojaus tapybos mokyklos pradininku, vienu peizažo žanro pradininkų Vakarų Europos tapyboje", – pasakojo parodos "Lukas Kranachas Vyresnysis(1472–1553 m.). Madona su kūdikiu po obelimi" kuratorė Dalia Tarandaitė.
Beveik visą gyvenimą dailininkas praleido Vitenberge, vadovavo tuo metu Europoje vienai didžiausių ir geriausiai organizuotų dailės dirbtuvių.
"Užsakymų turėdavo labai daug ir juos visus sugebėdavo įgyvendinti ne tik labai greit, bet ir labai kokybiškai", – anot D.Tarandaitės, L.Cranachas Vyresnysis buvo laikomas vienu greičiausiai dirbančių dailininkų.
Simbolinė reikšmė
Kaip pastebėbo D.Tarandaitė, vaizduodamas Švč. Mergelę Mariją L.Cranachas Vyresnysis perteikė tą moters grožio idealą, kuris išryškėjo XVI a. 3-iojo dešimtmečio kūryboje ir tapo lengvai atpažįstamu jo stiliaus ženklu. Marija auksaplaukė, ovalaus veido, smulkiu smakru, mažomis lūpomis, migdolinėmis, kiek primerktomis akimis. Ji melancholiškos nuotaikos, paskendusi savo mintyse. Apglėbusi abiem rankomis laiko Kūdikį Jėzų, stovintį jai ant kelių ir žvelgiantį į žiūrovą.
"Kompozicijos iškilmingumas, sustiprintas frontalios Jėzaus kūno padėties, nuteikia rimčiai ir pabrėžia simbolinę paveikslo prasmę. Jėzus ir Marija prieš žiūrovą iškyla kaip naujasis Adomas ir naujoji Ieva – per Ievą ir Adomą į pasaulį atėjo nuodėmė ir mirtis, o per Mariją ir Jėzų ateina Išganymas ir amžinasis gyvenimas", – dėstė parodos kuratorė.
Įkvėpė Dunojaus kraštovaizdis
Marija su Kūdikiu pavaizduota puikaus peizažo fone. Plati panorama su ant stačių uolų stovinčiomis viduramžiškomis pilimis, ramiu vandens paviršiumi ir kalnų grandine užsibaigiančiais melsvais toliais, D.Tarandaitės teigimu, pasikartoja daugelyje L.Cranacho Vyresniojo kūrinių.
Pasak jos, kurdamas peizažus įkvėpimo dailininkas sėmėsi iš Dunojaus pakrančių kraštovaizdžio. Jaunystėje keliaudamas palei šią upę jis gėrėjosi ramia ir plačia jos tėkme, stačiomis pakrančių uolomis ir ant jų stovinčiomis pilimis ir vienuolynais, spygliuočiais apaugusiais kalnais ir kalvomis, kurių motyvus vėliau panaudojo savo kūriniuose.
Paroda Vilniaus paveikslų galerijoje veiks iki rugsėjo 8 d. Pirmą rudens mėnesį Lietuvos sostinę turėtų pasiekti ir kito Ermitažo lobynuose esančio šedevro paroda, tačiau kokio, viešnia iš Rusijos neatskleidė.
Kas? Vieno paveikslo paroda. "L.Cranachas Vyresnysis. Madona su kūdikiu po obelimi".
Kur? Vilniaus paveikslų galerijoje (Didžioji g. 4, Vilniuje).
kada? Iki rugsėjo 8 d.
Naujausi komentarai