Užrašyta ir nutapyta japonų dailė

Negalėčiau pasakyti, kad labai nusimanau apie Japonijos meną. Pagrindinių šios šalies tapybos bruožų žinojimas ir galėjimas pasakyti apie Vakarų įtaką Rytų menui (ir atvirkščiai) taip pat neduoda apčiuopiamos naudos. Todėl paroda "Takoshie" (liet. Amžinybė) yra savotiškas iššūkis – tam, kad suprastum, apie ką yra ši paroda, neužtenka vien tik apsilankyti joje.

Įveikti sudoku

O apsilankyti čia būtų maža todėl, kad M.Žilinsko dailės galerijoje yra eksponuojama apie šimtą japonų meno kūrinių – daugiausia tapybos, grafikos, kaligrafijos, keletas fotografijų ir sumi rašalu (gaminamo iš suspaustų suodžių, vandens ir klijų, sumi lazdelės dažnai yra itin dekoruotos) atliktų kūrinių bei kelios skulptūros. Tačiau šalia vaizdų gausos, kurioje dominuoja tiek ryškios, tiek blausios spalvos, aštrios, kampuotos, banguotos ir nežymios linijos, – rašytinės, žodinės informacijos nėra. Šalia kūrinių – tik kūrinių informacinės etiketės, kuriose – pagrindiniai jų duomenys: autorius, pavadinimas, technika ir parodos pavadinimas – yra nurodyti dviem kalbomis: japonų ir anglų.

Jeigu norima, žinoma, šalia parodos pradžios galima pasiimti ir lietuviškąjį šios informacijos variantą. Kita bėda – tokios informacijos lietuvių kalba iš tiesų tėra tik keletas lapų – vadinasi, tik keliems lankytojams. Taigi ši paroda "Takoshie" tampa tikru sudoku, kurį, norint pamatyti visą parodos vaizdą, reikia išspręsti.

Paroda "Takoshie" skirta paminėti Japonijos ir Lietuvos diplomatinių santykių atkūrimo 25-ąsias metines. Kūrinius, eksponuojamus šioje parodoje, pristato Tokijuje įsikūrusi meno ir kultūrinių mainų asociacija "Word Art & Culture Exchange" (WAC).

Įtaką darė Vakarai

Šioje parodoje itin gausu tapybos. Prie kai kurių kūrinių galima pamatyti prierašus "western painting" (liet. vakarietiškas paveikslas). XX a. Japonijos valdžia ėmė siųsti savo jaunus šalies menininkus studijuoti į Vakarus ir kviesti užsienio šalių menininkus dėstyti Japonijos mokyklose. Tokie mainai – vakarietiškų idėjų ir kitokio požiūrio sugretinimas su Japonijos menu ir davė naujų temų bei naujų techninių aspektų pasirodymą Japonijos mene.

Todėl šalia "Takoshie" parodoje esančių kūrinių įvardijimas "western painting" (Japonijoje įvardijami yōga) ir reiškia, kad šiuose kūriniuose bus itin nemažai užsienio, ypač Vakarų šalių įtakos.

Tai iš tiesų įdomūs kūriniai, kuriuose vaizduojamos tiek abstrakcijos, tiek vakarietišką modernizmą ir postmodernizmą atliepiantys kūriniai, tačiau įkomponuojant ir japoniškus užrašus pačiuose paveiksluose ar akcentus, atskleidžiančius šios šalies tradicijas ir kultūrą.

Pamatyti ir (ne)perskaityti

Kita itin dominuojanti kūrinių dalis šioje parodoje – užrašytieji paveikslai, arba kaligrafija.

Užrašytieji paveikslai – kaligrafija – Japonijoje itin stipriai susiję su šios šalies rašymo sistema – hieroglifais. Tokiuose kūriniuose neišvysime spalvų gausos, įspūdingų piešinių. Priešingai: kaligrafijos pagrindu tampa abstrakčios linijos, kurios ir sudaro įvairius hieroglifus – tokiu būdu kaligrafijos kūriniai tampa savotiškais žodiniais darbais, kuriuos galima perskaityti.

Kaligrafijos meno kūriniai atliekami ant ryžių popieriaus, dažniausiai juodu tušu, o pati kūrinio atlikimo technika reikalauja susikaupimo – tam, kad ryžių popieriuje būtų perteikta norima estetika ir kūrinio filosofinis gylis.

Parodai "Takoshie" itin daug svorio būtų pridėję ir čia eksponuojamuose kaligrafijos kūriniuose esančių hieroglifų paaiškinimai. Dabar šie kūriniai tampa įdomūs tik dėl savo atlikimo manieros, estetikos, o labai svarbų kaligrafijoje filosofinį aspektą, deja, tenka praleisti.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių