- Enrika Striogaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Visai neseniai dienos šviesą išvydo gydytojo, poeto, prozininko Gasparo Aleksos penktas romanas "Šventojo Akiplėšos medžioklė", kurio pagrindinis veikėjas – reali asmenybė kunigas Juozas Zdebskis, sovietmečiu persekiotas KGB, kilnojamas iš parapijos į parapiją, du kartus kalėjęs už vaikų katekizavimą.
Naujausioje savo knygoje G.Aleksa atskleidžia ryškų, daugiaplanį kunigo paveikslą, neapeidamas ir delikačios seksualumo temos – romane kitaip nei iki šiol prabylama apie erotiką, atskleidžiamas kunigo santykis su jaunomis bičiulėmis. Taigi "Šventojo Akiplėšos medžioklė", kurio parengimą spaudai ir leidybą parėmė Kauno miesto savivaldybė, – drąsus, novatoriškas kūrinys, jau dabar pelnantis aktyvų skaitytojų susidomėjimą.
– Naujojo romano "Šventojo Akiplėšos medžioklė" pagrindinis veikėjas – reali asmenybė kunigas J.Zdebskis. Kuo, kaip ir kada jis patraukė jūsų dėmesį?
– Kai studijavau Kauno medicinos institute, buvo uždaryta Šv. Arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčia, nuo jos kupolų nupjauti kryžiai. Daugumą studentų tai šokiravo. Instituto politrukai organizavo susitikimą su miesto komjaunimo veikėju, kuris bandė mums įrodyti, jog viskas gerai: bažnyčią mažai kas lanko, atsiras Vitražo galerija Kaune – naujas kultūros židinys ir t.t. Atsimenu, kaip mes piktinomės. Tada dar nežinojau, kad kurį laiką J.Zdebskis šioje bažnyčioje vikaravo.
Pirmosios žinios apie kunigą J.Zdebskį mane pasiekė tik Sąjūdžio metais. Pradėjau kaupti įvairią medžiagą apie sovietmečio kunigus, jų persekiotojus. J.Zdebskis veiklos įvairiapusiškumu mane sužavėjo. Ypač nuolatinė jo kova tarp proto ir jausmų, ką patyriau iš apmąstymų ir rekolekcijų tekstų, kuriuos bendražygiai išsaugojo ir, atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, išspausdino. Tačiau J.Zdebskio, Šv.Apvaizdos pašaukto kunigystei, paveikslas nebūtų toks pilnakraujis be kito romano herojaus – be gydytojo Jurgio Šalnos, žingsnis po žingsnio, tampančio sistemos parankiniu.
Kunigo J.Zdebskio man neteko sutikti, tačiau sukaupiau dar gyvų amžininkų liudijimus, labai įspūdingą medžiagą, apie kurią pasauliečiai nėra girdėję. Pašnekesius su jais filmavau ir kuo toliau, tuo labiau susižavėjimas kunigu stiprėjo. Mano dvasioje įvyko lemtingas lūžis: pasijutau tarytum vedamas nematomos rankos. Po piligriminės kelionės į Šventąją Žemę, tas jausmas dar labiau sustiprėjo, pradėjau gilintis į pašaukimo pašvęstajam gyvenimui esmę. Kai kasdienė malda tapo būtinybe ir ją priėmiau kaip Dievo malonę, ėmiausi darbo.
– Remdamasis savo personažais, rašytojas išsisako ir pats. Kokia tema, gija romane jums svarbi kaip kūrėjui, ar ją vystydamas atsakėte į sau užduodamus klausimus, pagaliau ar siekėte to, galbūt klausimai buvo svarbesni, o gal jie iškilo tarsi patys, rašant knygą, ir buvo nenumatyti? Kiek rašymas valdo jus ir kiek jį valdote pats? Kaip buvo rašant "Šventojo Akiplėšos medžioklę"?
– Tikriausiai pamenate, kaip daugelį mūsų sudomino rašytojos Jurgos Ivanauskaitės atsivertimo istorija. Jurgą truputį pažinojau, kartu rengėme įspūdingas akcijas, skirtas Tibeto ir Kinijos sąžinės kaliniams ginti. Tikėjausi parašyti apmąstymų knygą apie žmones, pakeitusius mano gyvenimą, tačiau kunigas J.Zdebskis visus kitus nurungė. Rašydamas romaną norėjau išlikti savimi, – ko ypač trūko ankstesnėse mano knygose, – bet vis susidurdavau su netolimos patirties bohemiška praeitimi. Iš tų patirčių ir gimė J.Šalnos paveikslas. Privalėjau atsakyti į svarbų klausimą: "Kas aš esu šiandien?" Kaip suderinti nuolankumą, dvasios išgryninimą su taktu ir sveiku protu, be kurių neišlikčiau moralus? Kaip pavaizduoti nusikaltėlių aplinkon patekusį kunigą be taip madingų šiuolaikinėje literatūroje keiksmažodžių? Ar būtina aprašinėti fiziologines žmonių sueities scenas, norint atskleisti J.Šalnos tragedijos aplinką ir priežastis?
Atsakymų ieškojau skaitydamas Tomą Merthoną: "Kaip tikiesi pasiekti savo tobulumą gyvendamas kito gyvenimą? Jo šventumas niekada nebus tavasis; privalai turėti nuolankumo pasiekti savo išsigelbėjimą tamsybėse, kur esi vienų vienas..." Reikėjo jėgų įveikti savąją puikybę, – oho, koks saldus gundymas! – išdrįsti rašyti apie kunigą.
J.Zdebskis nebuvo vien tik kovotojas už tikinčiųjų teises, už valstybės atkūrimą, jis buvo dar ir maldos vyras, pasiaukojęs Švč.Mergelei Marijai – mažiausiose smulkmenose prašydavo Dievo Motinos pagalbos. Tardavosi su Ja net buityje. Pavyzdžiui, melsdavosi ir klausdavo: pirkti motociklą ar nepirkti. Naivu? Ne, visai ne! Kai kunigas mąsto, ar jo poelgis nebus puikybė, juk žmonės stebėsis, žiūrėkite, koks jis kietas, naivumu nė iš tolo nekvepia.
Kunigas J.Zdebskis buvo labai vyriškas vyras, besilaikantis celibato, tačiau skubantis tiesti pagalbos ranką apgautoms, nusivylusioms meile moterims ir merginoms. Šią temą vysčiau, pasitelkęs šv.Jono Pauliaus II Kūno teologiją, studijuodamas jo apmąstymus apie žmogaus lytiškumą ir erotinę aistrą. Anuomet, kai apie Jono Pauliaus II mąstymus niekas nebuvo girdėjęs, tokia J.Zdebskio veikla stebino kai kuriuos kunigus bei vienuoles ir vos netapo moraliniu įkalčiu saugumiečių rankose. KGB gavo leidimą iš Maskvos panaudoti specialiąją priemonę – slapta paberti ant automobilio sėdynės cheminę medžiagą, kuri nudegintų intymią kūno dalį – ir taip inkriminuoti visiškai nekaltam žmogui venerinę ligą.
O mitologija, jog rašytoją valdo jo herojai, šį kartą nepasiteisino. Atsakymų į įvairiausius man kylančius klausimus ieškojau teologinėje ir mokslo literatūroje, kunigo dienoraščiuose.
– Kunigo J.Zdebskio paveikslą sukūrėte remdamasis dar likusių gyvų bendražygių prisiminimais ir jų išsaugotais J.Zdebskio dienoraščiais, vis dėlto yra likę klausimų, į kuriuos atsakymų kaip ir nėra, – kad ir jo žūties aplinkybės. Kas buvo rašant šį romaną sunkiausia (ar išgyvenote duobių, kūrybinių krizių?), juk kiekviena knyga reikalauja daug jėgų ir energijos, ypač kai rašoma apie realų žmogų?
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pagrindinis „Kino pavasario“ prizas – ukrainiečių režisieriaus filmui „La Palisiada“1
Pagrindinį šių metų „Kino pavasario“ prizą laimėjo debiutinis Ukrainos režisieriaus Filipo Sotničenkos filmas „La Palisiada“. ...
-
„Auksiniai scenos kryžiai“ – M. Nastaravičiui, A. Šeiko, E. Švedkauskaitei3
Teatrų scenos turėtų būti jungiančios, o ne skaidančios platformos, sakė kultūros ministras, sekmadienį sveikindamas šalies teatralus su Tarptautine teatro diena. ...
-
Šalies vadovų sveikinimai rašytojui M. Ivaškevičiui 50-mečio proga6
Prozininkas, dramaturgas, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas Marius Ivaškevičius šiandien švenčia 50-metį. ...
-
Vilniuje bus apdovanoti geriausi praėjusių metų teatralai4
Tarptautinės teatro dienos išvakarėse, sekmadienį, Lietuvos nacionaliniame dramos teatre Vilniuje tradiciškai bus apdovanoti geriausi praėjusių metų teatro pastatymai ir jų kūrėjai. ...
-
Istorijos puslapiuose – viešbučio didybė8
Šeštadienio popietę Klaipėdos savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Pempininkų padalinyje vyko istoriko, kraštotyrininko, leidėjo Kęstučio Demerecko knygos „Viktorijos“ viešbučio paslaptys&ldq...
-
„Mūzos“ statulėlės – J. Vanžodytei ir D. Meškauskui4
Artėjant Tarptautinei teatro dienai, penktadienio vakarą, Klaipėdos dramos teatre prieš prasidedant režisieriaus Elmars Senkovs spektakliui „Varovai“, vyko tradicija tapusi „Mūzų“ įteikimo ceremonija. Tai – jau a&sca...
-
Fotografė A. Bekeraitytė-Popierė: svarbiausias kadras – žmogaus istorija4
Agnė Bekeraitytė-Popierė – fotografė, iš kurios įamžintų portretų žvelgia tokie žymūs aktoriai ir kūrėjai kaip Quentinas Tarantino, Willemas Dafoe, Danielis Craigas, Marina Abramovič. Nuo paauglystės fotoaparato iš rank...
-
Elizabet, Aladinas ir čiurlioniškoji J. Daunytės arfa
Nors už lango kovas, orai marguoja kaip paukščio plunksnos. Dar vakar, rodos, mačiau baloje besišvarinančius kėkštus, vėl trumpam grįžo žiema, o dabar vos ne vasara. Tiesiu ranką į mėgstamą vartyti Czesławo Miłoszo „Ab...
-
Kokius portretus tapo skirtingų kartų tapytojos?3
Laikui bėgant, portreto žanro populiarumas tai didėjo, tai mažėjo, bet įdomus jis išliko iki šių dienų. Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ veikianti keturių skirtingų kartų tapytojų – E...
-
Kauno paveikslų galerijoje – „Vieno laiško istorija“1
Kartu su paroda „Jonas Mekas iš arčiau ir iš toliau“ Kauno paveikslų galerijoje atidaryta ir kita ekspozicija, nenutolstanti nuo avangardinio meno, – „Vieno laiško istorija“. Parodos kuratorė Eglė Komkait...