Stiklo būsenos: Akvilės Linkevičienės kūrybos šviesos anatomija Pereiti į pagrindinį turinį

Stiklo būsenos: Akvilės Linkevičienės kūrybos šviesos anatomija

Kai žiūri į Akvilės Linkevičienės kūrinius, atrodo, kad jie ne tapyti, o išauginti iš tylos. Stiklo paviršiai, vėjo nugairinti fragmentai, dažo sluoksnių perregimumas tapyboje, – visa tai kuria įspūdį, tarsi stebėtum šviesos ir laiko sąveiką. Autorės kūryboje nėra teatrališkumo ar efekto – čia veikia visai kiti dėmenys: kvėpavimas, pauzė, būsenos pulsas.

Pasaulio pažinimas. 120x80 cm. Drobė, aliejiniai dažai. 2021 m. Lampėdžių ežero paslaptis III Lampėdžių ežero paslaptis I. Kūno padėtis vykstant harmoniniams svyravimams. 80x60 cm. Drobė, aliejiniai dažai. 2021 m. Laiko plyšys. 2025 m.

„Kūriniai gimsta ne iš sprendimo, o iš buvimo“, – sako autorė. Šis sakinys tampa raktu į jos kūrybos visatą – pasaulį, kuriame grožis gimsta iš trapumo, o menas tampa ne veiksmu, bet būties forma.

Medžiaga kaip metafora

A. Linkevičienė tapo ne tik ant drobės, bet ir ant stiklo – medžiagos, kurią kiti vadina šalta, neprijaukinta, net pavojinga. Sako, baltos drobės bijo, nes ji tobula. Stiklas – priešingai, leidžia klysti: jis įskilęs, matęs lietų, vėją, žvilgsnių. Šis pasirinkimas simboliškas – menininkė kuria iš to, kas jau patyrė pasaulį.

Automobilių stiklas paskutinėje menininkė parodoje tapo būties metafora: jis ir randas, ir langas, ir apsauginis šarvas, ir šviesos nešėjas. Jis sugeria laiką, atspindi dvasines būsenas, bet niekada jų neišduoda. Stiklo fragmentai, prikelti iš užmaršties, menininkės rankose – tarsi relikvijos, atspindinčios žmogaus gebėjimą perkurti save iš sudužimo. A. Linkevičienės kūrybinis mąstymas glaudžiai siejasi su Paulio Klee vizualine filosofija. P. Klee teigė, kad „menas padaro matomą tai, kas nematoma“ – būtent tai daro Akvilė, kai iš stiklo atspindžių kuria būsenas, o ne objektus. Jos spalvų ir linijų santykiai veikia kaip vizualinė poezija – ritminga, intuityvi, muzikali. P. Klee savo darbuose jungė geometriją su dvasiniu turiniu, o A. Linkevičienė jungia pramoninį paviršių su vidine šviesa.

Lyrinės abstrakcijos dvasia jos kūryboje įgauna naują pavidalą: čia spalva tampa ne emocijos išraiška, o būsena pati savaime. Pauzės, balti plotai, gana ekstravagantiškos tylos instrumentai. Kartu jos tapybos darbai išlaiko minimalizmo aiškumą ir struktūrinį hard edge disciplinos tikslumą – ribos tarp formų aiškios, paviršiai koncentruoti, bet už kiekvienos linijos tvyro gyvybė. Ji sugeba suderinti geometriškumą su jautrumu – pasiekti retą, subtilų balansą, kurį įgyvendindavo tokie kūrėjai kaip Ellsworthas Kelly ar Agnes Martin.

A. Linkevičienės pasirinkimas naudoti seną, naudotą stiklą nėra atsitiktinis. Tai ir ekologinis, ir egzistencinis gestas. Ji atgaivina medžiagą, kuri jau buvo pamiršta, tačiau kūrėjos dėka perdirbama į naują prasmės lauką. Šis procesas artimas Arte Povera ir Fluxus tradicijoms, kur menas gimsta ne iš prabangos, o iš gyvenimo likučių, paprastų daiktų, patirties nuolaužų. Tačiau Akvilės kūryboje nėra provokacijos ar sarkazmo – joje tvyro švelnus, kontempliatyvus santykis su pasauliu. Tai dvasinė ekologija, kurioje stiklas tampa šviesos pernešėju, o menininkės ranka – tiltu tarp materijos ir būties.

Laiko plyšys. 2025 m.

A. Linkevičienės paveikslai yra vidinės geografijos žemėlapiai. Jie nevaizduoja pasaulio, o įrašo jausmų trajektorijas. Čia nėra pradžios ar pabaigos, tik būsenos – pačios žodžiais, „kai begalybė apsigyvena, kai nėra nei pradžios, nei pabaigos, nei tvarkos, nei normalios aš“. Jos kūriniuose žiūrovas kviečiamas ne stebėti, o įeiti. Stiklo skaidrumas ir švelni tapyba kuria vizualinę dimensiją, kuri primena Marco Rothko spalvų laukus ar Jameso Turrellio šviesos architektūrą – erdves, kuriose akimirka virsta meditacija. Šviesa čia nėra tik fizinis reiškinys – tai dvasinis elementas, kurį galime sulaikyti it įkvėpimą.

Nors Akvilės kūryba įsilieja į tarptautinius meno dialogus, ji išlaiko savitą lietuvišką toną. Tai ramybė, kuklumas, melancholiškas šviesos pojūtis. Skirtumas tas, kad A. Linkevičienė savo tapybą perkelia į urbanistinę, industrinę erdvę, suteikdama jai švelnumo ir dvasinį matmenį. Ji ne nostalgizuoja, o transformuoja. Tai šiuolaikinė poetinė vizija – trapios šviesos kalba, skirta XXI a. žmogui, kuris jau ieško tylos.

A. Linkevičienė priklauso tiems kūrėjams, kurių menas netelpa į formulių apibrėžimus. Jos kūryba – tai šviesos džiazas, improvizacija tarp struktūros ir emocijos, tarp minimalizmo ramybės ir lyrinės abstrakcijos švelnumo. Ji eksperimentuoja su medžiagomis, bet išlieka ištikima būsenai. Ji jungia industrinį paviršių su dvasine šviesa. Ji kalba tyliai, bet įtaigiai. A. Linkevičienės tapyba kviečia sustoti, pažvelgti pro atspindį ir pamatyti save – tą, kuris nesudužo, nors daugybę kartų krito.

A. Linkevičienės kūryba – tai erdvė, kurioje šviesa ir medžiaga nebesiskiria. Jos tapyba ne tiek vaizduoja, kiek „reaguoja“ į žiūrovą. Tai menas, gimstantis ne iš konstrukcijos, o iš atmosferos. A. Linkevičienės kūryboje ryškus impresionistinis matymas, tačiau be istorinio kostiumo. Ji neperkelia XIX a. impresionizmo formulių, o perima esminį principą – šviesos neapibrėžtumą. Kaip Claude’as Monet ar Berthe Morisot, ji siekia ne vaizdo, o buvimo pojūčio. Tik jos šviesa – ne saulės atspindys, o vidinė praeinančio laiko energija, šviesa, kurią galima ne tiek pamatyti, kiek pajausti odos paviršiumi. Jos tapybos paviršiai – ir drobės, ir stiklo lakštai, atspindi, laužia, flirtuoja su šviesa – tai metafizinės tapybos principas: tarp matomo ir nematomo. Kūrinys tampa portalu – ne į vaizdą, o į būseną, ne į objektą, o į vidinę ir išorinę refleksiją.

Kūno padėtis vykstant harmoniniams svyravimams. 80x60 cm. Drobė, aliejiniai dažai. 2021 m.

Peršviečiamumo estetika

A. Linkevičienės darbai pasižymi paradoksaliu vizualiniu pojūčiu: norisi juos paliesti, bet kartu bijai, kad jie suduš. Tai tapyba, kuri provokuoja lytėjimą. Paviršius čia tampa ribine zona tarp kūno ir dvasios, tarp žiūrėjimo ir tarsi fotografinio „išlaikymo“.

Menininkės naudotas stiklas išlaiko matomos medžiagos įtampą – jis kietas, lygus, tačiau sugeria gestą, potėpį, prisilietimo šilumą. Ši medžiaginė įtampa primena Alberto Giacometti ar Giorgio Morandi metafizinį jautrumą: kas atsitinka, kai daiktas praranda savo daiktiškumą? A. Linkevičienės kūriniuose šviesa juda tarsi per miglą – ji nešviečia, o tirpsta, kaip garas ar kvapas. Tai – vizualinė oda, kvietimas žvelgti ne tik akimis, bet ir kūnu. Jau minėtas kūrinių peršviečiamumas tampa ne skaidrumu, o slenksčiu: tarp būties ir nebūties, tarp paviršiaus ir žiūrovo žvilgsnio. Taip A. Linkevičienės kūryba įgyja empatinį matmenį – kūrinys reaguoja į žiūrintį, sugeria jo buvimą kaip šviesos dalelę.

Tai dvasinė ekologija, kurioje stiklas tampa šviesos pernešėju, o menininkės ranka – tiltu tarp materijos ir būties.

A. Linkevičienės paveiksluose nėra figūrų ar peizažų, bet yra lauko pojūtis. Ji kuria vidinį horizontą, kuriame šviesa tampa sąmonės teritorija. Spalva jos tapyboje – ne apibrėžianti, bet ištirpusi – tarsi atminties likutis, nebe daikto atspindys, o jo dvasinis aidas.

Menininkė neieško pasakojimo – ji kuria būsenos architektūrą. Kiekvienas jos kūrinys atrodo lyg fragmentas iš metafizinio sapno, kuriame erdvė praranda gravitaciją. Žiūrėdamas į jos darbus, jauti, kad čia neegzistuoja laikas – tik šviesos alsavimas, ritmas, vidinis pulsas. Metafizinė tapyba A. Linkevičienės kūryboje ne deklaruojama, o įvyksta. Ji slypi ne figūrose, bet atmosferoje – tarsi žvilgsnis, lyg sustingęs momentas, kai žemė dar nekvėpuoja, o dangus dar neatsivėrė.

Tiek ankstyvuose, tiek naujausiuose kūriniuose A. Linkevičienė išlaiko aiškų struktūrinį pojūtį. Tai struktūra be geometrinės prievartos, artima natūraliems dėsniams – bangos, lūžio, vibracijos logikai. Jos darbų kompozicija gimsta iš intuityvaus ritmo, ne iš schemos.

Ankstyvuosiuose cikluose, tokiuose kaip „Pavogti peizažai“ ar „Sakrum ir profanum“, buvo ryškesnė spalvinė dramaturgija – šviesa veikė kaip kontrasto energija. Vėliau, „Šokančių būsenų“ laikotarpiu, struktūra išsiskaido: potėpis tampa judesio pėdsaku, paviršius – šviesos tinklu.

Naujausiuose kūriniuose struktūra įgauna organinį charakterį. Ji artima muzikos struktūrai – yra tonas, pauzė, aidėjimas. Kompozicija nebegrįsta centru ar simetrija. Taip A. Linkevičienė pasiekia meditatyvią dinamiką, kai vaizdas tarsi juda, bet išlieka ramus. Ši struktūros transformacija rodo jos kaip menininkės brendimą.

Lampėdžių ežero paslaptis I.

Šviesa: tarp dvasios ir fizikos

A. Linkevičienės santykis su šviesa – ne tik estetinis, bet ontologinis. Ji ją traktuoja kaip medžiagą, turinčią svorį, tankį, atmintį. Stiklo paviršius čia tampa laboratorija, kur šviesa ne šviečia, o įsigeria, tarsi bandytų įsikūnyti į materiją. Tai labai subtilus, net paradoksalus santykis: šviesa, kuri turėtų naikinti materiją, čia ją sukuria. Tokia dialektika būdinga metafizinei tapybai, tačiau A. Linkevičienės atveju ji įgauna moterišką, empatišką toną. Tai šviesa, kuri gydo, ne žeidžia; apgaubia, o ne ryja. Šviesos sluoksniai, per kuriuos žiūrovas žvelgia į gylį, kuria optinę metaforą apie buvimą. Tai tarsi nuolatinis išnykimo ir pasirodymo procesas – spalva išnyra, ištirpsta, keičiasi priklausomai nuo kampo ir atspindžio. Tapyba ima judėti, kvėpuoti, ji tampa jautri – beveik gyva.

Vienas ryškiausių A. Linkevičienės kūrybos bruožų – jau minėtas poetiškas noras liesti tylą. Jos tapyboje nėra triukšmo, nėra agresijos. Tapyba čia tampa taktiline meditacija, ne žiūrėjimu, o buvimu šviesoje. Tai pojūtis, kad menininkė tapo ne teptuku, o delnu. Dėl šios priežasties jos kūriniuose juntama žmogaus šiluma – trapumas, netobulumas, gyvumas. Tai galima pavadinti lėtąja tapyba – ne proceso, o būsenos lėtumu. Potėpiai neskuba, spalvos susigeria, paviršiai reaguoja į laiką. Kai kurios drobės atrodo lyg vandenyje ištirpę vaizdai, kitos – lyg vitražai, per kuriuos veržiasi saulė.

Palyginus ankstyvuosius ir dabartinius A. Linkevičienės darbus, matyti aiški evoliucija: nuo emocinės išraiškos prie struktūrinės tylos. Ankstyvieji darbai – tai spalvinės kulminacijos, kuriose dominuoja intensyvūs kontrastai, judesio įtampos, kartais net drąsiai ekspresyvūs gestai. Dabartiniai kūriniai – priešingai, išsisklaido. Jie artimi šviesos poezijai, kur vietoj potėpio dominuoja šviesos it visatos plėtimasis. Ši transformacija liudija menininkės kūrybinę evoliuciją. Ji nebeieško vizualinės stiprybės, o pasitiki trapumu. Minėti artefaktai – šviesa, stiklas, pauzė, atspindys – tampa jos naujuoju alfabetu.

Lampėdžių ežero paslaptis III

Metafizinė geografija

A. Linkevičienės kūriniai pasižymi ypatinga erdvine literatūra. Kiekvienas jų – tai tarsi miniatiūrinis kosmosas, kuriame susitinka žmogaus vidus ir šviesos dėsniai. Erdvė čia nei geometriška, nei perspektyvinė – ji labiau primena sapno logiką, kur viskas išsidėsto pagal jausmą, o ne pagal matmenis.

Ši erdvė dažnai pulsuoja – jos gylis atsiveria ir vėl užsiveria, priklausomai nuo šviesos kampo. Taip tapyba tampa judančiu veidrodžiu, kuriame kiekvienas žiūrovas mato vis kitą būseną. A. Linkevičienė kuria tapybą, kuri egzistuoja tarp materijos ir dvasios, tarp regėjimo ir prisilietimo. Žvelgdamas į jos kūrinius, jauti, kad menas gali būti kvėpavimas, ne pasakojimas. Kad šviesa gali turėti atmintį. Kad stiklas – ne šaltas paviršius, o drobė ar popierius – oda, kuri sugeria žmogaus prisilietimą. A. Linkevičienės tapyba primena, kad kartais didžiausias įvykis mene yra tyla. Tyla, kurioje šviesa tampa matoma, o žmogus – permatomas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų