- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuva, kaip ir Lenkija, turi valstybės tarnautojų, tarp jų ir ministrų, atsakomybę apibrėžiančią teisinę sistemą, bet ja nesinaudoja.
Smarkiai pabrangusi statyba
Jei Lietuvoje būtų bent kažkas panašaus į teisingumą ir kovą su korupcija kaip Lenkijoje, ne dėl vieno dabartinės valdžios ministro po šios kadencijos turėtų būti pradėti teisiniai tyrimai.
Tokią mintį sukėlė praėjusį penktadienį pasirodžiusi žinia, kad Gdansko apygardos prokuratūra pradėjo tyrimą dėl netinkamo buvusio Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų laivybos ministro Mareko Grobarczyko pareigų vykdymo.
Yra prielaidų manyti, kad galėjo būti piktnaudžiavimo 2019 ir 2020 m. įrengiant vandens kelią iš Baltijos jūros į Vyslos marias per jas skyrusią Vyslos neringą.
Šio kelio įrengimas nuo 880 mln. zlotų (207 mln. eurų) išaugo iki 2 mlrd. zlotų (470 mln. eurų). Statybos pabrangimas sudarė net 125 procentus.
Įprasta, kad Lietuvos objektuose, kai daug procentų išauga kainos, tai nurašoma papildomiems darbams, infliacijai, sugalvojama ir kitokių priežasčių.
O Lenkijoje, įrengus praplaukimo kelią ir paskelbus galutinę statybų kainą, tyrimo misijos ėmėsi Lenkijos aukščiausioji kontrolės tarnyba. Pagal jos atliktą tyrimą, Gdansko apygardos prokuratūra ir pradėjo teisinį tyrimą, kuriame pagrindiniu įtariamuoju įvardintas ne koks nors statybos projekto vadovas, aikštelės viršininkas, o pats ministras.
Lietuvoje tokiu atveju ministras išplauktų švarus, gal dar pareikštų norą užimti kokį nors aukštą postą kur nors Briuselyje, kad jo „netampytų“. Jei reikėtų surasti kaltininką, juo greičiausiai būtų įvardintas koks nors „iešmininkas“.
Kainos negali būti išpūstos
Lietuvoje panašiu atveju būtų „užsukta“ ir propagandinė mašina – neva „vatnikai“ nori labai gerą darbą padariusio ministro galvos.
Lenkijai buvo itin svarbu, kad ji, įsirengusi savo 5 metrų gylio laivybos kelią per kopas, nebesinaudotų Rusijos Baltijsko uosto jūros vartais.
Apie tai, kad Lenkija įgijo nepriklausomą išėjimą iš Baltijos jūros į Vyslos marias, plačiai nuskambėjo ir 2023 m. rugsėjo 17 d., kai po statybų buvo atidarytas šis kanalas.
Lenkijoje precedentas jau yra, kai netinkamų pareigų atlikimu įtariamas buvęs ministras, o Lietuvos istorijoje, tiek tarpukaryje, tiek po nepriklausomybės atkūrimo, nieko panašaus nėra buvę.
Tuomet daug kalbų buvo pasakyta ir apie visą Vyslos regiono vystymą, įskaitant Elbingą ir kitus šio regiono uostus. Tą tarsi patvirtino ir toks faktas, kad neseniai po rekonstrukcijos buvo atidarytas prie Vyslos marių esantis Fromborko uostas.
Tiesa, kad regionas vystysis, bet Lenkijoje, matyt, yra gerokai ūkiškesnis požiūris nei Lietuvoje, kad net ir itin svarbių objektų, kurie susiję su nepriklausomybe nuo Rusijos, kainos negali būti išpūstos.
Pradėtas Lenkijos Gdansko apygardos prokuratūros tyrimas turės atsakyti, ar statybos kainos išsipūtimas įvyko dirbtinai, ar jį lėmė kokios nors ekonominės aplinkybės. Taip pat turės būti atsakyta į klausimą, ką padarė ir iš viso ar ką nors darė tuometinis Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų laivybos ministras M. Grobarczykas?
Lietuvos ir Lenkijos teisė
Greičiausiai Lenkijoje ne tiek svarbu, ar bus nuteistas buvęs ministras, ar ne. Svarbiau yra pats precedentas, kad Lenkijos prokuratūra vykdo tyrimą prieš buvusį aukštą valdininką.
Šis faktas rodo, kad Lenkijoje yra sveikas požiūris, jog niekam neturi būti leista įgyvendinti svarbių investicinių projektų, jei jie kertasi su teisėtumo, patikimumo, ekonomiškumo ir tikslingumo principais. Juos iškėlė ir šiame projekte įžvelgė ne kas kitas, o Lenkijos aukščiausioji kontrolės arba audito tarnyba.
Buvęs Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų laivybos ministras M. Grobarczykas įtariamas tinkamu pareigų nevykdymu. Pagal Lenkijos teisę, valstybės pareigūnas, kuris, viršydamas savo įgaliojimus arba nevykdydamas savo pareigų, veikia pažeisdamas viešąjį ar privatų interesą, baudžiamas laisvės atėmimu iki 3 metų. Jei tą jis daro siekdamas finansinės ar asmeninės naudos, baudžiama laisvės atėmimu iki 10 metų.
Lietuvos baudžiamajame kodekse taip pat yra straipsnis apie tarnybos pareigų neatlikimą. Jame nurodoma, kad valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, dėl neatsargumo neatlikęs savo pareigų ar jas netinkamai atlikęs, jeigu dėl to valstybė, Europos Sąjunga, tarptautinė viešoji organizacija, juridinis ar fizinis asmuo patyrė didelės žalos, baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.
Dar yra straipsnis apie piktnaudžiavimą, kur už panašią veiklą kaip tarnybos pareigų neatlikimas, kai siekiama turtinės ir asmeninės naudos, Lietuvoje baudžiama bauda arba laisvės atėmimu iki septynerių metų.
Palyginę Lietuvos ir Lenkijos baudžiamuosius kodeksus galime pastebėti, kad net ir už rankos pagautas ministras Lietuvoje išsisuktų sumokėjęs baudą, o Lenkijoje gautų realią laisvės atėmimo bausmę.
Lenkijoje precedentas jau yra, kai netinkamų pareigų atlikimu įtariamas buvęs ministras. Lietuvos istorijoje, tiek tarpukaryje, tiek po nepriklausomybės atkūrimo, nieko panašaus nėra buvę. Lietuva iš esmės tebesėdi sovietinio raugo statinėje, kai neaiškiomis, netgi įtartinomis aplinkybėmis per kadenciją pasakiškai praturtėję ministrai elgiasi įžūliai, nes gal mano, o gal ir žino, kad kišeninė teisėsauga neišdrįs jų paliesti.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarnyboms tenka skirti daugiau dėmesio Klaipėdos regionui: ten ir nuotaikos truputį kitokios
Po pastarosios nakties išpuolio prieš Klaipėdos apskrities vyriausiąjį policijos komisariatą, Valstybės saugumo departamento (VSD) vadovas Darius Jauniškis pripažįsta, kad tarnyboms tenka skirti daugiau dėmesio uostamiesčio region...
-
Atgimimo aikštės rekonstrukcija – su trukdžiais: kasti čia tapo pavojinga18
Jau trečią kartą per savaitę rekonstruoti ketinamoje reprezentacinėje Klaipėdos Atgimimo aikštėje archeologų darbus trikdo sprogmenys. Spėjama, kad rusai pokariu čia buvusius pastatus valydami aikštę užminavo. Aikštės rekonstr...
-
Klaipėdiečiams nerimą sukėlė pratybų vaizdai29
Klaipėdiečių emocijas kaitina vaizdai prie buvusio uostamiesčio policijos komisariato pasų poskyrio. Čia praeiviai stebi dideles policijos pareigūnų ir ugniagesių pajėgas. ...
-
Vakarų laivų gamyklos vadovas: laivas „Ruby“ tikrai nevyks į Klaipėdą1
Klaipėdos įmonės Vakarų laivų gamykla vadovas Arnoldas Šileika yra įsitikinęs – 20 tūkst. tonų rusiškos amonio salietros gabenantis laivas „Ruby“ į Klaipėda nevyks. Jis pridūrė, kad šiuo metu vis dar net ne...
-
Septintasis „Švyturių ralis“: 60-ies automobilių ekipažai leidosi pažinti Klaipėdos kraštą
Po šešerių metų pertraukos Klaipėdoje vėl startavo „Švyturių ralis“. Šį kartą beveik 60-ies automobilių ekipažai leidosi pažinti Klaipėdos kraštą. Popietę juos klaipėdiečiai pasitiks uostamiesčio p...
-
Tarp Kretingos ir Novovolynsko pasirašyta bendradarbiavimo sutartis
Penktadienį pasirašyta Kretingos ir Novovolynsko, miesto Ukrainoje, bendradarbiavimo sutartis. ...
-
Pajūrio tvarkymo akcija pritraukė šimtus savanorių: surinkta 3 500 litrų šiukšlių7
Rugsėjo 21 d. Giruliuose įvyko didelio masto paplūdimio tvarkymo akcija, kurioje dalyvavo daugiau nei 300 žmonių. Akcijos metu surinkta net 3 500 litrų šiukšlių, o prie iniciatyvos aktyviai prisijungė ne tik suaugusieji, bet ir moksleivia...
-
Jūrų ekosistemos ir vėjo elektrinės: draugiška kaimynystė – misija įmanoma3
Meno kūrėjų išaukštinta Baltija teikia ne tik nusiraminimą ir poilsį – tai ir viena intensyviausiai žmogaus naudojamų bei labiausiai užterštų jūrų pasaulyje. Rimtų pasekmių suvokimas tiek įvairių sričių specialistus,...
-
Po vasaros pliaže – rudens darbymetis3
Vasara įstaigos „Klaipėdos paplūdimiai“ darbuotojams baigėsi įpusėjus rugsėjui, bet jos vadovas Žigintas Narmontas tikina – dabar jam ir jo pavaldiniams – pats darbymetis. Vadovas neslėpė – sezonas buvo itin įtemptas: p...
-
Klaipėdos vaikų ligoninės Skubiosios pagalbos skyrius – atnaujintas1
Klaipėdos vaikų ligoninėje atnaujintas Skubiosios pagalbos skyrius. Jame visą parą veiks erdvios pacientų laukimo patalpos, gydytojų apžiūros kabinetai, pacientų stebėjimo palatos, modernia įranga aprūpinti diagnostikos ir procedūrų kabinetai, s...