- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
-
R. Kazlo premjera „Pamoka“: absurdas, kuriame daug prasmės
Klaipėda, Alytus ir Kaunas pirmieji sulaukė Rolando Kazlo režisuoto spektaklio „Pamoka“ (pagal Eugene Ionesco pjesę) premjeros. Bilietai į visus tris pirmus parodymus buvo šluote iššluoti. Koncertų ir šou perpildytame tarpušventyje tai galima vadinti teatro šachu ir matu blizgiam šou pasauliui.
Daugiau nei tūkstantis žiūrovų susirinkę į Klaipėdos Žvejų rūmų salę atėjo pažiūrėti būtent spektaklio. Per klaidą užsukusių nebuvo. Žinantiems garsiąją E. Ionesco pjesę „Pamoka“, buvo labai nekantru pamatyti šį 1951 metais parašytą klasikinį absurdo dramos kūrinį Rolando Kazlo akimis.
„Pamokoje“ susitiko trys labai saviti, įdomūs, skirtingų kartų aktoriai: Taura Kvietinskaitė (mokinė); išraiškingasis aktorius Audronis Rūkas (budintis personalas) bei mokytojo vaidmenį kuriantis spektaklio režisierius – Rolandas Kazlas. Spektaklio kostiumų dailininkė ir scenografė – Neringa Keršulytė, šviesų dailininkas – Rimas Petrauskas. Vien tik žinant aktorius, buvo galima laukti netikėto pjesės pateikimo.
„Pamoka“ tapo ir tikėtu, ir netikėtu spektakliu. Atrodo šie du jausmai negalėtų apibūdinti to paties kūrinio, bet turbūt tame ir slypi genialiai atskleista absurdo esmė – nesuderinami dalykai be trikdžių dera R. Kazlo „Pamokos“ metu.
Skaičiusieji Ionesco pjesę ir susipažinę su jo kūryba, galėjo įvertinti Rolando Kazlo režisūrinį gebėjimą išlaikyti kūrinio esmę, tačiau tuo pačiu paversti jį savitu ir nelyginamu su kitais. Tokiu, kokio niekada nenuspėtum iš anksto.
T. Kvietinskaitės Mokinė – įžūloka mergiotė pradžioje prie lentos besidaranti selfius (R. Kazlas pjesę taikliai ir saikingai adaptavo šių dienų pasauliui) pamokos pabaigoje maldaus, kad košmaras, į kurį įtraukė jos pačios neišmanymas, liautųsi.
(E. Jankausko nuotr.)
A. Rūkas, kuris tarsi pranašas pasirodo kertiniais pamokos momentais – lyg ir visos šios makabriškos istorijos balansinė ašis: antrame plane veikiantis mokytojo padėjėjas, sargas, šešėlis. Galima sakyti – jo sveikasis protas.
Grakštus baleto žingsneliu po sceną skrajojantis R. Kazlo Mokytojas jau pačioje pradžioje pasirodo su grėsmingai čarškančiomis sodininko žirklėmis. Negeras ženklas tiems, kas nori gauti diplomą, o ne žinių. Tačiau dinamiškos „Pamokos“, kuri tarsi tornadas ritasi nuo aritmetikos iki lingvistikos, metu protarpiais tas žirkles primiršti.
Mokytojas toks chameleoniškai nenuspėjamas, per pusantros valandos pamoką pademonstruojantis, ko gero, visą žmogiškąją jausmų skalę, kintančią, kaip ir pridera absurdo spektaklyje – neprognozuojama linkme nežmonišku greičiu.
Paaiškinti absurdo dramos nei reikia, nei įmanoma. Jei bandysi nuosekliai analizuoti „Pamoką“, ko gero, gali išprotėti ir vis tiek nesurišti galų į jokią loginę grandinę. Bet juk tame ir slypi pjesės esmė – nemaldomas kiekvieno mūsų noras gauti paaiškinimą: iš mokytojo, politiko, dvasininko. Ieškojimas „atsakingo asmens“, kuris viską pavers suprantamu ir lengvai
suvirškinamu. O tokio nei šiame spektaklyje, nei juolab gyvenime, nėra. Tačiau ir tokių Mokytojų, kurie nori jus išmokinti visko net prieš jūsų norą ir paversti kiekvieno gyvenimą nesibaigiančia „pamoka“ irgi netrūksta. Kaip rodo žmonijos istorija, tokie būna net labai pavojingi. Todėl nuostabu stebėti, kaip šis amžinas daugiabriaunis filosofinis mokytojo ir mokinio krūvių susidūrimas taikliai parodomas „Pamokoje”.
Stebėti, nebandyti paaiškinti, o tik atsiduoti momentinėms emocijoms. Taip, ko gero, geriausia žiūrėti „Pamoką”. Ta užklumpanti emocijų skalė: nuo prunkštelėjimo dėl vykusio žodžių žaismo iki vos vos užgniaužto išgąstingo riktelėjimo „Pamokai“ per sekundę pakrypus labai netikėta linkme ir yra spektaklio didžiausia dovana kiekvienam žiūrovui. Tada, kai nustoji analizuoti, šiame absurde staiga gimsta daug daugiau prasmės nei galėjai logiškai išmąstyti.
Ir pabaigai – šiek tiek spoiler alert: „Pamokoje“ bus ir futbolo, ir biliardo, ir fechtavimosi, ir koridos... Bus šuo, beždžionė ir... varnų choras. Skamba, intriguojančiai ir kiek absurdiškai? Patikėkit, taip ir yra.
„Pamoka“ vyks: sausio 25 d. – Birštone, vasario 1 d. – Vilniuje, 3 d. – Panevėžyje, 8 ir 9 d. – Kaune, 10 d. – Alytuje, 12 d. – Širvintose, 22 d. – Utenoje, 23 d. – Klaipėdoje, 28 d. – Marijampolėje, 29 d. – Rokiškyje, kovo 3 d. – Tauragėje.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Europinė premjera: Toto Cutugno ir grupės „L’italiano“ šou Palangoje ir Vilniuje!1
Pirmą kartą Lietuvoje įvyks europinė muzikinio šou iš Italijos premjera: oficialus Toto Cutugno pagerbimo reginys, lydimas italų muzikinės grupės „L’italiano“. ...
-
Kameriniame koncerte salės „Jūra“ scenoje pristatytos talentingų kompozitorių moterų sukurtos dainos
Antrajame Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) kamerinių koncertų ciklo vakare „Moterų dainos“ skambėjo įvairių epochų kompozitorių moterų sukurti kūriniai, atliekami KVMT choro dainininkių. Šis koncertų ciklas ypatinga...
-
Užgeso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...
-
Klaipėdos pilies teatras kviečia į premjerą
Klaipėdos pilies teatras kviečia į pirmąją 39-ojo kūrybinės veiklos sezono premjerą – Keren Klimovsky komediją „Jūs užstojate man vandenyną“. ...
-
Klaipėdos kamerinis orkestras – nauja Italijos publikos žvaigždė
Italija – baroko gimtinė, tad nieko keisto, kad į šią šalį sugrįžta violončelininko Mindaugo Bačkaus vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras, ne kartą muzikos gerbėjų įvardintas kaip baroko muzikos stiliaus geriausias atlik...