- Irma Stasiulienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Vladimiras Mackevičius
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
-
Menininkas V. Mackevičius: kartais nėra kitos formos kalbėti, tik – brutali
Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose rugpjūčio 19 – rugsėjo 4 d. veikia Vladimiro Mackevičiaus personalinė kūrinių paroda „Warning“ / „Įspėjimas“. Ekspozicijoje autorius pristato 17 objektų, dauguma iš jų sukurti šiemet.
Priėmė kaip iššūkį
Pasakojimą apie parodą norėtųsi pradėti ne nuo jos turinio, bet nuo formos. Vis bandau prisiminti, kada paskutinį kartą mačiau atspausdintą personalinės parodos katalogą. Ne atviruką ar lankstinuką, o parodai specialiai sumaketuotą, su kūrinių nuotraukomis ir nuorodomis, spaustuvėje ant gero popieriaus atspaustą ir kartu su ekspozicijos planu nemokamai dalijamą lankytojams. Sutikite, tokia detalė – jau gana retas reiškinys, kalbantis apie menininko pagarbą parodos lankytojams. Dėmesio jiems nestigo ir per parodos atidarymą – V.Mackevičius kelias valandas be perstojo bendravo su žiūrovais, atsakinėjo į klausimus, vedė ekskursijas nedidelėje ir ekspozicijai ne itin pritaikytoje erdvėje. Bet pačiam menininkui tai nebuvo kliūtis, net atvirkščiai: „Kuo mažiau tinkama parodoms patalpa, tuo man įdomiau kurti jos architektūrą. Priimu tai kaip iššūkį“, – šypsojosi interjero dizainerio išsilavinimą turintis menininkas.
„Gilu ir baugu. Teisinga“, – po atidarymo socialiniuose tinkluose sklido pirmieji parodos įspūdžiai. Pats autorius, lankytojams komentuodamas projekto „Įspėjimas“ kūrinius, militaristiniams objektams tarsi stengėsi suteikti humanistinės prasmės. Pavyzdžiui, pristatydamas iš šovinių tūtelių suformuotą „Pienės žiedą“, menininkas kalbėjo apie šviesą: „Tai kultūros objektas, sukurtas iš detalių, visiškai nepriklausančių kultūrai. Jis tarsi atsiprašo kultūros, kad yra štai toks – karingas. Turime saugoti savyje šviesą. Ta šviesa – ugnis, kurią mes visų pirma patys turime puoselėti. Visada reikia pradėti nuo savęs ir nebijoti spindėti.“
Ekspozicijoje esanti įvietinta instaliacija „Tai – ne pypkė (po Renė Magrito)“ – naujausias V.Mackevičiaus kūrinys, sukurtas specialiai šiai parodai. „Čia priparkuotas tankas yra alegorija apie tai, kad mes dažnai įtikime savo iliuzijomis, susikurtomis koncepcijomis. Šis kūrinys tas koncepcijas griauna. Aš juo kviečiu kritiškai mąstyti ir blaiviai žiūrėti į procesus – ne iš romantinės, bet iš realistinės pusės, kuri ir yra gyvenimas, – savąja kūrinio interpretacija dalijosi menininkas. – Instaliacija sukurta parodai Klaipėdoje, jai panaudota net klaipėdietiška dirva. Šios sudėtinės dalys yra svarbios, ypač kai kalbame apie dar didesnį informacinį žiūrovų įgilinimą į kūrinį. Svarbu, kad tos žemės vietinės. Nes jos sąveikauja su vieta, su kontekstu ir „kalba“ su žmonėmis, kurie ateina. Šis įvietintas kūrinys nutaikytas į mūsų pačių vidinę buhalteriją, kurią turime peržiūrėti: ar viskas gerai, ar tinkamai balansuojame, ar nereikia kažkur kaip tame čekyje pasitempti (turimas mintyje kūrinys „Tarpinė sąskaita“ – aut. past.). Visa paroda iš esmės apie tai – kad būtų buhalterija, apsivalymas, kad taptume dar geresni. Kad pranoktume patys save.“
Jei nori eiti į priekį, turi lygintis su vakarykščiu savimi, kad suprastum, kiek pranokai ir ar pranokai.
Jautriai ir giliai
„Viskas prasideda nuo jūsų, nuo paties savęs“, – šis leitmotyvas dominavo ir trumpo pokalbio su V.Mackevičiumi metu, nurimus parodos atidarymo karščiui ir išsiskirsčius paskutiniams lankytojams.
– Parodos „Įspėjimas“ anotacijoje rašoma, kad ji – apie taiką. Pablas Pikasas, iliustruodamas taiką, piešė balandį. O į jūsų kūrinius net skauda žiūrėti – taip jautriai ir giliai jie veikia. Kiek ir kodėl reikia žiaurumo mene, kad jis taptų paveikus?
– Žiaurumo mene procentą kiekvienas kūrėjas renkasi savaip. Bet kartais nėra kitos formos, kaip mes turime kalbėti, – tik brutali. Nes ji išsiūbuoja iš įprastumo ir komforto, atkreipia žmogaus dėmesį. Šiais laikais žmogus labai išsiblaškęs, jis nuolat patiria daug informacijos, daug pagundų, daug kažkokių srautų, veiksmų ir pan. O ta forma priverčia susikoncentruoti ir būti tuo laiku toje vietoje. Nepatogumas mene – gera priemonė atkreipti dėmesį, kad pradėtum dialogą.
Organizatorių nuotr.
– Neįprastai esate pristatomas kaip aktualijų menininkas. Dažniau menininkai savo kūryba tarsi žvelgia į ateitį.
– Tai daugiausia menotyrininkų įžvalgos. Bet aš neneigsiu, kad kuriu aktualiomis temomis, atspindėdamas nūdieną ir tai, kas man pačiam visų pirma svarbu.
– Kūrybai naudojate ginklų detales, kažkokius aštrius vyriškus žaislus... Kodėl toks pasirinkimas?
– Labai dažnai žaidžiu su kietąja, gana šiurkščia forma. Toks mano pasirinkimas dėl anksčiau minėtų priežasčių – man tai aktualu, man rūpi. Dėl to militaristinę tematiką plėtoju gana dažnai ir plačiai. Ypač šiame projekte „Įspėjimas“. Jis ir tiesiogine, ir perkeltine to žodžio prasme perspėja ne tik apie juoda ir balta, bet ir apie tai, kad mes patys kiekvienas turėtume susitvarkyti savo vidinį pasaulį.
– Bet šio projekto kūriniai labai rezonuoja su dabartiniais geopolitiniais įvykiais ir atrodo, kad kiekvienas jų byloja apie Bučą, apie Mariupolį – apie Ukrainą.
– Aš norėčiau eiti dar giliau. Ne lokalizuoti konkrečią tematiką, o analizuoti konfliktą iš esmės. O jis vyksta nuolat. Tiesiog šiuo metu konfliktas labai arti mūsų. O brutalūs procesai pasaulyje vyksta visą laiką, jie humanistui tiesiog nesuvokiami, nesuprantami ir visiškai netoleruotini. Aš apie tai kalbu jau seniai, tiesiog dabar tai suaktualėjo dėl aiškių priežasčių. Aš iš tikrųjų labai norėčiau, kad tai nebūtų taip aktualu, nes vis dėlto taika labai svarbu.
Organizatorių nuotr.
Menas ir karas
– Prasidėjus karui daugelis menininkų bandė atsiriboti teigdami, kad menas nesusijęs su politika. Gal jie tiesiog pristigo drąsos apie tai kalbėti?
– Menas ir karas, ar jie susiję, ar ne, yra kiekvieno menininko požiūrio pasirinkimas. Bet įsivaizduokite, kaip galima atskirti tai, kas tiesiogiai tau neduoda ramybės, nuo savęs paties?! Jeigu jums neduoda ramybės žinia, kad kažkur vyksta tokie brutalūs procesai, kaip galite tai atskirti? Galima suprasti tuos žmones, kuriems tai tampa nepakeliama našta, ir jie vengia šios temos dėl to, kad labai stipriai išgyvena. Širdis gi – ne metalinė, gali neatlaikyti. Bet tai liečia mus visus.
– Jūsų kūryboje vis pasikartoja lizdo motyvas. Projekte „Laisvas žmogus“ buvo skaudus kūrinys ekologijos tema „Home“ – lizdas, nupintas iš nuorūkų ir kitokių šiukšlių, su plastikiniais „Kinder“ kiaušiniais viduje. Projekte „Įspėjimas“ – paukščio lizdelis su šovinio tūtele. Kas jums yra lizdas?
– Ekologija, namai, taika namuose ir taika viduje. Taip, lizdo simbolis yra daugiafunkcis, bet juo nagrinėjama fundamentali tema yra nepavaldi laikui. Visų pirma tai švara ir taika viduje, namuose, širdyje. Nes nėra nieko blogiau už vidinį konfliktą. Išoriniai procesai niekada nebus teigiami, jei žmogus nesutaria, nedraugauja su savimi. Lizdas yra laisvė! Lizdas yra namai. Tai vieta, kur gimsta laisvė. Nes ten gimsta paukščiai. Mes turėtume ne tik laisvai mąstyti, bet ir rasti mums tinkamiausią būdą. Aš turiu omenyje rasti savo gamtą, puoselėti ją, rasti savirealizacijos galimybes, savastį ir savąjį „aš“. Su juo susidraugauti ir taikiai gyventi. Viskas – per vidinę prizmę, viskas prasideda nuo jūsų, nuo paties savęs. Kiekvienas dalykas turėtų būti matuojamas tik savimi. Negali lygintis su kitais. Kiti turi savąsias startines pozicijas, kitą istoriją, kitas šaknis, kitas aplinkybes. Save gali lyginti tik su savimi. Ir jei nori eiti į priekį, turi lygintis su vakarykščiu savimi, kad suprastum, kiek pranokai ir ar pranokai.
Paroda veikia iki rugsėjo 4 d. KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Užgęso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...
-
Klaipėdos pilies teatras kviečia į premjerą
Klaipėdos pilies teatras kviečia į pirmąją 39-ojo kūrybinės veiklos sezono premjerą – Keren Klimovsky komediją „Jūs užstojate man vandenyną“. ...
-
Klaipėdos kamerinis orkestras – nauja Italijos publikos žvaigždė
Italija – baroko gimtinė, tad nieko keisto, kad į šią šalį sugrįžta violončelininko Mindaugo Bačkaus vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras, ne kartą muzikos gerbėjų įvardintas kaip baroko muzikos stiliaus geriausias atlik...
-
Jaunavedžiams skirta paroda Klaipėdoje: naujos idėjos, tendencijos ir vertingi patarimai
Lapkričio 10 dieną Klaipėdoje, restobare „Džonis ir citrinos“, įvyko pirmasis didelis informatyvus renginys, skirtas jaunavedžiams. Įvairūs vestuvių industrijos specialistai suteikė vertingų patarimų ir dalijosi šiuolaikinėmis t...
-
Klaipėdos etnokultūros centras kviečia į premijos įteikimo iškilmes
Klaipėdos miesto savivaldybės etnokultūros centras, džiaugdamasis Lietuvos kultūros ministerijos skirta Kultūros centrų premija už mėgėjų meno ir dainų švenčių tradicijų puoselėjimą ir sklaidą bei už etninės kultūros ir nematerialau...
-
Lapkritį Klaipėdos dramos teatre pirmieji naujų spektaklių žingsniai
Antroje 89-ojo sezono pusėje Klaipėdos dramos teatre vyks didelė premjera. Jau trečią kartą šiame teatre dirbsiantis žymus latvių režisierius Elmārs Seņkovs vasario 14 d. pristatys spektaklį pagal kultinio populiarumo Latvijoje sulaukus...