Festivalyje „Permainų muzika“ – intriguojantis „Šviesotamsos skambesys“

  • Teksto dydis:

Festivalis „Permainų muzika“ tęsiasi ir kviečia šiuolaikinės muzikos gerbėjus apsilankyti Klaipėdos koncertų salėje. Čia šį šeštadienį 18.30 val. išsilies „Šviesotamsos skambesys“. Tai Klaipėdos kamerinio orkestro koncertinė programa, intriguojanti net keliomis premjeromis ir pirmais kartais.

Sukurtas specialiai festivaliui

Bendradarbiaujant su Lietuvos kompozitorių sąjunga, bus pristatyta specialiai festivaliui sukurto Mariaus Baranausko kūrinio „Arrokoth“ violončelei ir styginiams pasaulinė premjera. Kompozitorius teigė: „Vienu svarbiausių kūrinio išeities taškų tapo kosminis objektas Arrokoth, kuris šiuo metu yra tolimiausias kosminis kūnas, aplankytas ir ištirtas žmogaus sukurto aparato. Įdomi yra šio nedidelio objekto dvilypė struktūra, kuri įkūnijama ir kūrinio struktūroje. Taip pat vienu inspiracijos elementu tapo pati Arrokoth sąvoka, kuri yra kilusi iš išnykusios algokinų kalbų pošeimio pouhatanų kalbos žodžio, reiškiančio įkvėpimą stebėti žvaigždes ir dangų.

Kūrinyje įvairūs šio objekto fizikiniai parametrai bei vizualinės inspiracijos virsta muzikos forma, tembrais, ritmais bei kitais garsiniais elementais. Tokiu būdu šis be galo įdomus kosminis kūnas suskamba mums girdimais ir suvokiamais muzikiniais garsais. Muzikinė medžiaga atsiskleidžia padedama dviejų sąlyginių garso objektų sąveikos: tai orkestras su visa instrumentine sudėtimi ir vidine elementų struktūra bei solo instrumentas (violončelė) su gausybė įvairių tembrų, garsų, įkūnijantis savotišką orkestrą savyje.“

Taip pat bus atlikta Donato Prusevičiaus kūrinio „Hommage a Beethoven“ styginių orkestrui lietuviškoji premjera, kurios pasaulinę premjerą Klaipėdos kamerinis orkestras rugsėjo 19-ąją grojo Usedomo muzikos festivalyje (Vokietija).

Šviesos ir tamsos garsynas

Pastaruoju metu bene dažniausiai pasaulyje minima kompozitorė Žibuoklė Martinaitytė. Prieš porą metų festivalyje „Permainų muzika“ atlikęs jos naujo kūrinio „Sielunmaisema“ pasaulinę premjerą Klaipėdos kamerinis orkestras dabar pirmąkart Klaipėdoje įgarsins autorės opusą „Šviesotamsos trilogija“.

Pasak autorės, „šiame kūrinyje garsų pavidalu tyrinėjamos įvairios šviesos ir tamsos proporcijos, jų tarpusavio santykis. Kiekvienoje trilogijos dalyje susitelkiama į tam tikrą šio santykio aspektą, pateikiama gradacijų skalė nuo šviesos tamsoje iki tamsumos šviesoje. Tarpines arba „šešėlines“ būsenas kuria tembrinė styginių instrumentų žaismė – jos tarsi įaudžiamos į mikrojudesių kupiną faktūrą. Pirmoje dalyje „Tunelis“ abi šviesos būsenos yra priešpastatomos, pasitelkiant laipsnišką perėjimą iš tamsos į ryškią šviesą. Antroji dalis

„Meteoritai“ skendi visiškoje tamsoje su kartais švystelėjančiais šviesos blyksniais. Trečioji dalis „Tamsa šviesoje“ nukelia į šviesą su nuolat ją lydinčiais tamsos šešėliais“.

Beje, šis opusas įrašytas neseniai tarptautinį ažiotažą sukėlusioje kompozitorės autorinėje plokštelėje „Saudade“, kurią išleido suomių kompanija „Ondine“. Šiame koncerte fortepijonui ir styginiams parašyto kūrinio solinę partiją gros charizmatiškasis pianistas Petras Geniušas, didelis šiuolaikinės muzikos entuziastas ir interpretacijos meistras.

Lietuvoje atliks pirmą kartą

2017 m. į Klaipėdą buvo atvykęs garsus JAV kūrėjas Davidas Langas, prestižinės Pulitzerio premijos, „Grammy“ apdovanojimo laureatas. Jis apibūdinamas kaip aistringas, produktyvus ir daugiaplanis kūrėjas, nuolat ieškantis naujų formų: ar tai būtų ryšys su roko muzika, ar savotiškas Viduramžių muzikos dvasios atgaivinimas. Šis amerikiečių minimalistas žinomas ir kaip kultinės Niujorko grupės „Bang on a Can“ (taip pat koncertavusios Klaipėdoje) vienas iš įkūrėjų ir meno vadovų. Už muziką Paolo Sorrentino filmui „Jaunystė“, ypač už jo dalį „Simple Song #3“ / „Dainelė #3“ (specialiai autoriaus aranžuota ji taip pat buvo atlikta „Permainų muzikoje“) D.Langas gavo „Auksinį gaublį“ ir buvo nominuotas „Oskarui“.

Šiemet „Permainų muzikoje“ vėl skambės gili ir emocionali šio su Lietuva susijusio amerikiečių kompozitoriaus kūryba. Tai – prieš trejus metus sukurta kompozicija „Prayers for night and sleep“ / „Maldos prieš naktį ir miegą“, kuri Lietuvoje bus atlikta pirmą kartą. Kūrinio solines partijas atliks Lina Dambrauskaitė (sopranas) ir Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, originalaus meninio mąstymo violončelininkas Mindaugas Bačkus. Jis taip pat grieš ir anksčiau minėto premjerinio M.Baranausko opuso solo partiją.

Programą „Šviesotamsos skambesys“ diriguos Adrija Čepaitė. Talentinga dirigentė ir grigališkojo choralo atlikėja, Austrijoje reziduojančio ansamblio „Graces & Voices“ įkūrėja bendradarbiauja su įvairiais Lietuvos orkestrais, tačiau su Klaipėdos kameriniu orkestru muzikuos pirmą kartą.

„Domiuosi šiuolaikinių kompozitorių kūryba ir suprantu ją kaip labai iškalbingą reiškinį šių dienų kultūroje, kuriantį ne tik muzikinę, bet ir tam tikrą edukacinę vertę. Tad tebūnie sutelktos mūsų visų pastangos“, – kalbėjo dirigentė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių