- Parengta pagal iniciatyvos „Švęskime upę!“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Grakšti: vytinė „Jūratė“ po „100 vandens žygio“ dalyvaus kasmetėje burinių laivų regatoje.
-
Stažas: žygeiviams pasitarnausianti venterinė burvaltė „Rusnietis“ – visų Klaipėdoje vykusių Jūros švenčių dalyvė.
-
Kopija: tarp žygio laivų – ir pagal legendinio kruizinio laivo „Titanikas“ gelbėjimo valties pavyzdį pagamintas „Titanikas“.
-
Populiarios: Nemunu leisis ir senovinės medinės irklinės valtys.
-
Senieji laivai pasakoja krašto ir laivybos istoriją
-
Senieji laivai pasakoja krašto ir laivybos istoriją
-
Senieji laivai pasakoja krašto ir laivybos istoriją
-
Senieji laivai pasakoja krašto ir laivybos istoriją
Lietuvos jūrų skautai kitąmet švęs 100-metį ir jau šią vasarą kviečia visus, skautus ir ne, švęsti kartu irkluojant pagrindiniu Lietuvos vandens keliu – Nemunu. "100 vandens žygis", startuosiantis Kaune, tęsis apie 200 km iki Rusnės.
Rusniškio aistra
Išlydintys žygeivius kauniečiai turės galimybę pamatyti irklines valtis, burvaltes, vytinę. Dviejų savaičių trukmės žygis-ekspedicija upe prasidės liepos 11-ąją, sekmadienį, 11 val. senojoje Kauno prieplaukoje prie Vytauto bažnyčios.
Žygio dalyviai plauks senoviniais mediniais laivais "Jūratė", "Rusnietis" ir "Vykintas", taip pat legendinio kruizinio laivo "Titaniko" gelbėjimo valties kopija "Titanikas", trivietėmis kanojomis, portugališka irkline valtimi "Dory", švediška jūrine valtimi.
Dalis ekspedicijoje dalyvaujančių irklinių valčių, burvalčių yra rusniškio Kęstučio Laukevičiaus.
"Pirma valtis, kurią pasigaminau, buvo tradicinė žvejų venterinė burvaltė, – paprašytas pasidalyti, kaip susidomėjo senoviniais laivais, pradeda pasakoti K.Laukevičius. – 2002 m. draugas atkūrė venterinę valtį ir pakvietė drauge plaukti į Juodkrantę. Grįžęs supratau, kad ir man reikia tokios valties. Kitais metais ją pasigaminau. 2004-aisiais ja plaukėme į pirmą ekspediciją "Kurėno sugrįžimas". Ekspedicijos tikslas – etnografiniais laivais kurėnais, venterinėmis valtimis apiplaukti Kuršių marias ir žmonėms parodyti, kokie anksčiau buvo laivai. Vėliau buvo daugiau ekspedicijų, žygių, jungiančių Lietuvą su kaimyninėmis šalimis."
Svajojau kaip įmanoma daugiau žmonių sudominti irklavimu mūsų Nemuno deltos sekliose upėse.
Turtas ir vertybė
Kurį laiką pirmoji Kęstučio burvaltė neturėjo vardo. Pavadinimas atsirado po vienos iš Jūrų švenčių Klaipėdoje. "Žmona šoko liaudies šokių ansamblyje "Rusnietis", pagalvojau, kad geras šokis, geras pavadinimas", – pasakoja Kęstutis.
"Rusnietis" yra pamario krašto tradicinė žvejų venterinė burvaltė, mažesnė už kurėną. Pavadinimus Kuršių marių žvejų burvaltės gaudavo nuo tinklų, kuriais žvejojo, tipo.
Stažas: žygeiviams pasitarnausianti venterinė burvaltė "Rusnietis" – visų Klaipėdoje vykusių Jūros švenčių dalyvė.
"Rusnė yra toliau nuo marių, venterine galima pairkluoti. Dabar ir motoriuką kabiname. Kai nėra vėjo – motoriukas leidžia grįžti laiku", – pasakoja valčių gamintojas.
Kęstučio žmona iš Rusnės kilusi, pats – iš Radviliškio. Šeima įsikūrusi Rusnėje sodyboje, šalia Rusnės uosto. "Prie pat Pakalnės upelio gyvename. Laivai čia yra vertybė – ir pažvejoti, ir paplaukioti", – įvardija pašnekovas.
Šia transporto priemone puikiai tinka plaukioti Nemuno deltos upėmis ir mariomis. Ji yra tvirta, turi mažą grimzlę, tad visos Kuršių marių pakrantės puikiai pasiekiamos.
Tarsi upių autobusas
Paskui gimė antra valtis – upių autobusas, kaip ją vadina K.Laukevičius. "Antroji mano pasigaminta burvaltė "Vykintas" suprojektuota taip, kad būtų patogi plaukioti ne tik su burėmis, bet ir su irklais. Svajojau kaip įmanoma daugiau žmonių sudominti irklavimu mūsų Nemuno deltos sekliose upėse. Na, bet daugiausia 4 km pairkluoja", – juokiasi.
Trečią valtį jau įsigijo, ji taip pat dalyvaus ekspedicijoje – tai legendinio kruizinio laivo "Titaniko" gelbėjimo valties kopija "Titanikas".
Kopija: tarp žygio laivų – ir pagal legendinio kruizinio laivo "Titanikas" gelbėjimo valties pavyzdį pagamintas "Titanikas".
"Radau ją Kaune pagal skelbimą, – prisimena K.Laukevičius. – Vienas lietuvis pagamino anglams dokumentiniam filmui, o po filmavimo jos jau nereikėjo ir norėjo parduoti. Dvi dienas paremontavau Lapėse ir grįžau Nemunu į Rusnę."
Ekspedicijoje tikriausiai bus irkluojama ir Kęstučio portugališka irkline valtimi "Dory". Tai tipinė jūrinė žvejų valtis, naudota apie 1960 m. menkių žvejybai, ja portugalai žvejojo menkes Šiaurės Atlante. "Ne tokia stabili, yra ką veikti su ja", – šypsosi.
Siekdami atgaivinti senąsias krašto tradicijas ir populiarinti laisvalaikio ir gyvenimo būdą, plaukioti ir buriuoti šiais laivais, K.Laukevičius kartu su bendraminčiais dalyvauja įvairiose ekspedicijose ir renginiuose.
Tokių laivelių, perdarytų iš žvejų laivų žmonėms plukdyti dėl pramogos, pradėjo daugėti, norėjosi kažką kitą pasiūlyti.
Populiarina krašto paveldą
Senieji laivai pavergė ir šilutiškį Roką Radzvilavičių. Jo laivas "Jūratė" atsirado, nes žvejojo versliniu būdu su bučiais – prireikė valties. Kadangi tokia valtis ganėtinai brangiai kainuoja, sugalvojau pasistatyti pats. "Pasikonsultavau su laivų statybą gerai išmanančiu rusniškiu Viktoru Belokopytovu. Jis pasakė: kai pats statysi, ir išmoksi. Kai ėmiausi pats, supratau tuomet jo žodžius", – pasakoja R.Radzvilavičius.
Bendravo jis ir su žinomu istorinių laivų meistru, senosios laivadirbystės tradicijų puoselėtoju Simu Knapkiu, kuris pirmasis pasigamino vytinės tipo medinį laivą, suteikė jai vardą "Vytautas Didysis".
R.Radzvilavičius turėjo ir barkasą, juo plukdydavo žmones. "Tokių laivelių, perdarytų iš žvejų laivų žmonėms plukdyti dėl pramogos, pradėjo daugėti, norėjosi kažką kitą pasiūlyti, taip pat – išsaugoti ir populiarinti kultūrinį krašto paveldą", – pasakoja šilutiškis.
Svarstė statyti ir didesnį senovinį laivą – reizinę, tačiau jai gaminti reikėjo ir didelių patalpų, venterinės atrodė per mažos jo sumanymams įgyvendinti.
"Esu kilęs iš Sausgalvių kaimo netoli Šilutės, čia vytinę ir pasigaminau. Su laivyba esu nuo mažų dienų, pats augau prie Nemuno, laivą valdau jau seniai, – tikina R.Radzvilavičius. – Vytinės buvo naudojamos kaip prekybos, krovininiai laivai, kur dvaras – ten ir vytinės buvo. Mano vytinė pagal dydį antra, yra stabili, nebijo bangų."
Lietuvoje mediniai vytinės tipo laivai yra trys: "Vytautas Didysis", "Jūratė" ir Kėdainių "Vėtra". Išvaizda ir dydžiu nežymiai skiriasi. Savo vytinę statyti R.Radzvilavičius pradėjo 2019 m. gegužės 20 d., o jau liepos 18 d. nuleido į vandenį ir ja plaukė į Jūros šventę. Savo reikmėms šiuo metu vytinės užtenka, planuose yra mažasis kurėnas, skirtas buriuoti.
Karūnos perlas
Maršrutą Nemunu "100 vandens žygis" K.Laukevičius vadina vienu iš Lietuvos karūnos perlų. "Kuo jis ypatingas? Peizažais, krantais, piliakalniais, muziejais, dvarais, parkais. Pakrantės stebuklingos, smėlėtos, kur stoji – gražu. Ir vanduo upėje jau švaresnis", – vardija pranašumus.
Žygio metu jaunimas irkluos po 20 km per dieną. "Valtys nemažos, žiūrėsime, kaip seksis pasroviui. Po tokių kelionių paaiškėja, kad vieni gali būti kolektyve, kiti – ne, o gal draugai liks ilgai", – svarsto K.Laukevičius.
R.Radzvilavičius pamini, kad vytinė istoriškai neturėjo irklų. "Laive yra varikliukas, ganėtinai galingas, įleistas į patį korpusą, kad jo nesimatytų. Ekspedicijos metu, jei bus entuziazmo, galbūt ir bures kelsime, kad vaikai pamatytų kitokios patirties", – žada.
"Šimtmečio žygis suteiks galimybę pažinti Lietuvą iš kitos pusės. Plaukiant ilgiausia ir vandeningiausia Lietuvos upe Nemunu bus galima grožėtis nuo jo atsiveriančiais įspūdingais kraštovaizdžiais, susipažįstant su pakeliui esančiomis istorinėmis ir gamtos vertybėmis, aplankant įžymias lankytinas vietas ir objektus. Taip pat tai galimybė išbandyti ir pajusti skautiško gyvenimo skonį. Nakvoti sustosime prie Nemuno, natūralioje gamtoje, palapinėse. Vakarosime prie skautiško laužo, bendrausime su vietinių regionų meninių kolektyvų ir kitais žymiais žmonėmis, šoksime, dainuosime skautiškas dainas ir dalysimės dienos įspūdžiais", – sako žygio iniciatorė VšĮ "Baltijos jūrų skautai" vadovė Jurgita Paškevičienė.
Rusnę planuojama pasiekti liepos 21 d., o liepos 24–25 d. – dalyvauti Klaipėdoje vyksiančioje Jūros šventėje, kurioje ypatingas dėmesys skiriamas tradiciniams ir istoriniams mediniams laivams.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„UTMA 9“: įspūdingas S. Maslobojevo debiutas ir M. Narausko pergalė prieš D. Dirkstį7
Kaune šeštadienio vakarą buvo karšta, lyg čia vyktų Eurolygos finalo ketvertas, o finale žaistų „Žalgiris“. Tik šįkart čia vyko ne krepšinio rungtynės, o vienas įspūdingiausių kovos menų turnyrų Liet...
-
Ąžuolynas turi naują gyventoją – meniškai pavaizduotą Raudonojoje knygoje saugomą vabalą23
Mažieji architektūros elementai pildo Kauno viešąsias erdves. Šį kartą meninis akcentas apsigyveno Ąžuolyne. Skulptūra kvies pažinti į Raudonąją knygą įrašytą šio parko gyventoją. ...
-
Kauno turizmo vasara: užsieniečiai sugrįžo4
Į priešpandeminį lygį pagaliau sugrįžo užsienio turistų srautai ir dažnai keliaujantys lietuviai. Šį turizmo sezoną jie gausino Kauno miesto svečių skaičių. Ekskursijos, pramogos, pažintys, patirtys – tik keletas akcentų, pr...
-
Rekordo link pastūmėjo skeptikas: ateities kartoms nubrėžiau ribą
Naujo rekordo siekiantį Lauryną motyvavo nepažįstamojo komentaras, esą baidare nuo Baltarusijos pasienio jis nepasieks Kauno. Skeptikui teko nusivilti. Moksleivis pasiekė Kauną ir 35 km viršijo savo paties lūkesčius. ...
-
S. Skvernelis: kauniečiams galime užtikrintai parodyti bendrų darbų rezultatus55
Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ Kauno skyrius pristatė komandos narius, kurie spalio 13 d. Seimo rinkimuose kandidatuoja Kauno vienmandatėse apygardose. ...
-
„Kauno diena“ pristato „Kauno detales“: gimtoji V. Adamkaus vieta ir Žaliakalnio istorijos4
„Kauno detalių“ video pasakojimai – „Kauno dienos“ portale! Vienas šio projekto tikslų – kad patys kauniečiai geriau pažintų ir dar labiau pamiltų savo miestą. Nes, kaip sako „Kauno detalių“ įkūr...
-
Išparduoti visi bilietai į J. Timberlake'o koncertą: gerbėjai svarsto vykti į kitas šalis27
Jau nuo antradienio startavo išankstinė bilietų prekyba į pasaulinės žvaigždės Justino Timberlake'o koncertą. Tokią išskirtinę galimybę gerbėjams dovanojo „Mastercard“, panašią privilegiją turėjo ir &bdq...
-
Kaunas laukia architektų idėjų: naujas pastatas, požeminė aikštelė prie Pilies, žalia erdvė virš jos28
Kauno miesto savivaldybė paskelbė architektūrinės idėjos konkursą, kviesdama projektuotojus prisidėti kuriant gyvesnį bei patrauklesnį senamiestį. Keliami 3 tikslai: dabartinę Kauno pilies aikštelę paversti žalia laisvalaikio oaze, po ja nu...
-
Istorinė diena: judriausioje šalies magistralėje oficialiai atidarytas naujas tiltas per Nerį4
Po beveik dvejus metus intensyviai vykusių A. Meškinio (Kleboniškio) tilto tvarkymo darbų, atidarytas vienas iš dviejų naujai pastatytų tiltų per Nerį Kaune. Antrojo vidurinio tilto statybos darbus planuojama užbaigti iki ši...
-
Pasaulinės širdies dienos proga – nemokami sveikatos patikrinimai: miesto pastatai nušvis raudonai2
Lietuvos širdies asociacija (LŠA), bendradarbiaudama su Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) ligoninės Kauno klinikomis ir Kauno miesto visuomenės sveikatos biuru, rugsėjo 30-ąją kviečia visuomenę aktyviai dalyvauti specialioje, ...