- Tomas Genevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tryliktasis prancūziško kino festivalis "Žiemos ekranai" žiūrovams pasiūlė įdomią ir vertingą prancūziško kino programą. Tiek naujausi režisierių darbai programoje "Svečias kasdienybėje", tiek dviem reikšmingoms kino asmenybėms – rež. Jeanui Pierre'ui Melville ir aktorei Jeanne Moreau skirtos retrospektyvos tikrai turėjo nenuvilti gero, kokybiško ir rimto kino mėgėjų.
Šiemet ypač intrigavo pagrindinė festivalio programa "Svečias kasdienybėje" ir jos pavadinimas, kurį, kaip teigiama, įkvėpė poeto simbolisto Paulio Verlaine‘o eilės. Į tikrą kino poetiką įtraukė ir įdomiausi šios programos filmai.
Poezija už kadro
Kaune festivalį pradėjo naujasis žinomo aktoriaus ir režisieriaus Mathieu Amalrico filmas "Barbara" – biografinė drama apie XX a. prancūzų dainininkę Monique Andrée Serf, žinomą pseudonimu Barbara. Šiandien (bent jau Lietuvoje) daugeliui jos kūryba nėra gerai pažįstama kaip jos vyriškųjų kolegų ir amžininkų dainininkų, pvz., Jacques Brelio, tačiau šansono tėvynėje ši atlikėja ypač mylima.
M.Amalrico filmas iš tiesų nėra tiesioginė dainininkės biografija, pagrindiniai veikėjai čia kino režisierius Yves (jį vaidina pats M.Amalricas), kuriantis biografinį filmą apie Barbarą ir aktorė Brigitte (Jeanne Balibar), vaidinanti jo filme Barbarą. Filme matome aktorės pasiruošimą vaidmeniui, jos naudojamą archyvinę medžiagą (koncertinius Barbaros pasirodymus), įvykius filmavimo aikštelėje ir už jos. Kaip įprasta metakino žanre, viskas ilgainiui susimaišo, po kurio laiko tampa sunku atskirti, kuri yra tikroji Barbara, kur yra archyviniai kadrai, kur biografinis filmas, kurį stato M.Amalrico herojus, praeityje turėjęs artimų santykių su dainininke.
M.Amalrico veikėjas "Barbaroje" yra lyg koks į anapusinį pasaulį bandantis pakliūti Orfėjas, norintis susigrąžinti tai, kas neįmanoma: praėjusį laiką, prisiminimuose saugomas akimirkas. Filmo pradžioje Brigitte kažkas įspėja, kad šis režisierius vis keičia ir perrašinėja scenarijų, negano to, ištiktas egzaltacijos jis vienoje filmo vietoje staiga įšoka į kadrą ir, nepaisydamas sąmyšio, tampa vienas savo filmo herojų. Šis režisierius-personažas, net ir kameroms išsijungus, nuolatos stebi, slapta, per atstumą sekioja savo aktorę tarp filmavimo dublių ir scenų. Tad pagrindiniai veikėjai ne kartą nuklysta į erdvę už kadro, filmavimo užkaborius, t.y. vietas, kurios jungia tikrą pasaulį su išmanytuoju. Galbūt čia, kur išnyksta ribos tarp to, kas tikra ir išmanyta, ir prasideda tikroji poezija?
Netvarka aktorės kambaryje, jos kasdienybėje, chaosas filmavimo aikštelėje tarsi atspindi netvarkos įspūdį pačiame filme, jo trūkinėjančioje, painioje struktūroje. Vis dėlto ši naratyvinė netvarka yra tik tariama arba, kitaip tariant, ji – tai gerai apskaičiuota forma. Šio filmo struktūrą galima sulyginti su Barbaros banguojančia, hipnotizuojančia poezija ir dainavimu.
Skrodžiantis žvilgsnis
M.Amalrico filme dainininkę Barbarą įstabiai suvaidinusią aktorę Jeanne Balibar, atliekančią pagrindinį moters vaidmenį, matome ir Antoine Barraud filme "Menininko portretas" (orig. "Raudona nugara", 2015 m.). Tai dar vienas "Kasdienybės svečias", kuris jau oficialiai atidarė "Žiemos ekranų" festivalį Kaune, o Vilniuje svečiavosi ir pats filmo režisierius. A.Barraud yra gražiai atsiliepęs ir apie M.Amalrico "Barbarą": "Tai nuostabus, gražus, radikalus filmas-eilėraštis. Nesuprantu, kaip tokie filmai vis dar atsiranda, tai stebuklas."
Su minimaliu biudžetu pastatytas filmas dar kartą įrodo, kiek daug kine reiškia originalios idėjos, o ne finansiniai resursai.
Panašiai galima apibūdinti ir paties A.Barraud filmus, o jo "Menininko portretas" vėlgi – itin originalus metakino pavyzdys. Kino režisierius Bertrand'as Bonello čia vaidina režisierių Bertrand'ą besiruošiantį statyti naują filmą, kurio pagrindinė tema – monstrai, monstriškumas. Filmo veikėjas – būsimo filmo režisierius – yra didelis dailės istorijos gerbėjas (ne kartą išgyvenęs "Stendhalio sindromą"), monstrų temą filme jis nori išplėtoti per tapybos darbus.
Kaip išaiškėja siužeto metu, paveikslo reikšmė filme siejama su Alfredo Hitchcocko juosta, modernaus kino pradininku laikoma dvigubos tapatybės kriminaline drama "Vertigo" (kur paveikslas taip pat yra svarbus objektas). Pačiame "Menininko portrete" atsikartoja filmo "Vertigo" parafrazės: nuo vis pasirodančių laiptų sūkurių iki vienoje vietoje įterpiamo B.Bonello trumpametražio filmo "Madeleine tarp mirusių" ištraukų, kur A.Hitchcocko istorija vaizduojama iš priešingos nei originale (moters – Madlenos, o ne vyro – Skotčio) perspektyvos.
Bertrand'as kartu su menotyrininke (akt. Jeanne Balibar) muziejuose ieško tapybos darbo, atskleidžiančio, perteikiančio monstriškumo temą. "Menininko portreto" veikėjai daug laiko praleidžia priešais dailės istorijos kūrinius, kontempliuodami vieną ar kitą savitu keistumu pasižymintį tapybos darbą. Moteris, lydinti Bertrand'ą paveikslo paieškose, kas kartą vis šiek tiek kinta, kol galiausiai ją pakeičia kita aktorė (Geraldine Pailhas).
Filme įvairiai atsikartoja šis kitimo procesas: jį visų pirma aptinkame paveikslo ir stebėtojo santykyje (kuo ilgiau kūrinys stebimas, tuo daugiau, arba tuo giliau jame atsiveria prasmių klodų, o kažką atrasdamas kinta ir žiūrovas). Monstras taip pat – tai svetimas, kitas, o tapimas juo yra kardinalus pasikeitimas. Filme vyksta ir lėtas paties pagrindinio veikėjo kitimas, kuris pastebimas ir fiksuojamas dėl jam ant nugaros atsiradusios, besiplečiančios raudonos dėmės. Ilgainiui ši dėmė tampa jo beaugančios antros odos, tapimo kažkuo kitu metafora.
Ties eksperimento riba
Šiame filme sunku viską paaiškinti iki galo, to su savo kūryba negali padaryti ir pats filmo veikėjas – režisierius, bet kažin, ar to reikia. Juk tik veikiant sapno logikai gali pakeisti savo odą, pavirsti monstru, staiga tapti visiškai kitu. Kaip ir sapne, šiame filme įdomiai sąveikauja intuityvūs, vizualiniai lygmenys: ekraną užpildanti tapyba, nuostabi muzika, filosofinės idėjos ir poetinės įžvalgos (pvz., muzikos užpildyti bendrieji planai persmelkia ir paveikia po jų einančius stambiuosius, paveikslus tyrinėjančius planus).
"Menininko portretas" tai daugialypis, ties eksperimentinio kino riba laviruojantis, atviras kino kūrinys. Su minimaliu biudžetu pastatytas filmas dar kartą įrodo, kiek daug kine reiškia originalios idėjos, o ne finansiniai resursai.
Idėjos į priekį varo kiną, užtikrina jo gyvavimą, atsinaujinimą ir aktualumą. Istorinėje kino tėvynėje Prancūzijoje kinas ne tik gimė, bet ir ne kartą atgimė, čia radikaliai, bet visuomet žavingai atsinaujina ir kinta ši meno rūšis. Toks kinas priverčia patikėti veikėjų, istorijų, prisiminimų, egzistuojančių tik režisieriaus sąmonėje, atgijimu. Lyg kokie svečiai jie pereina iš šio "netikrojo" pasaulio į "tikrą", ir leidžia mums nors akimirkai pajusti erdvę, esančią tarp šių dviejų pasaulių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 23–29 d.
Gruodžio 23 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18–20 val. „Kūčios ir tradicijos: papročių seminaras“ (su registracija, iki 15 žmonių). Registracija. Gruodžio 24 d. Tado Ivanausko Obelynės sod...
-
A. Keliuotytė: gyvenimas nėra lygtis, kurią gali išspręsti2
Išgirdus Keliuočių pavardę prieš akis iškyla šviesuoliai, palikę gilų pėdsaką Lietuvos kultūros istorijoje. Šį kartą kalbėjomės su šiemet jubiliejų atšventusia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT...
-
Žiemos šventės: iliuzijų anatomija pagal A. Vaitkūnienę3
Užklydusiam į parodą iš pirmo žvilgsnio ji pasirodys jauki, šviesi, kalbanti apie linksmą švenčių laikotarpį, tačiau nesileiskite menininkės būti apgauti. Ausis užbūrus Mariah Carey dainai „All I Want for Christmas Is Yo...
-
NKDT 104-ąjį gimtadienį vainikavo „Auksinių teatro rūtos šakelių“ apdovanojimai ir koncertas1
Gruodžio 19 dieną Nacionalinis Kauno dramos teatras paminėjo sukaktį – 104-ajį gimtadienį, į šventinį renginį sukviesdamas teatro darbuotojus, partnerius bei bičiulius. ...
-
Dainius Bervingis: užsidedi ledo, susileidi vaistų – ir į sceną1
Su Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) aktoriumi, choreografu Dainiumi Bervingiu susitinkame teatre. Sužinojęs, kad kalbėsime sveikatos tema, vyras šypsosi ir rodo į dešinės kojos kelį – pasirodo, laukia vizitas pas traumatolog...
-
„90's Disco Fest“ paskelbė naują 2025-ųjų datą ir atlikėjus
„Žalgirio“ arena ir „Legends concerts Europe“ renginių organizatorius 2025-aisiais surengs vienintelę ir didžiausią 90-ųjų diskoteką Baltijos šalyse „90‘s DISCO FEST“. 90-ųjų festivalis „90&lsquo...
-
Kauno muzikiniame teatre įspūdingą eglutę kūrusi Šmidtienė: drugelis – tarsi rojaus nuojauta14
Laikas iki jaukiausių metų švenčių sparčiai tirpsta. Kiekviename žingsnyje jau galime pajausti kalėdinę nuotaiką. Kauno valstybinis muzikinis teatras taip pat pasiruošė ir nekantraudamas šį magišką jausmą perteikia savo...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 16–22 d.
Gruodžio 16 d. Ežerėlio kultūros centro salė: 14 val. Kauno „Vyturio“ gimnazijos jaunių choro koncertas „Skambantis adventas“. Gruodžio 17 d. Rokų laisvalaikio salė: 15 val. Mažylių kinas „Mergaitė su degtukais&ld...
-
Išskirtiniai Vilniaus miesto ansamblio NIKO 2024-ieji ir paskutinysis šių metų koncertas Kaune
Šiemet Vilniaus miesto ansamblis NIKO savo biografiją papildė ne vienu reikšmingu įrašu. Jau beveik du dešimtmečius Europoje koncertuojantis ansamblis 2024-aisiais pasirodė ir didžiosiose Europos scenose. C...
-
Unikalus ledo šou sausį Kaune – su gerai žinomais vedėjais12
Jau sausio 9 d. Kaune, „Žalgirio“ arenoje įvyks unikalus ledo šou „Stichijos“, kurį pristato praėjusį sausį Lietuvoje vykusio Europos dailiojo čiuožimo čempionato organizatorių komanda. ...