Festivalyje IPMA – (ne)savos gyvenimo istorijos

  • Teksto dydis:

Už lango kunkuliuojanti realybė kasdien primena apie būties laikinumą ir vis klausia, ar žinome, kiek kiekvienam mūsų dar liko šioje planetoje. Ji ragina nepamiršti, kad mūsų būtis nepriklauso tik nuo mūsų, kartu – stabtelėjus susimąstyti, kokią infomaciją skleidžiame išorėn ir kokią žymę paliksime išeidami.

Gyvenimo istorijos

Kokia gali būti gyvenimo istorija, kaip ją papasakoti pagaviai, nekasdieniškai ir kartu jautriai, humaniškai, klausia 2-asis tarptautinis fotografijos ir medijų meno festivalis (angl. International Photography and Media Art Festival, IPMA). Dviem žodžiais apibrėžta atviro kvietimo tema yra visiškai demokratiška ir kviečia į medijas pasižiūrėti kaip į raktą, kuris išlaisvina, bet ne į kaip rėmą, kuris riboja.

Per 40 perspektyvių menininkų iš viso pasaulio, penkių Lietuvos ir užsienio kultūros atstovų vedamos paskaitos, parodų atidarymai ir pirmą kartą viešai pristatoma A. Sutkaus spalvotų fotografijų ekspozicija – vienintelis tokio pobūdžio renginys Europos regione lankytojams visą spalio mėnesį siūlys kokybišką, šiuolaikišką ir gyvenimo istorijų kupiną turinį.

2023 m. pirmą kartą įvykęs Kauno kolegijos organizuojamas festivalis jau anuomet subūrė ne vieną tūkstantį lankytojų, tapo niša bendrauti ir bendradarbiauti šiuolaikiniams menininkams, profesionalams ir studentams.

Diskutuoti apie dirbtinį intelektą praėjusį kartą kvietęs festivalis šiais metais siekia būti arčiau savo lankytojų.

„Kiekvieno IPMA festivalio tema tampa savotišku veidrodžiu, atspindinčiu mūsų visuomenės pulsą ir aktualijas, – sako festivalio vadovė Svetlana Batura. – Šiemet festivalis gręžiasi į kiekvienos asmenybės būties ir likimo temas, kurios, susidūrus su pandemija ir karu, tapo itin aktualios. Rinkdamiesi šią temą, siekiame apmąstyti gyvenimo istorijos sudėtingumą – nuo asmeninio patyrimo iki kolektyvinės patirties. Smalsu, kaip menininkai iš viso pasaulio šią fundamentalią temą nagrinėja įvairiais būdais ir išraiškos priemonėmis.“

Premjera: eksponuojamos spalvotos A. Sutkaus fotografijos. / Organizatorių nuotr.

Ne tik asmeninės patirtys

IPMA festivalyje planuojama pristatyti ne tik fotografiją, bet ir videoinstaliacijas, instaliacijas, šokio pasirodymą, imersinį meną, pakviesti į ekskursijas. Kūrinių centre – jautrios, bet daug kam rezonuojančios patirtys.

„Skaičiuoju mėnesius, tada – savaites, dienas, valandas, o prasidėjus sąrėmiams – skaičiuoju minutes. Po devynių mėnesių, 2017 m. lapkričio 16-ąją, gimsta mūsų dukra. Ši naujo gyvenimo pradžia į mano pasaulį atneša mirtingumo suvokimą“, – pasakojimą apie savo kūrybą pradeda fotomenininkas Mario Wazelis.

Ką reiškia augti su broliu, kuriam nustatytas autizmo spektras? Kiek atvirumo yra santuokoje? Kaip gedėti išėjusiųjų ir kaip gyvenimą pakeičia pirmoji nelaiminga meilė? Į kvietimą įvairiomis meno formomis kalbėti apie savo asmenines istorijas, praradimus ir atradimus atsiliepė menininkai iš daugiau kaip 47 šalių – Lietuvos, Lenkijos, Ukrainos, Italijos, Portugalijos, Vokietijos, JAV, Kinijos ir kt.

„Kai 2017 m. mirė seneliai, mano šeimai teko per savaitę ištuštinti jų namus ir galiausiai juos parduoti. Dauguma senelių daiktų buvo atsitiktinai supakuoti – vos keli prisiminimai sąmoningai atrinkti ir nuvežti į rūsio kambarį mano motinos namuose Vindsbache, Bavarijoje, – pasakoja Nina Röder, festivalyje pristatysianti projektą „Champagner im Keller“. – 2020 m. pradžioje šio kambario durys buvo pirmą kartą atvertos. Su nuostaba ir melancholija apžiūrėjome visus daiktus, baldus ir, svarbiausia, mano močiutės drabužius.“ Šiame rūsyje per pirmąjį koronaviruso sukeltą karantiną menininkė kartu su mama ir kūrė fotografijas – portretus, autoportretus ir natiurmortus, naudodamos čia rastus daiktus ir kurdamos savotišką absurdo teatrą.

Karolina Wojtas. Funeral. / Organizatorių nuotr.

Karolinos Wojtas projektas „Funeral“ sukrečia nuo pirmojo pristatymo sakinio: „Su giliu liūdesiu pranešame apie K. Wojtas mirtį. Ji mirė sekmadienį, 2023 m. sausio 1 d. Neseniai Karolinai netikėtai buvo diagnozuotas agresyvios, superkvailos pirmos nelaimingos meilės sindromas (angl. Aggressive Super-Stupid First Unhappy Love, ASS-FUL sindromas). Ji neturėjo jokių galimybių pasveikti, buvo stipriai užpulta… atstūmimo.“

Menininkės projektas taip pat inspiruotas pastarųjų metų katastrofų – pandemijos, karo Ukrainoje. Dukart pagavusi save apimtą mirties baimės menininkė pradėjo gintis nuo jos savo pačios sumanytu būdu. „Galvojau, ką norėčiau vilkėti karste, kaip turėtų atrodyti mano laidotuvės ir pan. Parengiau vadovą savo motinai ir sudariau kelis aprangos komplektus, jei gulėčiau karste. Dėl to sugrįžau į gyvenimą ir viskas vėl buvo gerai. Tačiau keistos mintys apie mirtį manyje liko“, – intriguoja K. Wojtas.

Julijos Goyd projekto „Agota“ centre – iš žalios bulvės išdrožtas skulptūros kūrinys. „Laikui bėgant, bulvė, panašiai kaip ir bet koks gyvas organizmas, keičiasi ir transformuojasi. Jos paviršius raukšlėjasi ir trūkinėja, primindamas laipsniškus pokyčius, žyminčius laiko pėdsakus ir ant moters kūno. Senstant bulvės skulptūrai, atsiskleidžia gili prasminga istorija, kuri kalba apie fizinio grožio laikinumą ir priėmimą, apie tai, kad nieko nėra amžina. Bulvės paviršiaus raukšlės ir grioveliai meta iššūkį visuomenės normoms, kurios dažnai šlovina jaunatvišką tobulumą, bet ignoruoja gilų grožį, kuris ateina su branda“, – aktualią temą paliečia menininkė.

Julija Goyd. Agota. / Organizatorių nuotr.

A. Sutkaus spalvos

M. Žilinsko dailės galerijoje Kaune vyksiantis festivalis pirmą kartą istorijoje pristatys ir Lietuvos fotografijos legendos Antano Sutkaus spalvotas fotografijas.

Vienas žymiausių Lietuvos fotografų nuo 1965 m. pradėjo kurti savo fotopasakojimus, įamžindamas akimirkas plačiose spalvotose skaidrėse. Parodoje bus pristatyta 80 autoriaus spalvotų kūrinių, unikalūs autoriniai kontaktiniai atspaudai, A. Sutkaus portretai ir garso įrašai.

Tai bus ne tik pirmoji A. Sutkaus spalvotų fotografijų paroda Lietuvos istorijoje, bet ir pirmoji galimybė menininko kūrinius išvysti tarp šiuolaikinių medijų meno kūrėjų. Parodoje bus eksponuojami ir iki tol nematyti kolegų žvilgsniai į Lietuvos fotografijos grandą, o programą lydės ir specialiai šiai parodai kurti audiovizualiniai darbai.

Paskaitą apie A. Sutkaus kūrybą skaitys vienas žymiausių Lietuvos filosofų, kultūros teoretikas, antropologas profesorius Gintautas Mažeikis.

„Šių metų naujiena – festivalio metu visos paskaitos vyks tarptautinės konferencijos formatu, o ekspozicijų architektūrą kurs Sigita Simona Paplauskaitė – mano manymu, geriausia Lietuvos parodų architektė, sugebanti apsilankymų parodose įspūdžius paversti nepamirštamais. Tikiu, kad IPMA festivalis tampa pavyzdžiu ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių mokymo įstaigoms, koks reikšmingas aukštosios mokyklos dėmesys gali būti skiriamas kultūrai ir visuomenės ugdymui ne tik studijų kontekste, bet ir plačiau, už jų ribų, netiesiogiai. Kauno kolegija šioje srityje tampa savotiška novatore“, – teigia S. Batura.



NAUJAUSI KOMENTARAI

as tik paklausti

as tik paklausti portretas
a tas bobas katros nuotraukoje senai isleido is durnyno ar jos dar ten niekaip nepatenka nes kelio neranda

Man vis pasistoja vienas klausimas

Man vis pasistoja vienas klausimas portretas
Kodėl pas moteras vienas papas mažesnis, ? Kaip taisyklė.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Muziejuje – nauji paveikslai
    Muziejuje – nauji paveikslai

    Kauno technologijos universitetas (KTU) „Art Deco“ muziejui eksponuoti perdavė du profesoriaus Antano Žmuidzinavičiaus paveikslus, įtrauktus į Lietuvos kilnojamųjų kultūros vertybių registrą ir iki šiol eksponuotus KTU Statybos ir ...

    1
  • Ekspedicija vaikams – apie augalus ir mus pačius
    Ekspedicija vaikams – apie augalus ir mus pačius

    Įpusėjus rudeniui teatro kūrėjai Raimondas Klezys ir Justas Tertelis kviečia vaikus į premjerą: netikėtą ekspediciją „Slaptos sodo istorijos“ Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodo oranžerijoje. Tai – specialiai netradicinio...

  • Sakartvelo Karališkasis nacionalinis baletas – Lietuvoje
    Sakartvelo Karališkasis nacionalinis baletas – Lietuvoje

    Gruzinų baletas – gyvenimo šventė, šimtmečių kultūros atspindys, istorija, susipynusi su menu ir tradicijomis, perduodamomis iš kartos į kartą. ...

    2
  • Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone spalio 14–20 d.
    Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone spalio 14–20 d.

    Spalio 14 d. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12.00 val. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi projekto „Adatėlė devyndarbė” vilnos vėlimo užsiėmimai: „Vilnos vėlimas sausuoju ir šlapiuoju būdu&rdquo...

  • Nuotraukos sujungė tris šalis
    Nuotraukos sujungė tris šalis

    Vytauto Didžiojo karo muziejuje – Bastilijos aikštė, Rambuteau gatvės, Beaumarchais bulvaras ir Ukrainos karo pabėgėlių mitingai, kurių epicentre atsidūrė prancūzas Philippe Lecourtier. ...

    2
  • Repeticija, trunkanti pusę gyvenimo
    Repeticija, trunkanti pusę gyvenimo

    „Žiūrovai dažnai nepagalvoja arba nežino, kad tam, kad šoktum scenoje, ruošiesi daugiau nei pusę savo gyvenimo“, – pasakoja šokėjas Mantas Ūsas. Savo profesiniame kelyje dirbęs su dešimtimis Lietuvos ir u...

  • Taškas, kuris išėjo pasivaikščioti, atklydo į galeriją
    Taškas, kuris išėjo pasivaikščioti, atklydo į galeriją

    Tai istorija ne apie tašką, kuris stebuklingai susirado batus ir išėjo pasivaikščioti, – apie tašką drobėje, kuris verčia mus akimis keliauti per darbus, ieškoti naujo požiūrio (arba galvoti, kaip prikelti sen...

    2
  • Apie Motinos ir Kūrėjos archetipus tapyboje
    Apie Motinos ir Kūrėjos archetipus tapyboje

    „Girstučio“ kultūros centre vyksta tapytojos Akvilės Linkevičienės paroda „Mėgaukis tyla / Enjoy the silence“. Vieta ne pati patogiausia lankyti, bet buvau pakviestas asmeniškai, tad gavau progą pabendrauti su autore, pama...

    1
  • G. Varno „Kartoteka“: tragikomedijos ir absurdo puokštė
    G. Varno „Kartoteka“: tragikomedijos ir absurdo puokštė

    Spalio 18–20 d. Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks režisieriaus Gintaro Varno premjera pagal lenkų dramaturgo Tadeuszo Różewicziaus pjesę „Kartoteka“. Pjesės autorius – vienas svarbiausių Rytų Europos XX a. dra...

    2
  • Slapti teatro grimuotojų apžavai
    Slapti teatro grimuotojų apžavai

    Įėjusi į Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) grimo kambarį pasijuntu tarsi patekusi į visiškai kitą pasaulį, kuriame vyksta ne iki galo suprasta, bet neabejotinai stebuklinga magija. Grimo kambarys – paskutinis aktoriaus sustojimas prie...

    1
Daugiau straipsnių