- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pasaulio koncertų salėse itin laukiamas, vienas ryškiausių šalies pianistų Lukas Geniušas rengia neeilinę premjerą Lietuvos publikai.
Lapkričio 6 d. koncerte Nacionalinėje filharmonijoje jis drauge su Modesto Pitrėno diriguojamu Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru atliks naujausią legendinio JAV kompozitoriaus Johno Adamso koncertą fortepijonui „Must the Devil Have All the Good Tunes?“. Tai bus šio įspūdingo kūrinio premjera Lietuvoje ir jau antrasis reikšmingas J. Adamso opusas fortepijonui ir orkestrui, kurį mūsų publika gali gyvai išgirsti L. Geniušo atlikime.
Tarptautinės muzikinės spaudos liaupsinamas L. Geniušas koncertuoja garsiausiose pasaulio salėse – Londono „Wigmore Hall“, Amsterdamo „Concertgebouw“, Paryžiaus „Salle Gaveau“ ir „Auditorium du Louvre“, Niujorko „Frick Collection“, Genujos „Teatro Carlo Felice“, Milano „Sala Verdi“, Didžioji Maskvos konservatorijos salėje, o jo repertuaras aprėpia tiek klasiką, tiek šiuolaikinę muziką. Pianisto technika ir stipri meninė įtaiga leidžia jam imtis ir pačių sudėtingiausių šiuolaikinių kūrinių, tokių kaip Arvo Pärto, Witoldo Lutoslawskio ir J. Adamso fortepijoniniai koncertai.
Johnas Adamsas. / Organizatorių nuotr.
„Must the Devil Have All the Good Tunes?“ („Ar velniui turi priklausyti visos gražiosios melodijos?“) yra naujausias J. Adamso koncertas fortepijonui ir orkestrui, sukurtas vos prieš trejus metus. Parašyti šį kūrinį jam užsakė Los Andželo filharmonijos orkestras, vadovaujamas įžymiojo dirigento Gustavo Dudamelio. Pasaulinę kūrinio premjerą garsusis orkestras sugrojo 2019 m. kovo 7 d., o virtuoziškąją fortepijono partiją tuomet skambino fortepijono žvaigždė Yuja Wang. Tai jau trečiasis J. Adamso koncertas fortepijonui po „Eros Piano“ (1989) ir „Century Rolls“ (1997). Pastarąjį fortepijoninį koncertą Lietuvoje 2018 m. festivalyje „Gaida“ taip pat atliko charizmatiškasis L. Geniušas.
Savo naujausio koncerto fortepijonui pavadinimą J. Adamsas aptiko viename sename „New Yorker“ laikraščio straipsnyje apie žinomą Amerikos krikščionių socialistę ir žurnalistę Dorothy Day. Straipsnyje perskaityti žodžiai „Ar velniui turi priklausyti visos gražiosios melodijos?“ priskiriami prostestantizmo pradininkui Martinui Lutheriui (1483–1546). Neva taip jis sureagavo į klausimą (vok. „Der Teufel braucht nicht alleine alle schönen Melodien zu besitzen?“), kodėl kartais pasitelkdavo pasaulietiškų dainų melodijas, kurdamas savo naujus bažnytinius himnus – suprask: dėl jų grožio. Mat apie muziką Lutheris iš tiesų yra pasakęs, kad „po Dievo Žodžio taurusis muzikos menas yra pats didžiausias lobis šioje žemėje“.
J. Adamso kūrinyje taip pat skamba ne viena muzikinė užuomina į kitų autorių muziką filmams, taip pat – moderniosios klasikos kūrinius, kaip ir Ferenco Liszto opusus fortepijonui. Pats J. Adamsas savo kūrinį apibudina kaip „Mirties šokį, tačiau ne tiek F. Liszto manieros prasme, kiek amerikietiškojo fanko stiliaus“. Koncertas fortepijonui „Must the Devil Have All the Good Tunes?“ – tai kupinas energijos, didelės ritminės įvairovės, ikrustuotas džiazo elementais kūrinys su ypač išplėtota ir sudėtinga fortepijono partija, kuri skamba beveik be atokvėpio visame kūrinyje.
Lukas Geniušas. / Organizatorių nuotr.
Visas „Must the Devil Have All the Good Tunes?“ atliekamas be pertraukų, tačiau kūrinį sudaro trys tarpusavy sujungtos dalys. Pirmoji „Gritty, Funky, But in strict Tempo“ („Šiurkščiai, fanko stiliuje, bet išlaikant griežtą tempą“) prasideda lėtai, žemame registre vis kartojant Henry Mancini temą iš muzikos detektyviniam serialui „Peter Gunn“, bei primena „Andante“ dalies nuotaiką iš Ferenco Liszto variacijų fortepijonui „Danse macabre“. Toliau energingas simfoninis „groove‘as“, prie kurio prisijungia fortepijonas, atveda prie dar vienos muzikinės užuominos į György Ligeti kūrinį „Lʼescalier du diable” („Velnio laiptai“). Antroje dalyje „Much Slower; Gently, Relaxed” („Daug lėčiau; švelniai, atsipalaidavus“) ambientinis fortepijono skambesys sukuria švelnią ir poetišką noktiurno atmosferą. Tačiau ilgainiui pasigirsta nerimastingi motyvai iš Bernardo Herrmanno muzikos Alfredo Hitchcocko filmui „Psichopatas“. Trečioji dalis „Più mosso: Obsession / Swing” („Più mosso: obsesija, svingas”) pradedama orkestro, kuriam lengva improvizacine maniera akompanuoja fortepijonas, o galiausiai išauga iki grėsmingo finalo. Čia labai ryškiai pasigirsta minimalizmo muzikai būdingos repetityvinės struktūros.
L. Geniušo pasirodymas su J. Adamso koncerto fortepijonui „Must the Devil Have All the Good Tunes?“ premjera – lapkričio 6 d. Nacionalinėje filharmonijoje, Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui diriguos Modestas Pitrėnas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Du Lietuvos genetikai ir dailininkas sukūrė pirmąjį paveikslą su DNR: pavaizdavo M. K. Čiurlionį1
Du Lietuvos mokslininkai, genetikai Lukas Žemaitis ir Ignas Galminas su menininku Tadu Sokolovu sukūrė pirmą pasaulyje paveikslą panaudoję DNR inkrustavimą. ...
-
Vilniuje kultūrinėms iniciatyvoms per antrąjį etapą paskirstyta daugiau nei 460 tūkst. eurų1
700-ąjį Vilniaus jubiliejų sostinės gyventojai ir svečiai pasitiks meno iniciatyvų pilname mieste. Kultūros rėmimo programų projektų konkurso antrajame etape patvirtinta dar 160 paraiškų iš 272, kurioms skiriama daugiau kaip 460 tūkst...
-
Vilniuje rengiama spalvinga taikos šventė Rathajatra8
Šeštadienį Vilniuje rengiama džiaugsmo fiesta taikai pasaulyje pasiekti „Taikos formulė – Rathayatra“. ...
-
Per „Midsummer Vilnius“ koncertus – „Immersive sound“ garso technologija
Trys iš liepos 11–22 d. vyksiančio festivalio „Midsummer Vilnius“ vakarų bus palydėti maestro Modesto Pitrėno diriguojamo Lietuvos kamerinio orkestro. Koncertų metu pirmą kartą Lietuvoje publika patirs unikalią „Immersive...
-
Festivalis „Jaunas kaip Vilnius“ kviečia kartu pasitikti sostinės 700 metų jubiliejų
Liepos 25-ąją, Šv. Kristoforo dieną, Vilnius vienai dienai taps muzikos arena. Miesto globėjo diena sostinėje švenčiama kasmet, tačiau šiemet ji turėtų atsirasti visos Lietuvos kultūrinių renginių žemėlapyje. Artėjančio jub...
-
Ypatingas A. Orlovos gimtadienis: atlikėja surengė naujo albumo pristatymą2
Vilniuje, Lukiškių kalėjime 2.0, gerai žinoma kūrėja Alina Orlova ne tik simboliškai paminėjo savo gimimo dieną, bet ir surengė pirmąjį albumo „Laumžirgiai“ pristatymo koncertą. Kartu su gausia muzikantų grupe scenoje pas...
-
Karštis nesutrukdė: garsenybės festivalį „Midsummer Vilnius“ pasitiko vėlyvais pusryčiais2
Festivalio tradicija – likus dešimčiai dienų iki atidarymo susitikti su partneriais, atlikėjais ir palaikančiais bičiuliais tampa pirmuoju laukiamu vidurvasario akcentu. Šis susitikimas tai nepaklusnumas skubai, reikalams ir rūpesčia...
-
Festivalyje „Kinas po žvaigždėmis“ – geriausi laiko patikrinti filmai
Kasmet tūkstančius žiūrovų pritraukiantis kino po atviru dangumi festivalis „Kinas po žvaigždėmis“ šiemet įvyks liepos 26 – rugpjūčio 5 d. Jau tryliktąjį kartą vykstantis festivalis žiūrovus pasitinka atsinaujinęs. ...
-
Dinamiškas Kauno ir Vilniaus santykis – pokalbiuose apie du miestus2
Prieš kelias savaites Kauno miesto muziejus ir MO muziejus atidarė unikalią parodą apie du miestus. Parodoje „Kaunas–Vilnius: nuversti kalnus“ analizuojama šių miestų priklausomybė – nors miestai neišvengiamai...
-
Japonių trijulė „kuunatic“ atvers duris į dar negirdėtą muzikinį pasaulį2
Birželio 28–30 d. į Kauną, Vilnių ir Palangą koncertuoti atvyksta „Kuunatic“ – trys merginos iš Japonijos, pasiruošusios užburti savo charizma ir muzika bei supažindinti mus su tradiciniais japoniškais g...