- Kamilė Pirštelytė Virbičianskė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Kristina Danileviciene.
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
-
K. Danilevičienės paroda „AP galerijoje“: (ne)ramybės kontempliacijos smėlio paveiksluose
Smėlis nėra labai populiari priemonė mūsų profesionaliųjų menų lauke. Dažnai tokie paveikslai pirminiu impulsu asocijuojasi su primityvistine senųjų tautų daile. O gal ir kičiniais paveiksliukais, pardavinėjamais pajūrio „gatvės“ menininkų. Tačiau Kristinos Danilevičienės kūryba dvelkia moderniu archaiškumu, o jos kūrybos analogijų sunkiai aptiktumėm tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.
Balandžio 26 d. 19 val. Vilniuje, Jono Meko skersvėjyje įsikūrusioje „AP galerijoje“ pristatoma dailininkės smėlio paveikslų paroda „Šviesios laukymės“.
Šalti smėlio raižiniai, įkvėpti meditacijų
Mėlyname danguje boluojančios slyvų šakos, pokšintis ežerų ledas, nejaukiai tykantys kalnai horizonte. Nors autorės kūrybai nesvetima tolimųjų rytų pasaulėjauta – tai ne japoniškas haiku. O keletas gamtos reiškinių, kurie įtraukia menininkę į savitą fantazijų pasaulį. Jis kupinas lietuviškos senovės ir tarpkultūrinės simbolikos, kartais paveikslų paviršiuose beatsiskleidžiančios tiesiogiai, o kartais pasislėpusios tarp vingiuojančių takelių ir šakų linijų.
Organizatorių nuotr.
Kaip ir ankstesnėse parodose, taip ir „Šviesiose laukymėse“ K. Danilevičienės smėlio paveikslai neturi nei trupučio įsivaizduojamos pajūrio šilumos, saldaus peizažų romantizmo. Kūriniai šaltai monochromiški, žiemiški ir monumentalūs, tarsi žvelgtumėm į akmens plokštėje kaligrafiškai išraižytą mįslingą kodą, persmelktą archetipiškos žmogaus istorijos.
Šį „ne tik peizažai“ įspūdį sukelia ir pats kūrinių medžiagiškumas. Akmuo, smėlis, vanduo, ugnis... iš žemės kilęs menas neatsiejamas nuo žmonijos pradžios ir savimonės. Kaip garsusis amerikiečių mitologas Džozefas Kambelas rašė, nuo pat tų laikų, iki kurių atsekame sutrupėjusius, išsibarsčiusius ankstyviausius mūsų giminės pasirodymo liudijimus, rasta ženklų, rodančių, kad menus ir Homo sapiens pasaulį jau formavo mitologiniai tikslai ir rūpesčiai. Bandymas suvokti dvasinį lygmenį, jį įprasminti.
Organizatorių nuotr.
Žvelgiant į dailininkės K. Danilevičienės abstrahuotus peizažus šis archaiškas archetipiškumas juntamas gana intensyviai. Paveikslai nėra tik vizualinis aplinkos perteikimas. Jie kupini egzistencialistinio gylio, kurį sunku išreikšti žodžiais, tačiau forma į žiūrovą kreipiasi išmedituotų jutimų ir suvokimų įkrova. Tolimu dežavu jausmu, tarsi stebėtumėm begarsius praeities sapnų kadrus su spengiančia tyla.
Ramybės paieškos karo akivaizdoje
Jeigu anksčiau menininkė kurdavo įkvėpta Juodkrantės peizažų, naujausiuose 2023 metais „AP galerijoje“ pristatomuose paveiksluose įvyko pokytis. Kartu su vyru iš pajūrio išsikrausčiusi į seną tėvų sodybą Labanore, dailininkė buvo apsupta naujų kraštovaizdžių, o taip pat ir naujos buities. Kopų ir jūros motyvus paveiksluose pakeitė grafiški augalų, medžių šakų, šaknų, ežerų elementai. Net ir kalnai, vėjas, pasak autorės, subtiliai skiriasi, bei neša kitokį emocinį patyrimą.
Organizatorių nuotr.
„Neturėdamas įprastų buities patogumų turi priprasti prie kitokios rutinos, bet ji suteikia archaiškumo pojūtį kasdienybėje. Kas yra pinigai? Tai laikas, kurį gali skirti mylimai veiklai, ir šiuo metu turėdami mažiau paradoksaliai jaučiamės be galo turtingi, tarsi viską būtų užplūdusi didžiulė būties pilnatvė. Šį jausmą, matyt, sustiprino ir ramybės trapumo suvokimas“, – pasakojo K. Danilevičienė.
O ramybės pojūtis Lietuvoje yra pakitęs. Net ir besimėgaudamas šiltais retos saulės spinduliais, bundančia gamta jauti, kad virš taikaus dangaus yra pakibęs grėsmės debesis. Tarsi ši kasdienybės idilė, mūsų pievų ir miškų harmonija būtų gilesnė, vertingesnė, bet su avansu.
K. Danilevičienės kūriniuose ir anksčiau dominuodavo nerimastingos rimties nuotaikos. Tačiau naujuose kūriniuose „Pagaliukai sniege“, „Tolimas vėjas“, „Vėjas šakose“, „Šviesios laukymės“, „Tolimi peizažai“, „Šiauriniai vėjai“ šakos, šaknys, vėjas, lekiojantis iš vieno paveikslo į kitą, tampa kontempliatyviais pastarųjų metų įvykių simboliais. Vėlgi atveriančiais ne tik asmeninius, bet ir kolektyvinius išgyvenimus, savęs permąstymą istoriniame kontekste.
Organizatorių nuotr.
„Reikėjo trijų-keturių kartų, kad vėl pajaustumėm karo grėsmę. Visai netoliese mūsų vyksta siaubingi įvykiai, o tu gyveni kaip rojuje, šventoje Dievo vietoje. Nieko netrūksta, net ir turint sudėtingesnę buitį. Kai gyvenome pajūryje, jausmas buvo tarsi gyventum ant pasaulio krašto ir neaišku kokioje šalyje. Tuo tarpu šioje sodyboje aštriai jauti tą senąją Lietuvą, tarsi ji iš žemės trykštų. Suvokiau, kad niekur kitur nenorėčiau gyventi, kaip tik čia, Lietuvoje, su paslaptinga ir didinga žiema, su mūsų praeitimi alsuojančia aplinka. Praeitis ir esatis – kartais ji gąsdina, tačiau dažniau įkvepia“, – pasakojo parodos autorė.
Organizatorių nuotr.
Kristina Danilevičienė (g. 1958) yra dailininkė, menotyrininkė iš Vilniaus, jau daug metų gyvenanti ir kurianti Juodkrantėje, o šiuo metu – Labanore. Menininkė parodose dalyvauja nuo 1987 m., jos paveikslai pristatyti ir Olandijoje, D. Britanijoje, Italijoje. Didžiąją dalį šios laiko atkarpos autorė kurdavo modernias abstrakcijas ir peizažus, pasitelkdama įvairius džiovintus augalus, įkvėpimo semdamasi net tik iš gamtos, bet ir senovės lietuvių ornamentikos, persiškų kilimų raštų. Ilgainiui K. Danilevičienė atrado autorinę smėlio ir akrilo techniką, kuri paveiksluose išryškino minimalistinio piešinio linijiškumą, nudažė kompozicijas tamsiomis monochrominėmis spalvomis, taip priartinant monumentalius smėlio paveikslus grafikos menui.
Paroda „Šviesios laukymės“ eksponuojama balandžio 25 d. – gegužės 21 d. „AP galerijoje“ (Užupio g. 24, Vilnius). Šventinis atidarymo renginys vyks balandžio 26 d. 19 val.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ukrainiečių rašytoja Pjankova pasakoja apie holodomorą: trauma keliauja iš kartos į kartą
„Apgailėtina yra baimė susitikti akis į akį su kito žmogaus akimis ir pamatyti jose savo agoniją“, – tokia mintis ašarų upeliais nuvingiuoja ukrainiečių rašytojos Tanios Pjankovos knygoje „Raudonųjų skruzd...
-
I. Jackevičiūtė: teatras vaikams nėra paprastesnė suaugusiųjų meno versija
„Spektakliai vaikams nėra tiesiog paprastesnė suaugusiųjų teatro versija“, – sako režisierė Ieva Jackevičiūtė. Prieš trejus metus kartu su vyru Raimondu Kleziu įkūrusi išskirtinai kūdikiams, vaikams ir paaugliams ski...
-
Stebuklinga akimirka: LNOBT fojė nušvito Kalėdų eglutė
Žiūrovai, susirinkę į pirmąjį šios žiemos „Arlekino milijonų“ spektaklį, pirmieji iš arti pamatė ir įvertino pro fasadinius Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro langus vilniečiams gerai matomą teatro Kalėdų egl...
-
Montvidas ir Rinkevičius kviečia patirti Kalėdas per muziką: atskleidžia koncerto programą
Šį šeštadienį Vilniuje skambės įspūdingo formato Kalėdų koncertas „Kalėdų nakties simfonija“. Tai bus melomaniška šventė, kurioje susilies išskirtinė muzika ir kalėdinė nuotaika. Solistas Edgar...
-
Vilniaus rotušėje vyks Meno kūrėjų apdovanojimai
Vilniaus rotušėje pirmadienį vyks Meno kūrėjų apdovanojimų ceremonija. ...
-
Ypatingą koncertą parengęs E. Montvidas: bus ir fejerverkinių akimirkų
Vienas žymiausių šių laikų Lietuvos tenorų Edgaras Montvidas drauge su maestro Gintaro Rinkevičiaus diriguojamu Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru ir choru „Dagilėlis“ surengs įspūdingą solinį koncertą. Gruodžio 14 d. &bdq...
-
XVIII Vilniaus tapybos trienalė – kitokia meno patirtis1
Rugsėjį ir spalį Kauno paveikslų galerijoje buvo įsikūrusi XVIII tarptautinė Vilniaus tapybos trienalė. Parodos koncepcija pristatyta tiesmukišku šūkiu: „Aš čia ne tam, kad mane toleruotumėte, aš čia tam, kad jus d...
-
Vilniuje su kompotu pristatyta pirmoji lietuviška kulinarinė komedija „Gardutė“
Dideliam būriui garsiausių kino ir teatro aktorių vakar buvo nutiestas raudonas kilimas į pirmosios lietuviškos kulinarinės komedijos „Gardutė“ premjerą. ...
-
Pirmą kartą Lietuvoje – senųjų italų tapytojų šedevrai
Valdovų rūmų muziejuje – išskirtinė ekspozicija: pirmą kartą Lietuvoje eksponuojamos S. Botticelli ir Tiziano drobės. ...
-
Vilniuje prasideda šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“
Vilniuje Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) antradienį prasideda tradicinis šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“. ...